Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 mar 2024 07:00


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 30 maj 2012 12:13 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 jan 2007 00:07
Indlæg: 188
Hej Psychedelia :D

jeg står og skal op til en eksamen, og har ikke kunnet erhverve mig en beta blokker, som jeg ellers gerne ville have haft. :) Benzoer vil jeg ikke bruge, da jeg er bange for at de ville gøre mit hovde for uklart og glemsomt ;)
Ville man kunne bruge Atarax? har det nogen indvirkning på hukommelse, opmærksomhed osv? hvis ja, i hvor hvilken grad? :)

Jeg ved at mange mener at man slet ikke bør bruge den slags til en eksamen, da det er naturligt at være nervøs i en sådan situartion og jeg har gjort mig mange overvejelser, og nu besluttet mig for at give det et forsøg, hvis jeg får muglighed for det. Jeg har efterhånden været til en del eksamener, og ved at det, der volder mig de største problemer, er den voldsomme nervøsitet og hjertebanken som jeg har før og under eksamen. :)

På forhånd tak


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2012 12:39 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 aug 2008 15:41
Indlæg: 165
Hej LSK.

Jeg har ikke selv erfaring Atarax, så jeg kan desværre ikke svare dig på hvor sløvende det egentlig er. Men da det er et beroligende middel, som gør en døsig, må det jo i en vis grad have indflydelse på ens opmærksomhed, og evne til at huske, så længe man er påvirket af det.

Jeg har selv "eksamensangst", og har tidligere benyttet beta-blokker, og milde former for benzodiazepiner. Det lagde en stor dæmper på min nervøsitet, men gjorde mig tilgengæld også meget døsig og sløv, og derfor har jeg ikke brugt dem siden.
Til min sidste eksamen prøvede jeg at meditere i dagene optil, og derudover lave vejrtræningsøvelser i timen før min eksamen startede. Jeg gik jeg ind i en lokale, hvor jeg kunne sidde alene, og trak vejret langsomt. Det gjorde at min krop og mit sind faldt til ro. Det hjalp gevaldigt meget på min angst/nervøsitet, og min eksamen gik endnu bedre denne her gang, end den gang jeg tog betablokker og angstdæmpende medicin, da jeg den her gang var helt frisk i hovedet. Hvis du har lyst til at vide mere om åndedrætsøvelser eller meditation, så tjek f.eks http://www.meditation.dk . Derudover er der også denne side http://www.psykoweb.dk/stress/eksamen1.htm , hvor du kan læse og få info omkring eksamensangst.
Held og lykke med eksamen!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2012 13:11 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 jan 2007 00:07
Indlæg: 188
Mange tak for svaret Ludvig! :D Det vil jeg helt sikkert afprøve, et familiemedlem fortalt han også havde brugt meditation, med et rigtig positivt resultat :) Var dog bange for at det tog et stykke tid at lære, og tid er der efterhånden ikke meget af tilbage, men jeg vil prøve det af :D

Er dog også stadig interesseret i at høre mere om "eksamens-midler" :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2012 13:33 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 apr 2011 17:40
Indlæg: 138
Hvorfor har du ikke været i stand til at erhverve beta-blokkere.? Det burde vel bare være at tage op til egen læge, og forklare ham at du lider af eksamens-skræk, og så har du pillerne efter et par dage max...

Så let var det ihvertfald for mig, og for lige at sparke ind med egne erfaringer, kan jeg fortælle at jeg gik fra et snit på 7,4 på Htx, til et snit på 11 på min videregående uddannelse, og personligt er jeg overbevist om at beta-blokkerne bærer en stor del af skylden for dette. Jeg har altid været utroligt nervøs ved eksamener, hvilket har fået mig til at rode rundt i de ting jeg ville fortælle, og derfor har virket MEGET usikker, men når jeg har fået beta-blokker, kan jeg mærke en indre ro, og eksamenslokalet virker lige pludseligt ikke så skræmmende.

Jeg har også brugt ritalin en eneklt gang eller 2, men der siger min erfaring at man skal have masser af vand med (man bliver meget tør i munden af at stå og snakke), og derudover skal man have virkeligt meget styr på emnet, da man gerne vil snakke meget hurtigt, og bliver helt utroligt rastløs, og "forfjamsket" hvis man lige pludseligt føler at man er ved at løbe tør for ting at snakke om.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2012 13:48 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2002 01:01
Indlæg: 688
Shit, jeg så det som "Anthrax som eksamens middel?"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2012 15:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 jan 2007 00:07
Indlæg: 188
ChriDen jeg tror simpelthen ikke der er tid, er lidt sent ude. Skal til eksamen d. 7 Juni. Og det har ikke været mulig at få en tid inden, har undersøgt forskellige undenlandeske apoteker, men leveringstiden er simpelthen for lang.

Det med at rode rundt i de rode rundt i de ting man vil fortælle, er præcis det problem jeg også døjer med. Yderligere er tiden lige op til eksamen slet ikke til at holde ud, da jeg får kraftig hjertebanken, og diverse skrækscenarier hvirvler rundt i mit hovede ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2012 20:00 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 dec 2008 17:22
Indlæg: 185
Geografisk sted: Fyn
Anthrax kunne bruges til at få eksamen aflyst i hvert fald.
Ej...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2012 20:18 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
Du kan få en akuttid hos din læge dagen efter du ringer (eller på dagen), og så kan du få en recept som du kan hente med det samme. Jeg synes det er fjollet at du ikke engang prøver.

Jeg gjorde det uden problemer i vinter-eksamensperioden dog grundet søvnmangel. Der var lægen meget ivrig efter at give mig alle de betablokkere jeg kunne spise.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2012 21:10 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Du kan få en akuttid hos din læge dagen efter du ringer (eller på dagen), og så kan du få en recept som du kan hente med det samme. Jeg synes det er fjollet at du ikke engang prøver.

Jeg gjorde det uden problemer i vinter-eksamensperioden dog grundet søvnmangel. Der var lægen meget ivrig efter at give mig alle de betablokkere jeg kunne spise.


Jeg synes virkelig det er et fucked råd. Du synes simpelthen at han skal få en akuttid hos lægen, blot fordi han er for sent ud med beta-blokkere?
Har du nogen idé om hvem der bliver skubbet bagud i køen på grund af dette?

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2012 21:16 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
Det er jo lægens vurdering hvornår lægen vil se ham - måske var jeg heldig og min læge ikke så travl i perioden, det var hende der gav mig tiden og ikke mig. Jeg siger jo ikke at han skal presse lægen til at få akuttiden. Det er godt vi er så heldige at vi har nogle læger til at vurdere sådanne ting så det er slet ikke noget du behøver at bekymre dig om, Khazim.

Jeg siger bare at det er da værd at give et forsøg i stedet for at kaste sig ud i noget man er usikker ved og ikke er gennemprøvet i en eksamenssituation.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2012 21:21 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2010 19:59
Indlæg: 966
Du kan jo tage til åben konsultation ved lægen, hvis du kan nå det.

_________________
Every individual reacts differently to every chemical.
Know your Body - Know your Mind - Know your Substance - Know your Source.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2012 22:24 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 jan 2007 00:07
Indlæg: 188
Jeg har forsøgt at få en almindelig tid, det kunne ikke lade sig gøre (i tide) Kan ikke finde nogen information omkring åbent konsultation. Derudover er jeg også lidt bange for at min nuværende læge, ikke er typen der syntes at man bruger piller til at bestå en eksamen :P Det er sindsyg ærgerligt, jeg ikke var opmærksom på det noget før. Efter lidt læsning på nettet, virkede beta blokkere som en genial løsning på problemet.

Det eneste jeg har ved hånden er Atarax, og mugeligvis Nitrazepam. Så håber lidt Atarax måske ville kunne gøre tricket ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2012 22:32 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 jan 2007 00:07
Indlæg: 188
vil man kunne bruge en ACE-hæmmer?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2012 22:53 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
Ring nu bare til din læge i morgen klokken 8 og hør - hvor svært kan det være?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2012 23:10 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2010 09:47
Indlæg: 95
Geografisk sted: Omnipresent
Du vil tage et stof du ikke har prøvet før til eksamen, som en løsning på nervøsitet? Har ikke erfaringer med Atarax, men det ville personligt gøre mig mere nervøs :) Hvis jeg var dig ville jeg prøve hypnose først. Det er ikke noget man behøver at lære, plus der kan lægges et "anker" så du kan frembringe en rolig effekt før du går ind til eksamen eller forberedelse. Det er selvfølgelig ikke alle det virker for, men det er ganske og simpelt - der er ikke noget magisk ved det, selvom nogle optræder med det. Måske det er interessant at nævne at mange sætter lighedstegn mellem meditation og selvhypnose :)

_________________
My thoughts follow my feelings, that is how I think,
the sceptics are rarely convinced, their feelings are exempt.
What is the point of thought, if you can not control the result,
what is it worth - if anything at all?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2012 00:33 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Det er jo lægens vurdering hvornår lægen vil se ham - måske var jeg heldig og min læge ikke så travl i perioden, det var hende der gav mig tiden og ikke mig. Jeg siger jo ikke at han skal presse lægen til at få akuttiden. Det er godt vi er så heldige at vi har nogle læger til at vurdere sådanne ting så det er slet ikke noget du behøver at bekymre dig om, Khazim.

Jeg siger bare at det er da værd at give et forsøg i stedet for at kaste sig ud i noget man er usikker ved og ikke er gennemprøvet i en eksamenssituation.


Hvis ikke du mente at han skulle få sig en akuttid, så skulle du nok lade være med at bruge termen "akuttid".
Det virker som om du har et ret løst forhold til definitionen af "akuttid"?
Som trådstarter har gjort opmærksom på, så har vedkommende kontaktet egen læge, der ikke havde tid inden eksamen.

Det kan bare gøre mig harm når folk misbruger sundhedssystemet på den måde, så ventetiderne bliver længere for dem der virkelig har brug for hjælp.
Akuttider er KUN til AKUTTE ting, og det kan man absolut ikke sige at beta-blokkere i forbindelse med eksamensangst er.
Ville du også anbefale ham at tage til vagtlægen, hvis det var om mandagen han skulle bruge dem?

Det er godt vi er så heldige at vi har nogle læger til at vurdere sådanne ting så det er slet ikke noget du behøver at bekymre dig om, Khazim.


Arh sorry, jeg vidste ikke at det var påkrævet at man havde en fin akademisk baggrund som læge, før man kunne udtale sig om sundhedsvidenskabelige aspekter på en konstruktiv måde.
Hvis dette er tilfældet, burde du nok feje for egen dør først :)

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2012 08:01 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 mar 2010 22:33
Indlæg: 434
Geografisk sted: syd for kosmos
Jeg vil også helt sikkert anbefale meditation i dagene op til din eksamen. Det har jeg gjort med stor succes. Mediterering 30min inden du trækker dit emne, er ihvertfald ingen dårlig ting :)

_________________
Jeg ved præcis hvor vi skal hen.. øhh 150 grader mod nordvest, eller nærmere omvendt! Jeg putter det her varmometer i munden og ser at pulsen er 2 millioner grader .. og og jeg er ikk rigtig klog!

men jeg kan jo eller ikke side og suge rohypnoler i bongmix hverdag for så stiger tolerance jo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2012 08:23 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2002 01:01
Indlæg: 688
Hvis du vil bruge noget og ikke har held med lægen så ville jeg nok bruge en halv Nitrazepam frem for Atarax. Begge midler er sløvende, men benzodiazepiner er ikke så fordummende som de gamle antihistaminer. Læg den under tungen 10min før showet begynder. Det er en mundtlig eksamens der vare hvor lang tid?
Jeg bruger selv antihistaminer (Phenergan/Promethazin) eller div. benzoer til at sove på i korte perioder. Begge slags stoffer har nogle tunge bivirkninger. Benzoer udvikler man superhurtig tolerance for, man bliver hook inden man for set sig om, og benzo abstinenser er ikke noget at spøge med, de kan være langt værre end opiat abstinenser og endda slå dig ihjel. Antihistaminer, specielt de gode gamle der virkelig virker, er kropsgiftige så det vil noget, og er derfor ikke noget man skal tage på jævnlig basis. Udover giver de den samme slags "sæk over hoved" sløvhed/dumhed som de gamle antipsykotiske stoffer som de er beslægtet med.
Så kort sagt, jeg ville under ingen omstændigheder bruge et antihistamin til en eksamen.

Held og lykke med eksamen, jeg er sikker på du klare dig fint, fint :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2012 08:39 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 jan 2007 00:07
Indlæg: 188
Mange tak Bindegal, Det bliver nok det jeg prøver så :) Det er en mundtlig eksamen der vare 30 min inkl. diskussion og votering :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2012 12:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 maj 2008 12:14
Indlæg: 78
Så let var det ihvertfald for mig, og for lige at sparke ind med egne erfaringer, kan jeg fortælle at jeg gik fra et snit på 7,4 på Htx, til et snit på 11 på min videregående uddannelse, og personligt er jeg overbevist om at beta-blokkerne bærer en stor del af skylden for dette. Jeg har altid været utroligt nervøs ved eksamener, hvilket har fået mig til at rode rundt i de ting jeg ville fortælle, og derfor har virket MEGET usikker, men når jeg har fået beta-blokker, kan jeg mærke en indre ro, og eksamenslokalet virker lige pludseligt ikke så skræmmende.


Mit snit er også steget meget fra STX til min videregående udannelse, uden brug af betablokkere, tror det er meget normalt, da de fleste tager en videregående udannelse lidt mere seriøst. Jeg var også rigtig eksamensangst i gymnasiet, hvor mange eksamener heller ikk gik vildt godt, men efter jeg kom på Uni er min eksamensangst blevet minimal. Jeg er selvfølgelig nervøs op til, men det er ret normalt. Jeg tror måske mere eksamensangsten kommer af at man føler man ikk har styr på pensum(jeg slackede selv lidt i gym), og så kommer man hurtigt til at rode rundt i det, og den bedste måde at undgå det på, er at få styr på sit pensum. Jeg kan i hvert fald mærke jeg tog eksamenerne på Uni langt mere seriøst end dem på STX, hvilket medførte mindre eksamensangst og højere karakterer.

Men ellers vil jeg også anbefale meditation, det har jeg selv haft brugt med succes, uden at være særlig meget inde i det. Havde en ven som lærte mig lidt teknikker og åndedrætsøvelser etc. hvilket jeg synes hjælper rigtig meget med at få en til at slappe af inden en eksamen, samt det hjælper på stress i læseperioden op til eksamen. :)

_________________
Tune up, turn around, drop in!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team