Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 20:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Nu vil jeg sku også ud at lave lidt hjemme forsøg med dioder, og har fundet nogen på 470 nm og 620 nm jeg vil købe samt en lille bygge guid(http://www.ledgrow.eu/diy.html), og nå jeg ser på billederne er der ikke mange dioder så regner med at det er et eks. på et byg.
så googled dioder.

Lysmængden fra en lysdiode ligger mellem 0,1 og 250 lumen. Vi siger 125, (der står desværre ikke hos forhandler hvad lumen er på, på mine dioder, så må vel ringe til dem, de var flinke at snakke med sidst jeg skulle havde dioder til mit svampegro ørhmm nå men i så fald)
lysmængden fra en 600w HPS pære ligger på 90,000 lumen
90,000/125=720 det var fanme mange dioder 90,000/250=360 stadig en del men tja, så om ikke andet håber jeg på ca. 250 på mine små lys kammerater

men tager jeg ikke helt fejl?, sig jeg gør, for det er fanme mange på sådan en metal plade..
måske er der forskel på lyspenetration fra pære til dioder, men det ved jeg ikke nok om.

håber i kan hjælpe mig

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: the Land of Ooo
Det er ikke ligefrem de bedste bølgelængder du har fundet dig, se evt min tråd (LED dyrkning) der har jeg smidt info omkring bølgelængder.

Et godt sted at kigge efter dioder er ELFA, der har du mulighed for at vælge bølgelængde

Medlem
Brugeravatar

sjovt nok var det faktisk din tråd jeg fandt bølgelængden, der står 450-470nm + 620-640nm, men det er måske bedre at bølgelængden ligger tætter på 460 og 630 eller hvad, men hvis mit gro kan blive bedre med et tal mere i midten, så skal jeg det, men ved du så hvor mange dioder man skal op på før effekten er god
p.s husk no forhandler navne, det er psychedelia ikke glad for.. men takker alligevel for navnet
hæhæ køkkenbordet

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: the Land of Ooo
460 og 630 lyder bedre, dioder svinger også lidt bølgelængderne, så en 630 vil også ramme lidt til begge sider. dog bør du også dække klorofyl a (660 og <460) måske ikke i så høj grad, men ærlig talt, så ved jeg det ikke. det er blot en teori jeg har slynget ud på baggrund af læsemateriale.

Med hensyn til dioder, så er der brugt kraftige dioder i det link du henviser til, og de er lidt dyre så du skal have pengene iorden og lidt basicforståelse for elektriske kredsløb.
Jeg så en post på yahoo, hvor en bruger sagde at 1W dioder var det eneste der ville virke, over 1W ville det være spildt, og under vil det ikke have effekt. men igen jeg har aldrig forsøgt mig.

Ellers vil jeg ønske dig held og lykke med det, men jeg bestemte mig for at prøve med solen igen i år

Medlem
Brugeravatar

ville gode tal så ikke være at vælge 450 og 660 måske 665 så ligger den godt imellem båede klorofyl a og b.
1w, hmm det står der selvfølelig ikke noget om på hjemmesiden, men fedt det er også fordi jeg vil spare i strøm..
og klap til din store hjælp..
tja solen er jo også mothers force, og mer naturligt, men hvis jeg skal dyrke uden for bliver det sku nok den dag jeg bor i et land der ikke har noget ord for sne..

men er der stadig ikke nogen der ved noget om antal og effekt og sådan?..
fandt et sted der sagde at 180w led svare sådan ca. til en 400w hps

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]