Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 12:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej (: , har brug for en smule hjælp ,
efter nu at ha været på medicin imod depression/angst i 1 år
med tusindvis af latterlige bivirkninger vælger jeg nu at prøve naturens vej.

der er 1 problem , jeg ryger ik og kommer heller aldrig til det,
jeg har kigget på noget Tincture, lavet på pot , (kan man lave det på skunk) ?
så nu søger jeg noget viden efter hva strain jeg ska vælge

Indica eller Sativa ?.
skal siges jeg søger ik sofa effekt , men opmuntring til at turde ting :D og sove om natten , og er ærlig talt ligeglad om jeg skal lave 3 forskellige tincture til mig selv, :D

så hvis der er nogen som har nogle gode bud skal i være velkommen

og så ku jeg godt tænke mig at lave noget tincture til min gamle far,
han døjer med smerter i ryggen , 4 ryghvirvler som er nedslidte ,
han er gammel "ryger" :D hvis det kan forståes , men det han for fat på er sløvende
læste noget om igår . om CBD sku være godt imod smerter?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Velkommen til. Er det fordi du har tænkt dig at dyrke det selv?

Du kan sagtens lave tinktur på skunk, men er du sikker på du ikke hellere vil lave småkager eller noget lignende? Det er nemmere, de har bedre holdbarhed og du opvarmer dem i processen, så du skal ikke tænke på at gøre det når du laver tinkturen,

Jeg ved ikke så meget om THC kontra CBD indhold i de forskellige sorter, og de tal du kan læse rundt omkring skal du tage med et gran salt. Det er kræver dyrt udstyr at måle den slags og det frøproducenterne opgiver er i bedste fald kvalificerede gæt.

Gå efter en god anerkendt skunksort, som f.eks. White Widow, så kan det ikke gå helt galt. Du kan selv til et vis grad styre forholdet mellem THC og CBC ud fra høsttidspunktet.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Personligt tror jeg kun at cannabis kan hjælpe mod fysiske smerter. At begynde at selvmedicinere dig selv for depression synes jeg er en dårlig idé.
Du kan ligeså godt ende med at få endnu mere nedtur på når du bliver skæv, især når du ikke har røget før.

Og af personlig erfaring kan jeg fortælle dig at de tidspunkter hvor jeg har røget hver dag, har jeg haft mindre lyst til livet, og meget mere social angst (hvilket ellers ikke er noget jeg har normalt).

Synes du skal opsøge din læge/psykolog igen, og fortælle om hvordan du har det. Ved det kan lyde nedslående men tror virkelig ikke at det er den rigtige ved frem at begynde at behandle dig selv for psykiske problemer med cannabis.

Dedikeret medlem

Cannabis indeholder mange forskellige cannabinoler og terpener, i de fleste behandlings situationer er det ikke THC / CBN man er ude efter. THC tjener i ringe grad et medicinalt formål, specielt når det er noget psykologisk du døjer med.

Jeg synes du skulle lave et vandigt ekstrakt for at få så lidt THC med som muligt, mange af de andre aktive stoffer er fint vandopløselige og CBD er mere vandopløseligt end THC / CBN.
Fremgangsmåden er ganske simpel, cannabisskud deles i vand i en gryde og koges i en 15mins. tid, hvorefter det hældes gennem en si og drikkes. Jeg finder 0.2 passende til en kop på ca. 300mL - forvent en afdampning på minimum 200mL - så den totale vandmængde bør være over 500mL.

Omkring din far, vil han måske have gavn af den anti-inflammatoriske effekt af nogle af terpenerne i det vandige ekstrakt, men når der er tale om slid-relaterede smerter, er en kraftig tinktur nok vejen at gå for ham - som foreslået af Bubber.
Bubber skrev:
Det er kræver dyrt udstyr at måle den slags og det frøproducenterne opgiver er i bedste fald kvalificerede gæt.

Og udover det er der ikke nogen generelt accepterede standarder for hvad man måler i forhold til, når %'er opgives. Så alt i alt skal det hele tages med et gran salt. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Personligt tror jeg kun at cannabis kan hjælpe mod fysiske smerter. At begynde at selvmedicinere dig selv for depression synes jeg er en dårlig idé.
Du kan ligeså godt ende med at få endnu mere nedtur på når du bliver skæv, især når du ikke har røget før.

Og af personlig erfaring kan jeg fortælle dig at de tidspunkter hvor jeg har røget hver dag, har jeg haft mindre lyst til livet, og meget mere social angst (hvilket ellers ikke er noget jeg har normalt).

Synes du skal opsøge din læge/psykolog igen, og fortælle om hvordan du har det. Ved det kan lyde nedslående men tror virkelig ikke at det er den rigtige ved frem at begynde at behandle dig selv for psykiske problemer med cannabis.

Må melde mig enig her, cannabis er ikke vejen frem hvis du søger en alternativ vej væk fra en depressiv tilstand eller angst/social angst, vil mene at et cannabis forbrug i de fleste tilfælde vil forværre en sådan situation. Måske kan det tænkes at cannabis MÅSKE vil bløde dig op i sociale sammenhænge og give dig lettere ved at turde ting, men det ligeså godt have den modsatte virkning.

Med henhold til søvnen kan cannabis hjælpe meget med få ro i hovedet såvel som kroppen, men på længere sigt er det hellere ikke en løsning. I stedet synes jeg at du bør snakke med en din læge og evt. finde dig en psykolog som du synes du kan have en god dialog med.
Velkommen til, held og lykke uanset hvilken løsning du vælger. :)

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Cannabis fører til depression. At bekæmpe depression, med noget der fører til depression, virker ikke skide smart. Du burde kunne finde en bedre løsning.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Hørt, den meste selvmedicinering af cannabis virker positivt for en kort periode, indtil de negative effekter rammer, det kan være at mange af de symptomer du har gået og undertrygt med cannabis pludselig fare op igen, og hiver en masse lort med sig, alt muligt kan ske. Jeg kan udmærket forstå du vil prøve naturens vej og ikke vil have psykiaterens giftige symptombehandling, men medicinering (Hvad? doser? hvor ofte?) må du nok hellere overlade til en der har mere forstand på det, jeg vil foreslå dig at få fat i en homoøpat.

Junior medlem

Hørt, den meste selvmedicinering af cannabis virker positivt for en kort periode, indtil de negative effekter rammer, det kan være at mange af de symptomer du har gået og undertrygt med cannabis pludselig fare op igen, og hiver en masse lort med sig, alt muligt kan ske. Jeg kan udmærket forstå du vil prøve naturens vej og ikke vil have psykiaterens giftige symptombehandling, men medicinering (Hvad? doser? hvor ofte?) må du nok hellere overlade til en der har mere forstand på det, jeg vil foreslå dig at få fat i en homoøpat.

har været i psykolog/psykiater systemet i over 1 år , og er vældig træt af det,
har været på 3-4 forskellige piller , men nogen god effekt og bivirkninger har været væmmelige
og som sagt , fra cannabis jeg søger slet ik at blive skæv. men godt tilpas(:

Moderator
Brugeravatar

Jeg tror heller ikke det er vejen frem, i hvert fald ikke til daglig indtagelse, men jeg kan godt forstå hvis du af og til har brug for at kunne koble af, evt. med en smule eufori.
Jeg vil ikke indtage det i tinktur hvis jeg var dig, oral indtagelse har det med at give en mere 'psykotisk' head high virkning, og doserne kan være svære at styre. En vaporizer kunne evt. være et bud, det giver en lidt mere blød high, og du forbrænder ikke plantematerialet, men fordamper de aktive stoffer, så du undgår forbrændingsprodukter i dine luftveje.

Der er frøfirmaer der gør en dyd i at, om ikke at have en anti-angts virkning, så i hvert fald at producere sorter der ikke er angst-provokerende, her er f.eks. 'Mandala seeds' og 'DJ Short' i blandt. Mandala er mere prisvenlig, end DJ Short, hvis sorter kan være ret peberet.

Til din far, så er sorten 'White Rhino' kendt for at være god til rygsmerter, den gjorde dog ikke meget for mig, men mange har rapporteret om en god smertestillende effekt. Ellers vil jeg sige at du skal gå efter en en indica domineret 'autoblomstrene' hybrid, da autoblomstrene i stigende grad bliver brugt i medicinalisk øjemed til smertebehandling.

Junior medlem

Jeg tror heller ikke det er vejen frem, i hvert fald ikke til daglig indtagelse, men jeg kan godt forstå hvis du af og til har brug for at kunne koble af, evt. med en smule eufori.
Jeg vil ikke indtage det i tinktur hvis jeg var dig, oral indtagelse har det med at give en mere 'psykotisk' head high virkning, og doserne kan være svære at styre. En vaporizer kunne evt. være et bud, det giver en lidt mere blød high, og du forbrænder ikke plantematerialet, men fordamper de aktive stoffer, så du undgår forbrændingsprodukter i dine luftveje.

Der er frøfirmaer der gør en dyd i at, om ikke at have en anti-angts virkning, så i hvert fald at producere sorter der ikke er angst-provokerende, her er f.eks. 'Mandala seeds' og 'DJ Short' i blandt. Mandala er mere prisvenlig, end DJ Short, hvis sorter kan være ret peberet.

Til din far, så er sorten 'White Rhino' kendt for at være god til rygsmerter, den gjorde dog ikke meget for mig, men mange har rapporteret om en god smertestillende effekt. Ellers vil jeg sige at du skal gå efter en en indica domineret 'autoblomstrene' hybrid, da autoblomstrene i stigende grad bliver brugt i medicinalisk øjemed til smertebehandling.

Tusind tak :)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: solen
Cannabis fører til depression. At bekæmpe depression, med noget der fører til depression, virker ikke skide smart. Du burde kunne finde en bedre løsning.

Gammelt ordsprog: Med ondt, skal ondt bekæmpes. :!:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Motion og terapi ville nok være et bedre valg. Har selv brugt cannabis til at selvmedicinere mig med, men det holder sgu ikke i længden mod psykiske lidelser.

Dedikeret medlem

Lød måske smart da du skrev det, men jeg synes det virker som et ret hjernedødt råd og give ud fra HR ideologien som er Psychedelia's livsnerve.

Mvh

Dedikeret medlem

Geografisk sted: sted
Ser ikke noget galt i at prøve cannabis for at teste dets virkning på dit problem. Men som flere skriver, så er det løsningen i længden og det kan i værste fald gå hen og være værre end udgangspunktet.
Der er desuden masser af erfaringer og gode råd omkring emnet her på psychedelia, som kan være yderst nyttige.

/Dega

Junior medlem

Ser ikke noget galt i at prøve cannabis for at teste dets virkning på dit problem. Men som flere skriver, så er det løsningen i længden og det kan i værste fald gå hen og være værre end udgangspunktet.
Der er desuden masser af erfaringer og gode råd omkring emnet her på psychedelia, som kan være yderst nyttige.

/Dega

det bar for at prøve 1-2 gange for at slippe,
jeg har været på syntetisk medicin i ½ år med bivirkninger jeg ik kan holde ud ,
har prøvet 3 forskellige psykologer, uden at føle den forbindelse der ska være,
i den her uge ska jeg prøve en psykiater,

havde en ven for 2 år siden , der prøvede cannabis imod hans angst, og det hjælp ham ,
snakker desværre ik med ham mer , ellers havde jeg spurgt hvilke strain det var,

efter at have set , " Weed Wars, " er jeg ik i tvivl om der nok findes 1 sort som kan have lidt positiv effekt i små doser

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: solen

Lød måske smart da du skrev det, men jeg synes det virker som et ret hjernedødt råd og give ud fra HR ideologien som er Psychedelia's livsnerve.

Mvh

Godt ord igen. men at cannabis føre til depresivitet er altså helt ude i skoven. misbrug gør ja. Men da fyren ikke ryger og virker som den mest fornufte, ang det. Så er der mega gode chancer for at f.eks mexican savita er en meget god stain for ham. vi er her alle, for at guide og hjælpe, så jeg vil ikke træde på dig eller morten for den sags skyld. :peace: .. Ellers kan nævnes skunk#1: top44: nepal: de har alle hjulpet mig med angst, søvnbesvær, og panoida eller hvordan det staves..?!

Medlem
Brugeravatar

Hvordan skal jeg sige det.... jeg er selv i midten (håber jeg) af en depression som snart har varet omkring et år. Det er altid svært at sige hvorfor man bliver depressionsramt, men for mit vedkommende er det nok cannabissen skyld, da jeg i flere år har suget gevaldigt igennem, og spildt nogle gode år på at bruge alt for meget tid i selskab med den grønne urt. Da jeg anerkendte at jeg var deprimeret og havde brug for hjælp, stoppede jeg med cannabis, og røg ikke i ca. otte måneder, og det er de værste otte måneder i mit liv,- tankemylder, søvnbesvær, angst, migræne, koldsved(hver nat), meget lavt selvværd, stress, nedsat appetit, mm. overvældede mig, og det var meget hårdt at holde tilværelsen ud. På et tidspunkt fik jeg bare nok og begyndte at ryge lidt igen, og for første gang siden jeg blev depressionsramt havde jeg det nogenlunde. Jeg kunne slappe af, lave rolige ting, sove, spise og vigtigst af alt kunne jeg slukke for mine tanker som ellers kører med 180 km. for tiden.
Nu sidder jeg så bare tilbage med et cannabismissbrug (igen) som jeg ikke kan komme ud af, fordi at når jeg forsøger at stoppe med røgen, overvælder de negative tanker mig lynhurtigt. Altså, det jeg vil sige er nok bare, at cannabis sikkert kan hjælpe dig for en stund, og jeg syntes du skal prøve det af, men jeg kan garantere dig for, at hvis du vil ud af din depression hjælper cannabis dig ikke! Det er så at sige bare at bedøve sig selv eller at selvmedicinere sig selv ud af et problem der skal løses gennem helt andre metoder, og for hver gang du ryger, udskyder du bare de egentlige problemer, som cannabis aldrig vil kunne løse. Jeg er godt klar over, at jeg er ret dobbeltmoralsk at høre på, men mit eksempel er bestemt ikke anbefalelsesværdigt. Held og lykke og go vind.

Dedikeret medlem

@blackout godt ord igen - jeg kan godt følge hvad du mener i teorien, men tror bare den er svær i praksis, hvor en enkelt gang i mellem hurtigt bliver til hver dag især hvis det virker efter hensigten.
For så har man jo pludselig fundet noget som virker... i stedet for pillerne med de trælse bivirkninger.
For mig har THC bare den bivirkning at den over tid føre til et lavere grund stemningsleje og paranoide udsving som slår over i angst.

Mvh

Medlem

Morten på 14 skrev:
"Cannabis fører til depression. At bekæmpe depression, med noget der fører til depression."

Sikke noget gøjl du lukker ud? :lol:

Cannabis "kan" føre til depression hvis du er disponeret for det men det er ikke sikkert.

Undskylder for mit sure opstød men syntes det var langt ude i hampen det han skrev :peace:

Junior medlem

grunden til jeg vil "prøve" det er fordi , ind imellem føler jeg virkelig jeg har brug for at koble af ,
og alm unge nu om dagem drikker fredag og lørdag for at komme lidt væk hvis i forstår,
har desværre at jeg ik kan tåle at drikke alkohol , blir voldelig og det har noget og gøre med fortiden , så alkoholen er lagt på hylden , , og virkelig bar at ku slippe 1 dag vær 14 dag eller 1 gang vær 1 måned ku være lækkert,

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]