Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så konklusionen er:

1. Lad vær at rul dig i afføring fra "smittede" dyr
    2. vask hænder efter du har rørt ved ræv ..

Ja tak, jeg skal se om jeg kan undgå det !

Hey, du glemte 3. Husk at bruge kondom, hvis nu osv.

:sucks:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Så konklusionen er:

1. Lad vær at rul dig i afføring fra "smittede" dyr
    2. vask hænder efter du har rørt ved ræv ..

Ja tak, jeg skal se om jeg kan undgå det !

Hey, du glemte 3. Husk at bruge kondom, hvis nu osv.

:sucks:

Billede

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

˄˄ Jeg havde en liste med nogle , skal vi sige mere folkelige, navne på danske svampe men kan ikke lige finde den. Men hvis du kan, kan jeg vel også...

Billede

Medlem
Brugeravatar

Jeg mener den hvide vulgære svamp kaldes "præstepik", den skulle vidst ikke lugte så rart :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: pleadian´s and back
Jeg mener den hvide vulgære svamp kaldes "præstepik", den skulle vidst ikke lugte så rart :)

lol.... tror du har ret.. Den er for klam da...

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Den lugter meget markant, og er på grund af det let at finde i skovbunden. De umodne svampe kaldes hekseæg og kan tit findes mellem de voksne eksemplarer. Kernen af dem, det som senere bliver "skaftet" af penis, smager ganske lækkert, og fordi det hele er indkapslet i slim inde i "ægget," så er det helt uden risiko for bændelorm.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
^^ Du er fandeme ulækker!

Dedikeret medlem

http://videnskab.dk/miljo-naturvidenska ... nske-raeve
"Smittefarlige parasitorme fundet i danske ræve
10. juli 2013 kl. 11:56 1 kommentar
En ud af fem ræve har en frygtet dværgbændelorm, som kan smitte mennesker og føre til kræftlignende ændringer i leveren. Det er resultatet af en ny dansk undersøgelse.

Emner: Biologi, Dyr, Sygdomme
SendPDFPrint
Af: Asbjørn Mølgaard Sørensen, journalist

Dværgbændelormene er kun få millimeter, så hverken ormene selv eller deres æg kan ses i dit kæledyrs afføring. (Foto: DTU Veterinærinstituttet).
I en undersøgelse af ræve fra Sønderjylland, viste det sig, at 6 ud af 31 ræve havde dværgbændelormen, Echinococcus multilocularis, der kan smitte mennesker og bosætte sig i leveren. Undersøgelsen blev foretaget af DTU Veterinærinstituttet.

Rævene blev fundet omkring Højer i Sønderjylland, og den ene af dem havde intet mindre end 1527 bændelorm, hvilket er et enormt antal i forhold til tidligere tilfælde, hvor man tidligere har registreret mellem 2 og 27 bændelorm i de enkelte ræve.

»Det nye fund med hele 1527 orm i en ræv understreger, at dværgbændelormen har etableret sig i området, og at der er risiko for spredning til resten at landet,” siger seniorforsker Heidi L. Enemark fra Sektion for Bakteriologi, Patologi og Parasitologi ved DTU Veterinærinstituttet, i en pressemeddelelse.

Kan give kræftlignende symptomer hos mennesker
Bændelormen kan smitte mennesker, hvor den bor i leveren, og medfører den kræftlignende forandringer, der er svære at behandle, skriver DTU i en pressemeddelelse.

Smitten kommer igennem afføring, og selvom man måske ikke er i nærkontakt med ræve, bør man alligevel passe på, advarer Heidi L. Enemark:

Ormene blev fundet i ræve fra Sønderjylland, men ifølge forskerne er den store forekomst et tegn på, at den også kan smitte i resten af landet. (Foto: Colourbox).
»Netop nu skal man være særligt opmærksom på jordbærerne. Vask dem grundigt inden de spises eller kog dem til syltetøj, især hvis hunde eller ræve har adgang til jordbærbedet. Husk også at vaske hænder f.eks. når du har lavet havearbejde eller har håndteret dyr, for parasit-æg kan også sidde i pelsen, hvis din hund har rullet sig i afføring fra smittede dyr.«

Hunde smittes også – men ikke katte
Larvestadiet af ormen findes i små gnavere, og det er af den vej, eller gennem afføring, at ræve og andre rovdyr bliver smittede. Hunde er derfor også i farezonen, men kattene slipper nemmere.

Katte er nemlig i modsætning til andre rovdyr dårlige værter for ormen, og DTU Veterinærinstituttet mener derfor ikke, at den udgør en væsentlig risiko for at smitte mennesker.

Vi er på Videnskab.dk i gang med at indhente flere oplysninger om ormen."

Det kan godt være at man som sønderjyde ikke skal tage alt for let på problemet og overveje kun at indtage sine svampe som te - der heller er kogt for meget end for lidt.

Edit måske tråden skulle renses for oftopic og smides under advarsler!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]