Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Godaften alle

Jeg går med tankerne om at lave et indendørs skabsgrow i nærmeste fremtid.

"Selvgjort er velgjort" må siges at være mottoet for dette grow, da jeg selv har i sinde at bygge skabet, og samle det meste ud af de ting jeg nu kan købe i byggemarkedet, eller selv kan fremstille. Føler sådan set jeg har godt styr på det meste, og har da også lidt erfaring med dyrkning af hamp. Planen er at bygge et skab som har målene 80x80x150. Planterne skal så oplyses af flere sparepærer og en hjemmelavet reflektor i stil med dette f.eks. http://www.420magazine.com/forums/do-yo ... ector.html
http://www.420magazine.com/forums/do-yo ... light.html

Regner med at pærernes strømforbrug ender omkring 150 watt.

Jeg har lavet disse tegninger i Google Sketchup for at illustrere det hele.

Billede
Billede
Billede

Spørgsmålene i forbindelse med dette grow er:

- Hvor mange planter kan jeg have på 80x80x150, og få et godt resultat med 150 watts belysning? På billederne har jeg sat 6 stk. 11 liters potter (22x22x26) i skabet. Tænkte 6 planter er meget passende, men kan godt presse 9 potter ind i skabet, men tænker at det i så fald bliver for trængt. Har tiltænkt at gøre brug af LST, for at få et størst muligt udbytte. Har det noget at sige, i forbindelse med hvor mange planter der kan være? Hvad er mest optimalt?

- Hvad er mest optimalt med hensyn til ventilation? På billederne kan det ses, at jeg har monteret 3 stk. 120 mm pc blæsere, som er tiltænkt som indsugning, og de er samtidig sat i en højde så de blæser på planterne. Ville det fungere? Har også tiltænkt at montere en badeværelses blæser som udsugning, i toppen af skabet http://www.harald-nyborg.dk/p1594/ep-el ... tor-ep100b Er det nok udsugning, og vil den være i stand til at skubbe luft igennem et kulfilter? Andre forslag med hensyn til ventilation?

Gode råd og kritik modtages gerne.

På forhånd tak!

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: jylland
Andre forslag med hensyn til ventilation?
-kommer meget an på dit budget. :)
Jeg tror de kan holde til meget mere end du regner med ven, det du gør er at give dine planter "luksus". jo mere luksus, jo mere/bedre udbytte. Du kan jo både give dem CO2, flere watt, anden farve lys, bedre gødning, osv, osv. :D om udbyttet bliver større hvis du har f.eks 2 planter istedet for 6 med dit setup, er vel et spørgsmål om at prøve sig frem, dine mål lyder meget fornuftige. :)

når/hvis du finder et kulfilet til en rimelig pris må du meget gerne sende en PB til mig, ville jeg blive glad for :)

Dedikeret medlem

Uden at være nogen ekspert på lige cannabis specifikt, vil jeg mene at ingen plante vil kunne lide at have en luftstrøm direkte ind på sig. Derfor tror jeg at du vil være bedre tjent med at skrotte idéen om de 3 PC-blæsere og så bare lave noget passiv indsugning nede i bunden. For at dit kulfilter virker optimalt skal der alligevel skabes undertryk i skabet og der er grænser for hvor meget luft dine planter har behov for, det vil formodentligt mere være et spørgsmål om at holde luftfugtigheden nede end CO2 niveauet oppe. Hvis du virkelig gerne vil give dem mere CO2, kan du bare skifte deres døgn rytme, således de har lys om natten. CO2 i høje koncentrationer er iøvrigt giftige for planter så vel som for dyr, og ekstra CO2 vil derfor kun være en fordel ved dyrkning med genbrug af den samme luft.
100m^3 fra din udsugning virker ikke som meget, husk på at en del af kraften går tabt gennem rør, filter og selve skabet - men hvorvidt det er decideret for lidt skal jeg ikke kunne svare dig på.

Mht gødning er planten ligeglad med om det er det billigste eller det dyreste. Det er kun et spørgsmål om at have de rigtige næringsstoffer i de rigtige mængder, jeg er sikker på der er massere at læse om gødnings kombination for cannabis specifikt.

Hvor mange planter du kan have er jo kun et spørgsmål om hvordan du dyrker den/dem og hvor længe du ønsker at holde dem i en vegetativ fase. Du kunne evt læse lidt om hvordan andre vælger at beskære og træne deres planter og derved selv konkludere det mest optimale i din situation..

Mht lyset er udbyttet i lys kontra input i watt højere ved brug af HPS/MH pærer end sparepærer - men skiftet mellem lys der hovedsageligt er blåt, til lys der hovedsageligt er rødt, er lettere med sparepærer da du blot skifter pærerne. Hvorimod (de fleste) HPS eller MH ballaster ikke er kompatible med den modsvarende pærer, hvilket resultere i at du skal skifte både ballasten og pæreren, når du skifter fra vegetativ vækst til blomstring. Udover det, så husk at sørge for at din lampe kan bevæge sig vertikalt da afstand til lyskilden er ret vigtigt for udnyttelsen af lyset.

Junior medlem
Brugeravatar

Uden at være nogen ekspert på lige cannabis specifikt, vil jeg mene at ingen plante vil kunne lide at have en luftstrøm direkte ind på sig. Derfor tror jeg at du vil være bedre tjent med at skrotte idéen om de 3 PC-blæsere og så bare lave noget passiv indsugning nede i bunden. .

På baggrund af egne erfaringer og hvad jeg har læst rigtigt mange steder på nettet bliver jeg nødt til at påstå at det er forkert!
Med en luftstrøm på planterne (ligesom der er i naturen) bliver stammen stærkere og bredere. Det er næsten et must efter min mening....

Ud over det vil jeg da mene at de fleste ballaster kan trække både MH og HPS så længe de bruger samme antal watt.

“We cannot know with certainty if God or Christ exists. They COULD. Then again There COULD be a giant reptilian bird in charge of everything. Can we be CERTAIN there isn’t? NO, so it’s pointless to talk about.” - South park

Dedikeret medlem

Med en luftstrøm på planterne (ligesom der er i naturen) bliver stammen stærkere og bredere. Det er næsten et must efter min mening....

Ingen tvivl om det, men med en afstand på få cm luft-tørre han sine planter. Når vind skal simuleres vil han være bedre tjent med at enten blæse ned oppe fra, eller op nede fra - eller hænge et net ud til at holde dem når de kommer i blomst. :)
Og optimalt en oscillerende blæser, så det samme sted ikke konstant blæses på.

Så vidt jeg er bekendt er startspændingen for MH og HPS ikke den samme - men det er som sagt ikke noget jeg har undersøgt, så det er meget muligt at du har ret på den konto.

Junior medlem

Uden at være nogen ekspert på lige cannabis specifikt, vil jeg mene at ingen plante vil kunne lide at have en luftstrøm direkte ind på sig. Derfor tror jeg at du vil være bedre tjent med at skrotte idéen om de 3 PC-blæsere og så bare lave noget passiv indsugning nede i bunden. For at dit kulfilter virker optimalt skal der alligevel skabes undertryk i skabet og der er grænser for hvor meget luft dine planter har behov for, det vil formodentligt mere være et spørgsmål om at holde luftfugtigheden nede end CO2 niveauet oppe. Hvis du virkelig gerne vil give dem mere CO2, kan du bare skifte deres døgn rytme, således de har lys om natten. CO2 i høje koncentrationer er iøvrigt giftige for planter så vel som for dyr, og ekstra CO2 vil derfor kun være en fordel ved dyrkning med genbrug af den samme luft.
100m^3 fra din udsugning virker ikke som meget, husk på at en del af kraften går tabt gennem rør, filter og selve skabet - men hvorvidt det er decideret for lidt skal jeg ikke kunne svare dig på.

Tanken var at der så ville cirkulere en mild brise rundt inde i skabet, som så, lige som i naturen, sikrede at planten fik en ordentlig stamme. Det kan selvfølgelig også løses ved at han en blæser inde i skabet, men tænkte at det var win-win hvis de også fungerede som indsugning.

Hvor mange planter du kan have er jo kun et spørgsmål om hvordan du dyrker den/dem og hvor længe du ønsker at holde dem i en vegetativ fase. Du kunne evt læse lidt om hvordan andre vælger at beskære og træne deres planter og derved selv konkludere det mest optimale i din situation..

Det bliver nok noget LST værk jeg skal prøve mig frem med - har også overvejet SCROG, men hænger af en eller anden grund mere fast på LST. Det ender nok med at jeg sætter 9 planter derind så. Må alt andet lige, hæve det samlede udbytte.

Tak for svaret.

Junior medlem

Ingen tvivl om det, men med en afstand på få cm luft-tørre han sine planter. Når vind skal simuleres vil han være bedre tjent med at enten blæse ned oppe fra, eller op nede fra - eller hænge et net ud til at holde dem når de kommer i blomst. :)
Og optimalt en oscillerende blæser, så det samme sted ikke konstant blæses på.

Så vidt jeg er bekendt er startspændingen for MH og HPS ikke den samme - men det er som sagt ikke noget jeg har undersøgt, så det er meget muligt at du har ret på den konto.

Aaaarh, du svarer i mens jeg prøver at svare din første post. Jamen, det kan godt være jeg burde droppe ideen med indsugningsblæserne, kan jeg læse. Men en eller anden form for luftcirkulation skal der i hvert fald være inde i skabet, og tror jeg får svært ved at have plads til en oscillerende blæser derinde, men jeg må finde på noget - projektet er stadig kun på tegnebrættet.

Dedikeret medlem

Frihedens stemme skrev:
Det bliver nok noget LST værk jeg skal prøve mig frem med - har også overvejet SCROG, men hænger af en eller anden grund mere fast på LST. Det ender nok med at jeg sætter 9 planter derind så. Må alt andet lige, hæve det samlede udbytte.

Umiddelbart vil mere træning af planten resultere i et behov for færre planter, da du gennem træning øger arealet/rumfanget af én plante. Du vil også skulle holde dem vegetative længere for at få nok vækst at træne. Men fra et rent botanisk synspunkt vil det efter min mening også være sjovere at have nogle planter at arbejde lidt med, end bare at vande dem i ny og næ og se dem gro. :)

Mht udbytte skulle dit mål i alle tilfælde gerne være at dække hele arealet med blomster, så om de kommer fra 9 mindre planter eller én stor busk ændre nok ikke alverden - udover den tid det tager at komme gennem den vegetative fase. Men det er muligt at når hver gram tæller, der er et lidt højere udbytte ved flere mindre end få store. Jeg kan kun tale ud fra teori! :)
Frihedens stemme skrev:
[quote="[url=http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?p=544363#p544363]Jamen, det kan godt være jeg burde droppe ideen med indsugningsblæserne, kan jeg læse. Men en eller anden form for luftcirkulation skal der i hvert fald være inde i skabet, og tror jeg får svært ved at have plads til en oscillerende blæser derinde, men jeg må finde på noget - projektet er stadig kun på tegnebrættet.

Luft cirkulation skal der nok komme fra udsugningen. For at styrke dem kunne du også beholde de 3 blæsere, men sætte dem på et interval med en timer, fx 5min tændt/15min slukket - nok mindre til at starte med. Alternativt kan du også bare ruske stamme lidt dagligt - det har en fin effekt, men er måske ikke så holdbart på sigt når først den blomstre.

Bare husk at den totale volumen af luft udsugningen kan fjerne, skal være større den den volumen de små blæsere flytter ind - ellers bliver der blæst luft ud, udenom kulfilteret. Og hvis du vælger at kører med de små blæsere på interval, skal der nok også være noget passiv indsugning til når de ikke kører.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]