Ah, leaf. Selvfoelgelig er det ikke rationelt, at man goer det, men det er jo ogsaa der, problemet med misbrug ligger. Nu kender jeg ikke sagen, men det lyder som om, soennen har haft et heftigt forbrug.
Selve det etiske dilemma bestaar i, at en politiker har forhandlet med kriminelle. Ja, det er et problem i sin generelle form, men ikke et formelt problem IMO. Det kunne vaere et problem, hvis det havde handlet om noget, der var mere foelsomt i forhold til, at Samuelsen sidder i en tillidsposition. Det kan vaere problematisk uanset hvad, hvis det sender et signal om, at man bare kan presse politikere med trusler. Men jeg tror, at problemet er af en tilstraekkelig privat karakter til, at der ikke er nogle reelle problemer. Ja, en politiker boer foelge love og regler, men hvis love og regler ikke er tilstraekkelige til at beskytte noget inden for den private sfaere, der burde vaere beskyttet af lov og stat, saa er det helt iorden, at politikeren saetter sig ud over loven. I dette tilfaelde har politikeren ikke gjort noget ulovligt, men derimod lagt under for noget, der er ulovligt for afpresseren. De fleste havde gjort det samme, hvis de havde en slaegting, der var i samme situation som A.Ss. Jeg kender personligt til to stykker, der har vaeret i samme situation, og hvor den naermeste familie er traadt til. Og jeg kommer ikke i betaendte miljoeer. Med andre ord er det et haendeligt uheld, at det nu er en politiker, der er tvunget af noedvendigheden til at se en bestemt side af tilvaerelsen i oejnene. Debatten burde handle om, hvad man kan goere for at undgaa lignende, og hvor graensen mellem privatliv og politik burde traekkes. For der er tilfaelde hvor forhandlinger med kriminelle havde vaeret forkert. Jeg synes dog ikke, at det var det i dette tilfaelde. Det var heller ikke godt, kan man sige, da en idiot fik, hvad han ville have. Men det var bedre end alternativet. Som det er blevet naevnt tidligere, saa kan politiet ikke goere saa meget. For det foerste fordi, vi bor i en retsstat, og for det andet fordi, de ikke har guld nok.
|