Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 22:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Hey psy's!

Mig og en homie sad og snakkede lidt om fremstilling af alkohol. Det kunne være meget sjovt at brygge sin egen øl, dog lidt kedeligt må jeg indrømme. Der skal jo skaffes en del remedier til sådan en producere og så får man øl - naaah, er der nogle som kender en god fremgangsmåde til alkohol? Har hørt en del om "gærede bær" f.eks. .. For at gøre det kort! Kan det lade sig gøre at fremstille alkohol selv i et alm køkken uden en hat og pranglende papir indenfor kemi?

Hold jer munter !

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Nu er det jo ulovligt at "brænde" brændevin selv, i det danske land.... Men læs op på destillation.. =)

http://www.aigis.dk/mix/dest.html evt + med wikipediaen

Medlem
Brugeravatar

Lyder spændende, tror at jeg vil holde lidt ekstra øje med denne tråd! :cheers:

Medlem

Mjød er nemt at fremstille - kræver kun honning, gær og vand - også er det skide velsmagende. Man kan også få stærk mjød, med helt op til 16% i :-)

Medlem
Brugeravatar

Mjød er nemt at fremstille - kræver kun honning, gær og vand - også er det skide velsmagende. Man kan også få stærk mjød, med helt op til 16% i :-)

Har du nogen blandingsforhold for dette? :P

Dedikeret medlem

Gær, vand, sukker, en kilde til fosfat og en beholder med en vandlås i toppen og så kan du lave alkohol.

En destillations opsætning er meget simpel at lave og kræver essentielt set kun en varmkilde og to beholdere forbundet af et svalerør.

Man kan relativt let nå koncentrationer på 60%, men smagen er præget af gær og selve kunsten er at kommere videre derfra. Gentagne destillationer med tilført vand og evt filtration gennem aktivt kul er næste trin.

Vær opmærksom på at man kan komme til at danne methanol, hvorfor man skal være lidt varsom og læse op inden man begynder at gære alle mulige underlige ting. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tak for linket HIF. Lige så snart jeg kommer hjem, vil jeg læse lidt på det. (arg, ska lige sove et par timer først!) ... :cheers:

Lad os holde gang i den her tråd, og evt senere hen smide en guide! Kunne være awesome! Skal nok komme en stiv idiot senere hen og spørge igen :roll:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Den nemmeste måde at destilere er ved at bruge en svensk konstruktion der hedder spandbrænderen eller noget i den stil. Nok med flere n´ er og færre d´ er.

Det er noget med en stor og en lille spand, et akvarievarmelegeme og noget folie over. Det er noget nemmere at komme til end en svalerørsopsætning og kan bygges af fødevaregodkedte dele.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem

Har du nogen blandingsforhold for dette? :P

Nej, men en hurtig google søgning vil bringe dig, hvad du søger :-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Vær opmærksom på at man kan komme til at danne methanol, hvorfor man skal være lidt varsom og læse op inden man begynder at gære alle mulige underlige ting. :)

Det er en myte, skabt fordi nogle nederen typer har tilsat methanol til deres hjemmebryg for at det fremstod stærkere. Almindeligt gær kan IKKE danne methanol ved metabolisering af sukker. Der er altså ingen fare for methanol i hjemmebryg, medmindre man taber noget methanol ned i det.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Seks kilo!
Nu er det her ikke øl, men en let og simpel måde at starte på, ville være at lave "Inmate brew/wine"
Alle varene kan købes i den lokale - Juice uden tilsætningsstoffer, tørgær og sukker.
Jeg lavede på et tidspunkt noget fra vindrue juice købt i Lidl. Det smagte ganske udemærket - Ikke af gær.
Til gengæld rundede den nok de 15-18% :P Det er selvfølgelig ikke en kunst, eller noget estetisk, men egentlig
meget sjovt som eksperiment :P

http://www.youtube.com/watch?v=RWGxmdtybs0 <--- Check CraigTube :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

@technotramper - tak for linket, ser spændende ud. Vil jeg prøve at lave, evt for at komme igang og starte "i det små" .. Lige et spørgsmål hvad er de små ting i bægeret som han koger og får saften ud af? Altså det i kasserollen .. =)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Måske en venlig sjæl som kunne skrive en hurtig lyn guide til etchnotramperens link? Er sgut for god til engelsk. Har forstået hvad jeg skal bruge (udover det han koger - i kasserollen). Men er ikke helt med på hvor længe det skal stå, hvornår man ved det er færdigt og sådan? Og gider ikke rigtig gå igang før jeg ved præcis hvad jeg skal gøre. Den med kondomet på flasken som airlock fattet jeg ikke helt. Han siger jeg skal prikke hul i kondomet når det er udvidet af gassen, men så eksplodere det da helt så det ikke kan bruges? :roll:

Edit: tænkte på, er det muligt istedet for at bruge saft at bruge rent vand istedet? Så man får et helt rent alkohol produkt lidt som vodka i farven, så kan man selv blande det med sodavand efterfølgende jo?

Dedikeret medlem

Almindeligt gær kan IKKE danne methanol ved metabolisering af sukker. Der er altså ingen fare for methanol i hjemmebryg, medmindre man taber noget methanol ned i det.

Ja der tog jeg vist munden lidt for fuld. Jeg har også før undret mig over hvordan dannelsen af methanol skulle finde sted, men altid bare accepteret det som fakta.

Det lader til kun at være ved store destillations opsætninger, hvor man gære foderprodukter og destillere med dem i tanken, samtidig med at der utilsigtet opbygger sig tryk, det kan finde sted - som et produkt af destruktiv destillation. Men det er nok næppe aktuelt for nogen herinde..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Slet ingen som har prøvet fremgangsmåden som bliver linket til i klippet, som kan skrive en punkt guide?

Jeg regner med at prøve dette "forsøg" til den 1. Så kan jeg jo ihvertfald skrive hvordan jeg har gjort og slut produktet .. =)

Mangler dog stadig at finde ud af hvad det er for nogle bær? Han koger? Fandt en anden video på tuben, hvor der blot blev blandet juice (eller vand, kunne også bruges), sukker og gær. Det blev så smækket i en beholder med et gærrør nogle dage. Efterfølgende i køleskab 3 dage og så var det færdigt. Så lyder jo ikke særlig indviklet! Men vender tilbage =)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Så er vi klar til alkohol destillation :P

Billede

Medlem

Det var da godt nok noget af et setup du har dig der :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bryg en vin, det er utrolig nemt og billigt. Med ingredienser koster det ca. 300kr for 30 flasker. :)

Du kan brygge på æblejuice som bund, det giver nemlig ikke smag, desuden skal du tilsætte 1kg sukker til startopløsning på 12-18L.
Så skal vinen bare passes og tilsættes 1kg sukker en gang om ugen, desuden skal ballonen lige vippes lidt rundt så du får omrørt din vin. Efter ca. 6 uger burde den være klar. Du kan tilsætte alle mulige frugte, bær og safter, bare de ikke indeholder enzymer som kan ødelægge vinen f.eks. kiwi og ananas (disse skal koges til saft først). Citrusfrugter og fede frugter er også en rigtig dårlig idé. Og tingene skal selvfølgelig ikke indeholde konserveringsmidler. Krydderier kan også bruges til at gøre vinen mere spændende.

HUSK at decinficere alt med NaOH og skylle denne væk med vand inden det kommer i kontakt med vinen, ellers risikerer du at få ubudne gæster i din vin. Dette gælder for al brygning.

P.S. Husk lige at opløse sukkeret i varmt vand inden du kommer det i og vent til vandet er lunkent igen, så du ikke dræber din gær!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Som Alice siger er det nemt at lave vin. Jeg ville dog bruge iodophor til desinficeringen, og NaOH til at rengøre med (almindelig soda, kan også sagtens bruges da NaOH er ubehageligt ætsende, men alle proessionelle bryggerier bruger det til rengøring).
Jeg ville også tilsætte al sukkeret på en gang, og bruge en ordentlig gær i stedet, den koster ikke så meget som man skulle tro. Hver gang du åbner din beholder har du chance for at der kommer eddike bakterier i. Har før stået med et batch håndpresset æbleeddike.

Omkring destilering så vil jeg ikke anbefale folk at bruge en plastbrænder også kendt som amazing still. Resultatet bliver aldrig fremragende og der er ikke mulighed for at skille de tidlige stoffer (hvor methanol indgår, hvis det er tilstedeværende) og fuselen fra ethanolen.
Plastbrænderen er dog udemærket hvis i bare vil prøve at se at det faktisk virker. Ellers prøv en wok-opsætning/disappearing still.

Methanol i brændevin opstår oftest af gæringer hvor der har været urene, så der er kommet bakterier i. Eller folk som har gæret blade, kerner, grenstumper og lignende med og taget dem med i distilationsapperatet.

Wok-opsætning/disappearing still:
Er et simpelt lille distilations apperat som kan laves i de fleste køkkener, og forsvinde sporløst når det ikke er i brug, da alle tingene foreindes almindeligt i køkkenet.
Sæt en stor gryde på en kogeplade, placer et glas lige i midten af den, gerne hævet lidt. Hæld en flaske billig vin i gryden.
Sæt en wok på som låg, så bunden af wokken er lige over glasset midt i gryden. Hæld koldt vand og is i wokken, og tænd for kogepladen. Skru når du kan høre at den bobler, lad simre i en halv times tid før du slukker og lader køle ned. Alkohol dampene vil nu have fortættet på den kold wok og dryppet ned i glasset.
Smagen er ikke ret meget at komme efter, men det giver en ide om hvordan det virker.

Mjød er en dejlig ting, som nævnt tidligere. Alt efter hvor stærk man vil have den bruges en a to opskriter her:

Stærk mjød (16%, nogen gange helt op på 18%)
Per liter ærdigt mjød bruges 500g honning (12,5Kg til 25L)

Mildere: (12-14%)
Per liter ærdigt mjød 400g (10Kg til 24L)

Til min mjød bruger jeg Prestige Turbo Pure, som er en alkoholtolerant og hurtig gær. Den fås i to typer, som passer med de ovenstående opskrifter.

Sæt en stor gryde over kogepladen, des større desbedre. fyld den halvt med vand og tænd for kogepladen.
yld honning i hen a vejen, passer int med at få det ud af bøtterne, mens gryden varmer op.
Hvidt skm vil begynde at komme op til overladen, smk dette a. Des mere der skmmes a, des hrtigere vil din mjød klare.
Brg et termometer og hold øje med temperatren, varm op til 80 grader C, hold den her i 1/2 time, or at slå bakterierne i honningen ihjel.

Tag dine krydderier (humle, mjødurt, lime, kvan, krydderurter, hyldeblomst, appelsinskal, malurt eller hvad d har lyst til) og kog dem i ti mintter i en kasserolle. Tilsæt evt lidt gærnæring og en dråbe oliven olie, giver gæren bedre betingelser for at leve.
filtret og hæld sammen med honningvandet.

Køl dit varmehonning vand ned, enten med en urtkøler eller lad det stå i en lukket, desinficeret spand til næste dag. Alt efter hvor meget vand man har opløst honningen i, kan en køle måde også være at hælde koldt vand over til man når den ønskede mængde bryg.
Dansk vand er generelt meget rent og med mindre det indeholder noget folk ikke kan tåle at drikke (kolibakterier og lignende), indeholder det heller ikke noget som skulle forstyrre brygningen.

Tilsæt gær og ryst godt. Sæt et gær rør i spanden/ballonen (gerne med lidt vodka i, så man undgår at der går dyr/mug i) og vent.
En tot vat i toppen af gærrøret kan tage det meste a larmen.

Efter 1-2 uger skulle det gerne holde op med at boble. Nu kan man give det lidt gelatine og kiselsol for at få gæren til at bndælde hrtigere eller man kan bare lade det stå.
Stik evt. mjøden om så man ikke får gærslam med. Efter en måned begynder mjøden at blive drikkelig, men tager slet ikke skade a at slå længere. Rør generelt ikke mit før efter minimum et halvt år.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Citat:
Methanol i brændevin opstår oftest af gæringer hvor der har været urene, så der er kommet bakterier i. Eller folk som har gæret blade, kerner, grenstumper og lignende med og taget dem med i distilationsapperatet.

Opstår oftest? Har du dokumenterede eksempler på, at produktion af brændevin har resulteret i methanoldannelse?

Der er nogle (få) bakterier, som er i stand til at danne methanol, men relativt set skulle man da næsten være "heldig", hvis man skulle kunne "fange" sådanne i gæringen. Det er ikke nogle, som vi er omgivet af i nævneværdigt omfang skulle jeg mene - men jeg er selvfølgelig åben for info :)

Selvom man gærer på f.eks. æbler eller andre methylesterificerede pektin-produkter, så ser man vel sjældent methanoldannelse?
Og hvorfor skulle der komme mere methanol, hvis man anvender substrater, som dem du nævner?

Jeg spørger ikke fordi jeg skal skyde noget i sænk, men fordi jeg gerne vil til bunds i den her "diskussion" - det er i enhver upstreamkemikers interesse :)

Mvh CC

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]