Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej,
Sidste uge var jeg hos psykiater for første gang. Hendes skøn var at jeg har lidt af en parnoid personlighedsforstyrelse gennem flere år og hun snakkede også lidt om vrangforestillinger..

Jeg har været inde og læse på de her diagnoser og jeg har lidt svært ved at forholde mig til, at jeg er så syg.. Symptomerne der er beskrevet, syntes jeg er meget generelle, nogle kan forstås bredt, men jeg føler faktisk at en del af det passer på mig.

Noget der slog mig hun sagde var; ”Det er ikke din skyld at du har det sådan ****, du er syg og det har du været længe.”
Det var somom der var noget der løsnede sig inden i mig og jeg kunne ikke holde tårerne tilbage. Alle disse år hvor jeg har været inde og ude af misbrug, depression, issolation, kæmpet mig op igen, for at tabe alt igen, har jeg gjort 100 gange. For ikke at tale om alle de tilløb jeg har gjort til, at blive en del af samfundet, videregående uddannelser, jobs, praktikpladser, you name it, jeg har fucked det hele op for mig selv hver gang og ikke kunnet finde ud af hvorfor jeg ik bare kunne være glad.

Efter en snak med psykiateren ca 40 min, gav mig seroquel prolong med hjem. Men jeg er angst for at tage dem og tvivler egentlig på om jeg er syg nok. Savner nok nogle flere snakke med hende, før jeg kan tage kemisk medicin hver dag..

Lige nu selvmedicinerer jeg med hash og har jeg gjort i et par måneder nu, 2-3 gram om dagen. Jeg ved godt, at det lyder pisse uansvarligt når man har paranoia og angst mv, for hash intensiverer de symptomer lidt, specielt udendørs. Men hashen har hjulpet mig af med de selvmordstanker der i en periode blev ved med at dukke op i mit sind. Ser det som en midlirtidig løsning, for er bange for at hvis jeg stopper med røgen kommer de igen..

Jeg har aldrig været psykotisk (tror jeg) og hvis jeg skulle lide af vrangforestillinger er de i hvert fald ikke bizarre (er jeg overbevist om). Selv i de perioder hvor jeg har haft det forholdsvis godt, ,været clean længe, og startet uddannelse/job har jeg følt at folk kunne læse mine tanker når der var mange mennesker omkring mig. Ofte føler jeg at folk snakker om mig og eller tænker negative tanker om mig. At nogen overvåger mig, specielt lægger mærke til min gøren og laden.

Jeg har utrolig svært ved at opretholde sociale relationer. Ikke fordi jeg ikke vil, føler jeg. Har virkelig kæmpet med drænende ensomhed i mange år, helt siden folkeskolen og jeg er 25 i dag. Føler mig tit afstumpet og anderledes i andres selskab. Bliver meget indadvent i et selskab med mere en to øjne.

Jeg har en samtale med psykiateren snart, hvor hun vil tale mere indgående med mig. Så håber jeg hun vil sige noget mere konkret og ikke mindst argumentere for det.

Syntes i jeg skal quite hashen og prøve de seroquel?
For mig lød det bare somom det bare skulle hjælpe mig til at sove. Men har læst at det skulle være stemningsbaserende og at det ikke er helt uden bivirkninger. Har aldrig taget psykofarmaka før og må indrømme jeg dybt skeptisk :( Er det en forkælet holdning jeg har?

Junior medlem
Brugeravatar

Hash er aldrig en god idé hvis man lider af psykiske problemer. Det gør det for det meste bare værre. Det bedste ville være at kvitte hashen til du er på god bund igen. Held og lykke

Junior medlem

Hash er aldrig en god idé hvis man lider af psykiske problemer. Det gør det for det meste bare værre. Det bedste ville være at kvitte hashen til du er på god bund igen. Held og lykke

Du har hel ret, jeg ved godt hashen ikke gør noget godt for mig nu, andet end at holde alt det mørke på afstand et par timer ad gangen. Jeg har kvittet (hash og blandingsmisbrug) og følt at jeg var på "god bund" flere gange tidligere i mit liv.

Er bange for de ting der sker i mit hoved når jeg ikke har det frirum jeg føler hashen giver mig, foruden de negative effekter ):

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Du skal kvitte hashen som det første. Paranoia og vrangforestillinger kan begge forværres af hash. Hvem ved, måske har du slet ikke brug for medicinering hvis du slipper af med hash-misbruget? Det kan godt være det føles som selvmedicinering, men overfor den slags psykiske problemer er det en meget midlertidig lindring.
Seroquel har ubehagelige bivirkninger for nogen. Hvis du ikke har lyst til at tage medicinen, kan du snakke med din psykiater om at du gerne vil stoppe hashmisbruget først, og se hvor du står derefter. Efter et heftigt, langvarigt hashforbrug kan det dog være svært sådan lige at slippe, og faktisk kan stoffer i stil med Seroquel hjælpe med nogen af de værste abstinenssymptomer.

Junior medlem

Hey Prometheus, tak for svar.

Faktisk var jeg rigtig positiv over at de ikke havde moralske kvaler over stoffer, men tog det seriøst og advarede mig uden at fordømme. De nævnte faktisk ikke rygestop overhovedet. Så tror jeg vil følge dit råd og prøve at få dem til at hjælpe mig med at deale med psyken imens jeg bliver clean og så håbe de os vil arbejde med mig derefter.
Måske jeg skulle prøve at sluge lidt af min medcin skepsis, kan mærke det rigtig svært. Kan mærke jeg føler ubehag bare af at kigge på pillerne. jeg vil jo os gerne ha det bedre..

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Hej kæmpelæske.

Du har fået gode råd indtil videre, dem synes jeg du skal tage imod.

En enkel tilføjelse mht hash og "at falde til ro mentalt". Hash er afslappende - det er ikke til diskussion. Der kommer som regel mere ro over krop, sjæl og tanker. Men hash mister sin magiske afslapning ved hverdagsbrug. Hashens afslappende virkning virker bedst, hvis der går lange mellemrum imellem sessionerne!

Det er blevet påvist, at mange hashrygere udvikler en nikotinafhængighed pga. mange års brug af cigaretter i joints. Nikotinabstinenser kombineret med hashabstinenser efter mange års brug kan ende med nogle bivirkninger, som kan forværre din situation, og gøre det sværere at kvitte og lettere at begå selvmord.

Depressive tanker, voldelige tanker, hadefulde tanker, lavt selvværd, og irritation er nogle af de få ord, som beskriver hash- og nikotinabstinenser kombineret (og hver for sig). Disse kan, sjovt nok, elimineres med en joint - og så starter den onde cirkel, eller spiral om man vil.

I sidste ende bliver det et must at ryge hash, blot for at få ro på krop og tanker, som er blevet kaotiske af hashen og tobakken selv - vi går fra et fysisk-psykisk problem til et stofproblem. Der ønsker vi ikke at gå hen! Især ikke hvis vi har et psykisk problem i forvejen.

Derudover kan hash, pga. sin semi-psykedeliske virkning, accelerere latente psykoser eller give voldsomme psykiske oplevelser, der kan skade den uforberedte såvel som den syge bruger.

Når det er sagt, så forstår jeg godt hvorfor du har valgt hashen som din medicin. Det er et fantastisk stof. Det er bare, som du har indset, ikke holdbart i din situation.

Held og lykke :)

Junior medlem
Brugeravatar

Du har hel ret, jeg ved godt hashen ikke gør noget godt for mig nu, andet end at holde alt det mørke på afstand et par timer ad gangen. Jeg har kvittet (hash og blandingsmisbrug) og følt at jeg var på "god bund" flere gange tidligere i mit liv.

Er bange for de ting der sker i mit hoved når jeg ikke har det frirum jeg føler hashen giver mig, foruden de negative effekter ):

Grunden til jeg siger det er at jeg selv har oplevet det. Inden jeg begyndte at ryge hash, havde jeg en depression og generaliseret angst. Dengang jeg røg i de første par måneder følte jeg at det hjalp mig af med min depression, men som månederne gik blev det nødvendigt for mig på en måde, og ikke bare for sjov længere. Problemet med hash og psykiske lidelser er (efter min egen, og venner/bekendtes) erfaring, at det bliver en slags medicin som man bliver nødt til at tage, fordi man føler det hjælper en. Men underbevidst gør det det kun værre, og kan nemt udvikle sig til langt værre lidelser, som f.eks milde psykoser, hvilket jeg selv har fået fordi jeg ikke hørte efter da folk sagde det var dumt at ryge, mens jeg havde det psykisk dårligt. Det er ikke alle det sker for, men når du ryger kan det ramme et center i hjernen hvor det så kan udvikle sig til noget psykisk dårligt, hvilket man aldrig kan vide hvad er. Det er ofte derfor folk sikrer sig at have et godt setup inden man ryger, og ikke har det dårligt i forvejen.

Junior medlem

Øv syreperle der ramte du lige nogle ømme punkter... For jeg kan relatere til alt det du skriver og jeg kan se nu at jeg er endt i mit eget lille misbruger selbedrag igen, igen..

Jeg har faktisk slet ikke lyst til at ryge nu overhovedet, well done. Men jeg kryber nu nok til korset senere på aftenen :(

Junior medlem

Tror jeg ringe rundt og høre om der nogle der kan aftage mit stash, for jeg har til flere måneders brug og jeg kan simpelthen ikke lade det ligge når jeg har det ):

Dedikeret medlem

Tror jeg ringe rundt og høre om der nogle der kan aftage mit stash, for jeg har til flere måneders brug og jeg kan simpelthen ikke lade det ligge når jeg har det ):

Det lyder til at være det helt rigtige at gøre :) for det er næsten umuligt at stoppe når det ligger i skuffen.

Junior medlem

"Depressive tanker, voldelige tanker, hadefulde tanker, lavt selvværd, og irritation er nogle af de få ord, som beskriver hash- og nikotinabstinenser kombineret (og hver for sig). Disse kan, sjovt nok, elimineres med en joint - og så starter den onde cirkel, eller spiral om man vil."

Men jeg har også de her symptomer i clean perioder såvel som de perioder jeg har masser af thc i blodet?
Jeg skammer mig en del over det og har ikk kunnet dele det med nogle.. Jeg har de seneste 5-6 år af mit liv haft nogle flashes af vrede og frustration der bare skal ud..

Feks. fremprovokere reaktioner hos fremmede på gaden, der kan få mig til at føle mig "magtfuld" når de trækker sig.. Hvis ikke de gør, jamen så der jo mulighed for et godt gaderøveri..

Har flippet helt ud på fremmede med hunde der ikke er i snor og køteren kommer hen til en og gør og snapper, er kommet til at true på livet p åden konto :(

Nogle af de impuls handlinger har store konsekvenser efterfølgende, i form af stærk paranoia, nogle gange så stærk at jeg er bange for at blive psykotisk, men har altid lykkes at falde ned..
Men også et virvar inde i mig selv. For jeg føler ikke at jeg "er sådan". FØler jeg en rolig fyr der aldrig kunne finde på at skade andre.. Jeg har aldrig begået vold mod andre, men jeg tror jeg har været rigtig tæt på nogle af de gange mit blod har været oppe og koge.

Tror skammen og fortvivlelse har gjort, at jeg har fortrængt de her aggresive symptomer :(

EGentlig havde jeg tænkt jeg ikke skulle være clean lige foreløbig, men nu vil jeg fanme!!... For jeg bange for at få det værre, og evt fucke mit eget liv gevaldigt op v at gøre skade på andre, ender sku bare træmmer med endnu mindre at miste..

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Hej kæmpelæske.

Pga. dine fortællinger i dit sidste indlæg er jeg simpelthen nødt til at dele det her med dig.

Jeg kendte engang en psykisk syg person, som var verdens fredeligste og dejligste menneske - men han havde nogle "blackouts", som fik ham til at gå amok. Jeg har ikke personligt oplevet ham sådan igennem vores årlange kendskab til hinanden (men vi har snakket meget om det), men han har op til flere gange overfaldet folk på gaden (også gamle damer), slået dem dem og taget deres penge (han er høj og muskuløs, ikke en du gider slås med) - det gav ham et kick med efterfølgende møgdårlig samvittighed, blot for at gøre det igen. Han har løftet en kniv og truet sin mor, han smadrede hele sit værelse engang mens en af mine venner sad med ham, og så havde han en tendens til angst, panik og psykotiske træk. Han var engang tæt på at tæve sin psykolog og sin rektor på HF. Han var tæt på at voldtage en pige engang.

Han røg hash for at falde til ro - han kom heeeelt ned på jorden. Og det virkede da også ret godt i 2-3 år. Men jeg begyndte at fornemme, at det faktisk blev værre for ham i sidste ende. Antallet af voldsepisoder steg, han blev mere og mere paranoid (især når vi røg), psykisk ustabil, depressiv og hadefuld. Hans paranoia var legendarisk.

Nu var hans problemer vendt tilbage, og jointen gjorde det sgu ikke let for ham, selvom han havde bildt sig det ind i så lang tid. Udover sine tidligere problemer, havde han pludselig også et hashmisbrug han skulle ud af. Av for helvede.

Han har ikke røget i over et år den dag i dag. Han er begyndt på HF (igen igen) og er begyndt at få styr på sit liv. Han overfalder ikke flere mennesker, og han behandler sin mor med respekt. Han har samme rektor i dag.

Konklusion: Hashen hjalp ham - men pga. hans tilstand og rygevaner, skød det ham i ryggen i sidste ende. Først da der ikke var flere steder at skyde ham, begyndte hashen at stikke grimme grene ind i hans sår. Først da vågnede han. Og han opdagede hvordan han havde redt - og det var ikke pænt.

Han var en af de heldige, som kom ud af det på egen initiativ.

Hvis andre kan, så kan du også.

Junior medlem

Tak for det syreperle, vil slet ikke så langt ud som din ven der...

Jeg er stoppet pr i dag, med hashen. Jeg røg den sidste pind i går inden jeg gik til ro og har ikke røget morgenhoved da jeg vågnede i dag.
DEt sværeste bliver her kl 20-21 hvor et af de gode hold åbner op ude på øen, ikke lige rende ud og hente for en hund eller to. Men varmer mig os v tanken om, at jeg ikke skal ha en kold, mørk, parnoid angst møgtur ud i prinsessegade.
Hvis jeg heldig kan jeg sove i aften, men er iskker på det bliver et helved at sove natten til d. 23 og en hel uge frem, garanteret med de sædvanlige feber drømme/marridt.

Jeg er mest bange for, at de agrressive symptomer blusser op nu hvor jeg stopper. Selvmordstankerne er jeg lidt mer fortrøstningsfuld med nu end jeg var før.

Tak igen. Os til Andresen og Prometheus, tak!

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Hej kæmpelæske,

Som Prometheus er inde på, så kan Seroquel hjælpe dig med de værste abstinenser, herunder søvnproblemer.

Held og lykke :) og hold dig stærk.

Junior medlem

Tak syreperle, holde mig stadig stærk (:

Lykkes mig at sove nogenlunde uforstyret i går selvom Jeg havde de typiske abstinens symptomer iden jeg lagde mig. Mærkede også at jeg var kraftigt irritabel da jeg vågnede, men det lagde sig hurtigt.

Har haft det svært m psyken i dag, har ikke tænkt på selmord, men kan virkelig mærke hvor ked af det jeg er nu. Jeg har tegnet, hørt musik og storpulset smøger, stortset hele dagen. Det hjalp til jeg fik lidt fred fra tankerne, så den succes vil jeg genoptage de næste dage.

Junior medlem

Det er 200mg Seroquel Prolong psykiateren gav mig. Når jeg har læst rundt på nettet om stoffet, syntes jeg det lyder til en høj dose, for en der ik har prøvet det før.. Tager dem stadig ikke, men vil forhøre mig om muligheden for at få 50 mg eller 100, for lissom at "starte op på".

Virker til at mange hash misbrugere har haft glæde af dem ihvertfald. Har indtryk af at det er standard at man i psykiatrien giver hash misbrugere seroquel (Prolong). Så der forsvandt os lidt af min skepsis.

Men er virkelig angst for den tilstand nogle seroquel brugere beretter om. Lyder meget som en ketamin rus hvis man får for meget, ik li min kop te :S

Dedikeret medlem

Fik 400 mg seroquel prolong som skulle tages aften i forbindelse med jeg blev ret depressiv og havde selvmords tanker efter jeg stoppede misbruget i foråret - var ubehageligt, hvis jeg ikke nåede at falde i søvn før virkningen indtraf, men jeg synes virkningen var meget langt fra ketamin.
Med ubehageligt mener jeg det gav uro i i kroppen, hvor det som hjalp var at tømme køleskabet, gå rundt selvom jeg var mega smadret eller åbne vinduet og få noget kold luft ind.
400 mg var en ok dosis i starten, men trappede selv ned senere fordi jeg følte mig alt for smadret - nu tager jeg 25 mg hvis jg har tankemylder og lignende.

Mvh

Junior medlem

Tak fordi du dele ud af dine erfaringer Fso. Er meget mere fortrøstningsfuld nu
jeg har fået nogle 50mg i dag, så vil jeg prøve at tage en ved aftentid og se om jeg os kan sluge min skepsis og angst for medicinen.

Dedikeret medlem

Det var så lidt tag og spis den en halv time før du ligger dig eller når du går i seng.

Mvh

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Der er ikke noget ketamin agtigt-overhovedet ved seroquel.

200-400 mg. er høje doser. Godt i er nede på mere rimelige doser.

De fleste tåler seroquel meget godt, bortset fra at man kan blive træt, ugidelig, apatisk og i værste fald direkte depressiv. Men det er selvfølgelig individuelt og dosis afhængigt og jo mindre dosis, des mindre risiko for ubehagelige bivirkninger.

Held og lykke og nå ja selvfølgelig - god jul.

Most of the physical world is unseen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]