Har du selv mærket virkningen af denne? -siden din familie har brugt den så længe?
Jeg tror først min familie blev opmærksom på den antidepressive virkning da Die Wehrmacht mødte op og ville høste hvad de havde af Perikum. Tyskerne havde overtager Hornsyld sygehus der ligger i nærheden, om det skulle bruges der eller sendes vider melder historien ikke noget om.
Jeg har brugt snaps eller vodka hvis jeg ikke lige har haft snaps ved hånden. Personligt har jeg ikke haft nogen stærk antidepressive virkning der ikke lige så godt kunne være placebo, men det er jo svært at sige hvordan jeg ville ha' haft det hvis jeg ikke havde taget et par glas om ugen. Men det har helt sikkert en virkning udover alkoholen det er ikke til at tage fejl af, men jeg kan ikke rigtig beskrive den og vil ikke kalde den anti dep. men det kan være det kommer ved længers tid brug.
Udover det må jeg indrømme at det er flere år siden jeg har lavet mig en flaske da jeg ikke har været hel sikker på hvordan det vil indvirke på hvad jeg ellers går og tager. Men jeg har plukker til i år.
Jeg kan dog huske at de gerne lod Perikummen ligge i alkoholen et års tid før de brugte den, og så nogle gange fortyndede den en eller to gange.
Hvis der nogle der er interesseret i hvordan den er blevet brugt naturmedicin så bør de se under Johannesurt, da planten er forbundet med Johannes Døberen. Der går de vildeste myter om planten. En af dem er at efter Herodes kone havde fået Johannes afhuggede hoved på et sølv fad, stak hun nåle igennem tunge på ham, planten voksede frem fra de blod dråber der ramte jorden. Men der er flere af den slags historier der ude for dem der er interesseret.
Her er et halvt tør bundt til ca. 1/2 til 1 hel flaske. Felterne på billede er 1x1cm.