Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 07:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 63 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Godt formuleret Hypnos ;) lækkert lagt op. Det er også en sund måde at se tingene på, det må jeg sige

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
ved godt du er 16 og du mener du har styr på det.
Men hør her - Jeg røg selv da jeg var 16.. hverdag! og det bragte mig ingen steder hen, udover det 3 år efter har givet mig noget erfaring som har skubbet mig igang. Men i de 3 år har jeg mistet mange ting, som jeg har fortrudt mange gange.
Som 16 årig er man bare ikke særlig moden, uanset hvor moden du føler dig - du vil give mig ret når du bliver ældre. Jeg følte også selv jeg havde styr på shittet, da jeg begyndte at ryge et par gange om ugen. Men ak nej.
Med det sagt så lyder du mere fornuftig end jeg var dengang.

og ja - må give hypnos ret.
jeg havde selv travlt med at skulle prøve alt hvad der var, men en dag sagde en klog man herinde til mig; Det er der sku nok også om 20 år, hvad har du så travlt med?

Medlem

Som nævnt længere oppe i tråden er hash et gateway-drug. Når du har det forbrug som du har nu, er det først der det begynder at blive farligt. Jeg røg selv hash igennem hele mit første år på gymnasiet. Det endte med at hashen i sig selv ikke var nok. Man skulle have mere og mere, og til sidst skulle man have noget som var "sjovere" fordi hashen blev "kedelig" så det endte med amfetamin, kokain, og ja endda også 2c-b. Jeg er typen, som kan relatere til din historie. Det der med at have "styr på tingene" i hverdagen, og så belønne sig selv bagefter med hash. Den holder bare ikke. Uanset om du kan lide det eller ej, skader hashen din hjernes indlærings evne. Og jeg vil stadig våge at påstå at hvis man ikke indser man har et misbrug er det først der det er aller farligst.

Du skal altid huske på at din mor gør det som hun føler er bedst for dig. Jeg synes ikke du bør gå i forsvars-mode overfor din mor. Jeg synes hellere du bør bide de to år i dig, til du er 18, og så derfra kan du så vurdere om du vil ryge eller ej. Og tro mig når jeg siger at du vil takke hende for at have holdt dig fra hashen. Men for alt i verden skal du ikke lade din mor fortælle din omgangskreds at du ryger, mange folk er snævert synet hvad angår hash, og du bliver isoleret med det samme. Det bunder i at folk er uvidende.

Fortsat god dag.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a curious mind
For fanden hvor er folk stædige, at spilde 3 siders kommentarer på at prøve at ændre en ung mands mening selv om han ikke vil xD

18 år er for helvede et nutidigt samfundsmæssigt og løst biologisk koncept, det burde ikke bestemme hvad hans mentale alder er; jeg kender ikke trådstarter, men du virker sg temmelig moden. Mange andre på din alder, lader sig hurtigt manipuleres af voksne, som egentlig ikke nødvendigvis ved bedre end dig.

Du skal fokusere på dig selv - du kan ikke ændre på dine omgivelser hvis de ikke selv vil det.
Så hvis din mor som udgangspunkt står fast ved hendes udsagn, og du står fast ved dine, så vil det have konsekvenser for jer begge to. Hvis du er okay og afklaret med det, så kan du gøre hvad du vil.
Et andet faktum du skal acceptere er at hash kan mere eller mindre ændre dig ved et dagligt brug. Det er et valg alle brugere tager, om det er cigeret eller hash eller heroin rygere.

God vind!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du lyder moden nok og alt det der, men jeg kan kun sige, at jeg har fået meget mere ud af mig selv, ved at ryge så lidt som muligt, da jeg var i din alder, i forhold til når jeg snakkede med nogle af mine venner dengang, som røg oftere. Og det kan også ses idag, synes jeg selv.

Der er rigtig mange måder at udvikle sig selv på, og stoffer er en af dem. Men stoffer (cannabis er selvfølgelig medregnet heri) er blot et krydderi til livet, og det er efter min mening vigtigere, at udvikle sig vha. venner, kærester, familie, uddannelse, hobbyer, sport, viden etc. end narkotika.
Jeg synes også, at man kan få lige så meget ud af sig selv, hvis ikke mere, uden brug af cannabis som hvis man brugte cannabis til det formål - selvudvikling. Og synes helt klart man kan have det mindst lige så fedt ædru som skæv, hvorfor en opfordring til, at cannabis ikke skal blive noget der udfylder et tomrum, og at man også skal værdsætte at være ædru - det gør du nok også.
At fnise rundt og lave dørfis hos random folk er fx mega sjovt. Eller var, men det ville formentlig stadig være ret sjov.
Husker stadig min ungdom som indeholdende de klart sjoveste episoder i mit liv, netop fordi man var ung og ligeglad, så nyd det i fulde drag.

Det lyder dog til nu, at det har skabt nogle problemer for dig mht. din mama og kæreste, og så burde der være nogle tanker du kunne erkende/reflektere over: det kunne være at du til tider ryger for meget, eller du kan ikke nå ind til din mor på ærlig vis og forklare hende, at du faktisk har et fornuftigt forbrug, og at hun i hvert fald ikke pt. burde bekymre sig om dit forbrug (og dig).
Eller simpelt skære ned på dit forbrug og være ærlig med din mor/lave nogle flere ting med hende, så I fik et bedre forhold, så det senere hen ville blive lidt federe for dit vedkommende at forklare hende din situation.

Og jeg skriver det ikke for at være nedværdigende, tværtimod; jeg prøver at give dig lidt flere aspekter omkring din situation. Prøv at se det fra din mors side; hun synes selvfølgelig ikke det er fedt, at se sin 16-årige søn være kampskæv. Når du bliver ældre vil du formentlig have det på samme måde. Jeg har da selv oplevet stortset samme situationer, og det er ret hjerteskærende at se sin mor være helt knust, fordi man bare ville være skæv.
Og der er intet galt i at være skæv, men hvis ens mor ikke bryder sig om det, så synes jeg man skal vælge enten at tage en dialog op med hende (og far, no crimehate etc.), eller kun ryge når man ved, at man ikke kan blive opdaget (fx når man er alene hjemme eller lignende).
Og hun skal jo så også prøve at se det fra din side af, og på sin vis acceptere det, for har du virkelig styr på dig selv og dit forbrug, så er der jo i bund og grund intet at bekymre sig om, udover at nu hvor du allerede ryger, så kunne dit forbrug tiltage. Men ellers umiddelbart intet.

For det virker til, at det er det hun gør - og helt klart, moderinstinkt og almindelig omsorg for en man elsker meget højt.
Jeg oplevede også, at cannabis spillede ind på mit velvære, mit forhold med x'en og med familien og blev nødt til at erkende, at så var det ikke lige tiden for mig at ryge, før jeg fik ryddet op i de situationer/problemer/dilemmaer der nu var.

Så derfor en opfordring til, at du vælger at ryge med omtanke, men at du endnu mere prøver at have styr på familie/kæresteforhold og dine venner. Man kan ende med at tilsidesætte så latterligt mange ting til fordel for narkotika (det tror jeg, at der er en mange ældre brugere på boardet der kan bekræfte mig i, i større eller mindre grad), og der burde man have nogle værdier og prioriteringer i ordentlig rækkefølge.

Jeg tilslutter mig også koret, at jo mere man ved, jo bedre kan man forklare sin situation og anskue diverse forbrug af hvad end narkotika man nu kunne finde på at tage. Jeg røg kun fra da jeg var 16-20, bortset fra enkelte ture med ketamin og to svampetrip (som startede med at gå galt, men så endte okay - ikke anbefalelsesværdigt), på trods af at have adgang til en helvedes masse forskellig narkotika.
Og det var fordi jeg gerne ville læse og vide en masse om stoffer og deres virkning, og jeg var dybt interesseret i andres oplevelser med stoffer, så jeg læste rigtig mange indlæg af de ældre brugere herinde, og chattede rigtig meget med mange af dem, og følte at jeg på sin vis blev udrustet til voksenlivet, hvor jeg mente, at jeg havde nok viden til at prøve stoffer af selv.

Viden omkring stoffer er utroligt vigtigt, og hop aldrig med på noget, du i bund og grund ikke har lyst til; tilbyder nogen dig narko du ikke kender til/har lyst til, så sig nej - der skal nok komme en anden dag, hvor du får lyst til det, og hvor du så selvfølgelig har læst op på det ;).
Vær yderst ydmyg over for stoffer, også cannabis selvfølgelig, for de kan fucke dig op, lige gyldigt hvor meget man mener, at man har styr på det.

Det blev en længere roman, og også en smule off-topic (det med stoffer, det er jo ikke det du spørger om. Synes nu det var vigtigt nok til at inkludere).

Og så håber jeg, at du finder lykken for dig selv, og er ærlig med dig selv.
Har du brug for nogle at snakke med, er psychedelia.dk altid for dig - også chatten <33333

<33333333333333

Btw undskyld hvis noget er kludret/uforståeligt, så må du gerne bede om en uddybelse/opklaring af det. Er mega træt og brugte mega lang tid på indlægget pga. alle mulige sidespring. Godnat og igen <333333333

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Dedikeret medlem

Geografisk sted: sted
^^Haha. Pænt langt svar, dude.

Jeg var lidt i samme situation for 7-8 år tilbage. Tanken om kunne ryge frit uden, at skulle gemme sig, fristede mig en dag lidt for meget og da min mor spurgte mig om jeg røg hash, sagde jeg at havde prøvet det. Det kom lidt bag på mig at hun syntes det var ok, men så var det at idioten lige skulle teste hvor grænsen lå. Så jeg sagde at jeg røg af og til i weekenderne. Dét var dumt. Min mor ku' slet ikke håndtere situationen og blev helt mærkelig. Det var ellers en hyggelig aften ka' i tro. Det var herefter ikke muligt at forklare hende noget som helst pga. så meget andet, men som vedrører hendes privatliv. Jeg prøvede et par gange efterfølgende at snakke med hende om emnet, men hun lukkede totalt af hver gang. Så til sidst droppede jeg det helt og sagde til hende at jeg ville lade være med at ryge. You win some, you lose some.
Det var lidt dumt af mig, for jeg tror godt jeg dengang vidste at hun ikke kunne håndtere det. Det jeg mener er at man inderst inde godt selv ved om ens mor kan tackle 'problemet' eller ej.

Jeg tror, som andre, ikke på at man absolut skal være 18 år for at være kæphøj, men jeg bliver da harm når jeg ser børn på 13-14 år alene ude på christina. Din hjerne er slet ikke færdigudviklet når du er 18, så om det er 16 eller 18, kan jeg sgu ikke se den store forskel i. Det kan være lige så skadeligt for en på 21.
Det med aldersgrænser har en langt større vigtighed eller en lidt anden betydning for forældre, da de ikke længere har ansvaret for dig når du fylder 18. Så indtil du fylder 18 vil det for forældre, for hvem det ikke er i orden at ryge cannabis, føles som slap in the face, at finde ud af at de i deres verden ikke har opdraget dig ordenligt. Og den følelse tror jeg ikke du på nogen måde kan fjerne eller omvende til noget positivt.

Go' lørdag, mand!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
Hej her kommer en pegefinger, jeg ved ikke om den er løftet, men du er jo kun 16år, og i den alder er det vigtigtste at man passer skolen ordentligt, Jeg kender mange og har set mange der begynder at få lavere karakterer fordi de kommer ud i misbrug af hash, eller simpelthen dropper ud af skolen eller gymnasiet. Jeg kom først rigtigt igang med at ryge hash som 18årig og det er jeg glad for. Problemet med at ryge er at man vender sig til det og mere vil ha mere. Prøv at se om du ikke kan holde det til weekenden, der kan man ryge sig lam fordi man ikke skal noget næste dag. Problemet ved at ryge i weekenden er at så ryger man lige pludselig hver weekend, og så kan hverdagen begynde at blive kedelig. Det er helt sikkert bedre at slutte dagen af med en kop kamille the i stedet for en joint. For man kan hurtigt vænne sig til at ryge hash, og så bliver det svært at falde i søvn når man ikke ryger. Jeg har selv planer om at starte i skolen igen, og jeg fandt ud af dengang jeg gik i gymnasiet at jeg godt kunne studere hvis jeg nøjedes med at ryge en joint om aftenen når dagens opgaver og lektier var klaret. Det var fordi hashen tog overhånd jeg droppede ud af gymnasiet. Forbrug kan nemt blive til misbrug, det kommer an på hvordan man definerer det. Problemt dengang var også at jeg havde gang i for mange ting på en gang. Jeg havde fritids arbejde samtidig med gymnasiet og så beyndte jeg at tage stoffer i weekenden og ryge hash i hverdagen, og så var der også pigerne jeg havde gang i. Det begyndte at gi mig stress at jeg skulle nå alle de ting på en gang. Det var en dum ide at tage ned til rygerklubben i frikvateret(dengang var der rygerklubber over det hele inden de ændrede reglerne), men vi kunne lige nå en joint inden skoledagen fortsatte. Nu er det efterhånden også over 10 år siden jeg droppede ud af gymnasiet , men jeg går og tænker på at starte i skolen igen ude på DTU, fordi jeg fik gennemført 2.g og har karaktererne derfra. Jeg kan blive klar til at starte en ingeniør uddannelse på et halvt år ,men overvejer at bruge et år på forberedelses kurserne for at komme igang med at studere ordentligt og vænne mig til skolen inden jeg skal starte på universitetet. Politiet inde i Istedgade ved også at jeg har snakket om at starte i skolen igen så det er nok en god ide det bliver til noget, da jeg ikke gider fængslet.
Venlig hilsen
Martin

Medlem
Brugeravatar

Som vi alle jo nok ved er weed et gateway drug, det vil sige det fører til de andre stoffer.

WOW en flot fordom, du lige hoste op med der!... :stupid:

Junior medlem

HAR BRUG FOR HJÆLP HER !!!!!!!!! !!! hvis man bliver taget i at dyrke derhjemme i et telt der 1 meter i brede og 2 meter i længde og det er en 400w mh/hps og har gang i 9 styk i 5-6 liter potter ca en uge før høst ... det er utrolig vigtigt har brug for hjælp!!!!

Dedikeret medlem

HAR BRUG FOR HJÆLP HER !!!!!!!!! !!! hvis man bliver taget i at dyrke derhjemme i et telt der 1 meter i brede og 2 meter i længde og det er en 400w mh/hps og har gang i 9 styk i 5-6 liter potter ca en uge før høst ... det er utrolig vigtigt har brug for hjælp!!!!

Øh hvad har du brug for hjælp til?

Junior medlem

hvad staffen er !! self er det eget forbrug

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Billede

Junior medlem

tusin tak så kan jeg dyrke videre :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Brug nu lige det rigtige forum i stedet for at hi-jacke en andens tråd omkring et ret seriøst emne. Kig i Jura forummet næste gang eller cannabis generelt hvis du ikke kan finde det andet :)
Beklager tonen men syntes bare det var lidt respektløst.

Junior medlem

Så flertallet herinde, synes simpelthen at jeg skal droppe hashen fuldstændig, til at jeg fylder 18?

Medlem
Brugeravatar

Altså, ja, det er helt klart det sundeste at gøre... min personlige holdning ligger lidt dybere end bare lige at ja, lad vær for det er sundt, men helt kort sagt så burde du nok vente til du er ældre. I længden kan det jo egentlig aldrig betale sig at ryge meget, men vent i hvert fald til du er lidt mere udviklet før du fyrer op i en gang om ugen jointen eller lign. - det er lidt det jeg har uddraget af det herinde :)

Dedikeret medlem

Så flertallet herinde, synes simpelthen at jeg skal droppe hashen fuldstændig, til at jeg fylder 18?

Det ville klart være smartest at vente - og hvis du ønsker at ryge en gang i mellem så lad der går lang tid i mellem - fx hver anden uge en dag eller en gang i måneden og så hold det til det for ellers bliver det hurtigt til hver dag, det er i hvertfald min erfarring.

Medlem

Kan kun give Fso ret. Det bliver meget hurtigt til et hverdagsforbrug.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Enig med Fso og Lucifer også med konklusionen at det er bedst at vente.
For du virker jo til at være fornuftig nok og giver udtryk for at du har styr på tingene, så hvorfor risikere at "ødelægge" den gode stil? Det kan man i hvert faldt MEGET nemt komme til. Især når man har styr på det meste og syntes det er rart med en fed af og til. Men netop pga. man føler der er styr på tingene, tillader man sig selv at ryge mere/oftere og så ender det næsten altid galt.

Sådan er det gået for mig, mange venner og andre, blandt andet her på Psy. Og det gælder ikke kun med hash, men generelt med rusmidler(selvfølgelig også alkohol).

Så hvis du gerne vil fortsætte den gode stil, bevise over for din mor at hash ikke er så slemt som hun tror, så er den bedste måde at bevise det på, ved simpelthen at stoppe, eller i hvert fald vente, til du er 18, eller i hvert fald til du flytter hjemmefra. Det er den bedste måde at udvise respekt over for din mor, men mest vigtigt: Dig selv.

Har selv forældre som ikke brød sig om stoffer generelt og sagde hvis jeg begyndte på at ryge hash, ville det med meget stor sikkerhed ende galt, evt. begynde at tage andre stoffer også. Jeg havde samme holdning som dig, og det har jeg til dels stadig. Men jeg fandt ud af efter et halvt års tid efter jeg begyndte at ryge en smule, at det gik den forkerte vej og jeg havde et begyndende misbrug som kun blev værre da jeg flyttede for mig selv igen.

Igen, det er dit liv og dit valg, bare du altid har konsekvenserne med i dine beslutninger. Og det gælder sådan set mange ting, resten af dit liv. Håber dog bare du træffer det "voksne og modne" valg, nemlig at holde pause til du er ældrer, måske med mulighed for at ryge en gang i mellem, som Fso pointerede så fint.

Jeg ønsker dig kun det bedste og håber du vil tage positivt imod vores råd, hjælp, støtte og erfarringer.

Vil lige tilføje at der er bestemt INGEN skam i at falde i, hvis man prøver at holde sig clean da alle mennesker laver fejl. Det er okay at fejle, men det er ikke okay hvis man ikke lære af sine fejl og tænker sig lidt mere om til næste gang. Kender ALT til at fejle, gennem hele mit liv og stadig den dag i dag. Har dog lært utroligt meget af de dumme/Forkerte valg og bruger det konstruktivt i min udvikling som et mere glad og bedre menneske. Skriv endelig i tråden eller i en pm hvis du har andet på hjerte, vi er jo samlet her på siden for at hjælpe, støtte og rådgive ud fra egne oplevelser og erfaring - så udnyt det, for din egen skyld :D

Ønsker dig en rigtig god weekend og håber du finder frem til en god løsning, evt. får snakket med din mor omkring det hele, på en stille og rolig måde :)

Mvh

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis du er fornuftig nok og ikke sætter narko (cannabis inkluderet, ofc) i første række nogensinde, så ville jeg have det fint med at ryge. Jeg røg måske 20-30 gange fra jeg var 16-18, og efterfølgende røg jeg også kun 1-2 gange om måneden.
Så har jeg så lige siden januar og til for blot et par uger siden haft et hverdags forbrug/misbrug, og det har været fucked - men det er ikke uundgåeligt, så har du hjernen med dig, så kan du godt tillade dig at ryge lidt.
Men cannabis er honestly ikke et vidundermiddel, det er du selv, hvis du har viljen og styrken til det.

Lyder som noget taget fra bibelen eller lignende, men det sku true. Ps læs mig indlæg længere oppe.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 63 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]