Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 23:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Halløj 8)

Jeg tillader mig lige at hive en tråd op jeg faldt over fra dcfonline da jeg synes det er et interessant emne der godt kunne uddybes lidt mere hvis i har nogle erfaringer!!

Link til tråden:
http://community.dcfonline.dk/forum/viewtopic.php?f=26&t=14944

Hvad siger i til det? Jeg har selv leca kugler i top og bund på mine 6,2 l potter og de kræver kun vand hver 9-10 dag

:peace:

Junior medlem

Hva så derude? 31 views men ingen der har nogle kommentarer til fordele og ulemper?? :shock: Jeg troede sku de fleste herinde på forummet var begyndene eller erfarne farmers :wink:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
hvad vil du have vi skal skrive? der er jo intet nyt under solen (:
personligt er ikke til lecanødder i toppen da jeg holder af at kunne se jorden og bedre kan se om den skal vandes.

Junior medlem

Fordele og ulemper ved Leca kugler i toppen af potterne? Som det står beskrevet i artiklen..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

fordelene og ulemper er jo netop beskrevet i forvejen (:
du bekræfter min pointe

Dedikeret medlem

Umiddelbart kan jeg slet ikke se at leca skulle gøre noget i forhold til ophobning af salte. Ophobning af salte sker på kort sigt som følge af en forkert og for høj tilførsel af gødning og det kan al leca i verden ikke ændre på.

Det er indiskutabelt at et lag leca i toppen holder på fugten i jorden, men den eneste effekt af dette er, som beskrevet i tråden du linker til, at jorden holder bedre på vandet og planten derfor skal vandes sjældnere.

Spørgsmålet, som jeg ser det, er derfor nærmere om man skal bruge et lag leca i toppen af en potte for sjældnere at skulle vande. Der er fordele ved dette, bl.a. at planten i længere tid kan passe sig selv og man spare på vandet hvilket et ganske miljøbevidst.
Jeg ser dog også visse problemer med det, som er årsagen til at jeg ved alle planter, på nær visse af mine kakti, har blottet jord: Meget få planter kan lide at stå i meget fugtig jord, og når der er længe mellem vandingerne berøves jorden for meget ilt både fordi det friske vand tilføre ilt men også fordi den fugtige jord hæmmer luftens bevægelse gennem jorden. I jorden bruges ilt både af de organismer planten lever i symbiose med, men plantens egne rødder forbruger også anseelige mængder ilt som følge af den respiration de udføre - mindre ilt er derfor hæmmet vækst. Udover dette giver det iltfattige miljø muligheden for at forskellige ikke-gavnlige anaerobiske organismer kan få fodfæste i jorden - dette kan bl.a. lede til råd i plantens rødder.

Skadedyr som Fungus Gnats elsker også fugtig jord, en af de eneste kure hvis først deres larver får fodfæste er faktisk at jorden tørrer ordentligt ud hyppigt.

.. Og så er leca kugler i ens potter virkeligt ikke særligt dekorativt, men det er måske ikke det mest relevante hvis ens planter står i skabet eller i skoven :lol:

Lige en lille kommentar til hvad Sabe skriver i dit link, den nederste post:
Citat:
Plusser:
-Mindre stress til planten. Den optager gødning/nærring og vandet mere jævn. Generalt et mere jævnt flow i systemet. Kan kun være et plus i mine øjne.
-Planten kan nå at optage mere gødning/nærring i den rette blandingsforhold. ( Ekempel uden leca sten: vandet fordamper hurtigere, men gødning/nærring bliver vel stadig i jorden? ) - Igen snakker vi om et mere jævnt flow i systemet, som ligner naturen mere.

Så længe man dyrker i jord er der ikke én indstilling der er den "korrekte", det er altid en bevægelse mellem kontraster (meget vand/lidt vand - lige gødet/længe siden gødning) og derfor er "et jævnt flow" ikke som så en ting at stræbe efter.

Junior medlem

Tusind tak for dit svar Randomname, det er hvad Anders Breivik fra Natholdet ville kalde vigtig viden!! ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tusind tak for dit svar Randomname, det er hvad Anders Breivik fra Natholdet ville kalde vigtig viden!! ;)

Billede

Junior medlem

shit man fuck et fail!! blame it on the weed... Jeg mente selvfølgelig Anders Breinholt og ikke den stodder til Breivik!!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: midtjylland
Hva så derude? 31 views men ingen der har nogle kommentarer til fordele og ulemper?? :shock: Jeg troede sku de fleste herinde på forummet var begyndene eller erfarne farmers :wink:

Se der tager du fejl, de fleste her inde er bare almindelige junkier, der ikke kan holde liv i en potteplante :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]