http://www.metroxpress.dk/nyheder/thorning-jeg-er-nervs-for-hash/KOblkm!XtQGTt67cbVk/Citat:
Statsministeren har tidligere været fortaler for at legalisere hash. Nu har hun set skaderne, siger hun.
Statsministeren har ændret holdning til, om man skal legalisere hash.
Det understreger hun på sit ugentlige pressemøde i Statsministeriet.
»Jeg går ikke ind for fri hash. Jag har markant skiftet synspunkt på det punkt,« siger statsminister Helle Thorning-Schmidt (S).
I maj 2003 sad Helle Thorning-Schmidt i Europa-parlamentet for Socialdemokraterne. Dengang var hun af en anden holdning, hvilket blev bragt op på dagens pressemøde.
Har set skaderne
»Jeg mener, tiden er inde til at gennemføre et pilotprojekt med kontrolleret legalisering af cannabis. Hash skal så langt væk fra de kriminelle miljøer som muligt, og hashsalget skal ikke fortsat finansiere rockerne,« lød det i 2003 fra Thorning.
Når hun har ændret holdning til spørgsmålet, skyldes det, at det nu står klart for statsministeren, at hash kan være skadeligt.
»Jeg har set skaderne. Jeg er meget nervøs for hash, og regeringen går ikke ind for fri hash på nogen måde,« siger statsministeren.
Det gamle indlæg
Den 8. maj 2003 skrev Helle Thorning-Schmidt følgende indlæg, som blev bragt i metroXpress. Her kan du læse hele indlægget:
'Legaliser hash på forsøgsbasis
af Helle Thorning-Schmidt, MEP og folketingskandidat for Socialdemokraterne
Regeringens plan om at rydde Christiania er et kejtet forsøg på at komme hashhandelen til livs.
Der bliver ikke solgt mindre hash, fordi boderne i Pusherstreet bliver revet ned. Salget vil blot sprede sig til andre dele af København, for eksempel Nordvest.
Vi risikerer at hashsalget bliver overtaget af hårde kriminelle og blandes sammen med salg af hårde stoffer.
Christiania bliver gjort til syndebuk i en grad, som ikke er berettiget. I stedet for at rive skure ned, burde regeringen i samarbejde med christianitterne overveje, hvad man kan gøre for at komme den hårde kriminalitet og salget af de hårde stoffer til livs.
Jeg mener, tiden er inde til at gennemføre et pilotprojekt med kontrolleret legalisering af cannabis.
Hash skal så langt væk fra de kriminelle miljøer som muligt, og hashsalget skal ikke fortsat finansiere rockerne.'
flip flop