Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tjekker gulvtæppet efter rester.
Hey psy. Jeg har i længere tid gået og refunderet over hvorfor man under en psykisk afhængelighed bliver glad når man tænker på stoffet, altså hvad sker der i hjernen?

Det ville være lækkert med et par brugbare svar, på forhånd tak.
Mvh. John.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kan ikke helt se at man bliver glad af at tænke på stoffet. Det er vel nærmere en trang der melder sig, samt vel det modsatte af glad hvis ikke lige stoffet er inden for rækkevidde.

De aktive stoffer(inkl. nikotin og koffein) øger mængden af diverse belønningstoffer(bla. serotonin og dopamin). Hjernen forbinder så de indtagne stoffer med denne effekt, hvilket så viser sig i en trang til at indtage det igen.

Frigivelsen af belønningstoffer bunder i evolutionen, som belønning til dyret for ting der medfører artens overlevelse f.eks. fødeindtag, sex og tryghed.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tjekker gulvtæppet efter rester.
Jeg får personligt en dejlig følelse i kroppen når jeg går og planlægger mit næste ''fix'' og det er dejligt at gå og tænke på hvordan man skal indtage stoffet, hvor, hvornår osv. Stoffet er vel at mærke inden for rækkevide.

Det kan være at det kun er mig der får det sådan? Og hvis ikke, er jeg stadig interreseret i at finde ud af hvad der sker i hjernen.
Er det som du nævner fordi ''Hjernen forbinder så de indtagne stoffer med denne effekt, hvilket så viser sig i en trang til at indtage det igen.'' og når hjernen så ved at det vil ske igen snart bliver man ''belønnet''?

Mvh. John.

Medlem
Brugeravatar

Kender det skam godt.. Men jeg synes man kan sammenligne det med alt andet man glæder sig til, hvor man bliver glad. Fx en ferie, god mad, damer, osv osv..

Medlem

Kender det skam godt.. Men jeg synes man kan sammenligne det med alt andet man glæder sig til, hvor man bliver glad. Fx en ferie, god mad, damer, osv osv..

enig....
jeg glæder mig også tit til at tage stoffer og jeg elsker at planlægge det så man bare ved det bliver en top nice oplevelse :rocking:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Det kaldes også et tørfix, at tale eller fantasere om et stof...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er da bare det at glæde sig til noget.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Sådan havde jeg det også med hash, dengang jeg tæmmede bongen på timebasis. Jeg passede altid mit arbejde, og hvis jeg kom i tanke om at jeg havde rengjort min bong så den stod klar derhjemme, og jeg havde lidt mix tilbage fra aftenen før, så løb der en meget varm følelse ned af ryggen på mig, og jeg blev overdrevet euforisk og fik et voldsomt energiboost.
Det var helt vildt. Godt man ikke er i kløerne på det instrument længere :).
Kender udemærket den forventningsglæde, ligesom med mange andre ting.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Det er vel nærmere en trang der melder sig, samt vel det modsatte af glad hvis ikke lige stoffet er inden for rækkevidde..

Hvis stoffet ikke er tilgængeligt for man jo nedtur på, hvis det er for man optur på, det beviser bare afhængighed vil jeg da sige ligesom SortSnog beskriver

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Når han ikke har sagt hvilken type stof det er, kan man altså ikke konkludere noget. Hvis nu det er LSD, og han tager det ca en gang om måneden, så kunne det jo være fordi det rent faktisk er sundt for ham at gøre det. Så lad være med at dømme "afhængighed" på forhånd.

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Belønningssystemet.

Man bliver glad af en række ting, som stimulerer belønningssystemet, blandt andre stoffer/øl/kaffe/cigaretter, sex, mad, motion, sol, sne, en kop the, whatever makes you happy.

Når man tænker på disse ting, associerer hjernen handlingen man har været igennem med stimuleringen af belønningssystemet => gode følelser.

Ikke alle er vilde med sne, ikke alle er vilde med motion - derfor er det heller ikke alle der får glæde af samme ting. Stoffer, derimod, er kemiske mediatorer i belønningssystemet, hvorfor disse har en mere direkte/aggressiv/tydelig effekt som er generel for de fleste, for ikke at sige alle. Set fra et evolutionært synsvinkel, er mad og sex ligeså aggressivt som stoffer: det er temmelig praktisk for overlevelsen, at alle/de fleste nyder sex og mad.

Det er vist denne mekanisme, som kan bane vejen for stofafhængighed.

Senest rettet af syreperlen 28 jan 2012 17:37, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

syreperlen: Hvis du føler dig godt tilpas efter et velforløst trip, så nægter jeg at tro på at det er pga belønningssystemet.

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Nej, det er nok ikke som følge af belønningssystemet at du føler dig forløst og glad, men du kan regne med at belønningssystemet har en finger med i spillet. Også når du flere måneder senere tænker tilbage på dit trip.

Psykedelika påvirker i øvrigt også belønningssystemet. Desuden er der interaktioner mellem handlinger og tanker/følelser på den ene side, og belønningssystemet på den anden side - også i ædru tilstand. Det er denne proces der ligger til grund for positiv og konstruktiv adfærd i naturen hos dyr.

Ja, også avancerede dyr som mennesker. Vi er suckers for wellness, fitness og baresso. Og stoffer.

Medlem
Brugeravatar

syreperlen: Hvis du føler dig godt tilpas efter et velforløst trip, så nægter jeg at tro på at det er pga belønningssystemet.

Uhm... Hva' skulle det ellers være? Hvis du føler dig godt tilpas er det fordi dit belønningssystem belønner dig. Det er ligesom dets funktion.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Uhm... Hva' skulle det ellers være? Hvis du føler dig godt tilpas er det fordi dit belønningssystem belønner dig. Det er ligesom dets funktion.

Hvis eksempelvis du får forløst et alvorligt traume, og du derefter har det bedre permanent, mener du så stadig det er belønningssystemet der permanent "belønner" dig?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Du har ret syreperlen.

Medlem
Brugeravatar

Hvis eksempelvis du får forløst et alvorligt traume, og du derefter har det bedre permanent, mener du så stadig det er belønningssystemet der permanent "belønner" dig?

Både ja og nej. Belønningssystemet vil umiddelbart efter forløsningen af traumet belønne dig med velvære. På mere langsigtet plan, vil det ikke nødvendigvis være belønningssystemet der spiller ind, men simpelthen manglen på negativ stimuli der før plagede én i form af et traume.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg synes bestemt ikke I kan sammenligne de to ting.

Hvis du går til psykolog fordi du har oplevet noget tragisk arbejder du tingene igennem - dette er ofte meget hårdt psykisk. Momentalt langt mere udmattende end at lade tingene være. Hvis behandlingen lykkes får du det bedre fordi du har fået bearbejdet tingene, "spist det sure æble".

At køre på belønningssystem-udløsere som mad, sex, narko bearbejder ikke tingene - men lægger et plaster på såret. Du symptombehandler måske, men fjerner ikke årsagen til smerten.

Nogle stoffer har en terapeutisk effekt, men denne kommer ikke fordi du har det fedt, den kommer fordi du får overskud/evner/forståelse for at løse dine problemer.
Du får det fedt af MDMA - det gør dig ikke "rask", men hvis du bruger MDMA terapeurisk og graver rundt i dit sind (hvilket nok ikke altid er lige sjovt) kan det være du får det bedre.

Det er ret vigtigt at skelne mellem de to ting.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg vil sige det er ret svært at skelne rent kemisk. Under en hård oplevelse, stress, traumer eller lignende, vil serotoninreceptorerne f.eks. opreguleres. Dette betyder at du vil blive glad, grundet belønningssystemet, når stressen/traumaet fortager sig.

Jeg er dog helt enig i at det er sundest og mest holdbart at blive glad for at have behandlet sine problemer, end det er det er at gå og udnytte "systemet" med stoffer.

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

At køre på belønningssystem-udløsere som mad, sex, narko bearbejder ikke tingene - men lægger et plaster på såret. Du symptombehandler måske, men fjerner ikke årsagen til smerten.

Det er en ret spændende pointe du kommer med, og kan starte en interessant diskussion.

Belønningssystemet er tæt koblet med reguleringen af dopamin- og serotoninsystemet, så der er en tydelig sammenhæng mellem biokemi og psyke. Hvornår er det traumer/livstilen, som bevirker depression der kan måles som en ændring i koncentrationen af serotonin og dopamin i hjernen, og hvornår er det biokemi (fx. motion, kost, biologiske defekter) der bevirker et depressivt humør og en lignende ændring i hjernen?

Handler det om at du er fysisk syg, eller er du traumatiseret? Mangel på motion, solskin, nærvær/sex, eller en varieret kost? Min opfattelse er, at læger i stigende grad ser psykiske problemer som biologiske defekter, der skal behandles med antipsykotika og -depressiva. Og psykologer ser psykiske problemer som mangel på stimulering i den anale fase, når det egentlig bare handler om at vedkommende skal spise færre hotdogs/stoffer og gå udenfor og få noget sex, eller komme i medicinsk behandling, fordi hans hjerne er defekt.

Uanset årsagen, så er belønningssystemet altid indblandet, da et depressivt humør kan måles biologisk. Dit humør er uløseligt bundet til serotonin- og dopaminsystemet - de fleste stoffer udøver ikke overraskende deres virkning dér. Jeg er dog bekymret for antallet af mennesker på lykkepiller.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]