Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 19:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hejsa allesammen,

Jeg er begyndt at undre mig meget omkring det som de fleste siger, at hvis man ikke har det godt og er føleslesmæssig forstyrret, må man ikke bruge peyote/mescalin.
Nu læser jeg en del om det for tiden, og støder hele tiden på, at indianerne og de som altid har brugt peyote/mescalin
som medicin og ritualer osv, rent faktisk mener at det skulle være godt, især for mennesker med problemer.

Jeg er selvfølgelig med på at en person med skizofreni og den slags lidelser nok ikke skulle gøre det.

Hvad har i kloge hoveder og eksperter at sige om de to modsigelser?

Er der nogen på psy, dere er blevet følelses mæssigt helbredt ved at bruge peyote/mescalin, eller ligefrem et modsatte?

Har læst de trip rapporter der er, og de er gode, tak for dem.

Jeg vil blot gerne høre hvad i har at sige om de her ting :D

Dedikeret medlem

Jeg er af den overbevisning at hvis man har det "dårligt" og skal trippe med henblik på at få det bedre så mener jeg at man skal være kendt med stoffet man vælger at trippe. Dertil ville det være en ENORMT god ide at ha en trip sitter tilstede som også er godt inde i stoffet som bliver trippet. Det kan gå hen og ende i et ONDT badtrip hvis man ikke er stabil i kroppen og sindet når man skal trippe.

Jeg har selv prøvet at indtage psychedelika imens jeg har haft psykiske problemer. Jeg må sige det er bestemt ikke noget for mig, Jeg syntes det bliver en smule uoverskueligt. Mine tanker fløj bare omkring og det var meget svært at tænke i løsninger altså hvordan jeg lige kom ud af den "sinds tilstand" (det er typisk angst jeg døjer med) syntes tit at det psykiske "problem" overtar og derfra syntes jeg det bliver svært at komme videre i trippet.

Medlem

Geografisk sted: hasselager
tror meget på indianerne, og deres levevis , men du må tænke på det er en hel ande kultur og opvægst de har med åner og sådan, som vi ikke har her i norden, jeg tror på det er en meget hårdfin linje, og jeg har set mange her ind sige de viste alt om stoffer også vider også ender du med og blive dem der falder for dem, jeg vil ikke anbefalde nogen og lege med deres hoved, det er meget svært og vende tilbage igen,
jeg taler af erfaring,
for mig selv, så tager jeg kun psykedeliske stoffer når jeg virkelig føler mig oven på og har virkelig lyst til og tag det, ikke fordi jeg skal i byen og skal tag lige så meget som de andre eller sådan noget,

Medlem
Brugeravatar

Jeg har trippet rigtig meget på lsd og svampe en gang i sin tid og har også haft en del bad trips, men i de senere år, efter jeg ikke har brugt stoffer af nogen art, er jeg gået hen og blevet død indeni. Ingen glæde, aldrig godt humør, hurtig til at blive irreteret og let at såre. Og har et par måneder nu rodet lidt med legal "highs" og jeg har erfaret, at de ting jeg har prøvet der har lidt psyckedelisk effect, gør mig glad og lader mig være den jeg engang var, jeg bliver mig selv igen. Ergo tænker jeg lidt, at der er noget der skal sættes på plads, som ikke blot kan gøres på en gang yopo snus eller andet i den retning. Jeg ved at der selvfølgelig er risiko for at det ikke bliver bedre, jeg er blot i en situation hvor at jeg er villig til at tage risikoén. Læge systemerne har intet godt at byde på, andet end deres fordømmelse og heksejagt og deres åndsvage piller, der blot gør mig værrere til mode, så det har jeg droppet.
Jeg har læst at mescalin skulle være blidere end lsd/svampe og det er også en af grundene til at det er det, jeg overvejer at prøve som mit "terapi medicin"
Men selvfølgelig er det muligt at det er en dårlig ide når jeg ikke har prøvet lige præcis det før, for jeg må gøre det alene, for alle jeg engang kendte er døde, og dem jeg kender nu, tja lad mig sige at det er meget få, og ingen af dem kender jeg så godt at jeg ville tage på en åndelig vandring med dem i nærheden.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
JRMS: Selvom du gerne vil tage denne tur alene, mener jeg det er vigtigt at du kan "ringe til en ven" hvis trippet bliver for uhåndterligt. En af mine gode venner har haft stor nytte af det, og det siger ikke så meget, men jeg vil mene det er en snusfornuftig best practice.

Jeg kan læse at du har et ønske om at reparere dig selv med psykedeliske stoffer, jeg mener det er et forkert udgangspunkt og du kan nemt blive skuffet. På den anden side kan jeg ikke definere hvilke "rigtige" motivationer der findes, men måske skal du gå ind i oplevelsen med et mere åbent sind og ikke havde "nu falder det på plads" som udgangspunkt.

Personligt ser jeg også phenethylaminerne som mere "venlige" i sammenligning med tryptaminerne (meget subjektivt I know), på et af mine få meskalin trips er mit minde af at være barn meget stærkt. Det var fedt at lege.

Medlem
Brugeravatar

Has Oak.. Jeg er forberedt på at jeg kommer ud på den anden side forandret, og ikke nødvendigvis forandret på det område jeg gerne vil, men forandret, ellers ville der for mig, ikke være grund til at gøre det :) Jeg kan jo altid ringe til nogen, men ingen jeg kender ville vide, hvordan de skulle guide mig ud i lyset igen, hvis mørket nu skulle falde på. De ville nok ringe efter en ambulance, og den tur vil jeg ikke på, når jeg er på rejse i den åndelige verden. Jeg er også foreberedt på at alt kan ske, og styrkemæssigt vil jeg ikke særlig højt op, jeg vil selvfølgelig ind i trippet, men ikke så meget at jeg mister forbndelsen, jeg vil gerne være med på rejsen, ikke bare blive blæst ud i en "vild orkan" :)
Svampe har engang hjulpet mig ud af et stadie, hvor jeg i hverdagen ville tage mit eget liv, det virkede yderst terapeautisk, og hjalp mig med at vælge livet frem for døden. Og dengang var det kun for trippets skyld jeg tog svampe. Jeg tænker så nu, at det måske kunne være løsningen for mig, at tage på en tur igen, bare med kaktus i stedet fordi jeg har fået den opfattelse at det er en mildere/mere blød tur.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Indianerne har vidst/ved utrolig meget om det ritual. Du kan ikke forvente at få ligeså meget ud af det som, du ellers ville kunne med "professionel" hjælp
På den anden side ved jeg ikke hvad der er i vejen med dig, så det kan være du bare har brug for et nyt perspektiv på livet, og det kan meskalin måske godt give dig

Hvilken form for behandling har du ellers fået?

Medlem
Brugeravatar

Luftkaptajnen.. har prøvet det meste og nu er jeg på et punkt hvor der skal ske noget. Jeg vil gerne kunne være noget for min familie og for andre, men så længe jeg ikke slipper ud af denne lammelse i mit liv, så længe kan jeg ikke være noget for nogen, og heller ikke mig selv. Det sluger alt liv ud af mig.

Og ja, har helt sikkert brug for et nyt perspektiv af livet, et der puster liv i min ånd, sjæl og krop igen.
Så jeg kan blive mig selv igen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Okay. hvis du har været igennem det hele, så synes jeg du skal tage noget MDMA istedet for. MDMA vil i modsætning til meskalin, rive dig hårdt ud af din lammelse, og så er MDMA også meget mere sikkert end et psykedelika

Medlem
Brugeravatar

Luftkaptajnen.. MDMA "brænder receptorene" af og vil også være med til at dræbe glæden, har også taget en del af det engang, og ja det er super :) men tror bare ikke det vil gøre mit problem mindre, men man skal aldrig sige aldrig. Desuden ved jeg ikke hvor jeg skal finde det henne.

Jeg har læst at overproduktion af serotinin ved brug af mdma, gør at udskillelsen af serotinin bliver mindre når, stoffet igen aftager, hvilket gør at man har stor tendens til depsression derefter. Jeg ved selvfølgelig ikke om det er løgn og latin det jeg har læst.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Intentionerne omkring et stof kan ændre dets karakter fuldstændigt. De gange jeg har prøvet Meskalin har det da også været vildt sjovt/behageligt :)

Men held og lykke med det! Husk nogle benzoer hvis det nu skulle gå hen og blive for svært et trip hvor du sidder fast. Meskalin har en lang virkningstid skal du tænke på

Medlem
Brugeravatar

Luftkaptajnen.. Tak for det du :) Jeg regner ikke med at det bliver længere end et døgns tid :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
måske du skulle undersøge Ayahuasca i stedet for. Det lyder i hvert fald som noget der passer bedre til dit ønske i stedet for mescalin.

Medlem
Brugeravatar

Jeg tror ikke jeg tør det MAOI der, ikke endnu.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Luftkaptajnen.. MDMA "brænder receptorene" af og vil også være med til at dræbe glæden, har også taget en del af det engang, og ja det er super :) men tror bare ikke det vil gøre mit problem mindre, men man skal aldrig sige aldrig. Desuden ved jeg ikke hvor jeg skal finde det henne.

Jeg har læst at overproduktion af serotinin ved brug af mdma, gør at udskillelsen af serotinin bliver mindre når, stoffet igen aftager, hvilket gør at man har stor tendens til depsression derefter. Jeg ved selvfølgelig ikke om det er løgn og latin det jeg har læst.

Det er korrekt, omend det kan undgås i langt de fleste tilfælde med indtagelse af supplementer. Primært 5-htp og B vitamin.

Medlem
Brugeravatar

Resist.. Er det så sammen med mdma eller blot derefter?
Ville det også kunne hjælpe, hvis det er gået galt?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Resist.. Er det så sammen med mdma eller blot derefter?
Ville det også kunne hjælpe, hvis det er gået galt?

Mener der er en MDMA harm reduction tråd i syntetiske hvor det hele står.

Men nup 200 mg 5-htp sammen med B6/12 vitamin efter du har trippet på MDMA og er på comedown, inden du går i seng. Og gør det så igen dagligt i en 3-4 dage. Det forebygger MDMA tømmermændende.

Gør det eventuelt også et par dage inden trippet. Nogen mener at det booster effekten af MDMA.

Ideen bag det hele er at MDMA frigiver massive mængder serotonin, som kontroller glæde/følelser. Depoterne af serotonin er tømte efter en tur på MDMA, hvilket kan forsage efterfølgende depressive dage. --> 5-htp omdannes til serotonin, med ekstra hjælp fra vitamin B.

- Hvad tænker du i øvrigt på, med "hvis det er gået galt"?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Når det så er sagt synes jeg du skal se bort fra alle råd i denne tråd ang. at eksperimentere med diverse stoffer for at "fikse" en negativ tilstand. Det er i mine øjne stupidt at begynde på "selvmedicinering" for at få det bedre.

Hvis du føler at du sidder fast, er i en krise eller whatever, så overvej i stedet en psykolog. Evt. en der kan udføre hypnose, det er ret effektivt.
- Langt mere sikkert vinklet og effektivt (i de fleste tilfælde) end at forsøge at fikse problemet selv med rusmidler.

My 2 cents.

Medlem
Brugeravatar

Resist.. Jeg tænkte på at jeg engang har brugt meget mdma, og tænker nogen gange, at det er årsagen til min mangel på glæde og livsgnist. Ville B12 og 5htp så hjælpe i hverdagen, til at stabilisere produktion af serotinin?
Eller er skaden så bare sket og så punktum?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Resist.. Jeg tænkte på at jeg engang har brugt meget mdma, og tænker nogen gange, at det er årsagen til min mangel på glæde og livsgnist. Ville B12 og 5htp så hjælpe i hverdagen, til at stabilisere produktion af serotinin?
Eller er skaden så bare sket og så punktum?

Tror ikke det har noget med skaden at gøre. Kender folk der har misbrugt det i virkelig urealistiske mængder og de har det stadig fint i dag. Kroppen er ret god til at regenerere sig selv over længere tid.

Men nej det ville det ikke. Til det formål vil jeg anbefale den klassiske trekant med vild sund og varieret kost, masser af søvn og endnu mere motion.

Men er du sikker på at det ikke er psykologisk? :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]