Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 15:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psychedelia.

Jeg har en storesøster der har lidt af skizofreni siden hun var ung. (Det skal sige at hun cirka er de 50 og jeg er 17)
Nå, men det er sådan så jeg har haft utrolig meget lyst til at prøve at ryge - men at jeg har hørt en masse om at indtagelsen af cannabis vil kunne fremprovokere skizofreni hos mig hvis det i forvejen ligger i mine gener. Jeg har derfor vældig brug for at få be - eller afkræftet dette.
(Derudover kender jeg en del til det da en meget stor del af min omgangskreds ryger og flere af mine bedste venner har haft længere misbrug osv., osv....)

Tak på forhånd.

Junior medlem
Brugeravatar

Det er jo umuligt at sige, om hashrygning ville kunne blusre op i et latentliggende psykisk problem. Man ved sgu aldrig, om det rammer en. Men hvis du foeler, at du er sund og rask mentalt og aldrig har haft noget decideret mentalt problem, saa kan du da godt proeve det ad. Synes nu bare ikke det er en saerlig god ide.

Min pointe er altaa, at det er der ikke nogle der ved. Maaske bliver du paf i laaget, maaske ikke. Hvert enkelt individ reagerer forskelligt paa alting. God dag herfra! :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Som Vodka skriver kan vi ikke sige hvordan du vil reagere på det. Men ja, hvis du er disponeret for skizofreni er der en risiko for at cannabis kan fremprovokere sygdommen.

(Min far havde skizofreni, og jeg ryger selv en gang imellem, uden problemer. Man må jo gøre op med sig selv om man vil løbe risikoen)

Junior medlem

Tak for svarene begge to.
Jeg har desuden hørt at hvis man er bange for det er der også større risiko for at det vil kunne fucke med dit hovede.
F.eks. hvis jeg nu beslutter mig for at ryge - men stadig er bange for at det vil fremprovokere skizofreni - vil udelukkende tanken kunne gøre at jeg får et bad trip eller eller rent faktisk BLIVER ramt af det??

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Det tror jeg ikke du skal være bange for. Jeg har et par gange haft "bad trips" efter at have røget og har ikke fået skizofreni af den grund. Det er selvfølgeligt i sig selv ikke en sjov oplevelse, og kan være meget skræmmende.
Så hvis du i det hele taget helst vil undgå at det "fucker med dit hovede" selv i en kort periode, syntes jeg du skal holde dig fra det. Vent til du er et par og tyve og overvej det så igen :)

Edit: PM Sendt check din indbakke Due :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Ifølge disse: http://www.psykiatri-regionh.dk/NR/rdon ... igt_TW.pdf
og http://www.psykiatri-regionh.dk/NR/rdon ... ash_CH.pdf

Så er der 10% chance for du udvikler skizofreni, på grund af din søster har det. Og risikoen er dobbelt så stor, for at udvikle skizofreni, hvis man ryger hash, i forhold til hvis man ikke gør det. Som jeg tolker det, så vil du gå fra 10% til 20% chance for at udvikle skizofreni, hvis du begynder at ryge.

Hvis du beslutter dig for at gøre det, så vær meget opmærksom på, hvordan din psyke reagerer og læs godt op om skizofreni så du kan genkende symptomerne, hvis de skulle opstå, så du kan få lagt tjalden på hylden hurtigst muligt.

Medlem

Synes sgu det er stort sats at tage, bare for at ryge tjald. Synes du skal tænke dig gevaldigt. Du lever i bedste velgående lige nu, og står med risikoen for at få den mest tærende sindslidelse der findes.. Mener du virkelig det er værd at tage den chance?

Junior medlem
Brugeravatar

Hvis du beslutter dig for at ryge, så vent til du er i midten eller slutningen af 20erne. For det første kan hash have en negativ påvirkning mens din hjerne stadig er i færd med at udvikle sig. For det andet opstår de fleste sindssygdomme i slutteenageårene og starttyverne. Hvis du kommer igennem den periode uden nogen at udvikle skizofreni, mindskes sandsynligheden for at du er disponeret for lidelsen. Men det er naturligvis ingen garanti.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Ifølge disse: http://www.psykiatri-regionh.dk/NR/rdon ... igt_TW.pdf
og http://www.psykiatri-regionh.dk/NR/rdon ... ash_CH.pdf

Så er der 10% chance for du udvikler skizofreni, på grund af din søster har det. Og risikoen er dobbelt så stor, for at udvikle skizofreni, hvis man ryger hash, i forhold til hvis man ikke gør det. Som jeg tolker det, så vil du gå fra 10% til 20% chance for at udvikle skizofreni, hvis du begynder at ryge.

Hvis du beslutter dig for at gøre det, så vær meget opmærksom på, hvordan din psyke reagerer og læs godt op om skizofreni så du kan genkende symptomerne, hvis de skulle opstå, så du kan få lagt tjalden på hylden hurtigst muligt.

Har altid undret mig over hvordan de procenter skal tolkes??

Junior medlem

Mange tak for alle svarene! Det hjalp mig meget. Vil genoverveje det når jeg er oppe i 20'erne :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
altså cannabis gør ikke at du får skizofreni eller andre psykotiske tilstande, men i gennemsnit får det samme antal mennesker den samme mængde liddelser, men i gennemsnit 7 år før de som ikke ryger. 7 år er jo meget, men du forøger ikke din risiko for at få skizofreni. det er sådan jeg har opfatettet de undersøgelser jeg har læst på området i hvert fald.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]