Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 16:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg har taget Ritalin et par gange og har taget 10x10mg hver gang, men efter at have set på Psychedelia kan jeg se, at nogle anbefaler så lidt som 50-60mg. Har jeg gang i noget farligt eller er min tolerance bare højere?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja det er RIGTIG meget. Har du styr på tilstanden af dit cardiovaskulære system?

Junior medlem

Jeg bliver nok nødt til at bede dig forklare hvad cardiovaskulær betyder

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har du styr på din puls, dit blodtryk, kolesteroltal, saltbalance osv.? Det har du højst sansynligt ikke. Du kan altså ikke vide om du er i en udsat gruppe og risikerer at falde død om af de doser. Det er ikke for sjov at lortet er receptpligtigt.

Junior medlem

Jeg må indrømme at jeg ikke vidste at det var så farligt...jeg regnede med at det var ret harmløst i forhold til så mange af de andre stoffer der bliver nævnt herinde.
Grunden til den, åbenbart, høje dose er, at jeg ikke rigtigt har kunne mærke en effekt før jeg ramte de 100mg.

Skal jeg ganske enkelt bare begynde at tage mindre doser eller har du andre gode råd?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis det ikke er fedt - så lad være med at tage det. Det er ikke sådan at man bare falder død om hvis du er rask, men har du et svagt hjerte/fejl på hjerteklapperne/forhøjet blodtryk/whatever kan sådan en overbelastning af systemet slå dig ud. Det er jo langt fra sikkert at du er i den risikogruppe, men det er dumt at tage de doser uden at kende det mindste til sin fysiske tilstand (og nej, du kan ikke mærke hvis du fejler noget).
Hold dig fra det, bare fordi det bruges medicinsk er ikke ensbetydende med at det er sundt - kemoterapi er jo heller ikke godt for folk der ikke lider af kræft, vel?

Junior medlem

Jeg takker for de uddybende svar og tager den herefter med ro med Ritalin

Medlem
Brugeravatar

Lyder ikke specielt farligt. Jeg har taget langt større doser uden problemer. Jeg har dog også fået foretaget undersøgelse af hjerte osv... Hvis ikke du ved hvordan det står til med dit system, så er det nok ikke så smart. Men nogen mega-dosis er det da bestemt ikke. Jeg kan personligt ikke mærke en skid i 50mg området.

Hvis du har prøvet med lavere doser først, og langsomt øget den indtil du fik en virkning, så vil jeg mene at det er forsvarligt.

I fremtiden vil jeg foreslå, at du undersøger dosis osv omkring dit stof _FØR_ du tager det :wink:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Alice skrev:
kemoterapi er jo heller ikke godt for folk der ikke lider af kræft, vel?

Interessant. Jeg vidste ikke Methylphenidat var lige så cytostatisk som kemoterapi.
Det må jo være det du mener, siden du inddrager ovennævnte sætning?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, jeg siger bare at lægen ikke ville ordinere det med folk uden ADHD fordi alting har bivirkninger. Men det er helt-vildt-super-lige-meget da trådstarter i en anden tråd nævner at han er på en relativt høj dosis Zyprexa ...

Junior medlem

Jeg har det der før i tiden blev kaldt SVÆR DAMP. Jeg fik Ritalin Uno 40mg 6 gange om dagen og det var min psykiatrer der ga mig den dosis, at jeg tit tog mere end det er en helt anden historie :)
Men det jeg ville sige er, pas på med at misbruge ritalin, det kan være rigtig farligt at suge en masse af det indenbors, for der er flere tilfælde hvor folk som har sniffet meget ritalin i længere tid, lige pludselig er faldet død om flere år efter de er stoppet med det.
Der var en dreng som havde sniffet meget ritalin år tilbage i hans liv og en dag da han er ude og stå på skateboard med sine venner, falder han af skatebordet og falder død om pga. hans tidlige ritalin misbrug.
Ritalin er lavet af flere forskellige stoffer, nogle af de stoffer opløses i kroppen og forsvinder, men der er nogle af de andre stoffer som der er i ritalinen, de kan ikke opløses af kroppen, så det bliver i kroppen og kan i hverste tilfælde blokere blodårer og forsage blodpropper eller det kan gå i hjertet og sætte sig og blokere blod cirkulationen.
Ritalin er et super fedt stof at blive høj på, men pas på for det er VIRKELIG FARLIGT..!!!!!!!!
Jeg var afhængig af ritalin uno 40mg piller i 6 måneder, hvor jeg hvertfald spiste/sniffede 5-10 piller om dagen og når vi skulle feste kunne jeg nemt tage mellem 10-20 piller på en aften. Den sidste fest inden jeg tog på afvænning tog jeg 30 kapsler ritalin uno 40mg, fik af vide af en læge at jeg har været utrolig heldig, burde ha været død af den dosis.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har det der før i tiden blev kaldt SVÆR DAMP. Jeg fik Ritalin Uno 40mg 6 gange om dagen og det var min psykiatrer der ga mig den dosis, at jeg tit tog mere end det er en helt anden historie :)
Men det jeg ville sige er, pas på med at misbruge ritalin, det kan være rigtig farligt at suge en masse af det indenbors, for der er flere tilfælde hvor folk som har sniffet meget ritalin i længere tid, lige pludselig er faldet død om flere år efter de er stoppet med det.
Der var en dreng som havde sniffet meget ritalin år tilbage i hans liv og en dag da han er ude og stå på skateboard med sine venner, falder han af skatebordet og falder død om pga. hans tidlige ritalin misbrug.
Ritalin er lavet af flere forskellige stoffer, nogle af de stoffer opløses i kroppen og forsvinder, men der er nogle af de andre stoffer som der er i ritalinen, de kan ikke opløses af kroppen, så det bliver i kroppen og kan i hverste tilfælde blokere blodårer og forsage blodpropper eller det kan gå i hjertet og sætte sig og blokere blod cirkulationen.
Ritalin er et super fedt stof at blive høj på, men pas på for det er VIRKELIG FARLIGT..!!!!!!!!
Jeg var afhængig af ritalin uno 40mg piller i 6 måneder, hvor jeg hvertfald spiste/sniffede 5-10 piller om dagen og når vi skulle feste kunne jeg nemt tage mellem 10-20 piller på en aften. Den sidste fest inden jeg tog på afvænning tog jeg 30 kapsler ritalin uno 40mg, fik af vide af en læge at jeg har været utrolig heldig, burde ha været død af den dosis.

Velkommen til
Det er ikke helt rigtigt det du skriver. Ritalin består kun af et stof nemlig methylphenidat. Der er ikke noget i ritalin, der "ikke kan opløses så det bliver i kroppen". Men det er rigtig at ritalin som alle andre stimulanser kan påvirke hjerte og kredsløb, dog ikke ved at noget fra pillen "bliver siddende i kroppen."
http://en.wikipedia.org/wiki/Ritalin#Adverse_effects

Junior medlem

Har fået af vide af flere psykiatrer jeg har gået ved, som jeg har fortalt om mit ritalin misbrug, de sagde alle sammen det jeg skrev, at et af de stoffer der bliver brugt i ritalin uno som gør at de små kugler der ligger i kapslen, er hårde, det kan kroppen ikke opløse/optage men det kun hvis man knuser dem og sniffer dem det kan være farligt men det sker ikke pga man gør det engang imellem det kun hvis du er afhængig af dem som jeg var og man tager så mange hver dag i så langt tid som jeg gjorde eller længere, det først der det kan være farligt, spiser man bare kapslen så sker der ikke noget, sniffer du de alm. ritalin piller på 10. mg så er der ingen fare, kroppen kan nemlig optage/opløse alt der er i dem, derfor jeg skrev det, har os læst det på nettet

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Selvfølgelig bliver det ikke i kroppen for altid. Ved du, hvordan de ved at drengen på skateboardet faldt død om pga ritalin?

Junior medlem

Selvfølgelig bliver det ikke i kroppen for altid. Ved du, hvordan de ved at drengen på skateboardet faldt død om pga ritalin?

der er en artikkel på nettet hvor man kan læse om det, er i fuld gang med at lede efter den, jeg læste den da jeg faldt over den ved et tilfælde da jeg søgte oplysninger om ritalin overdosis og bivirkninger på nettet. hvis/når jeg finder den sender jeg link med det samme, det sku ikke bare noget jeg lukker ud, for får da ikke noget ud af at sidde og opdigte sådan en historie og skrive den her, som sagt det seriøst jeg fandt den artikkel på nettet, det noget tid siden jeg læste den, så kan ikke huske særlig meget af hvad der stod i den

Junior medlem

heeysa, har kigget alt hvad jeg ku finde om den dreng der faldt død om mens han skateboardet pga næsten 10 års brug af ritalin, den originale artikkel som jeg læste hvor alt det jeg skrev stod i er blevet slettet, det stod på flere af de sider hvor man ku læse om ham drengens historie, men alle de sider hvor historien var på, der var det kun skrevet at han stod på skateboard og bare faldt død om lige pludselig og han havde fået ritalin i knap 10 år. jeg fandt dog lige en kort udtagelse fra ham der obduceret drengen hvor han skrev at drengens hjerte vejede over 400g og en fuld voksen mands hjerte vejer max 350g og han havde fundet mange affalds stoffer fra ritalin, som havde ophobet sig gennem de 10 år drengen havde taget ritalin, og han fandt rester af ritalin i hjertet og i de blodårer der tilfører blod til hjertet. det er desværre kun i den originale artikkel hvor alt var beskrevet helt ned i mindste detaljer.

Medlem
Brugeravatar

heeysa, har kigget alt hvad jeg ku finde om den dreng der faldt død om mens han skateboardet pga næsten 10 års brug af ritalin, den originale artikkel som jeg læste hvor alt det jeg skrev stod i er blevet slettet, det stod på flere af de sider hvor man ku læse om ham drengens historie, men alle de sider hvor historien var på, der var det kun skrevet at han stod på skateboard og bare faldt død om lige pludselig og han havde fået ritalin i knap 10 år. jeg fandt dog lige en kort udtagelse fra ham der obduceret drengen hvor han skrev at drengens hjerte vejede over 400g og en fuld voksen mands hjerte vejer max 350g og han havde fundet mange affalds stoffer fra ritalin, som havde ophobet sig gennem de 10 år drengen havde taget ritalin, og han fandt rester af ritalin i hjertet og i de blodårer der tilfører blod til hjertet. det er desværre kun i den originale artikkel hvor alt var beskrevet helt ned i mindste detaljer.

Egentlig burde jeg holde min kæft da jeg ikke rigtig har andet end min fornuft til at bakke min påstand op, but here goes. Jeg kender ikke omstændighederne i sagen om ham knægten, men det lyder da som noget af et overforbrug han har haft. Igennem de 10 år kunne det tænkes at hjertet har vokset sig større fordi hjertet skulle kunne følge med. At der er fundet rester er vel ikke så mærkeligt hvis han har taget stoffet?

Junior medlem

Egentlig burde jeg holde min kæft da jeg ikke rigtig har andet end min fornuft til at bakke min påstand op, but here goes. Jeg kender ikke omstændighederne i sagen om ham knægten, men det lyder da som noget af et overforbrug han har haft. Igennem de 10 år kunne det tænkes at hjertet har vokset sig større fordi hjertet skulle kunne følge med. At der er fundet rester er vel ikke så mærkeligt hvis han har taget stoffet?

Jeg synes bare det er virkelig sygt at en psykiatrer gir en 4 årig knægt ritalin og så er ritalinen skyld i han falder død om 10 år senere, ville ønske jeg kunne fortælle alt i detaljer om den sag, men som sagt har søgt google tynd for at finde den originale artikkel, men på en side hvor der stod lidt om det og hvor moren havde skrevet en masse om hendes søns dødfald, var der et link i bunden til artiklen og da jeg åbnede linket, stod der at den originale artikkel var blevet fjernet fra nettet.

Det her er det eneste man kan finde om den sag på nettet:

Prescription drug, not skate board accident, killed Clawson teen
Apr 14 2000 12:00AM
By Caroline Kern News Reporter

CLAWSON- A common drug prescribed to treat hyperactive children killed 14-year-old Matthew Smith. Oakland County Medical Examiner Ljubisa Dragovic said Thursday that a skateboard accident did not kill Matthew. The damage done to his heart caused by years of taking Ritalin did.

Matthew died March 21 after he fell off his skateboard in the basement of his aunt's Clawson home. Investigators said he was playing with two cousins when his skateboard came out from underneath him. His cousins told investigators that Matthew started moaning and turned blue. When paramedics arrived they were unable to revive him and he was pronounced dead at Royal Oak William Beaumont Hospital.

An autopsy was done to try and determine what killed the boy. Dragovic said it appeared it wasn't the fall at all. "There was a chronic change of the heart muscle and the small blood vessels in the heart," he said. "This comes from long term exposure. This kid was on (Ritalin) repeatedly for 10 years

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]