Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 aug 2025 14:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: hjælp søges
Junior medlem

hey hey

Er ny herinde så tilgiv hvis jeg opretter under forkert tråd.

Jeg er i vild krise med mig selv i disse dage ( en masse julefis og bla bla )

Jeg trænger simpel hen til at få " fred " - ved godt det er en stakket frist og som at pisse i bukserne - men sidder lige nu og cykler ud af det ene angstanfald efter det andet. Hjertet banker, ingen ro , koncentration osv osv. Og ahr ikke kræfter ligenu til al det sunde : vejrtrækningsøvelser, lange gåture og og og

Er kronisk smertepatient efter en fejlslagen rygoperation, og har igennem mer end et år dagligt taget op til 2 x 3 50 mg dolol dagligt, samt ved ekstra stærke smerter morfin dak 10 mg doceret til 2 stk dagligt. Tager desuden ved behov oxepam 15 mg op til 3 gange pr døgn.

Som sådan skulle man jo sige at man var dækket ind ik og lille smil !!!
Nej det er mer for at fortælle hvad jeg normalt indtager- og altså ikke bliver skæv af !!!

Som sagt ønsker jeg mig bare lidt "julefred" nu
håber ikke dette er imod noget reglement

Hilsner M

Kan en eller anden komme med godt råd til indtagelse så det for F virker lidt ekstra og "dæmpende"

Ps det jeg mente : En kombination , en måde at indtage en dosis mm ( ikke intravanøst ) og ja ????

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København <3
Jeg syntes du skal bage en brædepande julekager, med en go omgang hash I. Det skal nok få dig til at slappe af *<:-)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
^det er et dumt råd - hash kan også forværre angsttilfælde. Så lad være med det... Hvis du gerne vil have lidt "julefred" så tag en oxazepam, de skulle virke angstnedsættende.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: op'i'dig
Er enig med både ModerJordElsker og Snoezel. Oxazepam virker rigtig godt angstnedsættende og beroligende. Men af egne erfaringer så synes jeg at hvis man indtager THC oralt, virker det næsten bedre en Oxazepam. Men det er jo selvfølgelig meget individuelt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København <3
Du kan også prøve med baldrian :)

Junior medlem

1000 tak for svar og gode råd
Kan desværre ikke tåle hash- og ja hos mig forstærker det netop angst.
Og ja oxe burde jo hjælpe, men har nok taget dem for længe- Hvad jeg eftersøgte er kort sagt at blive lidt skæv/høj /fred !!!
og ville bare lige oplyse hvad jeg havde af medikamenter.
Har prøvet at læse mig lidt frem, omkring bla morfinen og det at indtage det den anden vej -altså i r....
Til Klister hvad er THC ??
Sorry til trods for mit ret store medicin indtag har jeg ikke så stor erfaring i at tage det på andre måder end læge foreskriver, med det at man da ind i ml og i perioder har taget lidt ekstra JA Ja grin og hmm

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Nu er Psychedelia jo et HR site og i ægte HR ånd vil jeg derfor skrive:

TAG DIN MEDICIN SOM DINE LÆGE HAR FORTALT DIG DU SKAL TAGE DEN.

Edit:
Citat:
Til Klister hvad er THC ??

http://da.wikipedia.org/wiki/Tetrahydrocannabinol

Junior medlem

Er med på hvad du skriver !!! -og gør skam også !!
Om end NOGET moralsk - næsten dobbelt tør jeg antyde!!
Men tak alligevel, det ku jo være, at det var netop det jeg sad og havde brug for ik - en lille moralsk opsang

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg fik en form for panikanfald på min fødselsdag i forgårs, har det tit også svært i denne tid med fødseldag og jul og alle mulige forventninger at leve op til. Det siges jo at man ikke skal flygte fra det, men med en puls på 145 slag i minuttet tror jeg ikke det er sundt at blive der.
Jeg tog en lille dosis non-selektiv beta-blokker. Det fik pulsen og det psykiske panikanfald ned. Synes det er meget godt, fordi beta-blokkere jo ikke er narkotiske stoffer som hash, benzoer og opioder som man kan få en vis rus fra og derved blive afhængig af.
Hold dig fra koffein, det kan godt øge min nervøsitet.
Det er rigtig godt at høre at du dyrker motion, det hjælper nemlig virkelig meget på sådan noget. :)

Jeg tror ikke at du får det dårligt af små doser beta-blokkere på din medicin (måske kan du blive mere sløv), medmindre at dit blodtryk er ret lavt i forvejen. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Jeg tog en lille dosis non-selektiv beta-blokker. Det fik pulsen og det psykiske panikanfald ned. Synes det er meget godt, fordi beta-blokkere jo ikke er narkotiske stoffer som hash, benzoer og opioder som man kan få en vis rus fra og derved blive afhængig af.

Det lyder som om du sætter lighedstegn mellem den potentielle rus ved et lægemiddel og afhængighed.
Mig bekendt findes der flere lægemidler der skaber abstinenssymptomer ved pludselig eller hurtig seponering.
Jeg mener at have hørt at f.eks. Paroxetin kan medføre abstinenssymptomer ved pludselig, eller for hurtig, seponering.
Mig bekendt er der ingen lammepotentiale i Paroxetin. Hvad siger i andre?

Jeg tror ikke at du får det dårligt af små doser beta-blokkere på din medicin (måske kan du blive mere sløv), medmindre at dit blodtryk er ret lavt i forvejen. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl. :)

Umiddelbart kan vi ikke vide hvilken medicin han kan være i behandling med.
Et eksempel på en non-selektiv Beta-blokkere kan være Propranolol:

Kritiske interaktioner-

Tolbutamid (Arcosal)
Glibenclamid (Hexaglucon) Oral antidiabetika.

Potentielle problematiske interaktioner:
Fenoterol (Berodual, Duovent osv.) Kan øge risikoen for bronkospasmer. (Astma/KOL inhalationsmedicin)
Fluoxetin (Fluoxetin) Forstærker hjertevirkningen af propranolol. (Antidepressiva)

Et andet eksempel på en non-selektiv beta-blokker er Sotalol.
Sotalol (Sotalol)

Følgende er potentielle problematiske interaktioner:

Aluminium (Alminox, Gaviscon, Noacid m.f.) Skal indtages med minimum 2 timers interval.
Flecainid (Anvendes oftest som hjælp ved for meget mavesyre, der (helst ikke) resulterer i reflukssymptomer)

Magnesium (Magnesia osv) skal indtages med minimum 2 timers interval. (Anvendes ofte ved problemer med hård mave)

You hopefully get the point.

Samtlige informationer kan findes på hhv. Pro.medicin.dk og Interaktionsdatabasen.dk

Ekstra info: Først når der er tale om en kritisk interaktion, er sundhedspersonale underlagt at informere kunden/patienten omkring eventuelle interaktioner. Alle kritiske interaktioner skal dog altid følges op på ved kontakt med kundens/patientens læge, før det kan udleveres.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu efterspurgte trådstarter en midlertidig løsning til bestemte situationer lige nu i julen. Der er meget få stoffer du bliver fysisk afhængig af ved at tage den frekvens. Mennesker med normalt blodtryk får det som regel heller ikke superfedt på betablokkere medmindre de har et panikanfald.

Og jo, jeg forstår pointen, derfor jeg ikke kunne skrive noget klart svar. Personen kunne dog evt. vende tilbage her og spørge om svar på et specifikt præparat når stoffet var anskaffet.

Alle andre er kommet med moralprædiken, der blev søgt efter et bestemt stof som kunne løse problemet. Jeg syntes ikke at det var forsvarligt at anbefale hash eller benzoer til en person med psykiske problemer, i mine øjne er beta-blokkere mere harmløse fordi vedkommende ikke risikerer at komme ud i en skadelig, afhængighedsdannende virkelighedsflugt som jeg synes jeg hører om indimellem her på boardet netop pga. stoffernes psykiske effekt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nu efterspurgte trådstarter en midlertidig løsning til bestemte situationer lige nu i julen. Der er meget få stoffer du bliver fysisk afhængig af ved at tage den frekvens.

Og jo, jeg forstår pointen, derfor jeg ikke kunne skrive noget klart svar. Personen kunne dog evt. vendte tilbage her og spørge om svar på et specifikt præparat når stoffet var anskaffet.

Alle andre er kommet med moralprædiken, der blev søgt efter et bestemt stof som kunne løse problemet. Jeg syntes ikke at det var forsvarligt at anbefale hash eller benzoer til en person med psykiske problemer, i mine øjne er beta-blokkere mere harmløse fordi vedkommende ikke risikerer at komme ud i en skadelig, afhængighedsdannende virkelighedsflugt som jeg synes jeg hører om indimellem her på boardet netop pga. stoffernes psykiske effekt.

Jeg er udemærket klar over at det blot er en midlertidig løsning trådstarter efterspørger, men jeg opfatter dit svar som et universalt svar.
IMO er det vigtigt at pointere at det ikke pr. definition er sandt.
Mit paroxetin eksempel er også kun brugbart, hvis kunden/patienten har været i en længervarende behandling (Hvilket oftest finder sted :P ).

Vi kan godt blive enige om at hash og/eller benzoer har en større risiko for negativ påvirkning af personen, men det retfærdiggører IMO ikke en glorificering af non-selektive beta-blokkere.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er dem taknemlig, for kunne ikke overskue at have fødseldag med den puls og rysten, så for mig er de så glorificerede som de kan blive!

Hey... vi kunne jo bare tjekke interaktioner for trådstarters lægemidler. Helt hurtigtænkende er jeg ikke i denne juletid... *facepalm*

Edit: det lader ikke til at der sker noget slemt ved det. I hvert fald ikke slemt nok til at pro.med nævner det.
Jeg tror at vedkommende risikerer at blive lidt mere sløv end normalt. Og anbefales stadigvæk ikke til personer med lavt blodtryk.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Edit: det lader ikke til at der sker noget slemt ved det. I hvert fald ikke slemt nok til at pro.med nævner det.
Jeg tror at vedkommende risikerer at blive lidt mere sløv end normalt. Og anbefales stadigvæk ikke til personer med lavt blodtryk.

Igen, jeg nævner det primært for at vise at der _kan_ være en risiko ved anvendelsen af disse non-selektive beta-blokkere.
Jo mere opmærksom folk er på interaktioner og primært http://www.interaktionsdatabasen.dk, jo bedre.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]