http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ ... 853518.ecePothovedernes paradis
Grønt guld: Den lille amerikanske by Nederland fører an i kampen for at lovliggøre marihuana
12:19, 28. okt. 2012 Mikkel Selin
facebook Twitter E-mail
NEDERLAND, COLORADO (Ekstra Bladet): Mike Beckham har røget marihuana i årevis, men han behøver ikke længere at kigge sig over skulderen af frygt for at blive anholdt af politiet.
I lighed med tusinder af andre amerikanere har Beckham fået lægeerklæring på, at han må ryge marihuana af helbredsmæssige grunde. Det har gjort livet lettere for den 44-årige elektriker.
- Jeg gad ikke alt det bøvl med bøder og trusler om fængsel, men jeg har brug for min daglige pot. Det lindrer smerterne i ryggen, forklarer han, inden han tænder en chillum og tager et ordentligt hiv.
Nederland - en by med 1400 indbyggere i Colorados bjerge - er gået forrest i kampen for at afkriminalisere marihuana. Byen har den højeste koncentration af lovlige pot-rygere i USA - knap ti procent af indbyggere - og giver dermed helt ny mening til John Denver-sangen ’Rocky Mountain High’.
Læs: Ekstrabladet.dk i mormonland: Romney vil frelse Amerika
Scott Spradlin, 28, er bestyrer i Nedicate, et af byens tre autoriserede marihuana-apoteker. Han fortæller, at Nedicate dyrker sin egen marihuana under varmelamper i en 84 kvadratmeters lejlighed bag apoteket.
- Reglerne for at sælge medicinsk marihuana er meget strikse, og vi skal kunne redegøre for hvert eneste frø. Hvis vi ikke følger reglerne, mister vi vores licens, siger Spradlin til Ekstra Bladet.
Nedicate sælger spiselige cannabis-produkter som hashkager, joints til 30 kroner stykket og marihuana i løs vægt. Lige nu har apoteket fire forskellige marihuana-varianter på menuen: Sour Diesel, NYC Diesel, Chewy og Pineapple Express. Mest populær er Pineapple Express, der ifølge Spradlin lindrer uden at gøre folk trætte og dovne.
- Den er god, fordi du faktisk kan ryge den og gå på arbejde bagefter, forklarer Spradlin, mens han viser produkterne, der er udstillet i glasklokker på disken.
Læs: Romneys fætter: Han har svoret en hemmelig mormon-ed
Scott Spradlin forlod Texas og flyttede til Colorado i jagten på ’det grønne guld’, som marihuana kaldes i branchen. Han får selv pot på recept og er skæv det meste af dagen.
- Jeg røg en joint, inden jeg åbnede butikken. Jeg ryger hver morgen for at fjerne smerterne i ryggen efter at have ligget ned og sovet i ti timer, smiler han.
Colorado er en af 17 amerikanske stater, hvor vælgerne har godkendt, at marihuana kan bruges af patienter med blandt andet grå stær, kræft, sklerose og kronisk smerte. Men marihuana-branchen befinder sig i en gråzone, da Obama-regeringen ikke har givet grønt lys for det receptpligtige rusmiddel.
Læs: Paul faldt ned fra mobilmast: Obamacare har reddet mig
Marihuana-forkæmperne lader sig ikke afskrække. 6. november skal vælgerne i Colorado tage stilling til et forslag, der vil ligestille marihuana med alkohol. Det kan give ny vækst i branchen - og nye skatteindtægter til de slunkne offentlige kasser.
Curtis Lundy, 38, siger, at han vil stemme for forslaget. Han har netop betalt 950 kroner for det røde lægekort, der giver adgang til marihuana på recept. Lundy forklarer, at han har kroniske rygsmerter, efter han blev ramt af et tog for fem år siden.
- Marihuana tager smerterne, dulmer nerverne og gør, at jeg kan fungere normalt. Det er et sundt, naturligt produkt skabt af Vorherre, siger han.
Marihuana kan vippe valget
Colorado er en af de ombejlede svingstater, der kan afgøre et tæt amerikansk præsidentvalg 6. november.
Præsident Obama håber derfor, at det vil hjælpe ham, at vælgerne i den vestlige bjergstat samtidig skal tage stilling til et forslag, Amendment 64, der vil ligestille marihuana med alkohol.
Det ventes nemlig, at initiativet vil lokke mange unge vælgere til stemmeurnerne, og cirka to ud af tre vælgere under 30 år foretrækker Obama over Mitt Romney.
- Marihuana kan gøre udslaget, siger valgforsker Tom Jensen fra analyseinstituttet Public Policy Polling.
Obama har aldrig lagt skjul på, at han røg pot i gymnasieårene på Hawaii. Men til mange tilhængeres skuffelse har han som præsident afvist at afkriminalisere rusmidlet.
Han har dog bedt de føderale myndigheder om at lade være med at retsforfølge registrerede forhandlere i de 17 delstater, der har tilladt medicinsk marihuana.
- Jeg røg en joint, inden jeg åbnede butikken. Jeg ryger hver morgen for at fjerne smerterne i ryggen efter at have ligget ned og sovet i ti timer, smiler han.
Fuck en herlig artikel.