Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

er det et problem hvis røderne bliver blottet til sol lyset?
eller er det lige meget..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Udendørs
Uddyb gerne. Men ja. (:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Planten skal tage stor skade, hvis rødderne bliver udsat for sollys. Især i det tidlige vegge stadie, hvor planten stadig er sårbar..

Cannabis entusiast

Junior medlem

Ja men det fordi at der er en enkel rod der er begyndt at vokse op af jorden..
Frøet blev plantet ca 15 cm ned i jorden..

http://billedeupload.dk/?v=qd2zO.jpg

http://billedeupload.dk/?v=uE9JA.jpg

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København <3
Bare dæk den med jord, no big deal :)

Junior medlem

Okay godt nok..

Junior medlem

:rocking: Og tak..

Dedikeret medlem

Rødder tager ikke skade af lys og potterplanter nyder faktisk at blive løftet op af deres potter i ny og næ (altså løfte selve rodklumpen fri, så den får lidt luft.) dette gøres gerne inde vanding, når jorden er allermest tør. At jorden er tør gør både at planten lettere kommer fri at potten men også at luften bedre gennemtrænger jorden.

Jeg tror at din plantes rod er på jagt efter luft, det kunne tyde på at din jord pakker for tæt og holder for godt på fugten. Eller at du vander for ofte. At dække jord over vil kun maskere problemet, men ikke løse det. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Rødder tager ikke skade af lys

Kom lige med en kilde som bakker den udtalelser op..

Cannabis entusiast

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
Rødder tager ikke skade af lys

ja der havde nok været grønkorn i cellerne hvis det var meningen at rødderne skulle optage lys

Dedikeret medlem

Erfaring. Sæt en vilkårlig stikling i en jiffy-pot og se rødderne vokse. Hvis du stiller stiklingen i en-eller-anden beholder der kan holde luftfugtigheden oppe, kan du få meget lange, pæne, hvide rødder ud af jiffy-potten ganske til trods for lyset. Så længe alt muligt andet skidt ikke vokser og kvæler rødderne (alger, bakterier o.lign.) er det ikke noget problem for planten at de får lys.

Det skal dog siges at lys naturligvis ikke en positiv ting for rødder (medmindre der er tale om fx. orkideer), men det er kun et problem hvis det er en konstant eksponering fremfor momentan - og langt fra det dramatiske problem i blæste det op til. :)
Hans rodstump der kigger frem tørre formodentligt ud pga luften inden lyset når at blive et problem for den.

Fandt alligevel et enkelt link til at støtte mit postulat. Iøvrigt det eneste link jeg kunne finde der ikke er relateret til folk der dyrker cannabis.
Citat:
A plant can function quite well with its roots exposed to light as long as they do not dry out. However, the light encourages alga growth

ja der havde nok været grønkorn i cellerne hvis det var meningen at rødderne skulle optage lys

Derfra og til at lys skulle være skadeligt, er der langt. :)

Senest rettet af Randomname 10 maj 2012 00:31, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

.

Dedikeret medlem

. Ved ikke lige hvorfor jeg ikke kan fatte at "edit", fremfor fejlagtigt at citere migselv og "trippelposte".. :oops:

Moderator
Brugeravatar

Hvis rødderne får for meget lys kan det stresse hampplanten, og fremprovokere at de bliver hermafroditter. Men det er så vidt jeg ved også lys og luftudtørring, der gør at 'Air-pots' er smarte, da det 'topper' røddernes vækst og fremmer sidderødder, så jorden udnyttes mere effektivt. Men ellers - hvor stort et problem det er, afhænger af hvor tilbøjelig sorten/phenoen er til at blive herma ved stress.

Dedikeret medlem

Rødder er altså ikke specielt gode til at registrere lys, jeg tror ikke at du vil kunne få et plante til at blive hermafrodit alene ved at give rødderne lys.
Jeg kan ikke finde noget [seriøst eller troværdigt] der hverken vil be- eller afkræfte den påstand, men hvis jeg en dag kan komme omkring en C. Sativa stikling skal det første jeg forsøger definitivt være at dyrke den i et DWC system med gennemsigtige sider og noget UV-rensning så alger og bakterier ikke bliver en faktor. :)

Som du selv nævner får rod-spidserne i en Air-Pot jo lys, hvilket ville sige at en C. Sativas rødder i en sådan potte må være så udsatte for lys som en plante i jord kan blive. Alligevel lader det til at Air-Pots både benyttes til dyrkning af cannabis og sælges af "growshops", altså igen et eksempel på at lys alene ikke lader til at være noget udpræget problem.

Moderator
Brugeravatar

Tror heller ikke det handler så meget om røddernes evne til at registrere lys, som det handler om lysets evne til at beskadige rødder. Ligesom dårligt udført ompotning eller anden beskadning af rødderne, særligt i blomst, kan føre til at planten bliver hermafrodit. Men jeg har heller ikke har set kliniske forsøg, der påviser at belyste rødder fører til hermaer. Kun en del grows hvor folk med gennemsigtige potter får hermaplanter, og en masse oldtimer's der fraråder det. Så hvorvidt det er alge/bakterie vækst, andre faktorer eller om det er lys i sig selv, skal jeg ikke kunne sige.

Air-pot'sne var jo også ment som et 'men', hvor lys er some-what brugbart. Men de virker jo netop også ved at beskadige rodspidserne. Det at de kun kan slippe ud begrænsede steder, og hurtigt tørre ud gør jo også at lyspåvirkningen kun er kortvarrig.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]