Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 01:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Psykose?!
Junior medlem

Jeg er en ung mand på 22 år som har lidt af OCD/Angst i snart 10 år nu. Jeg har prøvet at ryge tjald en del gange efterhånden og jeg syntes det altid har været sjovt. jeg røg så en lille skole joint den anden aften med noget pot i. Imens jeg sad i sofaen begyndte jeg at spikulere i hvad nu hvis min "skævert" ikke stoppede igen eller hvad nu hvis jeg udviklede en hashpsykose af det her. Jeg blev meget angst og gik i seng. Dagen efter vågende jeg op og følte mig stadig skæv og ved siden af mig selv. det er nu 14 dage siden og jeg syntes stadig jeg har det mærkeligt jeg fokusere rigtig meget på hvordan jeg har det og om jeg kan huske hvad jeg lavede lige før og om alt føles rigtigt!? Jeg tror inderst inde godt jeg ved at det er indbilding men alligevel? kommer en hashpsykose snigende længe efter eller hvordan. ( er meget uerfaren med sådan noget). Håber i kan hjælpe Mange Tak Kicki

Titel: Re: Psykose?!
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lyder mere som noget angst / overdreven spekulering/selvfokus pga. frygten for at blive psykotisk.

Hvordan plejer din ocd og angst at vise sig normalt ?

Umiddelbart lyder det ikke som om du er psykotisk på nogen måde, men når du får det sådan af at ryge, vil jeg da råde dig til at lade være, især hvis du får ubehageligt tankemylder / angst af det.

Junior medlem

min angst/ocd plejer at vise sig hvis jeg kommer i en siuation jeg ikke selv kan styre eller 100% finde en forklaring på(Det er lidt svært at forklare) JEg har fået det sådan en gang før for et års tid siden hvor jeg gik til lægen med nogle af de samme symtomer og han sagde dengang det ikke var en psykose med en angst for at blive det. Syntes bare denne gang det er være jeg fokusere meget på om jeg oplver tingene rigtigt og om min korttidshukommelse fungere men syntes jeg er sådan helt ved siden af mig selv eller sådan inden i mig selv hvor jeg fokusere på om jeg er ved at blive skør :S håber det er læseligt.

Medlem

Geografisk sted: Usually not far from a keyboard
Kan sagtens være ren indbilding. Jeg er selv god til at overbevise mig selv om at jeg er syg helt uden grund. Hvis man er god nok til det føles det meget overbevisende ;-) Prøv at gøre hvad du kan for at flytte fokus til noget andet. Hvis du har noget du godt kan lide at lave, så tving dig selv til at starte et stort projekt som kan tage din opmærksomhed. Motion kan også være rigtigt godt. Det går sikkert væk af sig selv, men hvis det bliver ved uden at aftage skal du nok søge læge.

Jeg syntes iøvrigt du skal holde dig fra cannabis hvis du kan. Angst og cannabis er ikke en specielt god kombo. Kender dog ikke din situation specielt godt, så det kan godt være jeg tager helt fejl :)

Junior medlem

Nej dette her er sidste gang(det sagde jeg osse sidst) men det hjælper bare at slippe angsten engang imellem. Men disse eftervirkninger er virkelig ikke det værd.

Medlem

Geografisk sted: Usually not far from a keyboard
Jeps -- I know exactly how you feel... Jeg har netop haft noget af det samme (angst for min hjerne var fucket) efter jeg stoppede med at ryge efter at have røget næsten hver dag i længere tid.

Junior medlem

men Hashpsykose er der noget der sådan kommer snigende eller er det det jeg sidder med nu eller hvordan skal jeg forholde mig til det ?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hmm.. Den er tough.. Mange bruger begrebet "hashpsykose" omkring det at få et angsttilfælde i forbindelse med hashrygning, hvilket jo er meget misvisende.

Jeg har dog været psykotisk, og det er en hel del anderledes end blot at være nervøs over sine tanker etc. men om det kommer snigende, det ved jeg sgu ikke helt, altså den starter jo på et eller andet tidspunkt, evt. pga. stress .

For mig var det sådan at jeg pludselig var besat af at finde "svaret" på noget, jeg havde grebet ud af kontekst i en samtale, så glemte jeg at spise og sove, og så kørte det ellers derud af med diverse blæste tanker omkring hvordan det hele var skruet sammen + stemningsskift fra at være helt oppe at køre til at stortude over tilfældige ting. Troede mine forældre var døde, troede samfundet var bygget op omkring en eller anden 25års regel, at når man blev 25 så fik man at vide at hele vores samfund var en stor løgn og vi var en kæmpe hippienation.. Troede bla. brugere her på forummet var mine kammerater, familie og andre fra mit liv. og det var kun lige den første dags tid..

Sådan fortsatte jeg med at tænke de mest blæste ting og vælte rundt ude i skoven etc.

--

Det du sidder med nu lyder for mig som det som din læge sagde, en ubegrundet frygt for at blive psykotisk / miste kontrollen.
Jeg synes du skal prøve at slappe lidt af, prøve at fjerne fokus fra dig selv. og hvis det bliver ved, gå til lægen.

Junior medlem

Tak for det inforige svar. Jeg er lidt mere rolig nu tror osse det jeg sidder med er angst for angst.
jeg kan ikke nikke genkendene til de syntomer du snakker om men syntes det er frustrerende at have den her osteklokke fornemmelse :S

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
det er helt normalt at være lidt ved siden af sig selv efter en negativ oplevelse med hash - jeg har flere venner som ikke fejler noget som helst men som også har været mærket i uger efter og ikke følt sig som sig selv... Hash er ikke noget man skal lege med, hvis man har behov for at have kontrol i situationer, det er katalysator for det akkurat modsatte, så du gør nok klogt i at holde dig fra det ;)

Junior medlem

Tak for det. er rigtig glad for at høre det ikke er mig der er helt "fra den" Det er bare rart at slippe det hele engang imellem men efterfølgerne er ligesom rødvinstømmermænd x 1000.

Junior medlem

Har det på samme måde lige nu. Røg for ca en uge siden, til en fest, og siden det har jeg følt mig underlig tilpas, psykisk, præcis som du beskriver. Tror måske Det kan være fordi jeg også var fuld. Har røget meget siden sommerferien, men efter det her, har jeg indset at det må være slut med hash. Jeg fylder snart 17, og skal begynde på gymnasie. Ingen moralprædiker, tak.

Håber, og tror det er noget jeg bilder mig selv ind.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

meget fornuftig beslutning

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]