Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 15:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey alle sammen.

Jeg er gået i gang med mit første grow og er nu stødt ind i mit første problem, jeg håber i kan hjælpe mig. Har startet 4 planter under en 200w cfl og umiddelbart klarer de sig helt fint, men den ene seedling er stoppet med at gro og er blevet ret gul i det. Jeg har søgt både her på psy og på google, men uden held. Alle mine planter står i den samme jordblanding og får den samme mængde vand og lys. Jeg er ikke begyndt at gøde dem endnu da jeg kun er cirka 2 uger henne. Er der noget jeg kan gøre ved det eller skal jeg smide planten ud? Jeg har vedhæftet 2 billeder, 1 af en af mine raske planter og 1 af den syge. Beklager kvaliteten på det sidste billede, men jeg har ikke et særlig godt kamera til close-ups. De ser også lidt ekstra gule ud da billedet er taget lige ved siden af lampen fra groskabet.

I må meget gerne kommentere på den raske plante også hvis i syns den mangler et eller andet. Hvor høje tror i jeg kan lade dem vokse i veg med 200w? Jeg regner med at LST'e dem senere hen. Det er forresten original haze jeg dyrker. Hvis der er interesse for det kan jeg uploade nogle flere billeder når de bliver lidt mere spændene at kigge på.

På forhånd tak! :rocking:

Billede

Billede

Senest rettet af remo666 22 okt 2011 18:36, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Har også fået sådan en dødfødt en engang, jeg kunne ikke redde den...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Ser lidt sløj ud den lille der.. som jim fear siger, dødfødt.. Der er ingenting rigtigt man kan gøre ved det, men en god ide vil være at bruge gødningsfri jord til seedlings, da for høj gødningsindhold i jorden kan brænde planten op, før den blir stor nok til rent faktisk at kunne håndtere det.

Junior medlem

Tak for svarene, den lille der er røget i skraldespanden og jeg har startet en ny op i stedet for. Er dog løbet ind i et andet problem som jeg håber i kan hjælpe med. Nogle af bladene er begyndt at krølle nedad og er blevet gule i spidsen. Mit første bud var at de trængte til noget gødning, men efter jeg tilførte dem en smule (meget lidt) er problemet ikke løst. Grunden til at jeg troede det er gødningsmangel er at jeg ikke har haft problemet før nu og jeg tænker at hvis det skulle være nutrient burn ville det have vist sig meget tidligere. Det er omkring 20 dage siden jeg startede dem og det er først for 2-3 dage siden jeg har spottet problemet. Det kan godt være at jeg overreagerer, men jeg har ingen tidligere erfaring med dyrkning af cannabis så det er svært for mig at vide hvad der er normalt. Anyways, her er et par billeder af planterne.

Billede

Billede

Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vander du dine planter rimeligt tit?

Vil iøvrigt ikke gøde før de er en månede gammel..

Junior medlem

Jeg er meget påpasselig med ikke at give dem for meget vand. Jeg stikker en finger i jorden og venter med at vande til jorden føles tør ca. 5 cm nede. Desuden bruger jeg tricket med at "veje" potterne før og efter vanding så jeg ved hvornår de trænger. Jeg tror jeg har vandet dem mellem 2 og 4 gange, så jeg tror ikke det er overvanding. Jeg har virkelig ikke givet dem meget gødning, men kan da godt være at jeg skal flushe dem alligevel for at reducere skaderne. Jeg tror måske luftfugtigheden har været lidt lav, men nu har jeg sat en dyb tallerken med noget vand ind i skabet for at hæve den. Jeg sørger også for at vandet har den rigtige PH.

På forhånd vil jeg lige takke dig for din hjælp og jeg håber at du vil blive ved med at kigge forbi tråden her da jeg vil blive ved med at stille spørgsmål her i stedet for at oprette nye tråde. :peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis PH værdien er OK, og du ikke vander for tit.. så kan det KUN være gødningsmangel, eller varmestress..

Dog ligner det ikke varmestress, da det typisk får bladende til at krølle vildt meget og giver brune pletter rundt omkring..

Når spidserne vender nedaf, plejer det at være fordi PH er for lav.. og omvendt.. hvis spidserne peger opaf, så det typisk fordi PH er for høj..

anyways.. kan se du bruger All-mix som jord?

Det rimeligt forgødet, og det kan sagtens være det som er skyld i dine plante ser lidt "brændt" ud.. normaltvis starter man seedlings op i neutral jord for netop at undgå dette problem.

Mit forslag er at du fortsætter med at vande der hver 3-4 dag.. og så ellers venter og ser om skaden bliver større.. hvis den gør, så uploader du lige et par billeder mere.. men lige umiddelbart vil jeg ikke tror at den går hen og dør af det der.. :)

Den skal nok overleve.. og husk, at når du går igang med at gøde.. (efter den første månede ca.) .. så start på en halv dosis, af hvad man normalt giver..

Jeg plejer at gøre sådan at jeg vander den ene gang, gøder den næste, og vander så igen.. skiftevis.. plejer at fungere rimeligt godt. :)

Junior medlem

Nu hvor jeg tænker over det kan det måske godt være PH-værdien der er for lav. Jeg har ellers været re påpasselig med at måle det op med sådan et flydene ph test kit inden jeg har givet det til planterne, men problemet er kommet efter jeg har vandet dem med PH-reguleret vand første gang. Jeg vil prøve at måle det hele igennem en ekstra gang for at se om det evt. er der fejlen ligger. Jordblandingen hedder totall-mix, jeg går ud fra at det er nogenlunde det samme som all-mix. Der stod på pakken at der var næring nok til 2-3 uger i det.

Hvis det er tilfældet at PH er for lav skal jeg så bare hælde noget neutralt vand i eller skal jeg bare vente til næste vanding? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Altså.. du får ikke noget ud af at overhælde med neutralt vand, andet end at du risikiere overvanding :)

Så hvis jeg var dig, ville jeg blot vente til næste vanding, og så ellers sørge for at PH ligger på 5,5 - 6,5 ..

Det er altid møg svært at ramme den rigtige PH med flydende væske.. jeg bruger selv PH down pulver..

Anyways.. du skal også være opmærksom på at hvis du laver din gødning/vand .. at du så først skal justere EFTER du har tilsat gødningen til vandet.. da gødningen i sig selv også ændre lidt på PH værdierne..

Så først bland gødning i.. så derefter justere PH..

Den all mix du har, er den fra Bio Bizz ? :)

De gange jeg har brugt AllMix, har jeg ventet med at gøde til planterne er ca. 4 uger gamle.. jeg ved godt at de fleste siger at man kan begynde efter 2-3 uger, hvis man bare gør det stille og roligt, men hvis man vil være på den sikre side, så venter man til de er 4 uger gamle.. og så starter man på HALV dosis.. derefter vander man.. så fuld dosis.. vander.. fuld dosis.. osv osv.. :)

Junior medlem

Fair nok. Jeg lader jorden tørre ud og så giver jeg den noget neutralt vand. Jeg syns sgu også det er lidt svært med det flydende der, men jeg tror bare lige jeg skal lære det. Selvom det ville være rart med et PH-meter syns jeg det er overkill at bruge flere hundrede kroner på sådan et lille hygge-grow. Jordblandingen hedder Green label totall-mix. Af gødning bruge jeg GHE flora.

Jeg er godt klar over at jeg ikke skal starte med gødning på fuld styrke og det jeg har tilsat den nu har nok mere været i nærheden af 1/8 af den styrke de anbefaler til seedlings. Jeg måler selvfølgelig PH efter jeg har blandet vand og gødning.

Man kan vel ikke måle PH i jorden med det flydende kit vel? Evt. noget jord i destilleret vand og så noget indikatorvæske i. Umiddelbart burde det jo virke hvis man altså kan se farven på indikatoren og vandet ikke bare bliver helt sort pga. jorden.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Nu har jeg ikke lige læst de seneste indlæg her, men jeg vil da mene at det ligner overgødning?

Cannabis entusiast

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er også overgødning.. men fordi spidserne bøjer nedad, kunne det godt tyde på at hans PH er for lav..

Overgødningen kommer fordi jorden i forvejen er godt gødet, og han er begyndt at gøde (dog meget lidt) for tidligt.. hvis han justere sin PH og nøjes med at vande med vand, de næste 2-3 gange, og så langsomt begynder at gøde dem igen, så skal det nok gå :)

Junior medlem

Vil det gule på bladene forsvinde eller vil de bare stoppe med at blive mere gule?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det gule vil blive der.. men det skulle gerne stoppe, hvis du behandler planterne ordentligt :)

Junior medlem

Jeg syns godt nok de er begyndt at hænge lidt, har i nogle tips til hvordan jeg kan få dem på ret køl igen? Umiddelbart vil jeg tro det er fordi de gerne vil have noget vand hvilket jeg har givet dem, men måske har de også haft det lidt for varmt? Syns sgu det er lidt trist at se på dem i øjeblikket så jeg håber jeg hurtigst muligt ka få dem til at stråle igen. ;P

Billede

Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]