Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 11:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej derude,

Jeg har i længere tid og over flere omgange fået interesse for brugen af Kava Kava.

Jeg lider af en depression, og har lettere angst, og er under medicinsk behandling. Pga. min tilstand, og pga. Kavas omtalte virkning vil jeg høre, om I kan afklare et par ting for mig.

Først og fremmest vil jeg høre om, der findes viden omkring problemer med blanding af Kava og antidepressiver (SSRI) ?

Desuden vil jeg også meget gerne høre om personlige erfaringer med planten :)

Håber nogen kan hjælpe :)

Medlem
Brugeravatar

Hej du :)

Jeg undskylder at jeg giver dig et lidt andet svar end det du søger.

Kava kava har jeg ikke kendskab til, men der bliver advaret imod det pga at det på længere sigt kan ødelægge leveren. Men ville egentlig anbefale dig at se på en anden plante der hedder kanna, jeg er selv ny i min erfaring med kanna, men det hjælper faktisk noget.

Dette er fra en af siderne hvor de forhandler kanna, må ikke linke, så kopierede lidt fra deres forklaring om produktet:

(Medical use)

Mesembrine allows the brain to function with reduced levels of serotonin, allowing time for natural levels to build up, whereupon the mesembrine dosage can be reduced or eliminated. In other words, for people suffering from depression using kanna might experience a relief.
Tablets and capsules of Sceletium are being used successfully by a number of psychiatrists, psychologists and doctors with excellent results for anxiety states and mild to moderate depression; and they can also be used by the lay public as supplements to elevate mood and for stress and tension.

If chewed in sufficient quantity kanna has a mild aneasthetic effect in the mouth, much like kava, and is used by the San tribes for people that are about to have a tooth extracted, or in minute doses, for children with colic. A tea made from Sceletium is sometimes used to wean alcoholics off alcohol.

Effects

Kanna elevates mood and decreases anxiety, stress and tension, and it has also been used as an appetite suppressant by shepherds walking long distances in arid areas. In intoxicating doses it can cause euphoria, initially with stimulation and later with sedation. Long-term use in the local context followed by abstinence has not been reported to result in a withdrawal state. The plant is not hallucinogenic, and no severe adverse effects have ever been documented.

Ved ikke om det kan bruges.

God vind du :)

Junior medlem

Hej snabel@,

først og fremmest tak for dit svar :)

Det med leverskader er en længerevarende diskussion mellem pro- og anti- kava kava folk.

Der skulle så vidt jeg ved ikke være fundet beviser for, at det skader i et alvorligt omfang, så vil stadig gerne høre mere om planten, hvis andre har noget at byde ind med.

Men planten du omtaler lyder også meget spændende!

Gider du fortælle lidt om dine erfaringer med det? Hvor lang tid har du taget det? Hvilke effekter har det på dig? Afhængighed? Tolerance?

Og måske om du kan sammenligne det med noget?

På forhånd tak! :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
Al den snak om leverskade er noget pjat. Selve planten indeholder stoffer der er skadelige for leveren, men det gør roden af planten ikke!

Kava fik dårlig omtale fordi et par grådige virksomheder havde taget hele planten og smidt den på kapsler, hvilket gjorde nogle folk syge, men man tog heller ikke højde for disse individers sideløbende alkohol og pillemisbrug.

Kava er blevet benyttet igennem årtier af et folkefærd der på ingen måde udviser tegn på leverskade eller svækket funktion af leveren.

Men selvfølgelig kan for meget af hvad som helst være skidt for dig, så lad vær med at indtage overdrevne mængder hver dag over alt for lang tid, det skulle ha et par bivirkninger som misfarvning af huden/eksem mm.

Jeg har selv haft en del erfaringer med kava, både med full spektrum ekstrakts og stødt rodpulver. Begge dele har virket fortræffeligt. Jeg køber altid kava til sommeren, der er perfekt når man skal en tur på stranden.

Effekten af planten vil jeg beskrive som en slags 'indre ro', på mig virkede den særdeles angstdæmpende og til tider temmelig euforisk. Jeg blev mere åben, social og glad uden på nogen måde at føle mig sløv eller tung i hovedet.

Kava og cannabis er en rigtig lækker kombo, det er kava og alkohol også, men tror det sætter leveren på overarbejde så jeg vil lige advare mod denne kombination med mindre der er tale om en enkelt eller to øl til en særlig lejlighed.

Jeg fik mit kava fra en farmhawaii, der høster planterødderne ved Kona's Hualalai bjerget der også er berømt for deres kaffe.

Har skrevet en smule om mine subjektive oplevelser med kava, kanna og andre urter i denne tråd; viewtopic.php?f=1&t=31377

Senest rettet af StåendeBifald 13 jan 2012 17:14, rettet i alt 2 gange.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kanna har jeg også benyttet ved flere lejligheder, oplevede en okay humørløftende effekt sammen med øget mental energi, men synes rusen var mere rodet og uforudsigelig.

Senest rettet af StåendeBifald 13 jan 2012 17:14, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

SunshineJunkie,

det lyder alt sammen godt, og har også læst erfaringer andre steder der er ligesom dine.

Over hvor lang en periode har du brugt kava dagligt? Og hvad vil du anbefale til at starte med, ekstrakt eller pulveriseret rod? Hvad holder længst, og giver mest for pengene?

Er vildt opsat på at give det et forsøg!

Medlem
Brugeravatar

Soulkeeper.. Jeg er stadig i begyndelses fasen med kannaén så med henblik på afhænginghed og tolerance kan jeg ikke sige meget endnu. jeg bruger 100 mg af gangen og tygger det i tyggegummi og det giver en uplifter og gør humøret bedre, det der er endnu bedre ved det er at når jeg dagen efter når jeg står op stadig er i rimelig godt humør og ikke skal tage noget den første del af dagen for at holde det oppe. jeg har taget det to gange om dagen og for mig er det ok og giver mig nok til at jeg vil fortsætte med det. Med henblik på kava kava har jeg kun læst at det skulle kunne skade leveren og derfor skrev jeg som jeg gjorde. Skal også selv prøve det af engang. Jeg kan ikke sammenligne det med noget. Og jeg har prøvet rigtig mange stoffer, dog aldrig nogen så milde som denne og samtidigt med så god en effekt.

SunshineJunkie... Tak for det indslag du, det var det der gjorde jeg fandt kannaén, fed tråd du :D

Medlem

Hvis du anskaffer dig kava, så få fat i rigtig kavarod og ikke et ekstrakt. Jeg har to gange forsøgt mig med at æde op til flere gram af 60% kavalacton CO2 ekstrakt, men uden andre effekter end en svag afslappethed i kroppen og ro i tankerne. Jeg regnede med langt mere. Jeg tror at de aktive stoffer forgår ret hurtigt, eller måske at ikke alle kavalactonerne er opløselige i CO2, eller noget helt tredje. Men det ser i hvert fald ud til at folk har bedre erfaringer med selve roden end jeg har haft med CO2 ekstraktet.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
effekten er meget mild, Beast. du skal ikke forvente andet end det du har beskrevet. det er også det som er formålet med planten.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Soulseeker: du kan ikke tage Kanna samtidig med en SSRI

Medlem
Brugeravatar

Fuck.. det må du undskylde, ved ikke hvordan jeg kunne overse det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Det lyder meget spændende, og min nysgerrighed er vækket. Har dog et par spørgsmål:

-Hvordan ser det ud kavas legale status?

... men uden andre effekter end en svag afslappethed i kroppen og ro i tankerne.

-Jeg har tendens stor rastløshed og kæmpe tankespin omkring sengetid, kan man bruge det til at sove på? har førhen dulmet det med cannabis, men eftersom jeg er stoppet er dette ikke en mulighed længere.

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har aldrig været så begejstret for rodpulveret, processen med at få al det pulver indtaget har sjældent været en fornøjelse, så jeg er altid gået efter de mere praktiske produkter på markedet.

Jeg har fået ganske udmærkede effekter ved brug af CO2 84% full spectrum ekstrakt, det eneste problem der er med det er at der er temmelig dyrt.
Så har været mere tilbøjelig til at købe lidt kava koncentrat med kakaobønner og sojaprotein som du bare kan spise lige fra bøtten, de ekstra ingredienser skulle også hjælpe kava'ens alkaloids med at blive optaget i maven. Jeg har også benyttet noget kaldet instant kava hvor du mixer med mælk og drikker det, der findes flere forskellige smagsvarianter - jeg foretrækker kakao.

Nogen bliver ikke så tydeligt påvirket de første par gange de prøver det, så vær lidt tålmodig med det og prøv dig frem.

Jeg har indtaget kava næsten op til 4-5 dage om ugen over en måned til halvanden og så har jeg holdt pause på en måned. Det var dengang jeg lige havde opdaget det, det blev jeg sku lidt hooked på den rare følelse af fred.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har kigget på noget pulveriseret kava rod pulver som jeg tror er fra samme sted hvor du får dit fra(i hvert fald også fra kona) og overvejer kraftigt at bestille noget hjem. Har søgt lidt her og på google. Men synes nogen af indlæggene var lidt gamle i forhold til nogen af mine spørgsmål, så spørger lige igen. Vær sød at lade være med at hugge hovedet af mig :roll:
- Er kava kava stadig lovligt her i danmark?
- I forbindelse med kava rod pulver, hvordan er doserings forholdene og tilberedes det? fandt en tråd hvor der stod at 2-3 tsk skulle blandes i et glas vand, men synes det virkede lidt upræcist.

Edit: og i forbindelse med CO2 84% full spectrum ekstrakt hvordan er doserings forholdene og skal det bare indtages oralt uden nogen form for tilberedning?

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Plejer at ta ca. 2 klumper full spectrum kava på størrelse med ærter og lade dem smelte i min mund, som bliver fuldkommen lam og drikke et glas mælk til for at hjælpe det med at blive optaget.

Angående rodpulveret må du hellere prøve dig frem, men jeg vil bestemt mene at 4-5 teskefulde er et godt sted at starte.

Kava kava er desværre blevet ulovligt pga. det kan have en let euforisende effekt og de åndssvage undersøgelser fra tyskland der indikerer leverskade. Typisk danmark blot at forbyde frem for at undersøge. Australske undersøgelser viser at det er ganske effektivt mod angst og depression og desuden ikke fysisk vanedannede.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Okay tak for det hurtige, vil bare lige høre hvad risikoen ville være ved at bestille det hjem? hvad er dine erfaringer med at de kommer hjem?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har bestilt det hjem op til 7-8 gange, der har aldrig været nogen problemer. Men du kan jo aldrig være 100% sikker på at tolden ikke snuser til det. Skal desværre ikke kunne fortælle hvad evt. konsekvenser kommer til at være, men kan forestille mig at det i værste tilfælde er en bødestraf.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej selvfølgelig ikke, tror bare jeg tager chancen. Men oplever bare at hver gang jeg bestiller ting hjem som er uden for EUs grænser har tolden tjekket det inden jeg modtager det. Skal lige siges at det kun har været lovlige genstande så som LP'er og bøger. Er i tvivl om dette her går imod regelsættet, men har du bestilt udenfor EUs grænser, eller indenfor? hvis det skulle gå imod regelsættet så undskylder jeg.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så længe. I undlader at nævne forhandlere og linke, så sku den være fjong. Har fået mit kava fra Hawaii gentagne gange uden problemer. Normalt undlader jeg også at bestille udenfor EU, men lige med kava'en har jeg gjort en undtagelse, fordi jeg er stædig angående kvaliteten og ikke kan tage lovgivningen seriøst.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

cool så er det jo bare at tage chancen og håbe på efterfølgende good times 8)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]