Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 20:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Vi kan lave en række FAQ's om de forskellige ting, oprette et "Advanced discussion board" og et "Begynder board"

Hvordan skulle det så blive administreret? Når "Begynderne", som du fint kalder dem, skriver i deres gruppe og ikke får svar, så hopper de vil bare ind i "Advanced" også står vi samme sted igen? :hm:

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

I begynder forumet står der er en række FAQ's der læser igennem først som:
FAQ om MDMA
FAQ om Amfetamin
Etc.

Står ens svaret på ens spørgsmål ikke der, opretter man en tråd, og venter på svar. Hvorfor skulle vi ikke gide at svare på begyndernes spørgsmål?

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Hov, dannede et andet billede af hvordan det skulle sættes op. My bad :oops:

Forstod det hen af; de nye brugere måtte kun være i "Begynder" osv.

Vi har da ført haft en nogenlunde FAQ her inde, "Leksikon", hed den vist? Den blev da taget ned fordi ingen ville opdatere den :?

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Ja, det var også ironisk.

javist, javist. jeg tænkte bare lige at jeg ville uddybe og sår'n. ironi fungere jo ikke altid så godt på skrift, og måske ville det være interessant for newcummers at få lidt baggrund med os', ik'. jeg er jo ikke en af de gamle (jeg er vel midaldrene) så måske skulle jeg bare holde min k***. jeg ville jo bare... det var ik for at... unskyld for helvæ!

ej men allå, det er bedre at boardet består af nogle garvede, lettere desillusionerede psykonauter, som kan rette de gejle unge knægte ind, end at det er en kæmpe flot 16-18-årige gymnasiaster, der bekræfter hinanden i deres tiltagende misbrug.

et ADD-forum ville være så fedt! der skulle naturligvis være regler, ligesom på bluelight, at man f.eks ikke diskuterer synteseveje til illegale stoffer (i hvert fald ikke så det bliver til en narkokogebogs-opskrift). måske kan man diskutere enkelte led, som måske er interessante i forb. hvilke urenheder der kunne være ved et givent stof. selvfølgelig især relevant hvis synteseresterne kan være toksiske i ganske små mængder. ellers er der fri mulighed for at diskutere in vivo nedbrydning og fysiologiske interaktioner, og også (friere) mulighed for at diskutere syntese af legale kemikalier. jeg er lidt tilbageholden med at melde mig som moderator til et sådant forum, da jeg egentlig ikke har spidskompetancer indenfor nogen af disse ting, men jeg føler mig da rimelig godt rustet til at kunne bidrage.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvorfor skulle man ikke kunne diskutere illegale synteseveje? Det må vi da gerne nu.
Og bliver det ikke bare dig IMP og Prometheus som er helt høje hatten derinde? ;) Men man kunne vel fjerne Alkymistens hjørne og så give lov til at der også bliver diskuteret de andre ting du nævner, og så kalde det ADD.

Ellers så fjern off-topic delen af psy, og så lav en dedikeret tråd istedet, så vil nivauet blive meget højere

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Artiklen der linkes til er i hvert fald ikke af et lige så ringe niveau som den om Ketamin=emma, som endelig ikke må forveksles med den dødsensfarlige syre-mdma :D

De facts der skrives i bunden, er mere eller mindre korrekte - ellers er artiklen rettet efterfølgende.
Småfejl og mangler er der helt sikkert, men niveauet er da hævet siden emma-artiklen fra fyn :P

EDIT: Et ADD forum ville være nice, men jeg forstår ikke hvorfor synteseruter ikke må diskuteres.

//blazR

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

mere eller mindre komplette synteseruter til ulovlige stoffer på ikke diskuteres på bluelight. og jeg mener vi kommer ud over en grænse, hvor vi udruster folk med en drejebog til at udføre kriminelle handlinger, men det kan i høj grad diskuteres.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Det Lunokhod nævnte med flere folk med ildsjæl tror jeg er rigtigt nok. Jeg tror dog ikke nødvendigvis det er fordi folk tager færre stoffer, men nok snarere at folk har mindre tid og måske bare slet ikke orker at gå så meget i dybden (og nogle er dog rigtig nok også gået bort :( ). Efter en del år bliver man vel lidt trær af at køre i det samme. Jeg ved selv at jeg læser boardet i langt mindre grad, og det er absolut ikke fordi jeg tager mindre narko, tværtimod. Jeg tror bare jeg ved mere om det nu, er blevet god til at finde den viden jeg skal bruge hurtigt og præcist. (P.S. Jeg savner Flimmer! :D )

Som SWIM (moderatoren med lortenavnet <3) nævner, ser jeg helt klart også den samme stigende udbredelse af stoffer blandt venner, bekendte og andre. Langt flere ryger fede i dag, og langt flere har prøvet især stimulerende stoffer som kokain, amfetamin og MDMA, samt ketamin er blevet voldsomt populært. Mange af disse mennesker er nødvendigvis også de velkendte Brian/Tam Tam-typer (generaliserende i know, nogle af jer er jo faktisk dejlige gutter/kvinder!) som ikke har den samme passion for viden og informationsdannelse som andre. Men man bør dog huske, at det at en person i det hele taget vælger at skrive herinde, bevidner om at personen faktisk ønsker at danne sig et vist vidensgrundlag, omkring sit stofforbrug. Jeg er på en vis måde også glad for at eksempelvis Dr. Phibes posts ikke er at se herinde længere, til trods for at han måske holdt nogle lidt for tågede folk i skak.

Som det bliver nævnt, er man selv nødt til at bidrage med noget hvis niveauet skal hæves. Man bør selv tage ansvar, og videregive viden til de folk som søger den, også selvom dem der søger den, indimellem kan virke som idiotidyrkere. Jeg synes ALT for tit, at jeg ser folk der ellers burde have deres viden i orden, komme med alt for mange dumsmarte bemærkninger, og ignorer spørgsmålene i stedet for faktisk at besvare dem. Det kan godt ske et spørgsmål er stillet en million gange, men ny information dukker hele tiden op, især nu, hvor der faktisk er begyndt at ske en hel masse forskning på området. Selvom et emne er diskuteret mange gange, kan det være at der dukker en ny vinkel op igennem dialogen, som altså ikke er at finde i en gammel tråd. Eller det kan være personen som spørger, skal have forklaret det på en anden måde. hvis en person er mindre klog at høre på, hjælper det ikke at lyde endnu dummere, især når man burde vide bedre.

Angående synteseruter synes jeg det burde være helt okay at skrive dem. Information om stoffer skal være frit, og det er en af grundstenene i mine øjne, for hvad siden her har, er og forhåbentligt også bliver ved med at stå for. Hvis vi begynder at diktere hvad folk må, og ikke må få at vide, for deres egen sikkerhed, eller lign. er vi ikke særlig meget bedre end de skræmmekampagner og den misinformation, samt mangel på information, vi ellers går og kæmper imod.

Off-Topic skal i mine øjne ikke fjernes. Hvis man ikke gider at læse halv-ligegyldige posts kan man blot holde sig fra forummet. Det er uundgåeligt - sålængde det er et offentligt forum - at folk vil komme med den slags irrelevante tråde, og Off-Topic tjener netop det formål at bl.a. sørge for at de ikke oversvømmer de andre forumer og gør moderaternes arbejde endnu mere bøvlet. Jeg husker der engang også var et Fuck-Forum, og jeg husker også hvor helt idiotisk trådene derinde kunne være. Da det blev lukket skete der dog blot det, at mange af den slags tråde begyndte at dukke op andre steder. Efter noget tid forsvandt de alt for "Hey jeg er blæst"-orienterede posts dog, og de mere alm. Off-Topic tråde flød over i Off-Topic. Desuden er Off-Topic med til at kultivere forholdende bruger til bruger, og faktisk skaber det et mere venligt og menneskeligt miljø i mine øjne, hvor der er plads til at diskutere ting der måske kun har periferisk interesse til de andre emner, men stadig er interessante for visse brugere.

Nivauet ligger måske lidt lavt for tiden, og jeg synes måske det har været det i et par år nu, men det er sgu ikke kun de 'nyandkomnes' skyld. Desuden højner det ikke mængden af kvalitets posts at kaste med sten og skyld, men kun ved at kaste med viden og erfaring. Jeg synes faktisk også jeg begynder at se nogle folk, som førhen har været de videnssøgende, begynder at kaste det fra sig igen! :)

Medlem
Brugeravatar

Så sidder man her som en af de nye og føler sig voldsomt truffet.

Men så må vi jo have niveau'et op igen -er det fagligheden vi taler om?

Tror nogle af jer skal huske på at vi alle starter et sted og det er I sikkert også selv gjort. Så bare fordi at det er 11 eller 7 år siden I startede det sted, så gør det altså ikke de nytilkomne dummere end I var dengang i startede med at opsøge viden.

Og så synes jeg da det ville være ærgerligt at polarisere jer endnu mere fra de nye, ved at dele forum op, så man som ny kun hørte til et sted. -Kan I ikke bare springe over, uden kommentar, i de tråde som i ikke gider?

Medlem
Brugeravatar

^enig, men det kunne være dejligt hvis vi kunne få effektiviseret processen med noob spørgsmål og svar - som vi gør med FAQ. Ærlig talt, så er det et langt større problem inde på bluelight. I hvert fald i ecstasy discussion.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vi kan lave en række FAQ's om de forskellige ting, oprette et "Advanced discussion board" og et "Begynder board"

Fandeme en dårlig ide.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fandeme en dårlig ide.

Hvad er der dårligt ved et begynder hvor nybegnybegyndere kan stille spørgsmål? EtBoard hvor der ikke findes fdumme spørgsmål og med en række om de forskellige stoffer og guides til HR?
Jeg har svært ved at se hvorfor det en dårlig idé

Forklar dig venligst..

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fandeme en dårlig ide.

Hvad er der dårligt ved et begynder hvor nybegnybegyndere kan stille spørgsmål? EtBoard hvor der ikke findes fdumme spørgsmål og med en række om de forskellige stoffer og guides til HR?

Forklar dig venligst..

Jeg synes da klart ikke, at vi skal have en sådan fordeling på boardet. De "dumme spørgsmål", du nævner, er da ofte dem, som har brug for råd. Det er da ligepræcis de mere erfarne brugere, som skal hjælpe nybegynderne. Det er nok også ofte nybegynderne, som stiller de lidt dummere spørgsmål, og det er da helt sikkert det vigtigste mål ved boardet - at hjælpe.
Samtidig er vores board ikke så stort som fx Bluelight, hvor det fx giver mere mening.
Jeg forstår ikke helt, hvad pointen er. De "sværere" tråde med dybere indblik i det kemiske osv, bliver alligevel kun svaret af folk, der har en virklig viden. Jeg ser da ikke de nye brugere eller andre, der ikke har så dyb kendskab (som mig om det kemiske) blande sig i disse, da man jo ingen viden har om det.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

det lader heller ikke til at der er det store interesse for det. jeg tænker bare at der skal være noget som de stærke, hardcore nørder kan samles om, for at det ikke kun er de samme trælse spørgsmål som går igen og igen. det bliver man træt af at svare på efterhånden, og det kunne tænkes at folk med den viden efterhånden vil forlade boardet. jeg har selv tænkt på det flere gange, men synes nu der er noget særligt ved et dansk board, og jeg har heller ikke noget imod at dele ud af den viden jeg har, men på den anden side vil jeg også gerne have noget ud af at være her.

jeg tror det kunne være virkelig gavnligt og tiltrække flere der har viden på et højt niveau, hvis der var et underforum som havde et stærkt videnskabeligt præg. så kan man gå derind og få en dybdegående detaljeringsgrad, som de andre fora ikke kan tilbyde. så ville jeg ikke have noget imod at skrive i de andre, når jeg føler jeg har overskud til det.

lige nu sidder jeg f.eks og læser om DiPT, som udover de typiske tryptaminegenskaber, har en helt unik virkning på vores lydopfattelse. det pitcher alle toner ned, men bibeholder tonernes indbyrdes forhold (i moderate doser). I højere doser forstyrres også det indbydes forhold mellem tonerne så melodier bliver uigenkendelige, og der sker sære ting med over og undertoner, og menneskestemmer lyder metalliske. der er forskning som peger på at virkningen fremkommer gennem affinitet til 5-HT6 receptorer, som udelukkende findes i hjernen og særligt i de auditoriske system i det indre øre. sindsygt spændende, men jeg ved ikke rigtig om det er muligt at få en diskussion af det herinde. jeg synes lidt der mangler en platform til disse ting.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fandeme en dårlig ide.

Forklar dig venligst..

Jeg synes da klart ikke, at vi skal have en sådan fordeling på boardet. De "dumme spørgsmål", du nævner, er da ofte dem, som har brug for råd. Det er da ligepræcis de mere erfarne brugere, som skal hjælpe nybegynderne. Det er nok også ofte nybegynderne, som stiller de lidt dummere spørgsmål, og det er da helt sikkert det vigtigste mål ved boardet - at hjælpe.
Samtidig er vores board ikke så stort som fx Bluelight, hvor det fx giver mere mening.
Jeg forstår ikke helt, hvad pointen er. De "sværere" tråde med dybere indblik i det kemiske osv, bliver alligevel kun svaret af folk, der har en virklig viden. Jeg ser da ikke de nye brugere eller andre, der ikke har så dyb kendskab (som mig om det kemiske) blande sig i disse, da man jo ingen viden har om det.

Hvorfor skulle de erfarne ikke kunne gå ind på begynder boardet og svare på deres spørgsmål? Og hvorfor skulle begynderne ikke kunne gå ind på advanced discussion board og læse med?
Du er måske typen der ikke gider gå ind på begynder boardet og svare på begyndernes spørgsmål? Så er det jo ikke min idé der er ringe, så er det bare dig der er en douche.

Har du overhovedet læst tråden? Jeg har faktisk forklaret på samme side hvordan det skulle fungere efter mit hoved.

Udover det, så kunne man også være lidt bedre til at håndhæve regler om tegnsætning og sådan noget. Jeg har personligt svært ved at tage et indlæg seriøst som ikke indeholder nogle kommaer, punktummer, indeholder tusind spørgsmålstegn og udråbstegn efter hinanden og ikke begynder med stort begynder bogstav.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem
Brugeravatar

Ej helt ærligt, skal der være grammatik-regler også? Er det ikke mest af alt snobberi? Ja, undskyld jeg spørger så direkte!
Hvad bliver det næste så, - dress-code og krav om at være højt uddannet?

Senest rettet af LilleMy 10 jun 2012 18:34, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

det lader heller ikke til at der er det store interesse for det. jeg tænker bare at der skal være noget som de stærke, hardcore nørder kan samles om, for at det ikke kun er de samme trælse spørgsmål som går igen og igen. det bliver man træt af at svare på efterhånden, og det kunne tænkes at folk med den viden efterhånden vil forlade boardet. jeg har selv tænkt på det flere gange, men synes nu der er noget særligt ved et dansk board, og jeg har heller ikke noget imod at dele ud af den viden jeg har, men på den anden side vil jeg også gerne have noget ud af at være her.

jeg tror det kunne være virkelig gavnligt og tiltrække flere der har viden på et højt niveau, hvis der var et underforum som havde et stærkt videnskabeligt præg. så kan man gå derind og få en dybdegående detaljeringsgrad, som de andre fora ikke kan tilbyde. så ville jeg ikke have noget imod at skrive i de andre, når jeg føler jeg har overskud til det.

lige nu sidder jeg f.eks og læser om DiPT, som udover de typiske tryptaminegenskaber, har en helt unik virkning på vores lydopfattelse. det pitcher alle toner ned, men bibeholder tonernes indbyrdes forhold (i moderate doser). I højere doser forstyrres også det indbydes forhold mellem tonerne så melodier bliver uigenkendelige, og der sker sære ting med over og undertoner, og menneskestemmer lyder metalliske. der er forskning som peger på at virkningen fremkommer gennem affinitet til 5-HT6 receptorer, som udelukkende findes i hjernen og særligt i de auditoriske system i det indre øre. sindsygt spændende, men jeg ved ikke rigtig om det er muligt at få en diskussion af det herinde. jeg synes lidt der mangler en platform til disse ting.

Men er det ikke det I allerede har? Er det ikke et spørgsmål om at I måske selv skal være mere aktive og inspirere hinanden? Oprette flere tråde om de ting som interesserer netop jer og er på jeres 'niveau' eller hvad I vil kalde det?

Måske løsningen ikke er at der skal færre af grund-viden-spørgsmålene, men flere af de andre. Og eftersom det er jer der har den viden, så må det jo også være jer der opretter de tråde og holder gang i dem, så de er interessante for jer og evt nye, som måtte sidde med viden og interesse herfor.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

dress-code og krav om at være højt uddannet?

UH! så får jeg det svært, siden jeg ikke er højtuddannet, og altid sidder i lasede underbusker med gylpen åben.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ej helt ærligt, skal der være grammatik-regler også? Er det ikke mest af alt snobberi? Ja, undskyld jeg spørger så direkte!
Hvad bliver det næste så, - dress-code og krav om at være højt uddannet?

Det er da slet ikke snobbet, det har noget at gøre med at et indlæg bliver taget meget mere seriøst hvis spørgsmålet er formuleret ordentligt og ikke ser umodent ud. Du kan da også se herinde at når der kommer et 4 liniers lagt spørgsmål hvor der ikke er sat et eneste punktum, komma, fyldt med stavefejl og ikke begynder med stort begynder bogstav vil spørgsmålet ikke blive tager seriøst.

Ville du tage det her spørgsmål seriøst:
Citat:
"HVORFOR KAN VI IKKR BLIVE BRÆNDT AF??!!?!??"
Hvad hvis det var formuleret som "Hvorfor får vi ingen rus?"

viewtopic.php?f=4&t=40052 Det er sådan noget her der resultere i dalende niveau.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem
Brugeravatar

Puny_pete, der kan jeg se du har ret.
Men et eller andet sted må det vel så være folks eget problem at de ikke fanger interessen hos de andre brugere herinde. Nu er jeg jo helt ny selv, men jeg har en idé om at det er nogle som kun lige byder ind en enkelt gang, eller en gang hvert halve år, som formulerer sig på den måde... måske jeg tager fejl?

Og hvordan ville du så mene at man skulle formulere retningslinjer som omhandlede sprogbrug og grammatik? Og hvordan skulle det håndhæves? I øvrigt tænker jeg at der kunne blive et problem med ordblinde brugere f.eks.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]