Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 21:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Med Maldini og drengene i Athen - mentalt
Syntese: Jeg kan fint se hvor du vil hen med det men hvis de personer der optrådte i programmet havde haft bare lidt omtanke og selvkontrol så havde de algt en mere analytisk og faglig kompetent fremvisning af Salvia. Hvad jeg mener med at de burde holde sig fra planterne er at hvis man unden omtanke for konsekvenserne, for sig selv og andre, kaster sig ud i at medvirke i et tv show så besidder man nok heller ikke nok kontrol til at arbejde seriøst med planterne. Og ja - verden/staten ville nok være et bedere sted hvis alle stimulanser blev frigivet og mennesket fik sine fulde rettigheder tilbage - men i DK har folket valgt at være beskyttet af staten. Vi har en nationalenighed og konflikt skyhed der grænser sig til det groteske men med Prakash Reddy's(indisk social antropolog) ord: Sådan er Danskerene bare! Vi er en stamme og vi kan lide det - konsekvenserne er så bare at stammen bestemmer over individet og at flere tallet altid har ret.
Så længe flertallet finder alskens stoffer for ualmindelige så må man som bruger indrette sig efter det og lade være med at sætte sig uden for. - Hvis man ikke kan lide stammens regler kan man jo emigrere til lande der acceptere eller endog værdsætter brugen af disse produkter.

Epo

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
For nogle årtier siden ville man måske have kunnet emigrere til en anden verdensdel hvor man så anderledes på stoffer (jeg synes nu det ville være så drastisk igen, hvis man ellers godt kan lide at bo i Danmark), men efterhånden er narko-lovgivning jo blevet et internationalt anliggende. Landene afstemmer lovene efter hinanden inden for ret kort tid og bruger hinandens forbud til at retfærdiggøre egne forbud uden yderligere argumenter. Så jeg vil mene at disse forbud er et globalt anliggende, som ikke specielt ligger i den danske national-karakter. Selv lande som ikke traditionelt har set ned på brugen af cannabis eller coka, presses jo til at forbyde disse substanser, af de vestlige lande som ellers ikke vil give dem bistand af forskellig art. Så problemet er internationalt og det gør det selvfølgelig ikke nemmere at have med at gøre at f.eks. Danmark snart ikke vil kunne lovgive på området uden at afstemme lovene efter EU-standarder.
Men derfor synes jeg nu stadig at det er værd at kæmpe for en rimelig politik på området. Og hvis man skyder sig selv i foden ved at "afsløre" de planter og kemikalier, som stadig er legale - og det er vi nok enige om at man gør - så må man vel være konsekvent og heller ikke omtale dem herinde, hvor pressen jo også henter deres historier. Og så simpelthen fortie de legale stoffer og kun omtale de illegale stoffer hvis man vælger at stå frem og diskutere narko-lovgivning eller narko-moral/dobbeltmoral.

Medlem

Lige et lille tip fra en Salvia elsker:
www.ethnoplanet.dk holder 'ophørsudsalg' på deres salvia blade og extrakter....
Har selv lige hamstret en lille mængde 5x til en meeeget god pris!
Benyt jer af det gutter, inden det er forsent!!!!

-fred

Junior medlem

Det er en skam at Salviaen netop ikke er kommet under internationalt regi for så ville denne danske enegang på området være blevet tilsidesat. Dobbelt moral er og har altid været en u-undgåelighed når man taler om politik.

EPO

Junior medlem

Syntese: Nej det er common sense at hvis du fremviser sådanne ændrede bevidsthedstilstande i tv så er der er altid en populistisk politiker der skal køre en gang selvpromation på det! Derfor skal sådanne personer tage deres handlingers konsekvenser til overvejelse inden de medvirkere i sådanne tv shows..Hvis de ikke kan det - burde de nok holde sig fra planternes krafter.

Det har intet med civil ulydighed i en formynderstat at gøre - det handler om at gennemskue sine handligers konsekvens - hvorvidt disse konsekvenser så opfattes som retfærdige er en anden snak.

EPO

[ 21 2003: Besked ændret af: epo ]

Medlem

Geografisk sted: kbh
gælder forbudet også selve planten eller kun tøret dele ?? for jeg ringede til urte gartneriet i dag og de vidste ikke noget om at planten ville blive forbudt og ville bestemt ikke gi mig noget tilbud på 8 planter så måtte de bare smide dem i skralde spanden hvis de blev ulovlige [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img] det er da kun jyder som kan være så dumme istedet for bare tjæne lidt på dem [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Og det er da kun københavnere, der er så dumme at oplyse at planten vil blive ulovlig !!!

Jeg er ret sikker på at forbuddet både gælder friske og tørrede planter - det skal jeg fortælle dig i morgen, når den bliver tilføjet på listen.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: aarhus. (fra djurs)
er det så blevet ulovligt eller ???

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
hvornår fatter regeringen, at hvis de lader vær med at kriminalisere et stof, så virker det mindre spændende for mange, for ikke at sige de fleste?

At gøre stoffer ulovlige skaber en kæmpe debat rundt omkring i aviser, på nettet, blandt politikerne og mange andre steder. Jeg tør æde min gamle hat på, at brugen og indtagelsen af Salvia D. vil blive mødt af en markant stigning efter kriminaliseringen.

Holland har jo valgt at lovliggøre hash... udover at staten tjener styrtende på det, så er interessen for hash LANGT mindre end den er i Danmark, og det er netop pga lovgivningen.

Jeg siger ikke at alle stoffer skal lovliggøres, men nu må deres hundesnor fandme strammes lidt.

[ 23 2003: Besked ændret af: aliaarhus ]

Junior medlem

jeg havde lige anne-marie sindballe fra sundhedsstyrelsen i telefonen den anden dag. hun begrundede sin indstilling med hensynet til konsekvens i loven; at når nu man havde valgt at forbyde alle mulige andre psykoaktive stoffer, heriblandt desværre også 2-c'erne, måtte man jo også forbyde salvia d og dets aktivstof. med denne logik kan det da kun gå i den forkerte retning for fremtiden.
for øvrigt blev jeg i sin tid konsulteret af de to piger fra journalistskolen i odense, som producerede indslaget om salvia d. som eksamensprojekt. ikke at jeg havde særligt meget at gøre med det, men jeg sad alligevel med en svært dårlig smag i munden efter at have set udsendelsen på tv2. da jeg talte med dem, var de begge ret beklemte ved situationen og følte sig overvældede af begivenhederne. de er selv nede med psykedelika, så det var ikke deres mening at ødelægge noget. det kaldes vist ubetænksomhed, og kan som bekendt ske for selv den bedste. den oprindelige undersøgelse som sst underkastede salvia d., resulterede jo heller ikke i et forbud, men tværtimod i noget af det mest fornuftige, der er kommet fra de kanter på det sidste.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Edit: Retsinfo.dk virker endelig igen

BEK nr 714 af 14/08/2003 (Gældende)

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Bekendtgørelse om ændring af
bekendtgørelse om euforiserende stoffer

§ 1

I bekendtgørelse nr. 698 af 31. august 1993 om euforiserende stoffer, som ændret senest ved bekendtgørelse nr. 305 af 16. maj 2002, foretages følgende ændringer:

1. På liste B i bilag 1 til bekendtgørelsen indsættes efter nr. 13 som nyt nr.: »13 a. Amineptin (7-[(10,11-dihydro-5H-dibenzo[a,d]cyclohepten-5-yl)amino]heptanoicsyre).«

2. På liste B i bilag 1 til bekendtgørelsen indsættes efter nr. 30 som nye numre:

»30 a.   2C-T-2 (2,5-dimethoxy-4-ethylthiophenethylamin).

30 b.   2C-T-7 (2,5-dimethoxy-4-(n)-propylthiophenethylamin).«

3. På liste B i bilag 1 til bekendtgørelsen indsættes efter nr. 136 som nye numre:

»136 a.   Salvia divinorum.

136 b.   Salvinorin A (8-methoxycarbonyl-4A,8A-dimethyl-6-acetoxy-5-keto-3,4,4B,7,9,10,10A -septahydro-3-(4-furanyl)-2,1-naphtho [ 4,3-e ] pyron).«

4. På liste B i bilag 1 til bekendtgørelsen indsættes efter nr. 147 som nyt nr.: »147 a. TMA-2 (2,4,5-trimethoxyamphetamin).«

§ 2

Bekendtgørelsen træder i kraft den 23. august 2003.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet, den 14. august 2003

Lars Løkke Rasmussen<HR></BLOCKQUOTE>

[ 25 2003: Besked ændret af: Dextrose ]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Helt ærligt undoit> Det er da ikke så smart at fortælle en forhandler at det bliver ulovligt. Tænk hvis vi nu det næste år eller to kunne havde købt salvia igennem urtegartneriet fordi de måske er lidt for jyske.... ÆV. Desuden kan jeg kun støtte op om at man ikke skal finde sig i at blive trampet på men skal stille sin utilfredshed frem og håbe på at folk ikke dømmer en på et forkert grundlag !

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]