Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 22:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

hej alle. jeg overvejer at investere i et led set up. er der nogle som har erfaring med led? jeg har læst mig frem til at led er klart bedst i veg fasen. men hvor sløjt står det til i bloom fasen??

Medlem
Brugeravatar

Jeg tror virkelig ikke det på nogen måde kan betale sig at købe LED endnu, de er stadig alt for dyre og resultaterne skulle stadig halte efter.

Junior medlem

ok jeg har ellers kigget på noget som lå i samme prisklasse som et hps set up. hvis det færdige resultat kun er måske 20-30% dårligere end hps ville det stadig være noget for mig.

Junior medlem

er der virkelig ingen som kender mere til LED please hjælp:-)

Junior medlem
Brugeravatar

De der ufo led-paneler nogen skulle være ok men ikke noget specielt og ret dyre. Du kan derimod lave led paneler nøjagtige som selv du vil, her er en guide og han laver også et par eksperimenter med led: http://www.ledgrow.eu/diy.html tror også der er andre tråde omkring det herinde som du kan søge dig frem til.

Medlem
Brugeravatar

Husk at være kritisk over for hvor og hvem der skriver om brugen af LED, der er mange der har interesse i at få det til at lyde bedre end det er. Husk forresten at læse rigtig godt efter hvilket lysspektrum de forskellige produkter spænder over.

Medlem

En lille kvik test af 400W HPS VS 90W LED UFO.
Hvor meget VS der så er i, rummene ikke helt ens bla..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The final frontier
De der ufo led-paneler nogen skulle være ok men ikke noget specielt og ret dyre. Du kan derimod lave led paneler nøjagtige som selv du vil, her er en guide og han laver også et par eksperimenter med led: http://www.ledgrow.eu/diy.html tror også der er andre tråde omkring det herinde som du kan søge dig frem til.

Ham der har ledgrow er begyndt at lave sine paneler til salg:
De er dog udsolgt pt. men ca. 2k for 2 paneler, med en PSU.

Jeg vil sige at det er en okay investering, taget i betragtning af at LEDs holder så længe som de gør, hvorimod at man skal punge ud for nye pærer ca. hver 2. grow... og self. strømmen der skal give dem lys...

Junior medlem

Nej. Bare nej. for 500 kroner kan du få en 500w HPS lampe med reflektor. Den bruger mere strøm, men du får en milliard gange mere høst ud af det. (bare rundt regnet)

jeg gav 300 kroner for en LED spotpære specifikt lavet til 'grow'.
Satte to af dem til at lyse på en stikling.
Samtidigt satte jeg tre andre stiklinger ind under en HPS.

Dem under LED lyset er 20 centimeter høje og har 7 etager af blade. ligner et bonzaitræ..
Dem under halidelampen er 1 meter høje og ligner et juletræ.

Tror overhovedet ikke LED er særligt meget værd i øjeblikket

Junior medlem

Jeg har rigtig god erfaring med LED-lys (dog indtil videre mest til chiliplanter) og kender flere der bruger LED. Jeg kommer også til at bruge min LED-lampe når de lidt mere lyssky planter skal dyrkes :roll:

Man kan dog ikke bruge en hvilken som helst LED-lampe, men nogle med bølgelængder omkring 400-600 nm. Blåt lys (600-650 nm) er godt i vækstperioden mens rødt lys (440-460 nm) er bedst til blomstring. Man kan få nogle med blandede rød/blå dioder som kan bruges i hele forløbet :)

De er lidt smådyre, men energiforbruget er rigtig lavt og planterne bliver mindst lige så flotte som med naturligt sollys!

Min LED-lampe er købt her:

Håber det var til en lille smule hjælp :D

Dedikeret medlem

Slap af de er jo sindsygt dyre de pære 600,- for 18W ! Selvom designet ser ret smart ud (rent praktisk.)

Har du billeder af dem i aktion? Evt. med dine chilier for at vise biomasse-til-lys-ratio ville være perfekt.

Man må iøvrigt ikke linke til forhandlere, men jeg håber ikke at det behøver hæmme en videre diskussion om denne specifikke pæretype.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Renset. Husk nu ingen forhandlerlinks.

http://psychedelia.dk/regler/#rule1f

Junior medlem

Der står da bare at man ikke må linke til" stofrelaterede produkter" og mig bekendt er LED-lamper ikke stofrelateret, da det hovedsageligt anvendes af dyrkere af lovlige planter. Desuden er siden jeg linkede til en ganske almindelig planteskole! Så hvorfor linket skulle fjernes, ja det forstår jeg ikke!!

Jeg har desværre ingen billeder da jeg er holdt op med at bruge LED for i år, men den lampe jeg har kan nemt dække et par kvadratmeter :)

Dedikeret medlem

Der står også "Growudstyr, vægte o.lign." og en vækstlampe falder vel under growudstyr. :)

Et par kvadratmeter lyder da næste for godt til at være sandt? Hvor store er dine chilier? Det kan jo blive en halv stor plante og det lidt vildt hvis 18W er nok til flere en kvadratmeter af dem :o

Junior medlem

Hej

Jeg overvejer ligeledes køb af LED. Både på grund af "lidt" plads(40*80*120) samt "strømforbrug"! :)
Har du købt dine LED hos Mr. Bonzai? Hvis ikke er dine led-pære af typen CREE-xxx "et eller andet fansit" ?
Min bror forsværger sparepære på 250w, hvor jeg hælder til 56w LED, hvad ville du vælge ?? :?

Grow for the future

Bedste hilsner

McBrewski

Jeg har rigtig god erfaring med LED-lys (dog indtil videre mest til chiliplanter) og kender flere der bruger LED. Jeg kommer også til at bruge min LED-lampe når de lidt mere lyssky planter skal dyrkes :roll:

Man kan dog ikke bruge en hvilken som helst LED-lampe, men nogle med bølgelængder omkring 400-600 nm. Blåt lys (600-650 nm) er godt i vækstperioden mens rødt lys (440-460 nm) er bedst til blomstring. Man kan få nogle med blandede rød/blå dioder som kan bruges i hele forløbet :)

De er lidt smådyre, men energiforbruget er rigtig lavt og planterne bliver mindst lige så flotte som med naturligt sollys!

Min LED-lampe er købt her:

Håber det var til en lille smule hjælp :D

Dedikeret medlem

LED'erne i pæren omtalt i citatet er af typen CREE XPE, der er tale om 9x3W dioder i en 'pære' med en total ydelse på 18W og en standard E27 fatning. Pæren er ikke fra "Mr. Bonzai".

Mht dit spørgsmål om 250W CFL vs. 56W LED er det ikke til at besvare uden at kende deres output, enten i lm (lumen) eller PAR, da der kan være ret stor forskel på kvaliteten af både CFL'er og LED'er - dog mest på LED'erne.
Umiddelbart vil jeg tro at du får mest ud af din strøm med en 250W HPS - hvis du altså dyrker cannabis.

Iøvrigt er der i citatet blevet byttet om på hvad der er rødt og blåt lys. Blåt lys har en kortere bølgelængde end rødt (ikke at det er relevant for hvad du skriver, jeg så bare fejlen.) :)

Moderator
Brugeravatar

Man skal være forsigtig når man køber færdige led setup, der er som allerede sagt meget lort. Der er dog også enkelte der har styr på det, og ikke er alt for griske, hvis man leder nok, og laver sit baggrundsarbejde.
Har set gode resultater fra folk der har lavet deres egne led-lamper med Osram Golden Dragon Plus LEDs, rød, blå og kold hvid kombinationen ser ud til at virke glimrene. Her er en guide til hvordan man kan bære sig ad: http://www.gardenscure.com/420/lighting ... ray-8.html

@Randomname
600W HPS yder flere lumen i samme spektrum end de mindre HPS lamper, 400W er nummer to og 250W nummer tre. Det samme gælder for det meste også i udbytte per brugt Watt. Sjovt nok er det anderledes med CMH lamper hvor 250W er den mest energieffektive, men de laves så vidt jeg ved heller ikke på over 400W.

Dedikeret medlem

BisMann skrev:
@Randomname
600W HPS yder flere lumen i samme spektrum end de mindre HPS lamper, 400W er nummer to og 250W nummer tre. Det samme gælder for det meste også i udbytte per brugt Watt. Sjovt nok er det anderledes med CMH lamper hvor 250W er den mest energieffektive, men de laves så vidt jeg ved heller ikke på over 400W.

Nu var 250W mere for at holde det på samme niveau som den effekt han i forvejen omtaler med CFL'en. At man får mere ved 1000, 600, 400 - og hvad der ellers er af pærer ind i mellem - ændre jo ikke på at det skal passe til et individuelt behov. :)

Jeg synes ikke at kunne finde ret meget faktuel information om CMH'er (som jeg iøvrigt ikke anede eksisterede indtil du påpegede det), udover en småforvirret ICMag tråd og en masse "sælger propaganda". Hvis du har et par links til noget god info ville jeg være meget interesseret!
Det lyder lidt underligt at der skulle være en omvendt proportionalitet mht effekt og lysindput.

Moderator
Brugeravatar

Arh, beklager så misforstod jeg dig, men well, så er det afklaret hvis andre også skulle finde på at misforstå. :)

CMH står for Ceramic Metal Halide, og er så vidt jeg har forstået skabt som konverteringspære/alternativ til MH-pærer som ellers kun kan køres på elektroniske/digitale ballaster. CMH peaker højere både det blå og røde område iforhold til henholdsvis MH og HPS, men kan altså kun køres på analoge/magnetiske ballaster. Du kan sikkert finde noget info for specifikke pærer hos diverse forhandlere og fabrikater. Ellers er der en tråd for ICMAG her (ved ikke om det var den du selv fandt): http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=72215 og lidt generelt hos wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Ceramic_di ... alide_lamp

De er ret gode til at blomstre langstidsblomstrene sativaer med, da det øgende blå lys mindsker nodeafstanden, øger trikom mængden, men har også en tendens til at producere lidt mindre bud, og lidt mere bladmasse end HPS.

Dedikeret medlem

Det var præcis de to kilder + lidt forhandlere jeg faldt over da jeg selv googlede lidt. Det virker som et ret interessant produkt, men det undre mig lidt at der ikke er mere at finde om det, taget i betragtning at ICMag tråden er fra 2007.

Måske at det, med det brede spektrum en CMH ser ud til at have, kunne tænkes at en stor del af lyset bliver udsendt i frekvenser der ikke er fotosyntetisk aktive. Hvor fx. en HPS / CFL / Diode udsender sit lys i et smallere spektrum.
Billede taget fra ICmag tråden:
Billede
Det høje peak ved ca. 540nm er formodentligt også så grønligt at det stort set ikke optages. Ikke at det betyder at det ikke er en god pære, jeg tænker bare højt. :)
BisMann skrev:
De er ret gode til at blomstre langstidsblomstrene sativaer med, da det øgende blå lys mindsker nodeafstanden, øger trikom mængden, men har også en tendens til at producere lidt mindre bud, og lidt mere bladmasse end HPS.

Jeg synes også at have læst at UV-B og til dels UV-A spiller en rolle i dannelsen af forskellige cannabinoider, og der ser det også ud til at CMH'en ligger langt højere end andre pærer. Men det hænger måske sammen med den øgede dannelse af trichomer?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]