Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 01:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
Jeg har næsten lige haft en temmelig intens oplevelse. Jeg har før oplevet at vågne op i søvnparalyse, hvor jeg kan se, men hverken bevæge mig eller snakke. Men denne gang var anderledes, jeg vågner op i en semi-panisk og forvirret tilstand, jeg kan ikke bevæge mig eller få den mindste sætning frem, pludselig føles det som om hele min krop begynder at vibrere og tyngdekraften skifter sidelæns. Jeg ved ikke hvor jeg er, kan ikke mærke min seng under mig og jeg bliver ramt af endnu en bølge af vibration. Jeg lukker øjnene og prøver at slappe af så godt som jeg kan. Efter måske 20 sekunder er det som om der er et greb der slipper mig og jeg falder ned på min hvor jeg febrilsk forsøger at finde lyskontakten, famler rundt på væggen indtil jeg indser det er den forkerte væg. Nå, til sidst finder jeg kontakten og falder hurtigt til ro. Det viser sig jeg har siddet op og været fuldkommen mast op mod væggen i mit stadie af søvnparalyse. Er dette overhovedet muligt? Jeg har læst om Night terrors hvor folk kryber sammen af skræk selvom de ikke rigtig er ved bevidsthed, men så vidt jeg ved husker folk for det meste ikke disse episoder, men falder istedet i søvn igen efterfølgende. Havde kun sovet i måske 10-20 min før dette skete. Har en teori om at det er resultatet af et par dage med dårlig søvnkvalitet. Men det var fandme en sær oplevelse.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Øv, vågner nu anden gang med søvnparalyse, dog meget kort om mere eller mindre som det plejer, bortset fra en prikkende fornemmelse det løb op og ned af min krop.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

HUsk at du altid kan hoppe ud af en søvn paralyse ved at holde vejret. Da jeg fandt ud af det begyndte jeg at elske søvn paralyse..

(Baudelaire 1860).

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Den prikkende fornemmelse og vibrationerne du beskriver, indikerer overgangen til søvnparalysen. Det er meget normalt selvom ingen rigtig har fundet ud af hvorfor det forekommer. Det kan føles som statisk elektricitet eller små slag på kroppen og kan være ret så ubehageligt. Det optræder måske for at miste lysten til at fortsætte og give sig hen til søvnen, normalt er man jo faldet i søvn på det tidspunkt.

Men som du selv skriver forholdte du dig i ro og trådte ind i paralysen. Det virker usandsynligt at du har bevæget dig under paralysen da den netop er til for at "paralysere" din krop, så dine bevægelser og handlinger i drømmen ikke manifesteres i din fysiske krop mens du sover. Men hvis du faldt i søvn op ad væggen, giver det vel god mening at du vågner, op ad væggen.

Og det med at du kan se, under paralysen, undrer mig også da du ikke er til stede i din fysiske krop. Så er det i hvert fald ikke dine fysiske øjne du ser med.

Derudover syntes jeg ikke selve søvnparalysen er en særlig interessant/anvendelig tilstand i sig selv, men den kan bruges som et springbræt til at træde ind i drømmen, hvis du i forvejen er let udhvilet og din rem-søvn er aktiv.
Hvis du ikke er det, er det lidt som at komme for tidligt til en biograf-forestilling. Lærredet er blankt og du har ikke energi til at vente til filmen begynder, så du vågner enten igen, eller falder helt i søvn.

Medlem

Det lyder som noget af en omgang. Er det noget du har talt med din læge om? Måske kan du få medicin for det.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ønske øen, 2. stjerne til højre lige i udkanten af Mælkevejen
Og det med at du kan se, under paralysen, undrer mig også da du ikke er til stede i din fysiske krop. Så er det i hvert fald ikke dine fysiske øjne du ser med.

Hvad mener du med at man ikke er til stede i sin fysiske krop?
Alt hvad jeg kan finde af kilder siger at man både kan høre og se under SP?

Under REM søvn er kroppen lammet ved at central nervesystemet "slået fra".
CNS er forbundet til alle nerver i kroppen, på nær de funktioner der er direkte styret af hjernen, hvilket blandt andet vores sanser.

SunshineJunkie skrev:
Det viser sig jeg har siddet op og været fuldkommen mast op mod væggen i mit stadie af søvnparalyse. Er dette overhovedet muligt?

Der er den mulighed for at det ikke er første gang du er vågnet under de 20 min.
Du har ihvertfald ikke bevæget dig under paralysen c",)

og fordi en snemand er min ven

Junior medlem

jeg har prøvet det én gang i mit liv, det var den mest skræmmende oplevelse i mit liv.

jeg så en dæmon ved mit vindue der kom ind på mit værelse og satte sig på mit bryst og jeg kunne ikke bevæge mig i 5-10min og heller ikke få vejret.

troede nærmest jeg var blevet besat i mange dage efter :)

jeg fik virkelighedstro hallucinationer, hjernen er en mærkelig dims....

har også prøvet et par ud af kroppen oplevelser hvor jeg har set mig selv oppe fra og kunne flyve rundt til andre steder..

jeg får det ikke mere, og højst sandsynligt pga jeg ikke sover på ryggen længere, det var sådan det skete :)

tror ikke jeg kunne sove i 2-4 dage efter den oplevelse..

Senest rettet af adj38 08 jan 2012 19:52, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

vibrationerne er normale! dem får jeg meget ofte før en ud af kroppen oplevelse (de kan være meget voldsomme nogle gange + kramper i ben/arme eller lignende optil det også), vibrationer og mærkelige lyde som radiostøj eller lignende , og typisk efterfølges det af frygt mange gange.

Medlem
Brugeravatar

Havde du indtaget opioider indenfor de sidste 24 timers tid? Eller andre stoffer for den sags skyld.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: NV
Jeg har det altid vis jeg har indtaget stimulanser. Aner ikke hvorfor, men mistænker serotonin eller dopamin spiller en rolle.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja nu du siger det, så kan jeg huske at jeg nok stadig var under indflydelse af noget metadon da dette skete, hvilket tog det værste af den angst der plejer at følge med oplevelsen.

Medlem
Brugeravatar

Night terrors og søvnparalyse er desværre en (mindre) typisk bivirkning af opiater/opioider. Jeg har selv oplevet det, og mange andre på diverse drug forums klager også over det.
http://www.bluelight.ru/vb/threads/5134 ... -Paralysis
etc

Junior medlem

der jeg sov engang kunne jeg ikke bevæge mig eller snakke jeg kunne kun se såhn som jeg låg mig til at sove jeg kun mærke noget fra hovede som gå ned til kroppen ligesom elektriset jeg kunne se men ikke bevæge mig eller snakke det er sket flere gang nu

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Citat:
jeg har prøvet det én gang i mit liv, det var den mest skræmmende oplevelse i mit liv.

jeg så en dæmon ved mit vindue der kom ind på mit værelse og satte sig på mit bryst og jeg kunne ikke bevæge mig i 5-10min og heller ikke få vejret.

troede nærmest jeg var blevet besat i mange dage efter

jeg fik virkelighedstro hallucinationer, hjernen er en mærkelig dims....

har også prøvet et par ud af kroppen oplevelser hvor jeg har set mig selv oppe fra og kunne flyve rundt til andre steder..

jeg får det ikke mere, og højst sandsynligt pga jeg ikke sover på ryggen længere, det var sådan det skete

tror ikke jeg kunne sove i 2-4 dage efter den oplevelse..

Det er et meget kendt scenarie under hypnogogia. Læs her :) http://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8vnparalyse#Uhyggelige_oplevelser

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
prøvede engang at ligge i min seng og sove.. og så tro jeg vågende ved at lejligheden brændte, kunne se ilden og lugte røgen og det hele, men kunne bare ikke bevæge mig ved ikke hvor længe det varede men føltes som mange minutter men var sikkert ikke ret længe så vågende jeg self totalt panisk og alt røg og ild var væk :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har selv prøvet at vågne med et sæt, som følge af et mareridt. Da jeg vågnede lå jeg på siden, og kunne ud af øjekrogen se en skikkelse sidde/kravle oven på mig. Jeg blev mere og mere utryk ved situationen, og opdagede at jeg ikke kunne bevæge mig overhovedet. Skikkelse havde en truende fremtoning, og komme tættere og tættere på mit ansigt. Jeg blev mere og mere panisk, og forsøgte at frembringe et skrig, men der kom heller ingen lyd ud af min mund. Lige pludselig får jeg frembragt et abrupt skrig, hvor det lyder som om skriget har været på lydløs for så at få lyden igen. Det hele gik derefter i sig selv igen, og jeg var igen i stand til at bevæge mig. Det var en meget spøjs/skræmmende/interessant oplevelse. Det skal lige siges, at hele oplevelsen kun varede ca. 10sek. måske mere, måske mindre (synes det var utrolig svært, at sætte et tid på det).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]