Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 13:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Féen!
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg sidder lige og nyder mit første glas "rigtige" Absinth, fra en flaske mine forældre havde taget med hjem fra Prag.

Hældte 2 cl. op i et lille glas, henover en sukkerknald på en gaffel - derefter satte jeg ild til sukkeret (sådan en gennemvædet sukkerknald kan sgu brænde i pænt lang tid [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]), hvorefter jeg til sidst dumpede den ned i glasset, og derefter fortyndede op med køleskabskoldt vand...

Pæn fin mælkehvid farve det gav, og drikken smager jo himmelsk! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Herlig godnat-drink - i hvertfald hvis man "tilbereder" den på forholdsvis traditionel vis...

Efter det første glas ser man tingene, som man ville ønske, de var. Efter det andet ser man tingene, som de ikke er. Efter det tredje glas ser man tingene, som de virkelig er - og det er det mest grusomme af det hele. - Oscar Wilde

[ 05 2003: Besked ændret af: Dextrose ]

Medlem

Geografisk sted: Århus
Har selv haft nogle flasker Absinth fra Prag, men de er da ikke brygget med malurt er de??
Syntes ikke at de havde en anderledes virkning end alt mulig andet spiritus, udover at jeg selvfølgelig blev hamrende stiv [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: Nowhere
Hvis der ikke var malurt i, så var det jo ret beset ikke Absinth.
Med Absinth skulle man gerne opleve lidt ud over en alm. brandert, pga. det psykoaktive stof der bliver frigivet fra malurten, som hedder Thujon. Det kan godt fucke med folk! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Jo, i Tjekkiet kan man få Abinsth med op til 10 mg. Thujon / Lt. [img]images/smiles/icon_redface.gif[/img]

Jeg loggede da også på en tjekkisk chat, og spurgte om hvad "Obsahuje Thujon", som der stod bag på flasken betød (Og mine anelser var rigtige, det betød "Indeholder Thujon" [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img])

Det gav da også den pæne mælkehvide reaktion, da der blev hældt vand i - hvilket skyldes at de æteriske olier, der i blandt Thujonen, som ikke er vandopløselige, "crasher" eller chokudfælder ud af drikken.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Go stil Dex! Godt at se at en af kemikerne er hoppet af "hjemmelavet-thujonudtræks-vognen" og har joinet de seriøse absintheurs' rækker [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
Hvilket mærke er det?
Hvis du virkelig vil gi dine smagsløg en kongelig behandling, kan jeg varmt anbefale et af de klassiske, franske mærker! You'll never go back! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

/karma!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Btw. er det ikke Thujonen, som giver den mælkehvide farve, eller "louche" som den oxo kaldes, men derimod olierne i den grønne anis. Det er oxo den grønne anis som danner bundnoterne i de fleste franske absinther. De tjekkiske har en tendens til blot at smage af stærk alkohol og stjerneanis.

det er vist også kun lovligt med 10 mg. Thujon Absinth nu ......

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Sidst i 1800-tallet var thujonindholdet faktisk ikke størrre. I Pernod' oprindelige absinthe var der kun 8mg/ml og i Pontaliérs var der lige 10mg/ml.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af trold|idle:
det er vist også kun lovligt med 10 mg. Thujon Absinth nu ......<HR></BLOCKQUOTE>

I Danmark?

Og hvad er tilladt i udlandet - er det forskelligt?

Har en spansk absinth, som jeg godt kunne tænke mig at vide, hvad der er i [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Halifax666:
Sidst i 1800-tallet var thujonindholdet faktisk ikke størrre. I Pernod' oprindelige absinthe var der kun 8mg/ml og i Pontaliérs var der lige 10mg/ml.<HR></BLOCKQUOTE>

Det lyder sgu som noget af en dosis [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img]

Dex siger 10 mg/ L, altså 10 ppm. og det er også lovligt i Danmark. Du kan købe absinth lovligt her i Danmark med op til den mængde thujon i.

Jeg har dog aldrig fået nogen effekt af det der 10 ppm. gøgl.

EDIT:
AOD > i tjekkiet mener jeg du kan få en med 50 ppm, jeg tror det er nok til at få en virkning udover alkoholens.

[ 05 2003: Besked ændret af: Fenriz ]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Fulgte så Dex' eksempel med absinth (sukker, vandt etc.) - puha det er stærkt og smagen er sgu ikke lige min stil... Men ok det var også bare en billig supermarkeds absinth...

Medlem

Geografisk sted: Utopia
Hvor mange mg thujon skal der til før det begynder at virke? Hvis vi f.eks. har en almindelig flaske Hapsburg Absinth, hvor mange sjusser skal der så kvæles før jeg ville kunne mærke malurten?

In our memories
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Fenriz:
Dex siger 10 mg/ L, altså 10 ppm. og det er også lovligt i Danmark. Du kan købe absinth lovligt her i Danmark med op til den mængde thujon i.<HR></BLOCKQUOTE>

10 mg. = 0,01 gr.
10 ppm. = 0,00001 gr.

Der er altså en væsentlig forskel!

Dedikeret medlem

Faldt over dette dokument for noget tid siden.. Heri kan man se thujon indholdet i et par absinth flasker, som man kan få rundt omkring i europa...
Meget god at have, hvis man skal ud og shoppe lidt [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Dextrose: du skriver 10 mg thujon pr. liter right?

0,01 g. / 1000 g. = 10 ppm

ppm = parts pr. million...

og halifax' beregninger var helt hen i vejret...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: odense
Jeg har kun smagt 2 forskellige slags absinth, begge fra tyskland, og det var bare stærkt og mange procenter i, flasken havde også kun kostet 100.- Så jeg regner ikke med det var rigtigt absinth.

Men jeg gad god at smage noget der hedder "La Feé Absinth" (noget i den retning) Som endda også kan fås i nogen vinhandlere i Danmark, jeg poster et link senere. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Argh! My bad! Det er fordi jeg sidder på en skod-netcafé med counterstrikeskrigende unger over det hele!! Jeg mente selvfølgelig mg/l.

*LittleHorn* La Fée er suveræn og klart en af de bedste Absinther på markedet. Hvis man endelig skulle finde et kritikpunkt kunne det være den kunstige farve.

/karma!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hehe, det tænkte jeg nok, kunne ikke rigtig forstå hvordan absinth-nørden kunne ramme så meget ved siden af [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Ja, jeg har vist ikke haft hovedregningen helt i orden dér...

Men én ting er sikkert, Absinth er satme en herlig godnat-drink - og den smager skøøønt! [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kunne også godt tænke mig at smage en La Fée, men det er det der med økonomien :/

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]