aMT som også nævnt, kommer ganske tæt på MDMA. Jeg vil dog mene at der i lavere doser helt klart ikke er den samme 'magi' som ved MDMA, samt at der ved høje doser let kan begynde mindre eftertragtede virkninger og bivirkninger. Først og fremmest virker aMT en hel del længere end MDMA, op til 12 timer. Desuden er der ved oral indtagelse en smule til meget kvalme. Jeg har oplevet enkelte gange helt uden kvalme, men det er altså ofte at man får kvalme. Derudover giver det MEGET nemt hovedpine at blande aMT med alkohol, og det føles absolut heller ikke særlig sundt at blande - ikke at det er det på MDMA. Joints oveni aMT gør helt klart underværker dog, ligesom på MDMA. Stimuleringen fra aMT er også lidt mere jittery og kan lidt lettere være lidt ubehagelig end på MDMA, især igennem come-up som kan tage 3 timer med aMT. Sidst er der en klar forskel ift. hvor psykedelisk oplevelsen er. Det er klart et langt mere psykedelisk trip på aMT end på MDMA, især når man bevæger sig op i de doser som virkelig skubber en ind i 'lol jeg er knast'-land. Men ligheden i eufori, empati, stimulering, danselyst osv. er meget slående. Jeg vil dog ikke mene aMT er et MDMA alternativt, men snarere en anderledes mere psykedelisk og længerevarende variation af noget MDMA-lignende. Personligt synes jeg aMT (især via. plugging) er at foretrække til skovfester mm. mens MDMA fungerer bedre til mindre indendørs arrangementer. Udover dette vil jeg også tilføje at aMT
meget sjældent giver samme crash/epression som man kan risikere efter en aften med MDMA. Jeg har personligt aldrig oplevet crash el. lign. (mentalt crash/depression, har oplevet at være fysisk meget udmattet

) efter aMT og dette er med relativt ofte (nok lidt
for ofte) brug af stoffet i perioder.
Som Imp nævner har nogle af 2c-x'erne (nok mest 2c-b) en MDMA-lignende rus. Min erfaring siger mig dog, at man ikke skal forvente en MDMA-lignende rus hvis man har prøvet MDMA og ikke 2c-b. Jeg synes det MDMA-lignende i 2c-x'erne er noget man fornemmer efter man har prøvet dem et par gange, og begynder at kunne genkende nogle ligheder. Så det ville jeg aldrig foreslå som alternativt, medmindre man allerede foretrækker noget mere psykedlisk frem for empatogenisk.
Som også nævnt er MDAI. MDAI alene giver kun svagt en rus i det hele taget, og minder kun om det i samme grad som 2c-b og lign. gør imo. Man kan mærke det er serotonin-receptorne som aktiveres osv. men det er slet ikke MDMA. Jeg har selv prøvet at blande MDAI med bl.a. 2c-i hvor jeg fik en relativt stærk MDMA-lignende rus, dog stadig slet ikke den samme magi. Derudover skulle mange af de kombinationer folk forsøger sig med, med MDAI være knap så sunde.