Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 jul 2025 22:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 54 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Admin
Brugeravatar

[quote="[url=http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?p=550790#p550790]At være negativt indstillet på det fra starten er jo ligeså slemt som de forbandede politikere der kun tænker på penge og ikke en skid andet.
Men lad os da bare gøre grin med det hele og lade som ingenting. Det er jo trods alt ikke vores børn, familie og land, så hvorfor bekymre sig? Det er da helt klart meget nemmere bare at være skide ligeglad med hvordan verden bliver mere og mere fucked og ikke gøre noget ved det, om ikke andet, gøre et forsøg![/quote]

Hvor er verden kommet til, hvis vi ikke kan gøre grin med tingene? I øvrigt blir det bare endnu sjovere af, at folk føler sig provokeret af det :mrgreen:

Det latterlige ved det her er, at disse ting sker hele tiden i store dele af verden. Og så fordi nogle spreder en video via facebook er alle pludselig blevet sociale aktivister med forstand på de meget komplekse problemer i udlandet. Er du selv aktiv i at gøre noget godt for folk i udlandet, som lider? Hvis ikke, er din post vel en smule hyklerisk? Ligesom 99% af alle de facebook indlæg der blir skrevet om Kony for tiden.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Jeg siger ikke at alle er eksperter i hvad der foregår rundt omkring i verden samt kender til alle detaljer, heller ikke mig selv, men det er da vel tilladt at være bekymret uden at være ekspert eller bruge hele sit liv på at være aktivist? Og nej, jeg gør ikke noget "aktivt" for at forbedre, da jeg hverken har økonomi til selv at fungerer eller i det hele taget et liv der fungerer særligt godt.

Hyklerisk? Det ved jeg nu ikke, syntes det er lige i overkanten at komme med sådan en kommentar. Desuden syntes jeg det er deprimerende at folk får det godt med at gøre grin med andres lidelser.

Vi har selvfølgelig alle vores holdninger og personlighed og al respekt for det. Og jeg ved sku godt der er mange steder i verden hvor der sker fucked up ting som ingen hører om, men det ændrer stadig ikke på det faktum at det er forkert og burde stoppes!
Hvad hvis du var en af de børn der fik frarøvet dit eget liv og bedt om at dræbe dine egne forældrer, fordi EN person mener det er rigtigt?! Ville du så ikke også ønske, eller være glad for at der faktisk var folk der gjorde opmærksom på problemet og prøvede at gøre noget ved det, i stedet for bare at ignorere det og gøre grin med det?

Syntes medmenneskeligheden er forsvundet da alle er så forbandet egocentrerede og bare vil have det sjovt.
Men lad os da bare tage en masse narko og være ligeglad med det hele!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Men lad os da bare tage en masse narko og være ligeglad med det hele!

Hvad har narko nu med det hele at gøre? Er det narkoen der gør folk til nogen følelseskolde, afstumpede bæster uden empati?

Admin
Brugeravatar

Og nej, jeg gør ikke noget "aktivt" for at forbedre, da jeg hverken har økonomi til selv at fungerer eller i det hele taget et liv der fungerer særligt godt.

Hyklerisk? Det ved jeg nu ikke, syntes det er lige i overkanten at komme med sådan en kommentar.

Den Rolige skrev:
Det er da helt klart meget nemmere bare at være skide ligeglad med hvordan verden bliver mere og mere fucked og ikke gøre noget ved det, om ikke andet, gøre et forsøg!

Citat:
Hvad hvis du var en af de børn der fik frarøvet dit eget liv og bedt om at dræbe dine egne forældrer, fordi EN person mener det er rigtigt?! Ville du så ikke også ønske, eller være glad for at der faktisk var folk der gjorde opmærksom på problemet og prøvede at gøre noget ved det, i stedet for bare at ignorere det og gøre grin med det?

Selvfølgelig. Hvis jeg var i den situation. Men det er jeg ikke. Jeg siger ikke, det er godt. Men vi kan ikke redde hele verden og det er langtfra en enestående situation.

Citat:
Syntes medmenneskeligheden er forsvundet da alle er så forbandet egocentrerede og bare vil have det sjovt.

Ja, lad os da bare sætte os ned og bekræfte hinanden i, hvor medmenneskelige vi er. Uden rent faktisk at gøre noget, selvfølgelig :)

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Det var ikke sådan ment Halose og beklager hvis det lød hårdt eller nogen blev fornærmet. Det blev måske sagt på en forkert måde, men selv hvis jeg omformulerer det, vil det stadig blive misforstået.

Edit: Jeg hopper fra her, da det ikke virker til der kan komme nogen form for fornuftig dialog ud af det. Gider ikke spilde min tid i en diskussion der kun går en vej.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Det var ikke sådan ment Halose og beklager hvis det lød hårdt eller nogen blev fornærmet. Det blev måske sagt på en forkert måde, men selv hvis jeg omformulerer det, vil det stadig blive misforstået.

Edit: Jeg hopper fra her, da det ikke virker til der kan komme nogen form for fornuftig dialog ud af det. Gider ikke spilde min tid i en diskussion der kun går en vej.

Hvis man tror man kan redde verden uden at gøre noget, så er det klart man bliver misforstået. Det siger min logik mig i hvert fald. Kom dog op af stolen og grib en indsamlingsbøsse! På 3 timer kan du snildt samle en tusse til organisationer som dansk flygtninge hjælp, amnesty, Mellemfolkeligt samvirke eller røde kors. Alle sammen har hjulpet langt flere afrikanere end Invisible Children og KONY 2012 kommer til.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er da dig, der vil have den til at gå en vej?
Jeg er enig med Imp, også derfor jeg synes det er underligt, at der netop sættes så meget fokus på Kony, når der er mange andre mennesker der er lige så slemme som ham (+ alle mulige andre vigtige problemer).

Er der nogen der har noget god information omkring det her emne? Jeg tænker på noget, som ikke er biased of course, gerne kritisk osv....

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Vi er i de seneste mange år er blevet overdynget med u-landskalendere, live-aid, operation dagsværk og diverse andre nødhjælpstiltag - men hvad har det hjulpet? Afrika er stadig et u-land, elendigheden i verden er større end nogensinde og opmærksomheden på det er tilsyneladende ligeså. På den ene side har vi de mennesker som reelt bekymrer sig og gør hvad de kan for at hjælpe, og dem der ikke kan er overladt til afmagtsfølelsen - på den anden side er der de mennesker som egentlig er rimelig ligeglade men som foregiver at støtte op om problemerne fordi det ser godt ud på papiret, og så er der dem der bare ikke gør noget. Hvor magthaverne og politikerne er i det her spil skal jeg ikke kunne udtale mig om, men de er bestemt ikke overrepræsenteret i den første kategori, det er den ene halvdel af problemet. Den anden halvdel består i at vi, især i det seneste årti, er rendt ind i en mur. Folk bliver gang på gang gjort opmærksomme på problemer som de er afmægtige overfor - denne tendens afføder apati og afstandtagen til problemerne, egoismen og selvfedheden blomstrer i ansvarsfølelsens sted og spiralen fortsætter nedad indtil der sker mærkbare ændringer...

Edit: http://www.information.dk/295700

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Snoezel: Jeg er overbevidst om at organisationer som OD, Mellemfolkeligt samvirke, Amnesty osv. gør en lille forskel og at verden ville være et dårligere sted uden den slags organisationer. Men jeg giver dig ret i at Afrika stadig er fyldt med elendighed. Jeg tror det skyldes vestens grådighed og høje placering i det internationale samfunds hieraki. Det er svært at deltage i det internationale samfund når man har dårlig økonomi, dårligt militær osv. Vestlige virksomheder køber et par bukser i Kina til 3 kroner og sælger dem til 300 kroner. Mange mener det skaber vækst i Kina, og det kan jeg jo ikke modargumentere. Men for at gøre kål på verdens fattigdom skal den internationale handel reformeres, så det ikke kun er vesten der nyder godt af den. Desuden skal der investeres stort i uddannelse i U-landene, så folket kan selv kan se at de skal kræve deres menneskerettigheder. Vestlig indblanding på den front, tror jeg i hvert fald gør ondt værre.

Jeg synes vesten skulle gå ind og finansiere samfundsmæssige forbedringer i Ulandene i en langt større grad end vi gør idag. Vi har en stor del af skylden i problemerne og vi har ikke gjort os fortjent til en højere levestandard end en almen afrikaner. Verdens ressourcer skal fordeles mere ligeligt, vi er jo alle jordboere for fanden.

Moderator
Brugeravatar

Snoezel: Jeg er overbevidst om at organisationer som OD, Mellemfolkeligt samvirke, Amnesty osv. gør en lille forskel og at verden ville være et dårligere sted uden den slags organisationer. Men jeg giver dig ret i at Afrika stadig er fyldt med elendighed. Jeg tror det skyldes vestens grådighed og høje placering i det internationale samfunds hieraki. Det er svært at deltage i det internationale samfund når man har dårlig økonomi, dårligt militær osv. Vestlige virksomheder køber et par bukser i Kina til 3 kroner og sælger dem til 300 kroner. Mange mener det skaber vækst i Kina, og det kan jeg jo ikke modargumentere. Men for at gøre kål på verdens fattigdom skal den internationale handel reformeres, så det ikke kun er vesten der nyder godt af den. Desuden skal der investeres stort i uddannelse i U-landene, så folket kan selv kan se at de skal kræve deres menneskerettigheder. Vestlig indblanding på den front, tror jeg i hvert fald gør ondt værre.

Jeg synes vesten skulle gå ind og finansiere samfundsmæssige forbedringer i Ulandene i en langt større grad end vi gør idag. Vi har en stor del af skylden i problemerne og vi har ikke gjort os fortjent til en højere levestandard end en almen afrikaner. Verdens ressourcer skal fordeles mere ligeligt, vi er jo alle jordboere for fanden.

Du kan godt selv høre på den måde du formulerer din sætning på ikke? "Verden ville være et dårligere sted uden den slags organisationer" du insinuerer jo at de ikke har gjort situationen nævneværdigt bedre og det er lige netop dét der er problemet!! Det eneste sted man kan mærke en væsentlig forbedring er hos ens egen samvittighed, sorry, men det er sådan jeg ser på det meste nødhjælpsarbejde - dermed ikke sagt at jeg ikke deltager i det, jeg har jo trods alt også en samvittighed at passe :D

Jeg er fuldstændig enig med dig i dine økonomiske observationer, men indtil vi som race opgiver at bekrige hinanden over resourcer og begynder at se vores medmennesker som den største og bedste resource, kommer det ikke til at ske - derfor har jeg en lettere opgivende holdning til tingene, og jeg føler mig desværre ikke alene på den front...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Måske har USA fundet olie!

For satan da!!! :D

http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... e=1&ref=nf

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Dedikeret medlem

http://www.youtube.com/watch?v=KLVY5jBn ... 0%8B=share

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Selvom vores levemåde er baseret på vækst og på et plus, der skal modsvares af et tilsvarende minus på andres konto, så er alt ikke vestens skyld. Jeg tror i høj grad også det handler om kultur. I nogle kulturer tager man dagene mere som de kommer og forbereder sig ikke på kommende problemer.

Verden forandrer sig aldrig grundlæggende. Sygdom, død, kærlighed og tab er vilkår. Men man kan gøre en forskel for andre mennesker i øjeblikket, en time, en dag eller længere. De grundlæggende mekanismer er derimod uforanderlige og hver gang vi forsøger at udrydde et problem, ser det ud som om vi skaber mindst et nyt.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Agathos Daemon
Det var da et sørgeligt synspunkt.
Er det ikke netop fordi vi blot bekæmper problemerne, og ikke forbygger dem?
Eller forsøger at ændre de ting der netop skaber vores problemer?
Jeg er enig med dig i at det er lidt modstridende med vores evig konkurrence mellem folk, virksomheder, og i den grad også lande.
Er det ikke bedre at forsøge at bevæge sig mod et utopia, end at forsætte i vores grådige spor som tydeligvis ikke bærer særlig meget frugt for jordens befolkning, udover toppen?

Som jeg ser det, er det ikke noget der kan løses her og nu.
En start må være at FORSØGE (Så godt som umuligt, i know) at opdrage alle de nye generationer til ikke at være grådige og hele tiden arbejde sig i mod at blive "noget", indenfor erhverslivet såvel som i samfundet?

Den evige kamp om at ligge nr. 1, er i mine øjne hvad der ødelægger os mennesker.

Moderator
Brugeravatar

Jeg vil sige tværtimod, den evige kamp om at ligge nr. 1 er vores største ressource som mennesker, vores svaghed ligger i at vi lader det stige os til hovedet og ikke lærer af vores fejl.... Nogen mennesker vil givetsvis have det fint med at blive "noget" i samfundet/erhvervslivet, men der vil altid være folk der vil have mere, det er en drivende faktor i vores udvikling og det ville være synd slå ned på dén...

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Altid skarpe The Juice Rap News har en fin feature om Kony-videoen...:

Dedikeret medlem

^Den rammer sgu sømmet på hovedet. "19 million Americans now know that Africa exist." :lol:

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Kan folk ikke lige slappe lidt af med det nødhjælpshysteri, i mange tilfælde gør nødhjælpsorganisationerne mere skade end gavn. Kig fx. på http://www.martin.paldam.dk/papers-meta.php

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK

Agathos Daemon
Det var da et sørgeligt synspunkt.
Er det ikke netop fordi vi blot bekæmper problemerne, og ikke forbygger dem?
Eller forsøger at ændre de ting der netop skaber vores problemer?
Jeg er enig med dig i at det er lidt modstridende med vores evig konkurrence mellem folk, virksomheder, og i den grad også lande.
Er det ikke bedre at forsøge at bevæge sig mod et utopia, end at forsætte i vores grådige spor som tydeligvis ikke bærer særlig meget frugt for jordens befolkning, udover toppen?

Som jeg ser det, er det ikke noget der kan løses her og nu.
En start må være at FORSØGE (Så godt som umuligt, i know) at opdrage alle de nye generationer til ikke at være grådige og hele tiden arbejde sig i mod at blive "noget", indenfor erhverslivet såvel som i samfundet?

Den evige kamp om at ligge nr. 1, er i mine øjne hvad der ødelægger os mennesker.

Jeg er meget enig med dig i, at vi skulle prøve at styre os og lade være med at være så grådige og absolut forsøge at være nr. 1. Vi har et helt forkert fokus. Altså, der sulter de, her æder vi os ihjel. Det er som om mennesker bare ikke kan finde ud af det.

Jeg synes man skal stræbe mod bedre samfund, men prisen er, at vi opgiver vores ekstreme egoisme og grådighed og ønsket om at leve evigt. Den pris er der ikke mange, der i praksis er parat til at betale, vil jeg tro. Her i landet taler vi om krise, imens vi æder os ihjel.

Jeg vil meget gerne have, at folk skal have lov til at leve et langt og sundt liv i fred, men det er jo ikke alting vi kan kontrollere, selvom vi prøver ihærdigt. Ligesom vores grådighed er et stort problem, så er vores manglende accept af vores egen død også et problem. De grundliggende vilkår er de samme, verden forandrer sig kun på overfladen.

Jeg tror det handler om ligevægtmekanismer vi ikke altid kan overskue. Så længe vi fortsætter på denne her måde, så løser vi kun problemerne her og nu. Det er jo også fantastisk for de mennesker som lider, men på lang sigt skaber vi bare flere problemer.

For det er jo rigtigt, at hvis vi bare smider mad ned, så overlever en masse mennesker i områder, hvor så mange mennesker ikke reelt kan brødføde sig selv og det vil bare betyde endnu flere børn der sulter næste år. Og det er ikke altid bare et spørgsmål om den med at lære dem at fiske. Det kan også være et spørgsmål om en stadigt voksende befolkning og en kultur, der har et helt andet fokus end vores kristne/jødiske med eksempelvis en lineær tidsopfattelse.

Når vi mennesker prøver at mindske lidelse, så skaber vi hele tiden nye problemer. At det er sørgeligt, kan jeg ikke rigtig gøre for. Eksempelvis har penicillin, på bedste evolutionære vis fremprovokeret resistente bakterier. Videnskaben må nu finde bedre midler, måske midler der kan gives i kombination med penicillin. Konsekvensen af endnu et eksperiment er selvfølgelig blot at man skaber andre (og værre) trusler, der så igen vil kræve flere og mere radikale metoder.

I bedste fald har vi udskudt lidelsen og i værste fald har vi skabt endnu mere lidelse på lang sigt.

I sidste ende vinder naturen heldigvis. Balancen bliver genoprettet, mennesker dør, for at andre kan leve.

Hvis vi skal forebygge, så skal vi acceptere døden og lære at leve et mere enkelt materielt liv og satse mere på at udvikle vores åndelige kvaliteter og leve i balance med naturen.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mennesket er et egoistisk og grådigt dyr - at ændre dette i så stort omfang er simpelthen ikke muligt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 54 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]