Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 aug 2025 16:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Virkelig forvirret... (ved ikke om det er det rigtige forum, forstår ikke halvdelen af de ord og vendninger der bliver brugt her)

Sidste år havnede jeg i et stort overforbrug af Dolol, (50 mg x 30 !!) det stod på i 2 mdr. hvorefter jeg kontaktede min læge og bad om hjælp til at komme ud af det. jeg startede med 3 x 30 mg contalgin som afvænning. Nedtrappede med 5 mg pr dose pr uge eks. 1. uge 30+30+30, 2. uge 25+30+30, 3. uge 25+25+30 osv. Dololen fik jeg pga smerter men contalgin har ingen smertelindrende effekt på mig. Da jeg efter et par måneder er kommet ned på 5+5+5 mg contalgin får jeg oxynorm af min læge fordi jeg var ved at blive vanvittig af de konstante smerter. jeg fik 4 x 10 mg oxynorm. Efter et par mdr. kunne jeg mærke at jeg begyndte at få abstinenser allerede et par timer efter jeg havde taget oxynorm (havde IKKE et overforbrug) så jeg kontaktede igen læge og sagde at jeg ikke ville have det mere. Startede så gen contalgin nedtrapning dog kun 20+20+20 som start. (Er nu på 10+10+15)

Jeg ville lyve hvis jeg sagde at rusen fra dolol og oxynorm ikke er dejlig ;-) Dog synes jeg rusen fra dolol var bedst. Og jeg savner den da helt bestemt, men er samtidig rigtig bange for at blive misbruger igen...

Jeg byttede en dag nogle oxynormer med dolol, men dololen gav overhovedet ingen rus...? Ligeledes fik jeg en lille pakke dolol ved lægen for 2 uger siden (mens jeg også fik contalgin) og igen var der ikke skyggen af rus fra dololen...?

Nå, men idag har jeg så været på en smerteklinik. Lægen sagde så at vi skal prøve Metadon. Jeg blev ret chokeret for jeg troede det var sådan noget alkoholikere får når de skal afgiftes...
Jeg skal starte med 2,5 mg x 3 i 5 dage. Derefter 5 mg x 3 i 5 dage, til sidst 10 mg x 3 og så skal vi vurdere hvilken dosis der er bedst.

Jeg fik en posefuld 5 mg´s med hjem. Og nu har jeg så siddet og læst en del her på siden om Metadon og er ret overrasket over at læse at det en pille der kan give rus...

Jeg er nysgerrig efter om det er dolol/oxynorm rus? (for mig føltes det som om jeg glædede mig til noget, blev gladere, havde mere energi/overskud)
Og ift. alt det morfin halløj jeg har fyldt på mig selv det seneste år (og nu åbenbart helt uden virkning fra dolol) hvor mange mg Metadon vil jeg så skulle indtage?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg dropper moralprædiken. Men pas på med metadon! Hvis du vælger at tage doser større, end hvad din læge anbefaler, så vær opmærksom på at metadon kan tage flere timer om at virke. Det kan derfor være nemt at redosere, fordi man ikke mærker noget efter et par timer, men så bliver man til sidst ramt af en hammer. At folk har overdoseret på metadon pga. den lange tid, det tager om at virke, er slet ikke noget nyt. Hvis jeg var dig, ville jeg generelt have mere respekt for metadon end de andre ting, du har været på. Metadon kan være noget farligt shit, hvis man ikke bruger det helt korrekt.

Junior medlem

Metadon kan være noget farligt shit, hvis man ikke bruger det helt korrekt.

Netop det sidste du skriver er jo årsagen til at jeg søger råd :-) Jeg ønsker IKKE at blive overforbruger igen, men ærligt så kunne jeg godt bruge et par timers "rus"...

Junior medlem

Iøvrigt tog jeg 5 mg kl 12, og nu 5½ time efter kan jeg ikke mærke noget. Vil det så være forsvarligt at prøve med 10 mg nu?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Metadon har generelt samme effekt som morfin og heroin, selvom de kemisk ikke er ens. Grunden til at du har fået det, er jo for at udtrappe dit opoidbrug. Det egner metadon sig nemlig godt til, pga. dets lange virkningstid. Derfor er metadon nok ikke ligeså godt at bruge rekreativt i forhold til mange andre opoider. Det er da selvfølgelig anbefalesværdigt, at du lytter til lægen og tager de doser, I sammen aftaler. Du skal jo tage det flere gange dagligt, hvilket igen gør det knap så smart at bruge rekreativt. Men hvis du virkelig vil, er det vel bare at øge doserne (en bitte smule), det er vel logisk, men pas på. Hvis det er surt at være afhængig af tramadol, så er jeg sikker på, at afhængighed af metadon er langt værre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er nok ikke meningen, at du skal mærke en rus af din læges doser. Det bruges jo til at trappe ud af en afhængighed ved at dulme abstinenserne.
Men jeg er altså ikke din læge (eller andres læge for den sags skyld), så jeg ved ikke, om jeg allerede har skrevet for meget.

Junior medlem

Du har taget fejl. Jeg får Metadon som smertestillende (for 2xdiskosprolaps) jeg får contalgin for at tage abstinenserne efter en perode med oxynorm 4xdaglig.

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Hvis du ikke er tilfreds med behandlingen, så konsultér din læge, han kan bedre hjælpe dig, end nogle folk på et internetforum.

Jeg forestiller mig som ':D' heller ikke, at din læge har udskrevet medicin i nævneværdige lammedoser - men igen, tal med din læge

Dedikeret medlem
Brugeravatar

"et par timers rus" fører til misbrug- face it

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
Metadon er sværere at lægge på hylden en heroin(sidder i kroppen længere tid), køb dig noget hash hvis du vil være skæv.

Kan godt være jeg har misforstået noget, men har desværre bare set/hørt alt for mange mennesker blive "narkomaner" fordi de har dulmet enten fysisk eller psykisk smerte, med doner

Medlem

Vil ikke råde dig til at kaste dig ud i en dose der ikke følger lægens anvisning, da det jo netop er meningen at du skal trappe ud nu.. Det ligesom at pisse i bukserne, hvis du ved hvad jeg mener ;) Desuden er doners afhængighedspoteniale langt større end tramadol, så vil på det varmeste anbefale dig at du holder dig efter lægens instrukser :)

- Opiaden

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Nu er det ikke for at lyde bedre vidende eller klog. Men tror bestemt dit første skridt må være at tage stilling til om du vil ud af et evt misbrug, eller om du stadig vil have en dør åben til en rus. Jeg tror ikke på det på nogen måde er muligt at stoppe uden på en eller anden måde at få abstinenser på den ene eller anden måde. ( har selv for 13 år siden haft et heftigt misbrug af heroin og hash. Siden hen et halvt år hvor jeg os fik dolol mod smerter) Har du en eller anden form for kroniske smerter der gør du SKAL smertebehandles, tror jeg altid der er risiko for overforbrug når først man har været der. Ved godt det er pisse nemt "bare" at sige ta´en beslutning. Personligt tror jeg bare ikke på erstatnings medicin for at komme et misbrug til livs. Nogen gange må man tage tyren ved hornene og igennem lortet for at komme ud på den anden side. Jeg kan ikke sige hvad der er bedst for dig, kun hvad mine tanker er . Er enig i rusen fra dolol er dejlig, men bare ikke det værd
Jeg håber du finder en løsning der virker for dig. Men tag lige stilling til om du vil ud af et evt misbrug eller stadig ønsker en rus .

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]