Som Alice siger er det nemt at lave vin. Jeg ville dog bruge iodophor til desinficeringen, og NaOH til at rengøre med (almindelig soda, kan også sagtens bruges da NaOH er ubehageligt ætsende, men alle proessionelle bryggerier bruger det til rengøring). Jeg ville også tilsætte al sukkeret på en gang, og bruge en ordentlig gær i stedet, den koster ikke så meget som man skulle tro. Hver gang du åbner din beholder har du chance for at der kommer eddike bakterier i. Har før stået med et batch håndpresset æbleeddike.
Omkring destilering så vil jeg ikke anbefale folk at bruge en plastbrænder også kendt som amazing still. Resultatet bliver aldrig fremragende og der er ikke mulighed for at skille de tidlige stoffer (hvor methanol indgår, hvis det er tilstedeværende) og fuselen fra ethanolen. Plastbrænderen er dog udemærket hvis i bare vil prøve at se at det faktisk virker. Ellers prøv en wok-opsætning/disappearing still.
Methanol i brændevin opstår oftest af gæringer hvor der har været urene, så der er kommet bakterier i. Eller folk som har gæret blade, kerner, grenstumper og lignende med og taget dem med i distilationsapperatet.
Wok-opsætning/disappearing still: Er et simpelt lille distilations apperat som kan laves i de fleste køkkener, og forsvinde sporløst når det ikke er i brug, da alle tingene foreindes almindeligt i køkkenet. Sæt en stor gryde på en kogeplade, placer et glas lige i midten af den, gerne hævet lidt. Hæld en flaske billig vin i gryden. Sæt en wok på som låg, så bunden af wokken er lige over glasset midt i gryden. Hæld koldt vand og is i wokken, og tænd for kogepladen. Skru når du kan høre at den bobler, lad simre i en halv times tid før du slukker og lader køle ned. Alkohol dampene vil nu have fortættet på den kold wok og dryppet ned i glasset. Smagen er ikke ret meget at komme efter, men det giver en ide om hvordan det virker.
Mjød er en dejlig ting, som nævnt tidligere. Alt efter hvor stærk man vil have den bruges en a to opskriter her:
Stærk mjød (16%, nogen gange helt op på 18%) Per liter ærdigt mjød bruges 500g honning (12,5Kg til 25L)
Mildere: (12-14%) Per liter ærdigt mjød 400g (10Kg til 24L)
Til min mjød bruger jeg Prestige Turbo Pure, som er en alkoholtolerant og hurtig gær. Den fås i to typer, som passer med de ovenstående opskrifter.
Sæt en stor gryde over kogepladen, des større desbedre. fyld den halvt med vand og tænd for kogepladen. yld honning i hen a vejen, passer int med at få det ud af bøtterne, mens gryden varmer op. Hvidt skm vil begynde at komme op til overladen, smk dette a. Des mere der skmmes a, des hrtigere vil din mjød klare. Brg et termometer og hold øje med temperatren, varm op til 80 grader C, hold den her i 1/2 time, or at slå bakterierne i honningen ihjel.
Tag dine krydderier (humle, mjødurt, lime, kvan, krydderurter, hyldeblomst, appelsinskal, malurt eller hvad d har lyst til) og kog dem i ti mintter i en kasserolle. Tilsæt evt lidt gærnæring og en dråbe oliven olie, giver gæren bedre betingelser for at leve. filtret og hæld sammen med honningvandet.
Køl dit varmehonning vand ned, enten med en urtkøler eller lad det stå i en lukket, desinficeret spand til næste dag. Alt efter hvor meget vand man har opløst honningen i, kan en køle måde også være at hælde koldt vand over til man når den ønskede mængde bryg. Dansk vand er generelt meget rent og med mindre det indeholder noget folk ikke kan tåle at drikke (kolibakterier og lignende), indeholder det heller ikke noget som skulle forstyrre brygningen.
Tilsæt gær og ryst godt. Sæt et gær rør i spanden/ballonen (gerne med lidt vodka i, så man undgår at der går dyr/mug i) og vent. En tot vat i toppen af gærrøret kan tage det meste a larmen.
Efter 1-2 uger skulle det gerne holde op med at boble. Nu kan man give det lidt gelatine og kiselsol for at få gæren til at bndælde hrtigere eller man kan bare lade det stå. Stik evt. mjøden om så man ikke får gærslam med. Efter en måned begynder mjøden at blive drikkelig, men tager slet ikke skade a at slå længere. Rør generelt ikke mit før efter minimum et halvt år.
|