Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 15:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey Psychedelia.

Jeg er en fyr på 20år, som har røget hash on/off siden 16års alderen.
Det startede i gymnasietiden, hvor jeg hang ud med nogen gode venner og røg.
Jeg røg ikke dagligt dengang, men det blev det til, da jeg flyttede hjemmefra.
Jeg har nu røget stort set hver dag, i ca. 3år.

Det var lidt "facts" om mig, men nu til problemet:

Jeg har igennem en periode, haft problemer med at blive "underlig" når jeg ryger. Med underlig, mener jeg, at jeg får nærmest lav selvtillid, får svært ved at sige noget og snakker underligt. Nærmest tilbageholdende.
Jeg har svært ved at kigge folk i øjnene, selv dem jeg sidder og ryger med.. Så det er ikke bare overfor "ædru" folk.
Tænker enormt meget over hvordan jeg blinker, taler, osv. Og det resulterer i at det bliver underligt, når jeg endelig gør tingene. Hvis det er til at forstå hvad jeg mener :)
Jeg er også blevet meget følelseskold. Jeg har svært ved at blive ked af det, selvom jeg ved at jeg burde være ked af det. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har grædt, det gjorde jeg ikke engang, da min x kæreste gik fra mig. Selvom det smadrede mig inderligt.

Jeg har rigtig svært ved at forklare hvordan jeg får det, men har prøvet så godt jeg kan..
Alle de ting + flere har jeg egentlig bare levet med. Jeg har tænkt over det hver gang inden jeg ryger, men jeg gør det alligevel... Virkelig åndsvagt, men jeg elsker bare at smoke. Men jeg elsker ikke de bivirkninger jeg får..

I dag gik det så helt galt, da jeg var hjemme hos min søster og hendes fyr med en ven. Selv overfor dem, fik jeg det som forklaret.. Jeg var ikke meget for det, men jeg måtte indrømme at jeg havde det rigtig skidt, og de tog mig ind og fik fyldt noget sukker i mig. Men jeg fik det først bedre herhjemme, så tror ikke det hjalp, selvom jeg synes det plejer at hjælpe på andre, hvis de har røget for meget.

Jeg har tænkt mig at stoppe, fordi det ødelægger mig. Men jeg vil så gerne kunne ryge engang imellem, er bare nervøs for at jeg ikke engang kan det...

Nogen der har en idé om hvorfor jeg får det sådan?... Tak på forhånd. :)

Det var lidt af en roman jeg fik skrevet, men håber på nogen idéer, om hvad der sker for mig... :hm:

Medlem

Tror ikke der er nogen der kan svare på hvorfor får det underligt socialt når du er skæv.

Men det med at du føler dig følelseskold og ikke kan blive ked af det tror jeg 100% er på grund af dit forbrug,
kender det godt selv.

Synes du skal holde en pause på 3-6 måneder for at få renset sindet,
og så kan du evt prøve at eksperimentere med det efter den periode, hvis du har lyst til det der.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
det med selvtilliden og følelsen af at man ikke reagerer følelsesmæssigt "korrekt" kender jeg skam godt, det eneste der hjalp for mig var en rygepause på en måned cirka (:

Medlem
Brugeravatar

Pause, pause, pause! De ting du nævner er alle sammen helt normale bivirkninger ved et cannabismisbrug. Man kan meget nemt blive social handicappet når man er skæv, og de ting du nævner kan jeg i mere eller mindre grad godt genkende. Det er ret normalt, at man ændrer adfærd når man er påvirket, ofte til det negative. Cannabis har det med at sætte tingene i stå, så hvis du har nogle følelsesmæssige ting du skal have bearbejdet (f.eks kærestesorg), sætter cannabis din bearbejdelse i stå eller sløver den. Derfor er det vigtigt at holde pause og tage sig tid til de hårde ting i livet. Følelser skal have opmærksomhed, og jeg kender alt for godt til, at man ryger sig skæv, fordi man ikke kan overskue sine problemer, keder sig eller hader sin hverdag. Dette er bare alt andet end en løsning, da man bare udsætter sine problemer. Som du nævner, tror jeg du skal lære at ryge engang imellem, f.eks. ferier eller weekender. Om du kan holde det, er op til dig selv, men det kan være svært. Regler man selv laver, er de nemmeste at bryde. Jeg vil også lige nævne, at cannabis-rusen for mit vedkommende, har ændret sig med alderen. Jeg oplevede de ting du nævner, da jeg var på din alder, og gør det stadigvæk, men med alderen er det blevet bedre. I hvert fald er jeg blevet bedre til at tage det roligt, når jeg er skæv og være ligeglad med om folk jeg har kontakt med i det offentlige rum, højst sandsynligt godt kan mærke, se eller lugte at jeg lige har røget. Lær at nyde rusen for hvad den er, også bagefter tage sig tid til det rigtige liv. Man er ikke sig selv når man er skæv, og denne form for hverdags-eskapisme, som vi trods alt elsker, er usund og skadelig og kommer kun til at blive værre, hvis du ikke stopper eller lærer at holde pauser.

Her er et par threads du måske kan bruge. I hvert fald er der nogle gode svar blandt dem. Held og lykke fremover og may the force be with you, always.

viewtopic.php?f=3&t=40525
viewtopic.php?f=8&t=12004
viewtopic.php?f=3&t=39090

Junior medlem

Det minder utrolig meget om hvordan jeg selv har det. Har fået langt sværere ved at snakke med folk og sige noget interessant, eller i det hele taget tage en interessant stilling til hvad folk siger, kigge dem i øjnene mm. engang imellem lykkes det dog stadig.
Kold overfor følelser, den kan jeg også nikke genkende til. Har haft det sådan før, men så holdte jeg en pause på et par måneder .. blev et ekstremt glad menneske igen, som kunne græde i rette situationer - i det hele taget fik jeg også et bedre forhold til min kæreste.

Nu er jeg lidt samme sted igen og har det på nøjagtigt samme måde.. elsker at ryge, hader bivirkningerne.
Nu ved jeg ikke om du ryger bong, tjubang, pind eller hvad du gør.. men første skridt kunne måske være at gå over til pind? og i tilfælde af du vil stoppe og blot ryge engang imellem, så igen .. ryg pinde, effekten er mildere og optages på en lidt anden måde.. ihvertfald i mit tilfælde.

Junior medlem

Tusinde tak for de hurtige svar! :) Jeg bliver nødt til at stoppe, men har rigtig svært ved det. Ryger dobbelt så mange smøger som normalt, fordi jeg ikke har røget min morgen J ;) .
Jeg hørte engang om nogen piller, så man kunne sove og sådan, er det noget i kender til?

Håber jeg oplever noget lignende det du gjorde Jonas. Det giver lidt mere håb, at høre, at en pause hjalp ;) .
Til spørgsmålene om hvad jeg ryger, så ryger jeg primært pinde. Ryger nok en 10 stykker om dagen..
Det er "rart" at høre, at andre har oplevet lignende :) . Var nervøs for at jeg var blevet skør hehe ;) Igen mange tak for svarene.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis jeg ryger meget, får jeg også helt vildt svært ved at holde øjenkontakt og være almindelig social (bare konversere uden noget bestemt formål), så jeg kan nikke meget genkendende til det. Det eneste der imo hjælper, er at ryge mindre og forsøge at gøre noget for dig selv, netop at øve at kigge folk i øjnene og få lidt mere selvtillid - den synes jeg kommer automatisk, når man begynder at ryge mindre samt får lavet andre ting (trænet, ud i byen, hobby - alt der ikke er smoking basically).

Du kunne starte med kun at ryge om aftenen måske, efter du har lavet alle mulige ting i løbet af dagen.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Junior medlem

константин , jeg melder mig ind i et træningscenter til d. 1 har jeg bestemt mig for :) Lige pt, laver jeg ikke meget andet end at ryge, så er bare blevet en høj, tynd, bleg bums. Har det ikke super med mig selv, men ryger det væk, og gemmer mig væk bag computerskærmen.. Har rigtig svært ved at komme i gang, men det skal jeg sgu, for jeg har ikke lyst til at leve mit liv sådan her :)

Tak for dit svar, det var guld værd! :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Udendørs
DoesntMatter. Hvis du bliver ved med at ryge, kan det jo (sagtens) være at du bliver skør. Pas på. Jeg har desværre ikke de store guldkorn at give ud med hensyn til pause/stop. Men hvis der ikke bliver lukket op for godte-posen med gode råd herinde. Så vil jeg snakke med nogle misbrugskonsulenter fra kommunen :) Held og lykke !

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er det, du kan ryge hver dag når du bliver gammel. Gør noget for dig selv, få nogle andre værdier i livet, hass er bare hass.
Har du overvejet at læse bøger? Det hjalp mig at læse bl.a. Herman Hesse og noget forskellig filosofi og møde nye mennesker.
Og hvis du ikke har snakket med nogen IRL om det, så er det også værd at gøre.
Psy kan give dig nok så meget bekræftelse i, at du skal lægge din livsstil om og droppe hassen, men siger du til din mor/far/søskende/fætter/bedste ven(inde) at du har et problem, så giver det lidt mere at høre det real life istedet for at læse det her.
God vind.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Junior medlem

Tusinde tak for de hurtige svar! :) Jeg bliver nødt til at stoppe, men har rigtig svært ved det. Ryger dobbelt så mange smøger som normalt, fordi jeg ikke har røget min morgen J ;) .
Jeg hørte engang om nogen piller, så man kunne sove og sådan, er det noget i kender til?

Håber jeg oplever noget lignende det du gjorde Jonas. Det giver lidt mere håb, at høre, at en pause hjalp ;) .
Til spørgsmålene om hvad jeg ryger, så ryger jeg primært pinde. Ryger nok en 10 stykker om dagen..
Det er "rart" at høre, at andre har oplevet lignende :) . Var nervøs for at jeg var blevet skør hehe ;) Igen mange tak for svarene.

AH bare rolig :-)

Ang. pillerne - du kan få nogen som virker mod abstinenserne. Kan lige prøve at finde et navn på det senere.
Det kræver naturligvis recept fra læge eller misbrugscenter.. det er dog lidt for nemt at gå ind og sige til lægen "jeg ryger hash og vil til at stoppe" .. snak med misbrugscenteret (det kan kun hjælpe dig) og når de har din tillid og omvendt kan du formentlig få udskrevet noget. Det er desuden tit rigtig dygtige mennesker som arbejdet på misbrugscentret, ikke skvats som dem på den lukkede.

Medlem
Brugeravatar

Truxal virker imod abstinenser for mit vedkomme. Din læge kan udskrive en recept til dig.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]