Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 01:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej igen Guys.. :lol:

Så er et nyt problem dukket op, det er for varmt ved mine planter.
Der er ca. 36 grader, og det er kun helt friske skud der står der.
jeg har kun en 600w hps pære, den hænger lige pt. 140 cm over potterne. de står i et rum på 10 til 14 kvm. i et mindre rum på 4-6 kvm.
hvor der er sølvpapir hele vejen rundt (billede kommer), og så står der to pc blæsere nede ved dem og køler lidt + vinduet er åbent.

nogle tip til hvordan jeg kan gøre det koldere, med mindre at i alle mener det er fint nok :D

Medlem

Jeg citér fra dcfonline.dk/cf

En guide du burde have læst

"Lige meget hvilken type lys du vælger, er det vigtigt at det bliver udnyttet ordentligt. Dit armatur/reflektor bør være lavet af et materiale, der spreder lyset fornuftigt over det område du dyrker på. Helst bør du købe et armatur med en reflektor beregnet til plantedyrkning.
Meget af lyset vil ramme væggene og gulvet i det rum du dyrker i, og det er en god idé enten at beklæde disse med et reflekterende materiale som mylar eller lignende. Hvid maling er også udmærket, og endeligt kan du bruge sølvpapir som den mindst effektive løsning. Jeg anbefaler personligt hvid maling, da det er billigt, nemt at skaffe og holder længe når først du har malet."

Få ordnet det problem først!

Moderator
Brugeravatar

36 grader er for varmt, som du selv siger, 28 grader bør være dit maksimum peak. 600W dækker ikke meget mere end 2-3 kvadratmeter, og 140 cm fra planterne er ca. dobbelt så langt fra som du burde kunne komme fra med forsvarlig udsugning. Desuden er alufolie noget skrammel at bruge som reflektion, det reflektere meget varmestråling, og gør det ujævnt og skaber hotspots/brændmærker. Hvor varmt er det i rummet du har dit growrum i? Hvis det er nogenlunde stuetemperatur, så køb kanalventilator, og pust luften ud i det store rum, evt. med en cooltube om pæren for at fjerne varmen omkring pæren. Hvis det store rum heller ikke er forsvarligt køligt kan det blive nødvendigt at fører udsugningen direkte ud.

Desuden er det ikke nok med computerblæsere til ventilation til så stort et område, køb nogle bordventilatorer i stedet.

Døjer du stadig med varmeproblemer efter du har købt kanalventilator + evt. cooltube, kan du, hvis din fugtighed i rummet ikke i forvejen er for høj, bruge en forstøver til at sænke temperaturen et par grader, når det er varmest. Gør du dog dette uden forsvarlig udsugning, er det en kilde til råd.

Det korte af det lange er at du ikke slipper afsted med at købe enten kanalventiltor, eller seriøst klimaanlæg (koster kassen at have kørende i et growrum) når du bruger en 600W HPS.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]