Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 15:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
http://www.bt.dk/danmark/rygere-skal-opsoeges-derhjemme

Det er simpelthen for langt ude det her... Hvis der en dag kommer én og banker på min dør inviterer jeg på joints og burger.

Insane psychedelia user!

De får da bare samme tur som jehovas vidnere. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Som artiklen siger, ønsker 7 ud af 10 at stoppe, men har åbenbart ikke resurser, motivation, oplysning nok osv. Det er jo på ingen måder tvang, men blot et tilbud - man kan bare bede dem om at gå. Nu er rygning og dårlige madvaner (overvægt) to enorme problemer, så jeg ser intet galt i at prøve at gøre noget ved det ved dette ret uskyldige forsøg.

Moderator
Brugeravatar

Der findes masser af tilbud som man kan opsøge uden at man behøver at sætte de helt store resourcer i spil. Desuden er tanken om at man kan "modtage" vedvarende motivation fra andre mennesker en kæmpe misforståelse, har man ikke selv taget valget 100% er det ikke noget der holder i længden alligevel...

Det er for første galt alene af den grund, at de har registreret hvor de "fede og dumme" de bor, derefter er galt fordi de er så fucking frække at opsøge dem privat for at hjælpe dem ud af den tilstand som de helt uforvarende har bragt sig selv i... Det er umyndiggørelse i mine øjne og det er ikke sundt for nogen mennesker, tykke eller tynde, sunde eller usunde...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
^ Ja, det vil være meget ydmygende for de personer der får et besøg. Man kunne måske forestille sig, at sådan en konfrontation ville ramme et ømt sted, på en i forvejen presset person, som så ville udløse vrede, modvillighed, ja måske endda vold.

Det er et langt ude foreslag, og jeg tror ikke det kommer til at virke i det store perspektiv.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
er findes masser af tilbud som man kan opsøge uden at man behøver at sætte de helt store resourcer i spil.

Igen, 7 ud af 10 ønsker at stoppe med at ryge. Når der er så mange tilbud, hvorfor gør de 7 ud af de 10 det så ikke? Der skal åbenlyst mere til, at man selv opsøger det.

Citat:
Desuden er tanken om at man kan "modtage" vedvarende motivation fra andre mennesker en kæmpe misforståelse, har man ikke selv taget valget 100% er det ikke noget der holder i længden alligevel...

Der er ingen, der tvinger dem. Enten vælger man at sige nej tak, eller så vælger man at sige ja tak. Et ''ja tak'' betyder, at de selv har taget valget - med en lille hjælp fra andre, ja.

Citat:
Det er for første galt alene af den grund, at de har registreret hvor de "fede og dumme" de bor

Det er da helt almeent kendt, at det er den fattigere og mere udsatte gruppe, som ryger og får dårlig kost, det er skam ikke noget, man pludselig har registreret. Så er det da klart, at det er denne befolkningsgruppe, der skal sættes fokus på. Det ville ikke give mening at udføre tilfældige stikprøver.

Jeg forstår ikke, hvorfor du er så paranoid, når det blot er et venligt tilbud, hvor ingen form for tvang er involveret.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^ Ja, det vil være meget ydmygende for de personer der får et besøg. Man kunne måske forestille sig, at sådan en konfrontation ville ramme et ømt sted, på en i forvejen presset person, som så ville udløse vrede, modvillighed, ja måske endda vold.

Det er et langt ude foreslag, og jeg tror ikke det kommer til at virke i det store perspektiv.

Ja der skal nok nogle sikkerhedsvagter med. Ellers kan de sikkert sende et "venligheds-team" ud som kan lære disse mennesker hvordan man opfører sig civiliseret, og så derefter tage fat på deres sære usunde opførsel.

Men ellers er det da positivt at man er begyndt, at bekymre sig så meget om socialt marginaliserede mennesker. Det er ikke længe siden man snakkede om at rive deres hjem ned. At give dem et par løbesko istedet er da meget godt :lol:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Hehe

Jeg forestller mig John med lædervest, der har røget 40 smøger om dagen i 40 år, bor i boligkompleks, drikker måske lidt for mange øl hver dag, kører scooter og stemte soc.dem. indtil for nylig. Men nu er det kræfteddeme slut med at stemme på de helseaber. man må jo snart ik ryge i sit eget hjem længere.

Hvis de kommer og ringer på hans dør, så skal de ku løbe hurtigt

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Klap lige hesten. Problemet er, at gennemsnitslevealderen for en særlig samfundsgruppe ligger langt under en anden gruppes. Det handler om, at der tydeligvis findes et samfundssegment, som ikke har samme forudsætninger for at vide og forstå, hvordan de kan tage deres sundhed i egne hænder. Det nævnes specifikt, at det er sundhedsuddannet personale, der skal give saglig vejledning i hvordan folk kan optimere deres livstil, set fra et sunhedsmæssigt perspektiv. Det formuleres også som om, det er et tilbud, og ikke et tvunget besøg. Altså er projektet en form for folkeuddannelse. Det ligger, imo, helt i den ånd, som bland andet hersker herinde. I Holland opsøges festende unge af sundhedspersonale, sådan at de kan vejledes i deres stofbrug. Der er en risiko ved sådanne projekter, men grundlæggende virker idéen da sund og fornuftig. Harm reduktion via sundhedsuddannelse er vel ikke nødvendigvis af det onde. I glemmer, at ikke alle sidder herinde og føler sig uddannede. Hvordan skal en gammel håndværker, der har lært alt han kan gennem et liv af praktiske erfaringer kunne sige, at han foretager et velovervejet valg, når han fylder sig med diverse kemikalier? Måske er han velovervejet. Men i virkeligheden er han det nok ikke. Viden er det, der lyfter en op fra offerpositionen til klovnepositionen. Det er sundt. Jeg vil føle, at jeg var en klovn, når jeg begik en dum fejl. Jeg vil ikke føle, at jeg trak et uheldigt lod i livet. Knowledge is... ehm... good.

Moderator
Brugeravatar

ok, så måske jeg er lidt paranoid, men jeg ville nu stadig foretrække et telefonopkald før jeg fik én på besøg der skulle uddanne mig, det virker for mig bare som om en lidt voldsom måde at brase ind i folks privatliv på. Det kan da godt være, at det er fordi jeg selv formår at opsøge den viden jeg har brug for og derfor ikke evner at sætte mig ind i analfabeters (det lyder så hårdt det ord...) privatliv og viden om sundhed... Jeg ser heller ikke så meget reality-tv....

Jeg tror også at der er en anden virkelighed derude, som hedder benægtelse... Mange folk ved godt hvad der skal til for at have et sundt liv, men i stedet for at gøre det til en livsstil opsøger de quick-fixes, nupo kure, slankepiller, gastric bypass, nikotinplastre, e-cigaretter, nikotintyggegummi and what not... Fedme og generel dårlig livsstil, rygning, alkohol, stoffer osv., skyldes mere og andet end bare misinformation og uvidenhed - det er et socialt problem.

http://www.information.dk/306728 <- Den argumenterer kun for fedme, men jeg mener, at den sagtens kan overføres til andre punkter hvor vi fylder vores kroppe for at "overleve"..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Klap lige hesten. Problemet er, at gennemsnitslevealderen for en særlig samfundsgruppe ligger langt under en anden gruppes. Det handler om, at der tydeligvis findes et samfundssegment, som ikke har samme forudsætninger for at vide og forstå, hvordan de kan tage deres sundhed i egne hænder. Det nævnes specifikt, at det er sundhedsuddannet personale, der skal give saglig vejledning i hvordan folk kan optimere deres livstil, set fra et sunhedsmæssigt perspektiv. Det formuleres også som om, det er et tilbud, og ikke et tvunget besøg. Altså er projektet en form for folkeuddannelse. Det ligger, imo, helt i den ånd, som bland andet hersker herinde. I Holland opsøges festende unge af sundhedspersonale, sådan at de kan vejledes i deres stofbrug. Der er en risiko ved sådanne projekter, men grundlæggende virker idéen da sund og fornuftig. Harm reduktion via sundhedsuddannelse er vel ikke nødvendigvis af det onde. I glemmer, at ikke alle sidder herinde og føler sig uddannede. Hvordan skal en gammel håndværker, der har lært alt han kan gennem et liv af praktiske erfaringer kunne sige, at han foretager et velovervejet valg, når han fylder sig med diverse kemikalier? Måske er han velovervejet. Men i virkeligheden er han det nok ikke. Viden er det, der lyfter en op fra offerpositionen til klovnepositionen. Det er sundt. Jeg vil føle, at jeg var en klovn, når jeg begik en dum fejl. Jeg vil ikke føle, at jeg trak et uheldigt lod i livet. Knowledge is... ehm... good.

I forhold til hvor klog du har du sku ikke meget greb om virkeligheden :) For det første kan jeg ikke tage den grundlæggene præmisse at 7 ud at 10 rygere gerne vil holde op seriøs. For hvis du spørg folk om de mener at vi skulle forurene mindre, de ville tabe sig, være mere sammen med deres børn osv. vil du samme høje tal. Det viser bare at folk siger en ting, mener noget anden, gør noget tredje, føler noget 4 osv.
Jeg er skam også stor tilhænger af at udligne klasseforskelle, hæve levealderen og forhøje vidensniveauet. Men jeg tror ikke der er nogle danskere der ikke hvad hvordan de kan tabe sig eller ved hvor de kan henvende sig hvis de vil holde op med at ryge.
Nu vælger jeg at se bort fra dine snobbede udtalelser om at fattige folk og håndværkere er dumme, der enten viser din mangelen evne til at bevæge dig dig uden for din egen sociale gruppe eller du er et arrogant fjols (du ka' selv vælge :wink:)
Og gå vider til de folk der ikke har socialt eller psykisk overskud til at holde op med at ryge (jeg tager fedme ud af denne diskussion, for hvis du vil se fuld fede kvindemennesker skal du bare gå ind på et offentligt kontor og se på de ansatte) Her hjælper det for det første nok ikke meget at der kommer en og ringer på døren og vil hjælpe dem med at holde op med at ryge da de sikkert har så meget andet de går at slås med at rygning er det mindste af deres umiddelbare problemer. Og at du mener at det er betrykkene at det er sundheds uddannet personale viser at du aldrig har haft noget med det sociale system at gøre, fra brugernes siden.
At projektet sikkert er startet med de bedste hensigter (hvilket det sikkert ikke er, det er bare billigere end at få dig på hospitalet med rygeskader) gør det ikke mindre forkert, dette er et af de tilfælde hvor vejen til helved er belagt med gode hensigter. Lige som de Hollandske festbesøg og forældre i nattelivet er i bedste mening, er det "for børnenes skyld" fascisme af værste skuffe. Det er arrogant og nedladende over for unge mennesker, i forhold til Holland burde de give de unge redskaberne til at gøre det selv og med forældre i natte livet, puuha.. der ved jeg slet ikke hvor jeg skal starte.
Og så er jeg slet ikke kommet ind på hvor farligt det er at give staten den ide at det er ok at komme og opsøge dig på din bopæl pga. dine personlige valg.
Vær nervøs når politiet kommer og ringer på eller din fulde underbo Brian står og banker på din dør, men du skal først være rigtig bange når der står en uden for din dør og siger "Goddag, vi kommer fra kommunen. Vi er her for at hjælpe dig"!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^ +1

Jeg elsker sådan nogle debatter her, fordi det kræver at folk vælger side - Total personlig frihed, eller sundhed/samfundskontrol. Tit ser man de samme mennesker herinde skifte holdninger alt efter emnet :D

Jeg går personligt ind for personlig frihed - lad folk ryge drikke og tage så mange stoffer de vil, så længe de ikke udøver vold, hærværk eller andre ubehageligheder overfor andre mennesker. Ja folk dør tidligt, ja det koster samfundet penge - det er prisen for personlig frihed!

Jeg tror desuden også at Poul på 54 der har været stor ryger i 15-20 år er pænt ligeglad med om du er skovhugger eller læge, han skal fandme nok selv bestemme om han vil ryge!

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Moderator
Brugeravatar

^ +1

Jeg elsker sådan nogle debatter her, fordi det kræver at folk vælger side - Total personlig frihed, eller sundhed/samfundskontrol. Tit ser man de samme mennesker herinde skifte holdninger alt efter emnet :D

du taler som om at der nogle fastlagte sider man kan vælge, frihed er ikke så fast et begreb som man kunne ledes til at tro... Total personlig frihed, ville jo indebære at man ikke tog hensyn til andre menneskers følelser og behov og helbred osv., så der er flere sider end to i hvert fald...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^ +1

du taler som om at der nogle fastlagte sider man kan vælge, frihed er ikke så fast et begreb som man kunne ledes til at tro... Total personlig frihed, ville jo indebære at man ikke tog hensyn til andre menneskers følelser og behov og helbred osv., så der er flere sider end to i hvert fald...

Du ved jo godt at det ikke er det jeg mener, men jeg kan da godt specifere , hvis det blev skrevet for slørret :D : Jeg ønsker "total" personlig frihed så længe man ikke udøver vold, hærværk eller andre ubehageligheder over for andre mennesker og deres ejendom, kort sagt respektere og passer på hinanden.

Mvh.

Moderator
Brugeravatar

kun fordi jeg kender dig som bruger og ved at du har noget mellem ørene ;) Men, ja, det var måske lige flue jeg fik kneppet dér... Vi kunne jo kalde det fælleskabsfrihed :P

Medlem
Brugeravatar

Jorden er overbefolket, så lad sgu da rygere og fede mennesker være i fred..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]