Der er blevet givet dispensation i dette tilfælde. Journalisten har i øvrigt udvist interesse for HR-delen af forummet, men det er selvfølgelig stadig på eget ansvar hvis man deltager, ikke til at sige hvordan slutproduktet kommer til at være. Jeg synes dog ikke man skal holde sig tilbage af frygt for hvordan det bliver fremstillet, hvis man bliver ved med at tro det værste om journalisters syn på emnet, så kommer der heller aldrig et positivt syn på det i medierne...[/quote]Kære brugere af Psychedelia.
Tak for de mange kommentarer. Jeg vil hermed forsøge at opklare et par ting.
Jeg er meget enig med administratoreren af dette site.
Skal frygten gøre at vi aldrig kan debattere emnet uden for dette plenum?
Psychedelia.dk er meget interessant i mine øjne, fordi jeg oplever en stor samhørighed blandt brugerne og en stor ansvarsfølelse i forhold til at støtte og videregive viden så stofferne bruges på en mere sikker måde.
Det er dette fællesskab og debatten om den enkelte brugers frie ret til at vælge hvad man gør ved sin egen krop, vi gerne vil inddrage.
Der vil ALDRIG ( i DK) produceres en dokumentar, et indslag e.l. som vil forherlige eller anbefale brugen af stoffer. Men der kan gives mere eller mindre plads til nye perspektiver i debatten. - Det er netop disse nye perspektiver vi gerne vil give plads til.
Nogle refererer til titlen: "Kokainens Pris", som noget negativt. Hertil skal tilføjes at titlen skal læses tvetydigt - pris (som i award) eller pris (som i konsekvenser). Kokain er højt elsket og forbruget har aldrig været større - mange taler om det hårde stof, som alle endelig har råd til, og som man kan tage ligesom andre tager et glas rødvin. Omvendt er noget (stof) aldrig så godt at det ikke også kan være skidt for noget. - Og ja, vidunderstoffet har også haft konsekvenser for mange. Og fortalte vi ikke den side af sagen, så var vi netop unuancerede! Så det gør vi selvfølgelig også.
Men det er ikke alt der er så sort/hvidt!
I prgr. 5-6 rejser vi til Columbia og møder bønder som er dybt afhængige af at dyrke coca-planter. Det er ulovligt i deres region, men de kan ikke brødføde familien uden dette landbrug.... - et af mange eksempler på at debatten om stoffer er mere kompliceret end som så.
Årsagen til at dokumentarer / indslag om emnet ofte udelukkende handler om det negative, er netop tabuet blandt brugerne - ingen tør stå frem. Vi er mange der gerne vil have nye perspektiver på bordet, men det kræver at dem der ligger inde med viden og nye perspektiver har lyst til at deltage i debatten.
I forhold til rammen om fortællingen, så skal det understreges at hovedpersonen (Søren Vejby, skuespiller, Livvagterne) selv har taget kokain og selv lægger ALLE kort på bordet i denne dokumentar. Det er ikke længe siden han selv har brugt, - derfor har han heller ikke interesse i at pege fingre af andre.
Det han gør - er at han opsøger så mange forskellige perspektiver på emnet som overhovedet muligt, og så drager han selv slutningerne deraf. Han moraliserer ikke - det ville være dobbeltmoralsk, og det er han selv meget bevidst om.
Det skal i øvrigt tilføjes at vi jo indimellem laver aftaler om at man kan komme til gennemsyn på det sammenklippede materiale. Der er faktisk ret meget der kan lade sig gøre, hvis man bare spørger.
Jeg forstår den generelle tvivl og tøven, men jeg håber også ovenstående har været med til at bringe klarhed over et par ting.
Giv lyd hurtigst muligt hvis du vil vide mere og/eller ønsker at deltage, så tager vi en snak om projektet.
Med venlig hilsen
Gitte H. Hansen
TILRETTELÆGGER
"KOKAINENS PRIS", Eyeworks Productions
kokainenspris@eyeworks.tv