Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 11:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg har stortest alt planlagt til mit første indoor grow, som jeg vil have på benene i den nærmeste fremtid. Det sidste der mangler er blot en mening fra nogle folk som har prøvet det før, og som har en større erfaring med indendørs gro end mig selv.

Som i kan se på skitsen er konstruktionen femkantet og rumfanget er ca. 0.6m^3 ((0.95m*0.70m*1.50m = 1m^3)*2/3). Væggene er af sort/hvid plast. Til ventilationen af rummet anvendes der et passivt intake med mørklægning, som er 12 * 12cm. Udsugningen sker ud af et lille vindue i rummet, hvor en træplade bliver monteret for vinduet, i den skær jeg et hul til outtake, og der skal en blæser monteres samt et kulfilter (udsugningen flytter 280m^3 luft i timen – tænker at købe denne samlede pakke fra headshoppen).
Planen er at der skal stå 4-5 planter i 8-10 liters potter inde i rummet. Jeg har valgt sorten White Ice Feminized. Valget faldt på denne plante grundet 3 ting: størrelse, udbytte og den korte tid inden høst. Som lampe bruger jeg Philips Son-T Agro 400W bloom/grow, da den i følge CF's cannabis guide skulle være en god allrounder.

Mine spørgsmål er så:
• Er et passivt intake en god idé, eller bør man have aktivt intake, for at minimere lugtegener?
• Er det overkill med sådan en kraftig udsugning? Eller er det fint ift. at minimere lugt og temperatur?
• Hvor meget vil det komme til at lugte, og er der yderligere nogle forholdsregler jeg skal gøre mig foruden udsugning med aktivt karbon?

Billede

Her er lidt matematik ang. sugning:
Kode:
Ca. rumfang af box:
0.95m*0.70m*1.50m = 1m^3
2/3 * 1m^3 = 0.6m^3
0.6m^3 to cubic feet = 21.2ft^3
= 600 liter
Udregning for hvor kraftig udsug ved udskift af luft 5 gange/min. (Skal ganges med 3 til 5 når det er HPS lampe):
0.6m^3 * 5 = 3m^3
21.2ft3 * 5 = 106ft3
Udregning for at hvor kraftig udsug ved udskift af luft 5 gange/time:
3m^3 * 0.03 * 60 = 5.4m^3
106ft^3 * 0.03 * 60 = 190.8ft^3

På forhånd tak :)

Junior medlem

Tror ikke det kommer til at lugte særligt meget.
Har 3 relative store planter på mit værelse, og de lugter ikke særligt meget. Dog kan jeg straks lugte dem hvis jeg ikke lufter ud 1-2 gange om dagen.
Min mor der bor lidt længere nede af gangen kan heller ikke lugte noget, da jeg husker at lufte ud 1-2 gange om dagen, så tror ikke du får problemer med lugt, medmindre du er for doven til at lufte ud :D
Lugt varierer så også, og har ikke erfaring med den sort, så det kan godt være at den kommer til at lugte, prøv dog hellere at vente og se, i stedet for at spendere penge på unødvendige ting.
Et spørgsmål til dig er så også, om du skal skjule lugten 100% pga. fare for at blive taget?

Moderator
Brugeravatar

• Er et passivt intake en god idé, eller bør man have aktivt intake, for at minimere lugtegener?
Ja passivt intake er faktisk bedre for at minimere lugtgener, da det sikre et negativt tryk, som gør at luften og lugten ikke slipper ud af diverse småhuller. Lav det passive intake hul så hullet/hullerne er på dobbelt så stort et areal som udsugningen, så har du et negativt tryk i skabet og en udsugning der ikke begrænses markant, så den er så effektiv som specsne lover.

• Er det overkill med sådan en kraftig udsugning? Eller er det fint ift. at minimere lugt og temperatur?
Det er absolut ikke overkill, en sådan 400W HPS giver en pæn mængde varme fra sig. Finder du alligevel ud af at du kan klare dig med mindre, kan du få en controller til, så du kan nedjustere hastigheden.

• Hvor meget vil det komme til at lugte, og er der yderligere nogle forholdsregler jeg skal gøre mig foruden udsugning med aktivt karbon?
Det aktive kulfilter skal helst være på lidt større mængde m^3 end din kanalventilator, for at tage 'alt' lugt. Hvis det justeres ordentligt bør det ikke kunne lugtes udenfor rummet det er placeret i.

Medlem
Brugeravatar

Ja passivt intake er faktisk bedre for at minimere lugtgener, da det sikre et negativt tryk, som gør at luften og lugten ikke slipper ud af diverse småhuller. Lav det passive intake hul så hullet/hullerne er på dobbelt så stort et areal som udsugningen, så har du et negativt tryk i skabet og en udsugning der ikke begrænses markant, så den er så effektiv som specsne lover.

Det er absolut ikke overkill, en sådan 400W HPS giver en pæn mængde varme fra sig. Finder du alligevel ud af at du kan klare dig med mindre, kan du få en controller til, så du kan nedjustere hastigheden.

Det aktive kulfilter skal helst være på lidt større mængde m^3 end din kanalventilator, for at tage 'alt' lugt. Hvis det justeres ordentligt bør det ikke kunne lugtes udenfor rummet det er placeret i.

Fedt, så er jeg da ikke helt tabt bag en vogn :) Eller måske er jeg alligevel; forstår ikke helt dit sidste råd? Er det hele slangen du taler om, eller selve ventilatoren?

@Onsdag, tak for info, altid godt at vide!

Moderator
Brugeravatar

Det er kulfilteret
Din udsugningen flytter 280m^3 luft i timen
Altså skal du have et kulfilter være på lidt over 280m^3, f.eks. 300 m^3

Medlem
Brugeravatar

Ah. Det giver jo fin mening. Så må jeg lige få kontaktet butikken for at få yderligere information omkring hvad der præcis er med i pakken. Synes satme det er dyrt når jeg kigger på div. hydro sider. Måske man skulle se efter samme udstyr over grænsen?

Moderator
Brugeravatar

Det kan ofte betale sig økonomisk at købe hos udenlandske forhandlere ja. Tror det skyldes det begrænsede marked der er i Danmark.

Medlem
Brugeravatar

I stedet for at starte en ny tråd forsøger jeg lige først at poste her. Jeg har købt mig et samlesæt til en euro reflektor som jeg har problemer med at samle. Efter at have søgt Internettet tyndt i 20 min. står jeg stadig uden nogen guide til hvordan det præcis skal gøres. Jeg har taget nogen fotos som I kan se her https://imgur.com/a/4pobE

Tl:dr hvordan samler man en euro reflektor? https://imgur.com/a/4pobE

Skulle gerne ligne noget ala:
Billede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Det er måske lidt svært at "skrive" det her, det ville være en del nemmere at stå med et i hænderne og vise dig det.. især fordi jeg ikke aner hvad de forskellige ting hedder, men jeg prøver sgu alligevel, og det kan godt være der er lidt fejl.

Det lange "beslag" passer som du kan se på din alu-reflektor med skruehuller os.v den starter du med at få skruet fast (beslaget skal ligge oven på reflektoren self, og ikke modsat), så skruer du ellers bare det hele fast med møtrikker, spændeskiver, inden er det lige en god ide at bøje de to runde udskæringer ud med en bidetang eller andet, som sidder på beslaget som du kan sætte nogen kæder i senere når du skal hænge den op.

Så skruer du fatningen på, helt præcis hvordan husker jeg ikke, men det burde ikke være så svært med de få skruer og møtrikker du må ha tilbage på det tidspungt, den lille "dut" er så hvidt jeg husker til at føre ledningen ud bag fatningen (eller et eller andet, hæng mig ikke op på det)
Hvordan man sætter ledningerne fast inde i fatningen kan jeg ikke beskrive, eller huske desværre.

Jeg prøvede :D håber du kunne bruge det til noget

Medlem
Brugeravatar

Tak for svaret. Skruerne er der ikke nok af, og de passer desuden ikke :/ Har skrevet til sælger, håber at kunne få en guide + de rigtige skruer tilsendt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]