Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 10:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej.

Jeg har lige fået mine lowryder f1 frø hjem.

Jeg står bare i den situation at jeg ikke ved hvad jeg skal ud og købe af lamper, ballast gødning blæser osv. Dog har jeg et skab :P og 8 liters potter. Nogle siger at det er bedst med en CFL, andre siger at det er en dårlig ide til auto da lyset ikke trænger ordentlig igennem.... Dog tænker jeg på at købe en 250 hps..er det for meget? eller hvad med et GIB 400w kit..hvis i kender det? Eller er det overkill?

Strømforbruget er ikke det vigtigste, dog er det lidt vigtigt at det er lidt idiotsikkert, da jeg ikke er den store elektriker. Og da jeg arbejder 10-17 timer mange dage, vil jeg helst ikke bryder ig om der lige pludselig gik i ild i lortet.

Mit budget ligger omkring en tusse, og det koster det 400 w kitt også (800 og et eller andet)

Skab, blæser, potter og frø har jeg...

Hvis der er kan guide mig igennem det her, med hvad for et setup jeg skal vælge. Så skal der nok falde lidt af efter 2 mnd. det lover jeg ;)

Altså max en tusse, idiotsikkert og et fornuftig udbytte er det jeg leder efter. Hydro er no go for mig.
Jeg køber gerne brugt.
Ha en god aften ;)

Moderator
Brugeravatar

Hvor stort er dit skab (bredde, dybde og højde)? Det er ret afgørende for hvilket setup, der er brugtbart.
Jeg vil faktisk mene at CFL egner sig ret godt til lowryders, da som du siger, ikke har den helt store lyspenetration, men lowryders, og de fleste andre autoblomstrene, bliver heller ikke så høje.
Har du overvejet om det er problematisk med larm, f.eks. ved kanalventilator der ofte er oppe i de 30-40 db? Jeg vil mene at kanalventilator er et must for +250W HPS. CFL har jeg mindre hands-on erfaring med mht. varmeudvikling, men mange CFL-brugere slipper afsted med mindre udluftningsløsninger end kanalventilatorer.

Junior medlem

1 x 2 m og så 170 i højden. Larm er sådan..tjah, bor på 25 m3, men jeg arbejder som kok(arbejdsuge på +60 timer), så er alligevel aldrig hjemme og sover fra det meste. . Men jeg har lige fået fat i 250 w hps med ballast og det hele i byt for en forstærker :)

Så det bliver nok en hps, medmindre det er helt forfærdelig. Har også sådan en Honeywell Avantgarde blæser(50 w). Kanal udluftning? Nu spørger jeg nok dumt og jeg kunne bare have brugt søgefunktionen osv osv. men hvor stor betydning har det hvis det kun er 3-4 planter jeg skal have og jeg er ligeglad med duften/lugten fra dem. En af mine kamerater siger de ikke lugter helt vildt i forhold til mange andre planter.

Men kan jeg godt ha det lort stående uden at jeg skal frygte om jeg futter hytten af, eller skal jeg ud og købe en masse cooltube?

Junior medlem

...eller for den sags skyld købe en CFL. har bestem mig for at jeg godt vil bruge 1000, max for mit lille projekt.

Moderator
Brugeravatar

En 250W HPS oplyser ca. 0,7*0,7 meter forsvarligt, så jeg ville nok vælge at bruge halvdelen af det til at gro i. Til lowryders vil du godt kunne oplyse 1*1 meter fornuftigt, pga. den lave højde.

Kanalventilator er til udsugning i skabet, og er simpelthen nødvendigt for at holde fugtigheden og især temperaturen nede. Det giver muligheden for at tilslutte et aktivt kulfilter, som jeg vil anbefale dig, især når du bor på så begrænset plads. Det kommer nemt til at lugte op i opgangen ellers. Men det er nødvendigt med kanalventilator efter mit bedste skøn. Jeg har kørt med computerblæsere til udluftning med både 400W og 250W HPS, og med 400W var det umuligt for mig at holde temperaturen under 30 grader, og 250W gik det liige, men var nød til at hæve afstanden fra pærer til planter, mere end jeg havde lyst til, for at de ikke fik varmesymptomer. Når man hæver afstanden mellem pærer og planter, formindskes lysintensiteten betragteligt, og man får dermed ikke bang for the buck. Derfor er det vigtigt at holde temperaturen nede, både for plantevelfæren (og dermed udbyttet), men også for at optimere lysafstanden (og dermed udbyttet).

Medlem
Brugeravatar

kørte mit første grow med 175 watt CFL også lowrydere

hvor jeg så næste grow skiftede til 250 watt HPS

fik mindre udbytte med hps pga jeg ikk kunne styre varmen og måtte have pæren for langt væk:)

men det kan en cooltube gøre meget ved ;)

har heldigivs ikk problemer med lugt gener her så køre bare en flex slange på cool tuben og så hen til en badeværelses ventilator.

fungere fint for mig :)

//Peace Out

Junior medlem

vælger at købe en cfl, det er jeg mere tryg ved:p

Medlem
Brugeravatar

sys slet ikk det er et dårligt valg :)

200 watt CFL 2800 K og så 9 planter i 7.4 L potter 65 dage + et par ugers tørring så har du ca 100 gram :)

og så har du ikk problemer med varmen ;)

har prøver en masse forskellige auto men hold de til de orginale fra THe Joint Doctors

de gir mange lækre krystaller og et godt udbytte og er nemme at passe ;)

GL HF mate

Junior medlem

ca 10 g pr plante?

Men nu har jeg bestilt en 200 w (der står ikke noget om hvor mange kelvin på siden?CFL + ballast og det hele.

Kunne godt tænke mig dyrke den JD easy Ryder :D MEn køber det i slutningen af næste måned, så passer det også med at der kommer et lidt løbende udbytte :)...350,- for 5 femi frø, synes jeg måske der lidt pebret..men jeg er villige til at gi det en chacne her snart.

Har du andre gode fif i baghånden ang. dyrkning af LW, gødning, jord osv. :D?

Medlem
Brugeravatar

2 af mine gik til så havde sådan set kun 7 og under en 175 watt så fik vel en 14 G pr plante :)

tror havde jeg haft dem i nogle lidt større potter og en 200 watt kunne man nok godt klemme noget mere ud af dem :)

helt sikert prøv easy ryder rigtig lækker skunk man får ud af det :)

ja det sq det værste det skal være så dyrt det så det gode ved at køre de "normale planter" der kan man så tage kloner og spare

Masser af penge på frø :)

Medlem
Brugeravatar

viewtopic.php?f=17&t=38229&start=20 there you go ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]