Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 jul 2025 01:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Kære Psykedelia,

Jeg ved ikke om nogen er bekendte med hvordan gartnere sørger for deres salat forbliver frisk i rigtig lang tid.
Man vander dem og giver dem en masse salt (Eller sådan noget, jeg er ikke helt sikker), men så sidste år smagte jeg noget pot, det smagte virkelig meget af svovl.

Kan man forstille sig fyren har vandet og gødet feden lige før han hostede?
Så osmose og det der, har villet at der skulle højere koncentrationer af gødning, bestående af blandt andet fosfor?
Og det var herfra smagen kom fra, fosfor altså svovl..
Jeg har før badet i kilder opvarmet af lava som også udløste svovlgasser, og det smagte præcis som det lugtede der.
Har også lugtet til rent svovl i folkeskolen (tænk vi fik lov til det, børn er ellers pakket ind i vat :p) lige op i næsen, forfærdeligt, lad vær med det! Og det lugtede også sådan.

Men for at opsumere, kan gødningen hvis man også vandet lige før høst få skunk og pot til at smage af rådne æg? Svovl? Fosfor?

Mvh

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tvivler på der er rent svovl i gødningen. Fosfat og svovl er ikke det samme.

Der er phosphater og muligvis sulfater i noget gødning, men det vil ikke afgive lugt af rådden æg(oftes svovlbrinte). Så nej, jeg tvivler på det er derfor. Tror du ikke bare potten har været halvrådden?

Admin
Brugeravatar

Lige for at fluekneppe, så lugter rent svovl altså overhovedet ikke af noget. Sulfationen gør heller ikke. Som sort snog er inde på, er det små mængder svovlbrinte, thioler og sulfider på svovlet, der gir anledning til lugten af rådne æg.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

synes også jeg har hørt, at gødning før høst gør røgen krads, men dog ikke ildelugtende

Medlem
Brugeravatar

Klorofyl måske? Men det skulle helst ikke smagen sådan

Dedikeret medlem

Visse baktier producere svovlbrinte gennem deres nedbrydning af organisk materiale (f.eks. aminosyrer). Måske dette kunne være årsagen til lugten, jeg tror ikke der skal en ret stor koncentration til før det fremstår som en meget kraftig lugt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]