Til at starte med, har været regelmæssig læser gennem længere tid, men er det første indlæg... Så feel free to correct me
Grunden til jeg starter denne tråd, er for at give folk lidt klarhed over stoffet tramadol, så folk ved hvad det er de giver sig i kast med. Især fordi jeg ofte synes at folk misforstår hvad tramadol er for noget (Subjektiv holdning, så hvis du ved det, så bare spring indlægget over

). Min baggrund for at skrive dette indlæg, er jeg gennem min pusher (lægen), har fået stort hele arsenalet af smertestillende incl. tramadol gennem 5 år, pga. en helt smadret skulder der har medført 4 operationer.
TramadolTramadol er kort sagt, det virksomme stof i smertestillende produkter såsom Tadol, Mandolgin, Dolol, Tradolaen osv.
Tramadol er et såkaldt syntetisk mofin lignende præparat, som både kan fås i hurtigvirkende form, eller en depot udgave. For er skære det lidt ud i pap, er det lillebroren til "rigtige" morfin præparater såsom Oxynorm (hurtig) eller Oxycontin (depot).
VirkningMed hensyn til smerte behandlingen er min erfaring, at tramadol ikke som sådan bare tager alle smerter, men mere at bare bliver ligeglad med at man har smerter.. Hvis det giver mening?

Samtidig bliver man ofte opstemt, glad, og mister sine bekymringer, samt ens krop bare er afslappet (kan bedst beskrive det som, at lige have fået massage over hele kroppen, af en lille thai dame

). Men især når man starter med tramadol, klør man ofte, og kan få kvalme. Dette er ofte en tegn på, at man måske skulle have taget lidt mindre, kan være svært lige at vurdere hvad man har brug for.. Alt efter ens hensigter
ToleranceMed tramadol, er der samme problemstilling som ved alt andet medicin, man udvikler tolerance!!! Og lige præcis dette er efter min mening (igen subjektiv), det der kan fortælle om man er på vej ud i et misbrug med tramadol. Hvis man hele tiden har brug for øget doser, så er det en pæn lille hentydning fra kroppen, om at man måske skulle tage en pause, eller stoppe....
Når man skal stoppe, efter legen ikke er god mereMin erfaring er det med abstinenser kommer meget an på om man har taget tramadol for sjov, eller man virkelig har haft smerter (Har INGEN belæg for dette, kun erfaring fra folk jeg kender). For de personer som bare har taget tramadolen for sjov, har fortalt mig om meget store problemer med at stoppe, og har virkelig haft nogle lorte uger efter de er gået cold turkey!
Blandt de symptomer som man sikkert kommer til at opleve hvis man skal stoppe efter længere tid, er:
- RLS (Restless leg syndrome)
- Søvnbesvær (Især lige efter man er stoppet)
- Manglende energi
- Faldende selvtillid (Ens adfærd har ofte været påvirket af tramadolen)
- Hovedpine (Kommer sjovt nok i forbindelse med manglende søvn)
Disse symptomer kommer i en periode fra 1-3 dage og helt op til flere uger efter man er stoppet, alt efter hvor meget man har taget, og hvor lang tid man har gjort det.
Det eneste jeg kan sige, er at det kan godt være det "kun" er kunstigt morfin, men der er ikke ret mange der kan styre det, hvis de først kommer igang...
God vind