Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 21:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Det er interessant, at der nu tilsyneladende er uenighed om cannabislovgivningen internt i Politikens lederkollegium, som ellers har været domineret af konservative ikke-argumenter af Morten Bødskovske dimensioner. Det krævede også en politisk dummert af dimensioner at få de nogenlunde fornuftige op af stolene.

http://politiken.dk/debat/profiler/poulaaroee/ECE1727436/hvor-laenge-skal-staten-stoette-hashboellerne/

Tidligere debatindlæg i år om samme emne:

http://politiken.dk/debat/profiler/jerichow/ECE1680925/roskilde-er-en-parodi-paa-dansk-misbrugsfallit/

http://politiken.dk/debat/profiler/claudi/ECE1653038/christianitter-optraeder-som-nyttige-idioter/

Dedikeret medlem

"Samme samråd var i øvrigt en kedelig demonstration af et gennemgående problem i den offentlige cannabisdebat, nemlig at den typisk bliver drevet af tosser og triphoveder, der mener, at farverige happenings er den mest lige vej til et velreguleret hashmarked.

Derfor blev der både viftet med ’free the weed’-bannere og røget kræmmerhuse på Christiansborgs gange, før tosserne blev bortvist fra samrådet – men det var desværre dette kulørte billede, der stod tilbage i medierne dagen efter.

Synd og skam, for det er en seriøs debat om legalisering af cannabis, Danmark har brug for. Cannabis kan være et farligt euforiserende stof, og en legalisering skal naturligvis drøftes med den største sundhedsfaglige seriøsitet."

Taget her fra http://politiken.dk/debat/profiler/poul ... boellerne/

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Ja, vi kommer nok ikke uden om, at Politikens kulturradikale redaktion, ikke bliver imponeret af folk som Tuxen eller Cutter. Sandt at sige, appellerer de heller ikke til min pragmatiske side, der ønsker en legalisering ASAP, men lad nu det ligge for en kort bemærkning. Det er sgu da glædeligt at en redaktør på Danmarks mest læste omnibusavis, har vendt sig mod to af sine kollegaer og aktivt støtter et lovligt marked.

Dedikeret medlem

Ja enig i begge dele - havde bare ikke lige haft vinklen på cutter/Tuxen tænkt med som værende noget der trak i den forkerte retning.

Medlem

Geografisk sted: Min sækkestol
Det kommer ikke helt bag på mig at Cutter (eller Tuxen) ind og i mellem bliver set i et dårligt lys, men så må de "kedelige mennesker" snart skifte pærer, eller kigge i retningen af et andet lys..

Men jeg synes det er rart i øjeblikket, som der dukker flere og flere relevante artikler op, i snakken om en reel og fornuftig legalisering...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Men alt respekt drenge, hvis i tror at det bliver tale om nogen form for legalisering af Urt inde for de næste 10 år så ryger i sku for meget. "Vend det blinde øje til" politik eller nedsatte bøder, måske, men ikke sandsynligt. Medical marihuana er et Linguistics loophole er meget godt på engelsk hvor drug både kan betyde medicin og stof, men man får desværre ikke mange beslutningstagere her i DK til at hoppe på den limpind. Den er sku også lidt tynd, ikke at folk kan finde lindring med cannabis, for det kan de sikkert. Men der er simpelthen for mange variabler med cannabis til at det kan bevises empirisk at det et godt for det ene eller andet.
Og så er der også hele "for børene skyld" flokker der vil forbyde alt der farligere end at gå over for grønt i et lyskryds med cykel hjelm på.
Jeg er parat til at vædder en pind Rød Libanon fra Hizbollah's bedste marker i Beqaa Valley, at vi ikke ser legalisering i DK inden for de næste 10 år. Er der nogen der frisk på at vædde den anden vej? :mrgreen:

Senest rettet af bindegal 23 aug 2012 15:05, rettet i alt 1 gang.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Det er et nemt statement at sætte sig tilbage i stolen og bare insistere på, at legaliseringen ikke kommer over de næste ti år.

Cannabis til medicinske formål er der ingen der har snakket om før nu, så den vinkel ved jeg ikke hvorfor du hæfter dig ved?

Det der er det centrale er, at der er ved at ske et skred i den måde man snakker om cannabis i "det offentlige rum". Meningsdannere med stor slagkraft (Kofi Annan, Javier Solana Ban Ki-Moon mf.) har ytret kritik af forbudslovgivningen. Det begynder at at skabe resonans hos nationale debattører, og vi er jo endda begyndt at se forskellige lande, der udfordrer forbudspolitikken (Portugal bl.a.). At en lederskribent på landets mest læste omnibusavis nu aktivt melder sig på vores hold også - og dermed udfordrer den interne mening i lederkollogiet - er glædeligt, fordi man ikke skal undervurdere hvor mange mennesker disse indlæg når ud til.

Folk bliver ikke overbevist fra én dag til en anden, men en vedholdende insisteren på pragmatisme over idealisme og argumenter over frygt, ser ud til at gøre en forskel på den lange bane. Den seneste Gallupundersøgelse (5. august) viste at over 50 % af de adspurgte (godt 1.000 mennesker) ønskede en legalisering - hvis den kan underbygges af lignende undersøgelser løbende, skal man ikke undervurdere, at flere af vores populistiske politikere kan være klar til at vende på en tallerken.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er langt fra afkriminalisering til legalisering. Og grunden til jeg nævnte MM er at det er de eneste kendte tilfælde af legalisering på i den vestlige verden. Det er mest nogle amerikanske stater der legalisere med MM som argument, men det er stadigvæk forbudt federalt så selv de få steder er der ikke tale om fuld legalisering.
Og helt ærligt så bliver der jo ikke sagt noget nyt i den artikel i politikken, Justitsministren (ligegyldig hvilken fløj, undtagen Erling, men han var en særling) prøver altid at score stemmer på at være "hård mod stoffer". Gode gamle Peter Ege prøver at tale folk til fornuft, men der er ingen der har taget ham seriøs de sidste 25 år. Og så en journalist der fortæller os at "the war on drugs" er tabt, men dem der taler for legalisering opføre sig som klaphatte der har lige så meget medie tjekke som en flok autonome.
Jeg ku' ha' læst den samme artikel for 10 siden.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: den sorte muld
enig med bindegal, jeg tror heller ikke at tingene er meget anderledes om 10 år.... det skulle da lige være til det værre.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Jeg synes at det er noget værre piveri. Hvis undersøgelser gentagende gange viser at folkestemningen er for en legalisering, vender politikerne med tiden også. Peter Eges (God bless) kamp for skadesreduktion har jo været før emnet har vækket genklang blandt politikere og medier. I takt med den øgede interesse, har Rindom jo udviklet sig til at blive en fornuftens mand, og han tager gladeligt kampen op i diverse godaftenshows.

Det jeg siger er, at der er sket et skred i mediedækningen af cannabis. Det er blevet væsentligt mere nuanceret end for 10 år siden, og hvis tendensen fortsætter, kan jeg ikke se nogen grund til at det ikke skulle udmønte sig i en opblødning af lovgivningen. At sige at situationen er den samme som for 10 år siden er pessimistisk at best, men IMO også forkert. Cannabisfortalerne er ikke længere nødt til at lade sig repræsentere af Tuxen, Cutter og lignende. Der kommer flere og flere til hele tiden, også folk med medietække og med mulighed for at blive hørt.

Men det er selvfølgelig nemt bare at smide benene op, og mukke at det ingenting nytter.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: den sorte muld
det er da vist kun dig som piver, og i dette tilfælde over at vi ikke er enige med dig.

hvem siger at vi ingenting gør, bare fordi at vi ikke klapper i hænderne og råber : nu kommer legaliseringen snart, hver gang det virker som om at det går i den rigtige retning.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

I lyder da ret opgivende, synes jeg. Wheres the fighter spirit, man.

Jeg tror også at al den her mediedække, nye tider og en langsomt skiftende mentalitet blandt befolkningen og politikerne gør, at vi inden for 10 år vil opleve en afkriminalisering eller måske en ændret holdning indenfor selve politiet - det kunne vise sig ved, at de så langt mildere på det, og ikke gav bøder til folk, men istedet vendte det blinde øje til. Som man har set de har gjort før i tiden (nok ikke alle, men de var nicere for nogle år siden).

Men det er da meget logisk, at en eventuel legalisering (eller afkriminalisering) bliver mere og mere aktuel, netop fordi det går mere og mere i den rigtige retning?

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Bevares, jeg synes at tonen indtil nu var frisk og fri, men jeg kan godt moderere mig, hvis det falder dig for brystet.

Men jeg vil gerne holde fast i at jeg synes, det er noget mukkeri bare at affeje disse positive tendenser med at tingene bare erstatus quo eller ved at udvikle sig til det værre. Det er de ikke (jeg har argumenteret hvorfor). Det er fair nok ikke at lade sig forblænde eller være naiv, men det kunne være friskt med nogle argumenter, der har lidt mere vægt bag sig end "Justitsministren (ligegyldig hvilken fløj, undtagen Erling, men han var en særling) prøver altid at score stemmer på at være "hård mod stoffer"."

Udover at der allerede er en undtagelse i det argument, synes jeg ikke at I forholder jer til mine argumenter om at der er en anden tone i debatten. Det ville være fint at få lidt mere indspark :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du har hørt om en joke eller et forsøg på en, ikk? Erling Olsen var virkelig speciel, og hvis der flere politikere af hans kaliber havde tingene måske set anderledes ud.
Nå, snakker vi afkriminalisering eller legalisering? Som jeg har skrevet før så er det to vidt forskellige ting. Det er håb om legalisering jeg mener er blåøjet, jeg kan ikke se det ske. Jeg ville tro at det er så åbenlyst at jeg ikke behøves at komme med de store argumenter, men det er tydelig vis ikke åbenlys for alle så lad mig komme med et par. Der ville være meget svært at opnå konsensus, selv blandt dem der er for legalisering, hvad den legalisering skulle gå ud på.
Hvorfor skulle er samfund der prøver at udfase alle andre rusmidler ønske at introducer et nyt?
Hvad angår graden af kriminalisering så går den op og ned og det samme gælder hvor stort emne det er i pressen. Og der kan i da godt ha' ret i at vi kan være heldige at komme ind i en periode hvor der bliver kigget den anden vej, jeg håber da i ret og jeg ryger ikke engang selv længer. Jeg syntes bare helt fundamentalt at forbundspoliti er tåbeligt, skal jeg også argumenter for hvorfor jeg syntes det :wink:
Og inden i bliver alt for våde i bukserne over der er nogle samfunds debatøre der er positivt stemt over cannabis og tror at legaliseringen er lige rundt om hjørnet af den grund, vil jeg lige minde jer om dette billede fra 1970 på justitsmin. trappe 8)
Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg synes at denne kommentar fra politikens debat er en god analogi til forbudsfolk:

Citat:
På Roskildefestivalen i senhalvfemserne, opstod en kedelig tendens iblandt pulikum. Det handlede om, særligt på festens sidste aften, på trods af totalt forbud mod åben ild, at lave store bål og brænde hvad man nu end kunne finde. Selvom de fleste deltagere sikkert fandt ideen med et bål, man kunne sidde ved rigtig god, gik det selvfølgelig i selvsving og ud af kontrol og der herskede en hysterisk pyromanisk stemning på telpladsen søndag aften i de år.

Så festivalen kunne enten sætte ind med vagter i hundredevis og håndhæve deres (selvsagt ganske fornuftige) forbud, eller de kunne overveje om ikke efterspørgselen på åben ild, var kommet for at blive og så finde en løsning med udgangspunkt i deres kunders behov.

I dag er der 'Agoraer' på alle teltpladser. En stor åben plads med et kontrolleret ildsted, som altid er bemandet med en brandvagt. Her kan folk gå hen og varme sig og grille eller hvad de skal bruge åben ild til. Og der er ingen farlige, spontane kæmpebål.

Medlem

Se på alle de idioter der sidder hvor beslutningerne bliver taget,se på Morten Bødskov og Carsten Lauritzen.Tror heller ikke på vi for nogen legalisereing eller afkriminalisering,er ærlig talt også i tvivl om at der er stemning for det hvis det kom til en folkeafstemning.

Cannabis er som en forfulgt minoritet,cannabis er blevet stigmatiseret,myter og løgne om den lever i bedste velgående hos den brede befolkning,der bliver set ned på den og i værste tilfælde bliver der begået voldsforbrydelser mod dens brugere med døden til følge.Det er ikke et ukendt fænomen at skinheads bla i Rusland har overfaldet uskyldige cannabis rygere.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

@Bindegal

Dine argumenter læner sig stadig op ad, at du mener at vi har status quo. Jeg er ueing! At der altid har været fortalere for legaliseringen af cannabis er et faktum ja, men der er simpelthen sket et skifte i retorikken og argumentationen omkring forbudspolitiken siden din omtalte smoke in i 1970.

Et par kommentarer til dine argumenter for hvorfor en legalisering ikke kommer til at ske:

Citat:
Der ville være meget svært at opnå konsensus, selv blandt dem der er for legalisering, hvad den legalisering skulle gå ud på.

Jeg mener nu ellers at kunne læse mig til, at der fra politisk, sundhedsfaglig og diplomatisk side, er ønske om at eksperimentere med en legalisering i form af et statsreguleret marked. Det er et ret nyt element i debatten herhjemme som er kommet frem af den vold og afstumpethed man finder i Pushermiljøerne i dag. Selvfølgelig er det svært at opnå konsensus om de nøjagtige detaljer, men det er det også i mange andre politiske sammenhænge. Og vi behøver jo ikke nødvendigvis at omvende alle partier... 90 mandater plejer at kunne gøre det.

Citat:
Hvorfor skulle er samfund der prøver at udfase alle andre rusmidler ønske at introducer et nyt?

Samfund? Du mener politikerne, right? Jeg har netop i tidligere indlæg gjort opmærksom på at folkestemningen synes at vende (Gallupundersøgelsen), sundhedsfagligt personale med gennemslagskraft stiller sig beredvilligt op i medierne (hvis debattører/kronikører for nogens vedkommende synes at lytte) til debat med forstokkede politikere, progressive informations- og HR boards dukker frem på Internettet osv... så jeg synes ikke at det er et validt argument. Selvfølgelig er der entydig modstand mod cannabis nogle steder i samfundet, men det er IMO pessimistisk at påstå, at det skulle være den dominerende holdning.

I sidste ende skal de politiske partier selvfølgelig overbevises, men det tror jeg også på kan lade sig gøre. Et vigtigt element er, at tonen i den offentlige debat er blevet væsentligt mere nuanceret end den nogensinde har været før. Vi har simpelthen bare et meget bredere segment af mennesker, der repræsenterer modstand til forbudspolitikken. Hvis tendenserne fortsætter, kan jeg ikke se hvorfor vi ikke skulle kunne overbevise lovgiverne (medmindre man tror på New World Order, reptilianere, frimurerloger mv.).

Afkriminaliseringen som vi de facto kender det fra tidligere tider på fx Christiania lægger i min optik ikke lige for. Det nuværende cannabismarked har alt for mange negative konotationer til at nogen har lyst til at lade det være en varm kartoffel. Organiseret kriminalitet, bandevold, afpresninger mv. Derfor bliver der også slået på tromme for et statsreguleret marked snarere end afkriminalisering i øjeblikket.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Jeg mener nu ellers at kunne læse mig til, at der fra politisk, sundhedsfaglig og diplomatisk side, er ønske om at eksperimentere med en legalisering i form af et statsreguleret marked. Det er et ret nyt element i debatten herhjemme som er kommet frem af den vold og afstumpethed man finder i Pushermiljøerne i dag. Selvfølgelig er det svært at opnå konsensus om de nøjagtige detaljer, men det er det også i mange andre politiske sammenhænge. Og vi behøver jo ikke nødvendigvis at omvende alle partier... 90 mandater plejer at kunne gøre det.

Jeg tror at du i højt grad kun læser de de folk der enige med dig. Og hvem ville være tilfreds med at man ku' få en recept på 2g." et eller andet" på apoteket. De ville jo ikke rigtig lave en dent i det illegale marked, vel?

Citat:
Samfund? Du mener politikerne, right? Jeg har netop i tidligere indlæg gjort opmærksom på at folkestemningen synes at vende (Gallupundersøgelsen), sundhedsfagligt personale med gennemslagskraft stiller sig beredvilligt op i medierne (hvis debattører/kronikører for nogens vedkommende synes at lytte) til debat med forstokkede politikere, progressive informations- og HR boards dukker frem på Internettet osv... så jeg synes ikke at det er et validt argument. Selvfølgelig er der entydig modstand mod cannabis nogle steder i samfundet, men det er IMO pessimistisk at påstå, at det skulle være den dominerende holdning.

I sidste ende skal de politiske partier selvfølgelig overbevises, men det tror jeg også på kan lade sig gøre. Et vigtigt element er, at tonen i den offentlige debat er blevet væsentligt mere nuanceret end den nogensinde har været før. Vi har simpelthen bare et meget bredere segment af mennesker, der repræsenterer modstand til forbudspolitikken. Hvis tendenserne fortsætter, kan jeg ikke se hvorfor vi ikke skulle kunne overbevise lovgiverne (medmindre man tror på New World Order, reptilianere, frimurerloger mv.).

Nej, jeg mener samfundet og jeg har ikke jætte meget tilovers for Gallupundersøgelser for hvad der er et marginal emne for de fleste borge. Og tænk på hvor meget tid det tager at oplyse folk, men hvor let der er at skræmme dem. Fortæl forældre at deres lille Volmer-Louise får lov til at ryge tjald af staten, bare for at tilfredsstille en minoritet af stoners, så er det lige pludselige ikke et marginal emne længer.

Citat:
Afkriminaliseringen som vi de facto kender det fra tidligere tider på fx Christiania lægger i min optik ikke lige for. Det nuværende cannabismarked har alt for mange negative konotationer til at nogen har lyst til at lade det være en varm kartoffel. Organiseret kriminalitet, bandevold, afpresninger mv. Derfor bliver der også slået på tromme for et statsreguleret marked snarere end afkriminalisering i øjeblikket.

Jeg tror at hr og fru dk vil se begge ting så at give efter for banderne, men rent politisk vil det være lettere at bare lade tingene glide.

Her til sidst, jeg er normalt ikke en pessimist, jeg vil næstmest sige tværtimod. Og det kan være min holdning er farvet af for mange skuffelser hvad det ang. opblødning af forbudspolitik.

Lad os håbe i har ret og jeg tager fejl, det er sandelig set før :wink:

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Jeg kan godt mærke at jeg ikke lige får dig overbevist og det står dig selvfølgelig frit for ikke at hoppe op og ned af begejstring ;)

I øvrigt. Endnu et fint indspark - denne gang fra en af Berlingskes faste debattører:http://mchangama.blogs.berlingske.dk/2012/08/22/politikernes-uendelige-kamp-mod-hash-som-fortalt-af-politiet/

Dedikeret medlem

Der er nogle ganske ok kommentare til artiklen fik en lille griner over den her:

"Så sandt, Rud. Langt væk fra storbyens kunstige fristelser findes det sande liv.
Som Poul Schlüter konstaterede: Den ungdom, der lugter af hest, lugter ikke af hash.
Gad vide om hashrygere, der har mistet kørekortet i tre år, fordi de har kørt bil i påvirket tilstand, må ride på arbejde?
Skrevet af Jakob Schmidt-Rasmussen, 23. august 2012 kl. 10:34"

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]