Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 01:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

hej allesammen
desværre skulle sundhedsstyrelsens beslutning om ikke at anbefale sundhedsministeriet et forbud mod salvia d., vise sig kun at være midlertidigt. i morges modtog jeg et brev fra lars petersen i sundhedministeriets 6. kontor, hvori han gør opmærksom på, at saliva d og dens aktive stof, salvinorin a pr. 23/8/03 optages i bekendtgørelsen om euforiserende stoffer. så det er altså med at få hamstret inden da. jeg undersøger sagen nærmere og vender tilbage, når jeg ved mere.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Whatt? NOOOO ... sig det er en dårlig joke please! [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det er fandme til grin...

Jeg tror jeg vil tage direkte kontakt med manden, og forlange en forklaring - hvis du vel at mærke kan verificere, at det ikke bare er en dårlig joke...

Kan du scanne brevet, eller komme med en reference, til denne nød-kriminalisering?

Rejs jer op, til kamp for vores ret til åndelig udvikling!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Man væmmes [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]

Det bliver et sjovt scenarie, når ordensmagten skal konfiskere, hvad der lige så godt kunne være blade, af alt andet end lige Salvia d.
Så vidt jeg ved findes der intet salvia test-kit?
Og er det ikke lovligt i visse andre EU lande? Så er det vel intet problem at få det sendt over grænsen?

Dex: Hvis du vil gøre noget godt for sagen, så prøv hellere Lars Løkke, i stedet for Lars P. Han er vist bare en fuldmægtig(sikkert mægtig fuld?) skrankepave, der parerer ordre fra fascisterne [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Junior medlem

nej, det er ikke en joke. som i sikkert kan huske, postede jeg sundhedsstyrelsens vurdering af sagen fra foråret, hvor den blev taget op efter et indslag i tv2 nyhederne om salvia d.
på daværende tidspunkt udløste vurderingen altså ikke et forbud. jeg præparerede sundhedsstyrelsen og saundhedsministeriet med noget relevant materiale, udarbejdet af center for cognitive liberties & ethics (ccle), samt mine egne kommentarer om sagen. i morges modtog jeg så et brev fra lars petersen, hvis indhold jeg har redegjort for allerede.
jeg har lige skrevet til sundhedsstyrelsen for at få en nærmere forklaring, men anne-marie sindballe, som normalt håndterer disse sager, er på ferie til den 18. var hende der skrev indstillingen til forbuddet mod psilocybin og 2ci i sommeren 2001.
sundhedsstyrelsen fungerer som sundhedsministeriets rådgivende og faglige organ, vurderer sager og kommer med anbefalinger til minsteren. lars petersen er embedsmand for løkke rasmussen, og har som sådan ikke noget med det rent videnskabelige eller medicinske at gøre. som sagt, vender jeg tilbage i næste uge, når jeg ved mere om sagen.ccle

Junior medlem

her er sundhedsstyrelsens første vurdering af sagen:

Vedr. Salvia Divinorum (hallucinogen plante)

På baggrund af et indslag i TV2 om 2 unge mænds brug af planten Salvia Divinorum købt via Internettet, har Indenrigs- og Sundhedsministeriet i brev af 5.2.2003 (j.nr.2003-14328-2) bedt Sundhedsstyrelsen undersøge omfanget af et misbrug af den euforiserende plante Salvia Divinorum, plantens virkninger og skadevirkninger, samt baggrunden for Australiens forbud af denne plante.

Sundhedsstyrelsen har indhentet oplysninger fra sit nationale og internationale netværk, fra databaser over videnskabelig litteratur samt fra internettet. På den baggrund kan følgende oplyses:

Salvia Divinorum er en plante, som overvejende findes i Mexico, hvor den har været brugt i religiøse og rituelle sammenhænge i århundreder. I vores klima kan den kun dyrkes indendørs. Det psykoaktive stof i planten, Salvorin A, er først blevet identificeret i 1962. Virkningsmæssigt er det et hallucinogen, der minder om meskalin.

Stoffet findes i form af blade, pulver eller ekstrakt og kan indtages oralt eller ved rygning/indånding af dampe. Den kraftigste virkning fås ved indånding fra ekstrakt, hvor selv meget små doser (200-500 microgram) giver en kraftig virkning. Samlet virkningstid er 30-60 minutter ved rygning og 1-3 timer ved oralt indtag. Den kræver en vis teknik både at dyrke, ekstrahere og indtage stoffet, men der er vejledninger at finde på internettet, hvorfra man også kan købe stoffet.

At stoffet virker hallucinogent betyder, at rusen ændrer sanseoplevelsen fundamentalt, idet stoffet ændrer ved synsoplevelse, tidsfornemmelse, kropsoplevelse, kropskontrol mv. De internetsider, der vejleder brugere, anbefaler, at man er forsigtig med dosering, at man indtager stoffet under trygge, rolige forhold og at man har en upåvirket person ved sin side og fraråder brug for psykisk ustabile eller mindreårige . Der er risiko for stærke angst- og forvirringstilstande, som i sig selv giver risiko for ulykker, men der er ikke i fundet nogen rapporter om skader eller om afhængig brug.

Stoffet og dets virkninger er i øvrigt kun i meget ringe omfang videnskabeligt belyst.

Der er ikke fra nogen danske institutioner og fagpersoner indkommet oplysninger om, at Salvia Divinorum bruges i Danmark. Oplysninger om brug i Danmark findes kun fra medierne (TV2 Nyhederne den 9.2.2003 og hjemmesiden www.psychedelia.dk). Det må således antages, at udbredelsen i Danmark aktuelt er meget begrænset.

Der er fra Europa indkommet oplysninger om, at planten er fundet i Schweiz (i øvrigt i et væksthus for cannabisplanter), at der har været enkelte kendte tilfælde i Belgien, Frankrig, Tyskland samt at planten siden 1997 har kunnet købes i Holland.

Australien har, som det eneste land, på føderalt niveau opført Salvia Divinorum i den lovgivning, der svarer til den danske Bekendtgørelse om euforiserende stoffer (National Drugs and Poisons Schedule). Stoffet er opført i Schedule 9 (svarende til liste A i den danske bekendtgørelse) med begrundelsen, at stoffet indebærer et ”højt potentiale for misbrug og giver risiko for folkesundhed og sikkerhed”. Så vidt det foreligger oplyst, er baggrunden ikke en dokumenteret større udbredelse af brugen i Australien, eller konkrete tilfælde af sundhedsproblemer i forbindelse med brugen. Forbudet er besluttet efter at stoffet dukkede op som emne i bredere internetdiskussionsgrupper, samt salgs-annoncering for Salvia Divinorum i Australien.

Sundhedsstyrelsens indstilling:

Planten Salvia Divinorum /indholdsstoffet Salvorin A har aktuelt en meget begrænset udbredelse i Danmark. Stoffet må antages at tiltrække mennesker, der er særligt interesserede i de ”bevidsthedsudvidende” oplevelser, hallucinogener kan give. Stoffet synes ikke at egne sig til festbrug. Da rusoplevelsen samtidig kan blive meget ubehagelig skønnes det, at stoffet har et begrænset misbrugspotentiale.

Der foreligger ikke nogen rapporter om skader af den type, man kan forvente af et stof med de beskrevne virkninger, dvs. psykoser eller ulykker. Dette hænger dog formentlig sammen med stoffets begrænsede udbredelse og kan ikke tages som udtryk for, at stoffer ikke indebærer risici.

På baggrund af den begrænsede udbredelse, at der ikke er rapporteret om væsentlige skader efter brug af stoffet, samt at stoffet ikke vurderes at være tiltrækkende for en bredere brugergruppe, finder Sundhedsstyrelsen ikke, at der aktuelt er grundlag for at indstille til, at stoffet opføres i Bekendtgørelsen om euforiserende stoffer.

Et forbud ville især have praktisk effekt overfor en bredere forhandling af stoffet, men en sådan finder aktuelt ikke sted i Danmark. Forbud vil ikke kunne dæmme helt op for en lille gruppe menneskers lyst til kemisk at eksperimentere med ændrede bevidsthedstilstande, idet botanikken indeholder et utal af arter, der kan bruges til dette formål, herunder adskillige, der gror vildt i Danmark

Derimod vil Sundhedsstyrelsen fremover følge udviklingen i brug af Salvia Divinorum, og tage denne indstilling op til revision, hvis forudsætningerne ændrer sig.

Med venlig hilsen

Anne-Marie Sindballe

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Hvor er det groft.
Hvornår holder det her repræsentative diktatur inde med dets perfide angreb på den mest basale rettighed af alle - retten til bevidsthed og fri tankevirksomhed ?
En ret, som burde være et minimalt og helt naturligt udgangspunkt for ytringsfriheden, men som alligevel bliver trådt under fode igen og igen. Og nu endda af en regering som kalder sig liberal....

Junior medlem

Geografisk sted: Med Maldini og drengene i Athen - mentalt
Til BIG RAZZ:

Har du oplysninger om hvornår dette lovforslag skulle have været til afstemning?

p.s d. 23/8 - 03 er en lørdag

EPO

[ 18 2003: Besked ændret af: epo ]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Lars Von Trier

[ 18 2003: Besked ændret af: TruckerMuffin ]

Joh, tak i lige måde. Det er måske forbudt med spontane følelsesudbrud, hvorfor så ikke også stryge smiliesne, så budskaberne går mere klart igennem.
Eller endnu bedere reducere boardet til et privat theselskab! [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

[ 19 2003: Besked ændret af: Dr. Otling ]

[ 19 2003: Besked ændret af: Dr. Otling ]

Junior medlem

denne type beslutninger kommer ikke til afstemning, så vidt jeg ved. det er en affære mellem sundhedsstyrelsen og sundhedsministeriet. sst kommer med en anbefaling og shm følger den som regel. da der ikke er tale om en lovændring i egentlig forstand, går jeg ikke ud fra at folketinget bliver rodet ind i sagen. og ja, jeg mener at der stod 28/8 i brevet, men jeg kan ikke finde det lige nu.

In our memories
Brugeravatar

Otling > Styr lige dit fucked up post!

Bør SST eller anden myndighed ikke offentligt bekendtgøre Salvia's kriminalisering, i sådan en situation, så uvidende borgere ikke uagtsom bryder loven?

Det er måske værd at bemærke, at 2C-I kriminaliseringen, også trådte i kraft på en lørdag.

Junior medlem

skod!!!
Lars Lykke Rasmussen lægger ellers optil at følge den internationale holdning til Salvia. Sundhedsstyrelsen burde om døbes til
SS!
Jeg syntes der skulle laves et alkohol forbud p.g.a de mange danske top placeringer på div. druklister og alkoholens evne til at aktivere menneskets mest agresive sider. Ydermere de mange tilfæde af alkoholisme...
Men sådan er det jo desværre bedøvelsen af folkets interlektuelle udvikling som Staten hylder.

epo

Medlem

Geografisk sted: Hakkebakkeskoven
Fuck...tjek ethnoplanet....Salvia divinorum bliver ulovligt inden 1. september 2003
Salvia divinorum bliver indenfor meget kort tid inkluderet på listen over euforiserende stoffer! Rygter peger på at loven allerede træder i kraft 23 eller 27 august 2003. Vi har derfor ophørsudsalg på denne ellers spændende etnobotaniske plante.
Salvia divinorum tørrede blade: 25g / 100 kr. 50g / 150 kr. 100g / 250 kr.
Salvia divinorum X5 ekstrakt: 3g / 200 kr. 10g / 700 kr. 25g / 1250 kr.
For at bestille ovenstående tilbud, send en bestilling til salg@ethnoplanet.dk.
Husk at angive navn og adresse samt betalingsform.

det er satme hamstre tid

Junior medlem

Tjek også www.somashop.dk !

De har monsterlave hamstringspriser!

X10 :110kr/1g - 300kr/3g - 800kr/10g - 1400kr/25g

EPO

[ 19 2003: Besked ændret af: epo ]

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Salvia divinorum X5 ekstrakt: 3g / 200 kr. 10g / 700 kr. 25g / 1250 kr.
<HR></BLOCKQUOTE>
Det er dælme billigt hos ethno - ingen tvivl om det
Faktisk billigere end Maya med deres $14/g

Men det er en lidt alternativ prispolitik ethno fører, som I kan se i quoten [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Nu er Maya jo heller ikke truet af, at skulle fjerne produktet fra butikken, eftersom forbuddet (indtil videre) kun rammer Danmark...

In our memories
Brugeravatar

At gøre Salvia Divinorum forbudt, det vil jeg umidelbart kalde for ret lamt!

Min erfaring med stoffet er at det primært kun bliver tiltrukket af seriøse psychedeliske trippere som søger et mere spirituelt trip, Salvia Divinorum egner sig ikke som party stof og er ikke særlig egnet til et egentlig misbrug.. prøv at forestille jer at skulle ryge Salvia hver 10 min *LMAO* det er ingengang vanedannende

Derimod så vil jeg mene at det har nogen aldeles effektive anti-depresive virkninger og måske er det i virkeligheden det der ligger bag ulovliggørelsen af denne hellige plante!!

Prøv blot at se engang, mange af de medikamenter som man behandler folk med idag, er LORT!

Medicinnalindustrien tjener uhyrlige penge på dumme medicin og lort...

Mens folk ville ha langt stører udbytte af f.eks.

Hash, GHB og Ayahuasca

Og nu gøres også Salvia forbudt (sikkert af samme grund)...

Skulle ikke undre mig om nogen pampere i lommen på medicinalindustrien har haft en lille ekstra finger med i spillet!

Sådan viser det sig GANG PÅ GANG!

[ 19 2003: Besked ændret af: Anima ]

Insane psychedelia user!

Udokumenterede angreb på medicinalindustrien toleres IKKE i mit forum.

Desuden, stay on topic.

/Jensus

In our memories
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af MuseJens:
Udokumenterede angreb på medicinalindustrien toleres IKKE i mit forum.

Desuden, stay on topic.

/Jensus
<HR></BLOCKQUOTE>

*ROTFLMAOTIDAPIMP*

Følg lidt med eller luk gider du...

Hvis du ikke har mere viden om realiteterne, hvorfor er du så overhoved moderator?

[ 19 2003: Besked ændret af: Anima ]

Medlem

Geografisk sted: Århus
Jamen kære Anima, hvis det du skriver er realiteten så kan du jo bare dokumentere, så slipper du os for at MuseJens kommer efter dig....

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]