Citat:
Der er nok nogle af mine venner som ikke kender meget til hash der vil mene at jeg i hvert fald ryger for meget (fordi jeg ryger 1-3 gange om ugen) mens mange herinde fra nok ikke ville kalde det et misbrug. Hvilket jeg i hvert fald ikke mener det er.
Dette er jo nemlig faren ved dette board, her er man blandt ligesindede og kan blive bekræftet i, at man ikke er misbruger.
Jeg har det skidt med at kalde andre misbrugere, især hvis de ikke selv synes de er det. Jeg føler ikke jeg har ret til at kalde andres brug, et misbrug, hvis de selv mener de har styr på det.
Jeg vil dog sige at hvis jeg selv røg mig skæv 2-3 gange om ugen ville jeg have et misbrug og jeg har aldrig mødt nogen der kunne ryge så ofte uden det har haft negative konsekvenser for deres dagligdag og desuden påvirket deres personlighed.
Dermed ikke sagt, at disse personer ikke findes.
Så vil du vel også men at man er misbruger af alkohol ved at bruge det 2-3 gange i ugen. Det kan man i hvert fald heller ikke uden negative konsekvenser og en ændret personlighed.
Jeg mener at mit forbrug giver mig en hel masse positivt, men det medfører da også noget negativt. Det positive udarter sig i skide sjove aftener, som jeg helst ikke ville have været foruden. Ikke at jeg ikke have haft det sjovt uden cannabis. Men er sikker på jeg har en del mere specielle oplevelser end de der ikke ryger cannabis jævnligt. Det negative aspekt er så at jeg nok er blevet mere doven, end hvis jeg aldrig havde røget. Det erkender jeg er negativt.
Jeg synes dog mine positive oplevelser med Cannabis opvejer de negative og derfor mener jeg ikke at jeg har et misbrug sålænge jeg holder det på det her niveau og selv kan se når det bliver for meget. Det har jeg indtil videre formået. Når jeg føler det bliver for meget, har jeg nok vilje til at holde en pause og skære ned på mit forbrug efterfølgende. Jeg har aldrig røget mere end 2 hverdage på en enkelt uge. Og det er altså ret sjældent jeg overhovedet gør det 3 gange på en uge.
Synes også det er meget naturligt med en ændret personlighed. Det tror jeg næsten man oplever med alle hobbyer. Hos mig udmønter mit hash forbrug sig i at styrke mine kærlige sider og min glæde ved naturoplevelser. Jeg har godt nok altid været glad og kærlig overfor mine medmennesker. Men føler at disse sider af mig er blevet styrket efter at jeg begyndte at ryge hash. Det kan selvfølgelig også være jeg bare hviler mere i mig selv, fordi jeg er blevet ældre. Men nu om dage begynder jeg tit at nusse mine medmennesker, kramme dem, siger de er søde osv.
Hvis jeg havde brugt alt det tid hvor jeg har været skæv på at spille musik eller læse lektier var min personlighed nok udviklet i en anden retning. Ikke nødvendigs mere negativ, men i anden retning.
Ens personlighed ændrer sig pga. de ting man bruger sin tid på også må man vurdere om det er positivt eller negativt. Mit hashforbrug føler jeg ikke har påvirket min personlighed negativt. Jeg har i hvert fald primært de samme venner som jeg havde før jeg begyndte at ryge og har ikke sorteret andre fra end dem som er kommet for langt ud i deres stofbrug til at jeg kan holde det ud i længden.
Jeg vil i hvert fald ikke kalde mig misbruger og det er jo svært at afgøre om jeg har ret. Men at jeg stadig har mange venner fra folkeskolen og at der stadig kommer nye til, viser jo nok lidt om at jeg ikke er ude at skide.
Min familie kan lige holde mig ud (jeg er 19 og bor stadig hjemme og tror at det knas der er meget normalt), mine venner kan holde mig ud og jeg har for 2 måneders tid fået verdens dejligste kæreste der også godt kan holde mig ud.
Det blev en lang smøre men min vigtigste pointe er nok at ens personlighed ændrer sig uanset hvilken hobby du har og at jeg ikke mener at det behøves betyde man er misbruger fordi at man ændrer personlighed af sit stofbrug. Det kommer an på om ændringen overvejende er positivi eller negativ.