Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 23:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Borgere kan få frakendt deres kørekort i tre år, hvis de kører flere dage efter at have røget en enkelt joint.

Det har fået klagerne over frakendelse af kørekort til at boome hos Københavns Politi, fordi bilisterne ikke ved, cannabis bliver i blodet i op et til en måned efter, det er indtaget.

Det gavner hverken trafiksikkerheden eller har en præventiv effekt, vurderer misbrugsekspert Henrik Rindom.

Lærling mistede sit job
- Jeg har haft en mekanikerlærling i behandling, der mistede sin lærerplads, fordi han fik frakendt sit kørekort. Så politikerne kan lige så godt sige til ham, at han nu skal sætte sig ned og ryge sig vind og skæv de næste tre år, siger han

- Jeg siger ikke, man bare skal ryge løs og så køre bil. Men hvorfor skal folk straffes så hårdt. hvis man i stedet gav dem en gulerod, kunne det måske få folk ud af et misbrug, fortsætter han han.

I stedet bør politikerne lave loven om, så man kan få kortet igen, hvis man jævnligt afleverer rene urinprøver i et halvt år for at få kørerkortet igen. Så er der en gulerod for at stoppe med at ryge hash, mener Henrik Rindom. Han vil nu tage det op med politikerne.

S: Trafiksikkerhed går foran
Men der skal ikke ændres et komma, mener retsordfører for Socialdemokraterne, Ole Hækkerup.

- Vi har strammet loven hårdt, fordi folk har en tendens til at sige, at det ikke betyder noget med en enkelt, inden man kører. Men det ved vi, det gør, og det samme gælder hash, siger han.

Men er det rimeligt, at man flere dage efter, man har røget kan få frakendt kørekortet i tre år, når man ikke kan mærke det?

- Vi er sat i verden for at sikre trafiksikkerheden, og der vil vi hellere helgardere os med en stram lov end at løbe nogen som helst risiko, siger han.

Men helt almindelige mennesker har mistet deres job, fordi de har fået frakendt deres kørekort. har I oplyst godt nok om denne her lovændring?

- Det kan godt være, at vi skal sætte en kampagne igang, hvor vi indskærper, at man slet ikke skal ryge hash, hvis man har planer om at køre bil, siger Nick Hækkerup.

Det er godt nok langt ude :shock:
Tænk at man ikke engang kan køre sin bil 2-3 dage efter man har røget en joint???

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fuldstændig hul i hovedet men man skal virkelig passe på. For jeg tror politiet er ret ligeglad med dine forklaringer om du røg for et par dage siden, for lov er jo lov.

Hvorfor indfører de ikke også den der alko-lås der blev snakket om?

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Junior medlem

Haha latterligt :( jeg har fandme ondt af dem der mister deres job ved den her lov.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Ole Hækkerup : ''- Vi har strammet loven hårdt, fordi folk har en tendens til at sige, at det ikke betyder noget med en enkelt, inden man kører. Men det ved vi, det gør, og det samme gælder hash, siger han.''

Hvorfor er der så ikke nul tolerance ved alkohol?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Citat:
Ole Hækkerup : ''- Vi har strammet loven hårdt, fordi folk har en tendens til at sige, at det ikke betyder noget med en enkelt, inden man kører. Men det ved vi, det gør, og det samme gælder hash, siger han.''

Hvorfor er der så ikke nul tolerance ved alkohol?

Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt!

Medlem

det er ligesom at man høre en idiot af en amerikansk politiker

har jeres voldsomme kamp mod narko virket?

-nej

ville det så ikke være værd at tænke over om i er for hårde?

-nej, vi skal bare være hårdere og mere aggressive i kampen.

de fatter jo hat. de vil hellere fortsætte med at bruge flere millioner på at kæmpe mod f.eks. cannabis. i stedet for at indrømme at de har taget fejl. vi lever i et pattebørns diktatur.

Junior medlem

Jeg er enig i at man ikke skal køre i påvirket tilstand af stoffer ELLER alkohol.
Men udover dette, syntes jeg da man skal have lov at køre når man ikke er under påvirkelse længere.
Kan godt være THC kan måles dage efter indtagelse, men man er jo ikke påvirket, og ude af stand til at køre bil 2 dage efter indtagelse af cannabis.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvorfor er det altid disse typer som ikke kan forholde sig rationelt til den slags spørgsmål, der bliver retsordførere, og justitsministere?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Vil snart hellere stemme på dansk folkeparti, end at stemme på soc.dem.
De minder mere og mere om de rigtige lede og dumme voksne da man var lille.
Dem der altid skældt ud og bestemte osv.

Senest rettet af snufkin 12 jul 2012 16:04, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Lovgivningen giver jo ingen mening. Hvis man røg en joint en uge før man skulle ud og køre bil, så kan man ligeså godt ryge endnu en joint lige inden man sætter sig bag rattet, da man jo alligevel vil blive straffet på den samme måde, uanset om man er skæv eller ej når man kører bil. Faktisk, så virker denne lov ikke præventivt,men lige modsat. Den opfordrer til en vis grad folk til at ryge sig skæve, inden de sætter sig bag rattet. Det er fuldstændigt hul i hovedet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Det er en LORTE LOV, som jeg er nød til at passe på da jeg pendler 100km til og fra min læreplads hver dag! og jeg ryger altså ofte en jønnes før jeg går i seng.
Tror jeg ville bombe alle politikere hvis jeg mistede kortet pga af det.. Åhh nej, kommer politiet nu og ringer på min dør pga trusler?
Fuck det shit her, er så træt af vores lorte stat...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: the Land of Ooo
Er loven trådt i kraft, eller har den været sådan længe? Jeg synes bare at kunne huske, at det kun er thc de ikke vil have i blodet og at man derfor godt kan køre 5 timer efter man har røget en pind.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
En anden artikel fra EB:

Citat:
- Hr. og fru Danmark ringer med tårer i øjnene for fortæller, at de slet ikke vidste hash kunne blive i kroppen så længe, og at de har fået frakendt deres kørekort.

Sådan siger gruppeleder for politianklagerne hos Københavns Politiadvokatur på Station City Arne Dam Ravn til Berlingske i dag.

Han står for behandlingen af klager fra bilister, der har fået frakendt kørekortet på grund af narko-kørsel. 259 henvendelser er der kommet i år.

- Folk ved ikke de gør noget ulovligt. Jeg har talt med en arbejdsgiver, der måtte fyre en chauffør, der var frakendt kortet. Folk risikerer at skulle gå fra hus og hjem, siger Arne Dam Ravn til Berlingske.

En stramning af loven, der trådte i kraft ved årsskiftet, betyder at du fradømmes kortet i tre år, hvis der måles THC - det aktive stof i cannabis - i blodet.

Politianklageren nævner i avisen, at han har talt med en familiefar, der står til at miste kortet, da han tre dage før han blev stoppet af politiet havde røget en enkelt joint til en fest.

Misbrugsekspert Henrik Rindom siger til Berlingske, at hash kan spores i blodet i helt op til en måned. For at komme under bagatel-grænsen går der flere dage.

- Loven er absurd skrivebordsarbejde. Bagatelgrænsen for cannabis er så lav, at det ikke betyder oget for trafiksikkerheden. Det handler ene og alene om hetz mod folk, der ryger hash, fordi det er ulovligt, siger Henrik Rindom til Berlingske.

Misbrugseksperten vil henvende sig til politikerne, hvor han bl.a. vil foreslå at man kan få kortet igen, hvis man afleverer urinprøver uden spor af hash i et halvt år.

Godt Rindom:

Citat:
- Loven er absurd skrivebordsarbejde. Bagatelgrænsen for cannabis er så lav, at det ikke betyder oget for trafiksikkerheden. Det handler ene og alene om hetz mod folk, der ryger hash, fordi det er ulovligt, siger Henrik Rindom til Berlingske.

Lidt sjovt at EB for en gangs skyld kan få en sensation ud af, at det er synd for folk der bliver straffet for noget narko relateret.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
Hvorfor sidder der nogen i regeringen og træffer beslutninger i sager som de tilsyneladende ikke ved noget som helst om? Øhhh, for når cannabis bliver i blodet flere dage efter indtagelsen, så må det jo betyde at det skæve individ også er farlig i trafikken flere dage efter?

Ringdom har jo fuldkommen ret i at de bare kører hetz og desuden låser mennesker fast i deres forbrug, som endda kan gå hen og blive et misbrug ved, at folk mister deres job, samt respekten for dem der laver lovene og dem der håndhæver dem.

Jeg brækker mig virkelig over disse latterlige tiltag.

Medlem
Brugeravatar

Citat:
Lovgivningen giver jo ingen mening. Hvis man røg en joint en uge før man skulle ud og køre bil, så kan man ligeså godt ryge endnu en joint lige inden man sætter sig bag rattet, da man jo alligevel vil blive straffet på den samme måde, uanset om man er skæv eller ej når man kører bil. Faktisk, så virker denne lov ikke præventivt,men lige modsat. Den opfordrer til en vis grad folk til at ryge sig skæve, inden de sætter sig bag rattet. Det er fuldstændigt hul i hovedet.

Point taken, utroligt politikerne slet ikke har tænkt så langt...

Dedikeret medlem

Det ville nærmere være utroligt hvis de kunne tænke så langt ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Har nogen her, med hånden på hjertet, fået taget sit kørekort pga. THC i blodet 1 dag eller flere efter at have røget?

Hr og Fru Danmark som EB nævner og ham mekanikerlærlingen kunne jo fake..
http://www.sikkertrafik.dk - Her stod noget omkring sporing af aktiv THC i blodet og bagatelgrænser, men det lader til at være fjernet fra siden. Måske i denne forbindelse, hvis det er fejlagtig info at THC spores i ca. 5 timer efter indtagelse.

EDIT: Nææh, jeg fandt det minsandten; http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-vide ... ikken.aspx

Citat:
Hvor længe kan man påvise hash i blodet?
Det er indholdet af aktivt stof i blodet, der måles, når man skal påvise, om en trafikant har kørt i hashpåvirket tilstand. Det aktive stof i cannabis hedder THC. Man kan påvise THC i mange timer efter indtagelsen - hvor mange afhænger af indtagelsesmåden og mængden.

Det inaktive nedbrydningsprodukt af cannabis hedder THC-syre. Man kan påvise THC-syre i en urinprøve i dage eller uger, efter man har indtaget cannabis. Det er ikke målingen af inaktive nedbrydningsprodukter, der bliver brugt som bevis i en retssag.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-vide ... ikken.aspx

De har ændret siden i dag. Tidligere stod der 6 timer. Nu skriver de 'mange timer'.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Bare lige for at fluekneppe...

Billede

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ja
Så vidt jeg ved er man langsommere til at reagere så længe man har hash i blodet. Ikke fordi jeg holder med denne lov, påpeger det bare.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]