Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 07:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

hej har nogle planter der er ved at være klar til høst men er ikke lige med på om jeg skal skifte til 12/12 lys også vente med at skifte til bloom pære når man kan se de blomstrere eller sætte bloom pæren i idet jeg skifter lys cyclus ? på forhånd tak

Medlem

sorry forkert skrevet de selfølgelig ved at være klar til blomst og ikke høst

Dedikeret medlem

Altså rent fysiologisk går der jo nok et par dage, måske endda en uges tid, før planten rigtig er gearet til en decideret blomstring - altså hvad folk referere til som "preflowers". Derfor kunne man måske sige at det var mest effektivt at bruge en 6000K+ pære på 12/12 i den periode, men jeg tror nu at det, når alt kommer til alt, er helt ligegyldigt hvilken type pære der benyttes hvis begge pære har samme effekt (man snakker ihvertfald minimale forskelle).

Medlem

jamen de har da forskellig effekt det er en 250 w hps gro pære jeg har i der skal byttes med en 250 w hps bloom pære

Medlem

hehe det måske ikke så nemt at svare på ?

Dedikeret medlem

Du misforstår effekt med farvetemperatur. Effekten er antal watt eller energi over tid (Joule over sekunder) og den er for begge dine pære 250W.

Farvetemperaturen siger noget om fordelingen af bølgelængderne af det udsendte lys og det er her forskellen ligger i "bloom" og "gro" pære. Høj temperatur, mere blåt lys, lavere temperatur mere rødt lys (meget groft skitseret). Pointen af mit tidligere indlæg var nu også at jeg ikke tror du vil opleve nogen forskel mellem at bruge en "hps gro pære" i starten af blomstringen i forhold til at bruge en "bloom pære". :)

Medlem

okay tak for svaret :) har lige et tillægs spørgsmål har et hydro grow igang og tænkte på hvad er den optimale temperatur for vandet i et hydro anlæg har læst 21 grader og har så sat en aqurie varmer i der holder den der men synes det virker som ret koldt ?

Dedikeret medlem

Det ved jeg ikke. Jeg synes det virker ret varmt, jord er jo slet ikke så varmt - og varmere vand holder også mindre ilt. Hvis man googler lidt, påstår folk at 15 grader er passende. Jeg tror ihvertfald ikke det skal være varmere end det.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Varmere vand vil også fremme bakterie og algevækst. Men meget mere ved jeg ikke om det.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Moderator
Brugeravatar

Well, hvis vi formoder at planterne står indendørs, så er rummet, inkl. rodmiljø om det er jord/hydro mm. nok ikke under stuetemperatur. Kraftige temperaturskift der skifter i løbet af få sekunder, er sjællent særligt fordelagtigt for organismer, eller dele heraf. Så jeg vil sige man er rimeligt godt sat ved at lade vandet nå nogenlunde samme temperatur som rummet før der vandes/flushes, eller hvad man har gang i der påvirker rodmiljøet.

Mht. lys er det ofte smart at fortsætte 'vegge'-belysningen et par uger ind i 12/12 perioden. Det mindsker nodeafstanden, og øger derfor også 'bud'-formationen, og tætheden heraf.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]