Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 15:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle sammen!

Fredag aften/nat tog jeg lidt amf - cirka 600-700 mg - tog den sidste streg kl 3-4 i nat, så hvornår kan jeg køre bil igen, uden at risikere at miste kortet?

Ved ikke om det har nogen indflydelse, men vejer cirka 80kg og er 178 cm høj.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Så vidt jeg ved burde du være rimelig sikker på nuværende tidspunkt - har du sovet endnu? Hvis ikke, så vent til du har fået sovet da det er en del vigtigere at være frisk end at risikere at miste kortet :)
Har du indtaget andet end amf, altså alkohol eller andre rusmidler?

Junior medlem

Jeg har sovet 4 timer sammenlagt. Føler mig dog ikke træt på nogen måde, men måske det var klogt at få en god nats søvn :)

Amf og alkohol. Er dog ikke sikker på hvor meget alkohol, men et par bajere, og en halv flaske vodka, skulle nok passe meget godt :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så vil jeg i hvert fald anbefale at få sovet noget mere/vente til i morgen med at køre bil, da du også kan risikere at blive testet positiv for alkohol :)

Junior medlem

Okay, det tænkte jeg godt - var dog lidt usikker på om jeg skulle strække den til mandag :)

Tak for hjælpen! :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Narnia
Hvis du tænker på narko meter så er det syv dage efter indtagelse af amf :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vidste ikke de kunne teste efter så lang tid, eller jo, men ikke med deres narkometer - vidste heller ikke det var relevant for dem at spore det så lang tid efter indtagelse, fordi man er jo blæst i 7 hele dage efter en streg amf :roll:

Beklager mit ukorrekte svar - håber i hvert fald ikke du er blevet knaldet !

Mvh

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Hvis du tænker på narko meter så er det syv dage efter indtagelse af amf :D

Ahhhh, hvordan har du lige regnet dig frem til det?
Eller er det noget du har "praktisk erfaring" med? :P

Bagatelgrænsen for amfetamin er 0,02 mg pr. kg. BLOD.
Halveringstiden for amfetamin er 12-13 timer.

Medlem
Brugeravatar

Jeg er ved at tage køre kort og vi fik det forklaret så sent som i onsdag :D .
Det har os været meget snak om det i tv avisen :D

Medlem
Brugeravatar

Men jeg tør ikke sige det når vi snakker så lidt. tror det har noget med stofskiftet at gøre. Jeg har før hen kunne tage amf og ligge en ren prøve dagen efter. Men det ved jeg ikke og kan have samme indflydelse på narko metrene :D .

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Normalvis kan amfetamin spores i op til 4 dage i en pisprøve, aner dog ikke hvor lang tid et narkometer kan spore det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Normalvis kan amfetamin spores i op til 4 dage i en pisprøve, aner dog ikke hvor lang tid et narkometer kan spore det.

Normalvis er det også metabolitter som urintests måler, hvorimod det er aktivt stof man bliver dømt for..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nogen som er skarpe i det med halveringstider og kan give mig en hjælpende hånd med at udregne? Alice evt.? :D
Jeg er nemlig ikke såååååå skarp i det som jeg ville ønske..

Hvis man nu både tager højde for dette:
Citat:
Normally 5 to 30% of a therapeutic dose of amphetamine is excreted unchanged in the urine by 24 hours
- http://www.inchem.org/documents/pims/pharm/pim934.htm

Og statistikken over DK's stoffer som siger amfetaminen er 5% ren - lad os sige 10 for goodwills skyld :P

Hvordan ville man sætte sådan et regnestykke op?
EDIT: Der bør vel egentlig også tages højde for biotilgænglighed.. "Bioavailability - nasal 75%"

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg prøver sgu i min kedsomhed.. Tag ikke nedenstående for gode varer da jeg langt fra er sikker på om metoden er korrekt..

Hvis vi siger trådstarters amfetamin har været 10% rent(sikke flinke vi er) og han har taget 700mg, bliver det 70mg med sidste dosis kl. 04 d. 23/3.
Biotilgængelighed på 75% (70mg * 0,75 = 52,5mg)
5L blod af ca. 1Kg/L (5L / 52,5 = 0,095mg/kg blod)

T + 0 - 0,095mg/kg blod
T + 13 - 0,047mg/kg blod
T + 13 - 0,023mg/kg blod
T + 13 - 0,011mg/kg blod

Hvis ovenstående stemmer nogenlunde overens med virkeligheden og man så oven i købet tager højde for de 5-30% som udsilles uændret i løbet af 24 timer - burde 1½ - 2 døgns tid fra sidste dose kunne klare det.

Er det nogenlunde korrekt?
Hvis man skulle tage højde for de 5-30% som udskilles uændret indenfor 24 timer, hvordan skulle man så bære sig ad mon?
Kloge hoveder, anyone?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Jeg prøver sgu i min kedsomhed.. Tag ikke nedenstående for gode varer da jeg langt fra er sikker på om metoden er korrekt..

Hvis vi siger trådstarters amfetamin har været 10% rent(sikke flinke vi er) og han har taget 700mg, bliver det 70mg med sidste dosis kl. 04 d. 23/3.
Biotilgængelighed på 75% (70mg * 0,75 = 52,5mg)
5L blod af ca. 1Kg/L (5L / 52,5 = 0,095mg/kg blod)

T + 0 - 0,095mg/kg blod
T + 13 - 0,047mg/kg blod
T + 13 - 0,023mg/kg blod
T + 13 - 0,011mg/kg blod

Hvis ovenstående stemmer nogenlunde overens med virkeligheden og man så oven i købet tager højde for de 5-30% som udsilles uændret i løbet af 24 timer - burde 1½ - 2 døgns tid fra sidste dose kunne klare det.

Er det nogenlunde korrekt?
Hvis man skulle tage højde for de 5-30% som udskilles uændret indenfor 24 timer, hvordan skulle man så bære sig ad mon?
Kloge hoveder, anyone?

Lige et hurtigt bud:

T+'erne ser rigtige ud, ud over at det skal være T+0, T+13, T+ 26 osv.
Det ser dog ikke ud til at du har taget højde for at der er indtaget flere doser fordelt ud over aftenen? Det hele skal regnes med, fra hver deres respektive indtagelsestidspunkter.
Jeg har på fornemmelsen at mængden af uændret stof der udskilles via urinen har noget med tærskelværdien at gøre, og dermed vil den falde i procent, når mængden af stof i blodet falder.
Prøv at læse op på tærskelværdi, det kan være det hjælper dig i den rigtige retning :)

Edit: det er dog meget mere kompliceret end det. Administrationsruten har meget at sige, både mht. biotilgængelighed, men også i forbindelse med absorptionshastigheden, som er relativ hurtig ved nasal administration.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det ser dog ikke ud til at du har taget højde for at der er indtaget flere doser fordelt ud over aftenen? Det hele skal regnes med, fra hver deres respektive indtagelsestidspunkter.

Nope, trådstarter har kun nævnt hvor meget der blev indtaget i løbet af aftenen.. Indtagelsestidspunkterne har jeg ikke lige spurgt efter ;)
Men i denne sammenhæng(risiko for at miste kørekortet) er det vel okay at gå ud fra samlet dosis på sidste indtagelses tidspunkt, da det vil give et højere tal end doser fordelt over aftenen - altså for at være lidt på den sikre side :P

Er godt klar over det aldrig bliver et præcist regnestykke da faktorer som individuel metabolisme, renhed osv. gør sig gældene.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup

Nope, trådstarter har kun nævnt hvor meget der blev indtaget i løbet af aftenen.. Indtagelsestidspunkterne har jeg ikke lige spurgt efter ;)
Men i denne sammenhæng(risiko for at miste kørekortet) er det vel okay at gå ud fra samlet dosis på sidste indtagelses tidspunkt, da det vil give et højere tal end doser fordelt over aftenen - altså for at være lidt på den sikre side :P

Er godt klar over det aldrig bliver et præcist regnestykke da faktorer som individuel metabolisme, renhed osv. gør sig gældene.

Ah ja, doh. Beklager jeg så dit indlæg ude af kontekst. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er, som Khazim siger, utrolig svært at udregne det, da du skal tage højde for doseringtiden af alle doser samt individuelle faktorer som leveraktivitet, nyreaktivitet, hvordan alkohol og kost har påvirket disse osv. Men du kan måske godt lave en skæv udregning som du gør, du skal bare dividere massen af amfetamin med 5L og ikke omvendt. Dog tror jeg amfetamin har du større fordelingsvolumen end det (abstrakt begreb som ikke nødvendigvis er fysiologisk realistisk hvis kroppen ses som passiv en-compartment model) :) Der er desværre ikke nok data til at give et særlig godt bud.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Selvfølgelig skal massen af amfetamin da divideres med 5L, doh :P

Jeg takker for dit svar Alice. Har du et svar på hvorfor sådan en udregning kan laves med alkohol, men ikke med amfetamin?
Går ud fra der findes mere data om alkohols metabolisme, men jeg skulle da mene at amfetamins metabolisme er lineær ligesom alkohols?

Synes i hvert fald det virker overdrevet at man skulle kunne testes positiv 1 uge efter amfetamin(i forholdsvis små doser), derfor tænkte jeg at man må kunne komme lidt tættere på virkeligheden med en udregning.

Mig og tal, meh... :D

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Men du kan måske godt lave en skæv udregning som du gør, du skal bare dividere massen af amfetamin med 5L og ikke omvendt.

Tak Alice, det skurrede også i mine øjne ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]