Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 21:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Webmaster
Brugeravatar

Citat:
Hashrygning før 18 år kan give kronisk lavere intelligens
Et grundigt studie af 1.000 mennesker siden 1972 viser bekymrende resultater.
Unges hukommelse og intelligens kan tage varig skade, hvis de jævnligt ryger hash, inden de fylder 18 år.

Det har nogle af verdens førende hjerneforskere netop fundet ud af, skriver flere medier.

Undersøgelsen, som har fulgt 1.000 New Zealændere siden de blev født i 1972-73 og altså fra før de røg hash føste gang, viser, at de der jævnlig har røget hash eller pot inden de blev 18 år, husker dårligere, og deres intelligenskvotient er faldet markant og tilsyneladende varigt.

Til videnskab.dk siger den danske neuropsykolog på Københavns Universitet, Anders Gade, at »det er forskere, der tidligere har leveret banebrydende resultater, og man kan roligt sige, at de her folk, de tjekker deres ting. Det er første gang en så omfattende undersøgelse viser, at intelligensen tager varig skade, hvis man ryger hash som teenager«.

Undersøgt fra 13-års alderen
Hele undersøgelsen startede med, at forsøgspersonerne i 13-års alderen, inden nogen af dem havde røget hash første gang, gennemgik en intelligenstest, som har dannet grundlag for de senere konklusioner.

LÆS ARTIKELUnges druk og stofmisbrug hænger sammen

En af konklusionerne er, at de der røget meget og jævnligt, før de blev 18, også har sværere ved at planlægge og at multitaske.

Men værst er måske, at selv om nogle af dem holdt op med at ryge hash, fungerer hjernen stadig dårligere end normalt mange år efter, at de kvittede hashrygningen, viser undersøgelsen.

De 1.000 peroner, der stadig deltager i undersøgelsen, blev født i byen Dunedin i New Zealand.

Nogle af dem blev afhængige af hash, før de fyldte 20 år. Andre begyndte først at ryge som voksne. Resten har sjældent eller aldrig røget hash eller pot.

LÆS OGSÅGråzone: Hampfrø bliver først ulovlige når de spirer

Da samtlige forsøgspersoner fik lavet en ny intelligenstest, da de var 38 år, viste det sig, at intelligenskvotienten i gennemsnit var faldet med 6-8 point hos dem, der røg hash flere gange om ugen, før de fyldte 18 år, mens intelligenskvotienten ikke var faldet hos dem, der først begyndte at ryge hash, efter at de var fyldt 18 år.

De unge, der røg i en tidlig alder, har sandsynligvis taget varig skade af at ryge cannabis, fordi deres hjerner stadig er i gang med at udvikle sig«.

»Teenageres hjerner er ikke færdigudviklede, derfor er de mere sårbare overfor stoffer. Dyreforsøg har vist, at den voksne og færdigudviklede hjerne kan modstå mere« siger neuropsykologi Anders Gade i en kommentar til videnskab.dk.

LÆS OGSÅHårde stoffer udbredt blandt unge rygere

Til BBC siger den engelske psykiatriprofessor på King's College London London Institute of Psychiatry, Robin Murray, at: »Dunedin-forsøget er måske den mest intensivt studerede befolkningsgruppe i verden, og derfor er undersøgelsesdata meget gode«.

»Jeg går ud fra, at resultaterne er rigtige. Hvis og når de bliver bekræftet af andre undersøgelser, vil det være meget vigtigt og bør føre til offentlige informationskampagner for at advare befolkningen om risikoen«, siger han.

LÆS OGSÅLæger i Californien kræver lovlig pot

Den danske forsker Anders Gade supplerer: »Forskerne har forsøgt at se, om der er nogle områder af den intelligens, man kan måle, der tager mere skade end andre, men det ser ud til, at cannabissen skader intelligensen bredt, når hjernen stadig er under udvikling i teenageårene«. siger han.

Et medlem af forskerteamet, professor Terrie Moffitt fra King's College London's Institute of Psychiatry, siger til BBC:

»Deltagerne var ærlige om deres stofmisbrug og vaner, fordi de stoler på vores garanti om fortrolighed, og 96 procent af de oprindelige deltagere har været med i undersøgelsen fra 1972 til i dag«.

»Det er så speciel en undersøgelse, at jeg er temmelig sikker på, at cannabis er sikkert for hjerner over 18 år men risikabelt for dem under 18 år«, siger han.

LÆS OGSÅMå vi få lov at sælge joints?

Tidligere dansk forskning viste i 2008, at hashrygning kan få sygdommen skizofreni til at bryde ud seks år før hos disponerede mennesker sammenlignet med disponerede, der ikke har røget hash.

Det var den danske psykolog Mikkerl Arendt, der på baggrund af en undersøgelse af en gruppe mennesker med hashpsykoser kom frem til konklusionen.

I 2009 fandt forskere fra University of Leicester, England, ifølge videnskab.dk 'overbevisende beviser' på, at marijuanarøg beskadiger menneskeligt genetisk materiale på måder, som kan øge risikoen for kræft.

Og i januar i år kom et forskerhold på Melbourne University i Australien med den teori, at størrelsen på en teenagers hjerne kan være afgørende for, om personen vil vælge at ryge hash.

LÆS OGSÅHashrygere er født med mindre hjerner

Undersøgelsen blev offentliggjort i det medicinske tidsskrift, Biological Psychiatry, og påviser, at børns hjerner har indflydelse på deres valg senere i livet. Hvis den forreste del af hjernen er mindre end andre børns, så er der større sandsynlighed for, at de vil ryge hash som teenagere.

http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotio ... telligens/

Citat:
Hashrygning gør dig dummere
Jo mere hash, du ryger, desto lavere bliver din intelligenskvotient.

Sådan lyder konklusionen i en ny undersøgelse baseret på 1000 unge fra New Zealand. Læs meget mere på Videnskab.dk

Læs også: Hashryger spiser mands ansigt

Flere års forbrug skader
Undersøgelsen viser, at unge, der starter med at ryge hash før, de er fyldt 18 år og fortsætter med hashrygningen i flere år, har en lavere intelligenskvotient - altså IQ.

I gennemsnit scorer hashrygerne otte point lavere på IQ-skalaen, men jo større hashforbrug, desto lavere IQ. Tallene er iøvrigt renset for andre faktorer som forbrug af alkohol tobak og andre stoffer såvel som uddannelsesniveau. Ifølge forskerne kan over 20 års forbrug give voldsomme følelsesmæssige og adfærdsmæssige problemer.

Skader hjernens udvikling
- Disse resultater bekræfter vores mistanke om, at hashrygning i ungdommen - når hjernen er under udvikling - kan have neuropsykologiske sideeffekter, udtaler forskerne i US journal Proceedings of the National Academy of Sciences.

De skadelige påvirkninger gælder altså kun, hvis du starter med at ryge før, du er fyldt 18 år. Undersøgelsen ligger i forlængelse af andre resultater, der viser, at hashrygere klarer sig dårligere uddannelsesmæssigt, ægteskabeligt og jobmæssigt.

Den gode nyhed er, at hvis du stopper med at ryge eller trapper forbruget ned, kan du genoprette den mistede hjernefunktion.

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1815210.ece

Citat:
Young cannabis smokers run risk of lower IQ, report claims
Young people who smoke cannabis for years run the risk of a significant and irreversible reduction in their IQ, research suggests.
The findings come from a study of around 1,000 people in New Zealand.

An international team found those who started using cannabis below the age of 18 - while their brains were still developing - suffered a drop in IQ.

A UK expert said the research might explain why people who use the drug often seem to under-achieve.

For more than 20 years researchers have followed the lives of a group of people from Dunedin in New Zealand.

They assessed them as children - before any of them had started using cannabis - and then re-interviewed them repeatedly, up to the age of 38.

Having taken into account other factors such as alcohol or tobacco dependency or other drug use, as well the number of years spent in education, they found that those who persistently used cannabis - smoking it at least four times a week year after year through their teens, 20s and, in some cases, their 30s - suffered a decline in their IQ.

The more that people smoked, the greater the loss in IQ. The effect was most marked in those who started smoking cannabis as adolescents.

For example, researchers found that individuals who started using cannabis in adolescence and then carried on using it for years showed an average eight-point IQ decline.

Stopping or reducing cannabis use failed to fully restore the lost IQ.

The researchers, writing in the US journal Proceedings of the National Academy of Sciences, found that: "Persistent cannabis use over 20 years was associated with neuropsychological decline, and greater decline was evident for more persistent users."

"Collectively, these findings are consistent with speculation that cannabis use in adolescence, when the brain is undergoing critical development, may have neurotoxic effects."

One member of the team, Prof Terrie Moffitt of King's College London's Institute of Psychiatry, said this study could have a significant impact on our understanding of the dangers posed by cannabis use.

"This work took an amazing scientific effort. We followed almost 1,000 participants, we tested their mental abilities as kids before they ever tried cannabis, and we tested them again 25 years later after some participants became chronic users.
"Participants were frank about their substance abuse habits because they trust our confidentiality guarantee, and 96% of the original participants stuck with the study from 1972 to today.

"It is such a special study that I'm fairly confident that cannabis is safe for over-18 brains, but risky for under-18 brains."

Robin Murray, professor of psychiatric research, also at the King's College London Institute of Psychiatry but not involved in the study, said this was an impressive piece of research.

"The Dunedin sample is probably the most intensively studied cohort in the world and therefore the data are very good.

"Although one should never be convinced by a single study, I take the findings very seriously.

"There are a lot of clinical and educational anecdotal reports that cannabis users tend to be less successful in their educational achievement, marriages and occupations.

"It is of course part of folk-lore among young people that some heavy users of cannabis - my daughter calls them stoners - seem to gradually lose their abilities and end up achieving much less than one would have anticipated. This study provides one explanation as to why this might be the case.

"I suspect that the findings are true. If and when they are replicated then it will be very important and public education campaigns should be initiated to let people know the risks."

Prof Val Curran, from the British Association for Psychopharmacology and University College London, said: "What it shows is if you are a really heavy stoner there are going to be consequences, which I think most people would accept.

"This is not occasional or recreation use."

She also cautioned that there may be another explanation, such as depression, which could result in lower IQ and cannabis use.

Marjorie Wallace, chief executive of the mental health charity SANE, said: "In a significant minority of people who are vulnerable the drug can act as a trigger to illnesses like schizophrenia which may last a lifetime."

Illicit drug use by young people has been decreasing since the mid 1990s, but the rate of decline in cannabis use throughout most of the last decade has been slow, official statistics show.

http://www.bbc.co.uk/news/health-19372456

Link til study abstrakt(Og study hvis du har 10$..): http://www.pnas.org/content/early/2012/ ... 99a8febf1d

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Medlem
Brugeravatar

Så cannabis er altså skadeligt mens hjernen stadig er under udvikling. Det troede jeg egentlig de fleste var enige om.
Har ikke tænkt mig at holde pause til jeg bliver 18, men det er da kun positivt at der bliver forsket i det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Er der lavet lignende forskning med alkohol? Kunne forestille mig at man blev endnu dummere af alkohol, men det er kun et skøn.

Medlem
Brugeravatar

Er der lavet lignende forskning med alkohol? Kunne forestille mig at man blev endnu dummere af alkohol, men det er kun et skøn.

Jeg tror også at alkohol er værre. Efter et par dage med druk er der godt nok ikke meget at rykke rundt med derinde den næste uges tid (eller mere), mens flere dage med hash, bare giver en dag eller to med lidt sløvhed.

Medlem
Brugeravatar

Jeg tror også at alkohol er værre. Efter et par dage med druk er der godt nok ikke meget at rykke rundt med derinde den næste uges tid (eller mere), mens flere dage med hash, bare giver en dag eller to med lidt sløvhed.

Selvfølgelig er alkohol, i kraft af at det er et decideret opløsningsmiddel, langt mere skadeligt. Nu er det jo bare de færreste unge under 18 der drikker sig i hegnet hver dag. :wink:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
18 år er da en vag "grænse" at sætte, for lav... Uanset om vi snakker hash, alkohol eller andre stoffer.
Jeg startede selv med hash inden jeg fyldte 18, så det er ikke fordi jeg skal spille hellig.

For at være ærlig er jeg lidt overrasket over resultatet på denne undersøgelse.

Der er skam lavet research om alkohols skadelige effekt på især unge mennesker. Jeg kan huske at jeg har set et program på DR2 hvor "kindling" var et nøgleord, hvis ikke emnet i sig selv.s

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Spændende undersøgelse, synes jeg. Det rystede egentlig ikke rigtig mit verdensbillede. Jeg har altid haft forestilling om at et hyppigt forbrug af THC inden hjernen er fuldt udviklet, vil føre til nedsat udvikling. Det ville være spændende hvis nogen gad at sætte lidt ord på, hvad det betyder, at have nedsat IQ. Jeg forstår at det handler om ens intelligens, men hvordan vil man opleve det som person? Hvad vil man generelt være dårligere til end andre, hvis ens IQ er nedsat med 6-8. Er det et stort tal? Jeg har selv røget THC dagligt siden 14 års alderen - er dog kommet ud på den lysere side nu hvor THC ikke nødvendigvis er en fast del af min hverdag. På den anden side lider jeg i perioder af et kæmpe alkohol misbrug. Det ville være utroligt interessant at sætte denne undersøgelse op imod en hvor det er alkohol der er i fokus. Kunne man ikke argumentere for, at denne nedsatte IQ ville have en betydelig effekt for folk som i forvejen er født med lav IQ, hvorimod folk som er født i det mere intelligente hjørne, ikke vil ligge mærkbart mærke til det? Jeg er f.eks. et af de eksempler som har klaret mig super godt igennem alle gymnasie årene uden at opleve at THC har haft en effekt på min indlærings evne eller mine evne til at forstå og arbejde med tekster og andet skole relateret materiale. Desuden bliver der nævnt i artiklen, at hvis man stopper sit forbrug, kan man genoprette de skader som forbruget har forårsaget. Så er der tale om en midlertidig nedsat IQ, eller er det noget som vil følge en resten af livet?

Jeg ville sætte pris på hvis nogle gad at uddybe hvilke konsekvenser denne nedsatte IQ kan have.

Desuden synes jeg man skal sætte kæmpe spørgsmåltegn ved den tydelige alders opdeling. Er der virkelig så stor forskel fra at være 18 år og 20 år? Handler det om noget biologisk/kemisk i kroppen, eller handler det om hvor man befinder sig i livet og hvor 'moden' man er til at håndtere evt. udfordringer og situationer i livet?

Medlem

Siden hvornår er kroppen færdigudviklet når man er 18?
18år er jo myndighedsalderen, den spiller abselout ingen rolle for om kroppen er færdigudviklet eller ej.
Agree?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Siden hvornår er kroppen færdigudviklet når man er 18?
18år er jo myndighedsalderen, den spiller abselout ingen rolle for om kroppen er færdigudviklet eller ej.
Agree?

Yeah, totally.. My point exactly

Junior medlem
Brugeravatar

Så cannabis er altså skadeligt mens hjernen stadig er under udvikling. Det troede jeg egentlig de fleste var enige om.
Har ikke tænkt mig at holde pause til jeg bliver 18, men det er da kun positivt at der bliver forsket i det.

Det undersøgelsen fortæller er at der er en tendens til lavere IQ altså logisk tænkning i en IQ-test - ikke at det er dissideret skadeligt for hjernen. Derfor er der nok også andre effekter positive såvel som negative (også selvom man er færdigudviklet) som ikke er blevet undersøgt her.

I øvrigt kan de 6-8 points ikke sammenlignes med procent eftersom at der tages udgangspunkt i 100?

Den er også blevet diskuteret i en anden tråd.

>>Mon ikke det er et spørgsmål om at man i puberteten stadig bruger enormt meget energi på at lære sig ting man kommer til at bruge i resten af livet, og hvis man i stedet spenderer den tid i en bongrus så er man bare et par skridt efter dem der faktisk blev i skolen. Jeg ville forvente at se samme effekt ved teenagere der drikker dagligt eller ditcher skole/socialliv for at spille WOW.

Desuden er der en tendens til at så længe cannabis er forbudt, så er det også de mest risikosøgende unge der bruger det. Måske de bare er dummere generelt?<<

viewtopic.php?p=575711#p575711

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]