Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 10:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Tak fordi i gider læse og svare på dette .

1. Hvordan sætter man sin ballast til , jeg har fulgt en anden guide der lå herinde med montering af ballast . Det lykkes mig os at få lyset igang men hvis jeg tænder og slukker sommetider siger den en mærkelig knurre lyd og lampen tænder ikke ? kan det være det fordi jeg tænder og slukker den for hurtig eller hvad kan årsagen være. alle ledninger undtagen en stel ledning er monteret , stel ledningen på siden af ballasten er monteret men der hænger en løs fra strømstik til ballast. Jeg læste mig dog frem til at det var normalt at den ikke var sat i .. ?????
2. jeg har plantet 8 frø og kun 2 er begyndt at spire , hvornår skal dem som spire have lys ? og kan de stå sammen med dem som ikke er begyndt at spire ?

Håber der er nogle der vil hjælpe mig med dette, ville jeg sætte stor pris på :)

Dedikeret medlem

En pærer som kræver ballast har som tommelfingerregel ikke godt af at blive tændt og slukket sådan i rap (tænk på en projektor). Jeg vil råde dig til at lade lampen køre en 10-20min så den bliver helt varmet op, og vente samme tid fra du slukker den til du tænder den igen, så den når at køle helt af.
Det ødelægger pæren, den kan både risikere at sprænges, men det mister også hurtigere sin intensitet. Det er nok også tvivlsomt fordelagtigt for ballasten, selvom jeg ikke tror at den kan tage egentlig skade af det - medmindre man tænder og slukker den det helt overdrevet meget.

Der er som så intet avanceret i at montere en ballast, den sidder bare midt på ledningen som fx. en transformer på en bærbar. Den ledning du omtaler er jord-stikket. Det er formodentligt ikke sat i på forhånd så du har muligheden for at tilpasse til din situation (hvis nu du ikke har adgang til et jord stik.) Hvis du har mulighed for det, er det klart værd at tilslutte jord.

Mht dine frø er det ofte lettere at spire frø mellem to tallerkner foret med fugtigt køkkenrulle, da det er et miljø der er meget lettere at kontrollere end en potte. Så snart frøet er spiret og sat i jorden har det behov for lys, men en HID-lampe er nok rigeligt i overkanten de første par uger.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]