Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 18:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Citat:
Markant færre brugte kanyler flyder på gaden, efter fixerummet er åbnet

Over to kilo færre kanyler og andet narkoaffald ligger nu dagligt og flyder i Københavns gader efter åbningen af Danmarks første fixerum på Vesterbro i oktober sidste år.

Inden fixerummet åbnede, indsamlede Københavns Kommune i gennemsnit 3,7 kilo narkorelateret affald om dagen. I december 2012 blev der kun indsamlet 1,6 kilo i gennemsnit om dagen. Et fald på 2,1 kilo.

»Beboere og besøgende i København høster allerede nu frugterne af stofindtagelsesrummet. De nyeste tal viser, at der er langt færre kanyler i vores gader«, siger socialborgmester i København Mikkel Warming fra Enhedslisten.

»Samtidig har stofindtagelsesrummet reddet liv og givet stofmisbrugerne mere sundhed og et mere værdigt liv«, fortæller han.

Åbningen har betydet, at færre misbrugere fixer i opgange, bag skraldespande og i baggårde. I stedet foregår det under ordnede forhold i fixerummet med professionel sundhedspersonale.

Også Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), mener, at fixerummet er en stor succes for både narkomanerne på Vesterbro og for de øvrige beboere i bydelen.

»Vi har et ansvar for, at alle Københavns borgere har det så trygt og godt som overhovedet muligt. Det gælder også for dem, som kæmper med et stofmisbrug«, siger Frank Jensen.

Narkomanerne afleverer sprøjterne efter brug
I fixerummet får stofmisbrugerne udleveret rene kanyler, der afleveres efter brug og derfor ikke ender på gaden til gene for områdets beboere.

Sundhedspersonalet hjælper også stofmisbrugerne med at få behandling af sår og infektioner samt vaccinationer. Fixerummet fungerer samtidig som en bro til behandlersystemet.

Siden fixerummet åbnede, har 10 misbrugere taget en overdosis. Men med professionelt personale til stede overlevede de.

Siden åbningen og til og med den 31. december er der registreret 642 individuelle brugere af fixerummet.
ritzau

http://politiken.dk/indland/ECE1883183/ ... er-aabnet/

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Har aldrig set en kanyle på gaden i jylland ;)

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
i visse områder af århus, er der ellers nok af klamme blodige sprøjter og kanyler at finde på gaden...^^ Pas på hvor du træder...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Surprise surprise... ;)

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nový židovský hřbitov
Har aldrig set en kanyle på gaden i jylland ;)

//Zh4d0w

så færdes du vist ikke de ”rigtige” steder.

He whom meddles through the mind of others – He whom interpret the way of living – He whom deliberately chooses an ascetic life – He whom enlighten others to enlarge their mind – He whom indulge – He shall no longer fear death.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Jeg bor i Århus og ser altså kanyler dagligt :(
Er rigtig glad for at de fixerum der bliver brugt og virker!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Citat:
Markant færre brugte kanyler flyder på gaden, efter fixerummet er åbnet

Siden fixerummet åbnede, har 10 misbrugere taget en overdosis. Men med professionelt personale til stede overlevede de.

ritzau

http://politiken.dk/indland/ECE1883183/ ... er-aabnet/

- Det bør være argumentation nok til at holde dem åben!

Site Webmaster
Brugeravatar

Citat:
Nabo til Mændenes Hjem: »Der ligger stadig masser af sprøjter på gaden«
Det kan godt være, at der på papiret er færre sprøjter og andet narkoaffald at samle ind fra gaderne i København.

Men for beboerne på Vesterbro i hovedstaden er kanyler fortsat en fast bestanddel af gadebilledet.

»Det er blevet mere svinsk, end det har været i mange år«, siger Johnny Hansen, der de sidste 16 år har boet i Istedgade 19

To kilo færre dagligt
Københavns Kommune kunne tidligere i dag fortælle, at nye opgørelser viser, at man i dag blot indsamler 1,6 kilo narkoaffald dagligt mod 3,7 kilo tidligere.
Årsagen er angiveligt det permanente fixerum, som er blevet opført på Vesterbro, og ifølge socialborgmester Mikkel Warming (EL) »høster beboere og besøgende i København allerede nu frugterne af stofindtagelsesrummet«.

Men den udlægning kan Johnny Hansen slet ikke genkende:

»Jeg bor lige ved siden af Mændenes Hjem (værested for hjemløse, red.), og da jeg læste det der, irriterede det mig lidt. Det kan da godt være, at affaldet er mindsket lidt, men jeg kan ikke forstå, hvordan de kan gå ud med sådan en nyhed, for der ligger stadig masser af sprøjter i gaden derinde«, siger han.
Fixerum tiltrækker misbrugere
Johnny Hansen, der bor på Vesterbro med sin kone og to børn, fortæller, at han dagligt støder på i hvert fald et par kanyler.

LÆS ARTIKELFixerum har reddet flere liv

»Så de skal altså ikke sige, at det er blevet meget bedre derinde, for det er det altså ikke«, fastslår han.

Den 46-årige typograf fortæller, at siden man først satte et satte et mobilt fixerum op i Lille Istedgade og efterfølgende et mere permanent fixerum op på Halmtorvet, er der begyndt at stå væsentlig flere misbrugere ude foran Mændenes Hjem.

»Politikerne skal ikke vaske fingre«
Ifølge ham er det en af forklaringerne på, at problemerne med narkoaffald ikke er blevet mindre i hans nabolag.

»Der var en del brugere før hen, men på grund af fixerummene er der i hvert fald kommet dobbelt så mange«, siger Johnny Hansen.

»Jeg har altid gået ind for, at narkomanerne skal have deres narko og et sted at stikke sig, men politikerne gør ikke noget for os, der bor derinde. De skal ikke vaske deres fingre ved at sige, at det er blevet bedre for os beboere, for det er det ikke«.

Fixerummet på Vesterbro har siden åbningen i oktober 2012 og frem til nytår registreret 642 forskellige brugere.

http://politiken.dk/indland/ECE1883335/ ... paa-gaden/

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Medlem
Brugeravatar

Synes det er lidt underligt at der bliver fokuseret så meget på fixerums effekt på svineri i gaden i stedet for dets effekt for misbrugerne... Siger lidt om vores samfund. :|

Admin
Brugeravatar

^^Jeg synes det er langt vigtigst, at der kommer færre kanyler og junkier på gaden. De folk der sidder ude på gaden og i baggårde og skyder heroin, er alligevel fortabte. Der er ihvertfald meget lille sandsynlighed for, at de får et ordentligt liv igen. Fixerum eller ej. Så hellere fokusere på den glæde det er for børnefamilier, at deres børn ikke skal rende rundt og finde kanyler i sandkassen. Nok har jeg selv været på den. Men jeg synes stadig det er klamt, når der ligger blodige kanyler på gaden.

-Jimmy Carter

Medlem
Brugeravatar

^^Jeg synes det er langt vigtigst, at der kommer færre kanyler og junkier på gaden. De folk der sidder ude på gaden og i baggårde og skyder heroin, er alligevel fortabte. Der er ihvertfald meget lille sandsynlighed for, at de får et ordentligt liv igen. Fixerum eller ej. Så hellere fokusere på den glæde det er for børnefamilier, at deres børn ikke skal rende rundt og finde kanyler i sandkassen. Nok har jeg selv været på den. Men jeg synes stadig det er klamt, når der ligger blodige kanyler på gaden.

Med ordentlig behandling kan de stakler sagtens komme til at fungere. Det helt store problem er jo konstant pengenød, ikke at de er på stoffer. Se evt den her doku:

Admin
Brugeravatar

Jeg tror også på, at et fixerum er et skridt i den rigtige retning med behandling. Det er jeg helt enig i. Men nu må vi jo se, hvad succesraten bliver mht at få folk til at blive clean. I første omgang tænker jeg ihvertfald på det omkringliggende samfund.

-Jimmy Carter

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]