Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 17:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du skal ikke træne squat og dødløft for at få bedre hormonel respons på overkroppen, det er en myte som bare ikke vil dø.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
det vil jeg meget gerne se en kilde på!

almindelig sund fornuft aiger mig at mere testosteron i blodbanen = bedre hormonel respons for ALLE muskelgrupper. vævets hormonelle respons afhænger af to ting; plasmakoncentrationen af hormonet (for steroide hormoner er denne ligeledes afhængig af koncentrationen af carrier-proteinet albumin) og receptortætheden på eller i vævet. altså hvis alle receptorer er stimuleret, vil en høje plasmakoncentration ingen effekt have, men det er næppe tilfældet for folk med normale testosteronniveauer. hormonerne påvirker syntesehastigheden af protein og enzym-hastigheden for enzymer der er involveret heri og i energiproduktion. du får naturligvis kun et ordentligt udbytte af høje hormonniveauer ved at træne de relevante muskelgrupper, men der er en klar bonus forbundet med træne modstandtræning med høj vægt og helkropsøvelser.(gerne over 150% af kropsvægt)

FACT!

Medlem

Siden hvornår er psychedlia blevet en trænings side du burde spørger om træning på bodybuilding dk alt for meget sicene fitness herinde

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
enig.. Der er en fitness tråd og det burde egentlig være den der blev brugt til den slags spørgsmål og ingen andre

Insane psychedelia user!

Weed-star skrev:
Siden hvornår er psychedlia blevet en trænings side du burde spørger om træning på bodybuilding dk alt for meget sicene fitness herinde

wat

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Weed star du kunne eventuelt bare smutte fra tråden, anyways Halogenlampe: http://bodybuilding.dk/artikler//artikl ... er-ej.html

- Der er faktisk ingen reele studier der viser at man kan squatte sig til større overarme, hvis du også prøve at studse lidt rundt inde på BB.dk vil du se at det begynder at virke mere og mere som en myte.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem

Hmm, Jeg har ingen skriftlig kilde til denne "påstand", men da jeg blev fitness-instruktør (Ca. 2 år siden) fik vi af vide at én af grundene til at man skal træne de store muskelgrupper først (lår, balder, rygstrækkere) netop var at det ville frigøre en masse hormoner, som de mindre muskelgrupper kunne drage nytte af. Og jeg vil gerne understrege at den underviser der sagde dette var uddannet forsker i idræts-fysiologi.
Umiddelbart er jeg tilbøjelig til at betragte hans ord som værende en troværdig kilde.

Medlem

Puny-pete: Hvordan får du det til at lyde som en myte, når dit eget link siger følgende:

"Et af studierne, udført her i Danmark på SDU, viste rent faktisk en større fremgang i styrke med samtidig bentræning (ca. 37% med bentræning versus cirka 10% uden) (Hansen et al., 2001). I dette studie havde man randomiseret forsøgspersoner til enten armtræning alene eller til blandet arm og bentræning. På grund af forsøgsdesignet og fordi man ikke målte muskeltværsnit, kan man dog ikke udelukke at bentræningen har afstedkommet en slags generel forbedret neuromuskulær effektivitet. Det er derfor ikke helt sikkert at det er fordi træningen har virket bedre på armmusklerne.
I de to andre studier der er lavet af denne type, har man brugt et design hvor forsøgspersonerne har trænet skiftevise den ene og den anden arm, med bentræning kun sammen med den ene arm. Interessant nok fandt det ene studie at bentræningen ingen forskel gjorde for armtræningen (West et al., 2010), mens det andet fandt en forskel (Rønnestad et al., 2011). I det sidstnævnte studie fandt man faktisk både større styrkefremgang og større muskelvolumen i armmusklerne, når de blev trænet sammen med benene. En mulig forklaring kan være at der i det norske studie blev brugt en protokol hvor bentræningen lå før armtræningen, mens i det andet lå bentræningen umiddelbart efter armtræningen.
Det må altså betragtes som værende sandsynliggjort at under de rigtige omstændigheder kan bentræning rent faktisk hjælpe på muskelvæksten i overkroppen."

misforstår jeg teksten, eller siger det også at der er stærke indikationer for at bentræning hjælper på overkroppens volumen.?

Insane psychedelia user!

Puny_pete skrev:
Du skal ikke træne squat og dødløft for at få bedre hormonel respons på overkroppen, det er en myte som bare ikke vil dø.

Puny_pete skrev:
- Der er faktisk ingen reele studier der viser at man kan squatte sig til større overarme, hvis du også prøve at studse lidt rundt inde på BB.dk vil du se at det begynder at virke mere og mere som en myte.

Det er to vidt forskellige ting du siger.

Udsagn 1: Squat og dødløft har ingen hormonel indvirkning på overkroppen
Udsagn 2: Squats giver ikke større overarme

Kan du bestemme dig for hvad du argumenterer for, pumperprofessor?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Styrketræning/Fitness/Whateverness

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Kuma, Weed-star> I bidrager ikke til tråden. Enten deltager I med konstruktive indlæg eller undlader at poste. Lad moderatorer om at vurdere hvad der er uønskede / fejlpostede tråde.
Trådstarter har et konkret spørgsmål om fysisk aktivitet på et syntetisk stof. Spørgsmålet ville hurtigt drukne i mængden i den generelle tråd om træning.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

En stor muskel, der bliver nedbrudt, sender et størrere bud efter nye ressourcer (som øger testeteronen) hvorimod en lille muskel ikke sender et nært så stort bud på nye ressourcer. - Ja, men reelt hvor stor er så virkningen? - Ikke så stor (så vidt jeg har forstået) at man skal satse på at lave shitload af squats før man går igang med at curle.

Angående den med lokalt, da test jo bliver dannet i testiklerne giver det ikke meningen det er lokalt (duh ofc), så her må jeg give halugenlampe ret og jeg tog fejl.

Det lyder bare som om det i siger er at i squatter og dødløfter for at få hormonel respons i stedet for at bruge squat og dødløft som at opbygge masse i benene.

Forresten.

Citat:

Er ikke ensbetydene med:

Citat:
Squat og dødløft har ingen hormonel indvirkning på overkroppen

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Puny_pete you Make me laugh :lol:

Squat og dødløft er og blir konge øvelserne hvis man vil opbygge muskler. De store muskel grupper vil udlede større % testosteron ved hård træning.

Men ja, der findes måske bedre forums til styrketræning snak - ville bare lige pointere du forkert på den.

Go' week alle ... !

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
Squat og dødløft er og blir konge øvelserne hvis man vil opbygge muskler. De store muskel grupper vil udlede større % testosteron ved hård træning.

Man skal ikke lave squat og dødløft fordi det frigiver test, man skal træne squat og dødløft fordi man vil have en stærk underkrop.

Nu snakkede jeg med en klog mand angående emnet, og han var enig med mig i at man ikke skulle træne squat og dødløft af den grund man ville frigive mere test så man kunne opbygge mere masse på overkroppen, han mente også, at selvom frigivelsen ikke var lokal, ville koncentrationen af testetoronen stadig være størst i benene (hvis man squatter/dødløfter)

Angående dødløft, ville denne artikel være god at læse:

http://supertraining.dk/articles/33/21- ... -monkey-do
http://supertraining.dk/articles/34/22- ... ementering

Jeg kritisere ikke dødløft og squat, da specielt squat er primo øvelse til benene.

blodsplat, u make me laugh too <3

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]