Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 23:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

En ting der undre mig er hvorfor jeg næsten altid går og er lidt små syg. Et eksempel: Hele sidste uge har jeg lagt med 40 i feber, halsbetændelse og et bakterie tal på 82, fik så en penicillin "kur" og blev rask om fredagen. Søndag bliver jeg så syg igen, en forkølelse rammer mig og jeg er nu fyldt op med snot... Det sker tit at jeg er lidt snottet eller har ubehag i halsen. Jeg er synes ellers selv at jeg er en sund dreng, udover at jeg er daglig cigaret ryger. Jeg tager mine vitamin piller og spiser nogenlunde sundt :mrgreen:

Er der nogen der selv har gået sådan og eventuelt har gjord noget bestemt for at holde sig rask? Jeg synes det er pisse irriterende..

Medlem

Kunne man forestille sig kilden for eksempel er i dit tøj eller lignende, og du derfor inficeres igen og igen?

Medlem

Burde de bakterier ikke dø når jeg vasker mit tøj? Plejer altid at smide mit tøj til vask når jeg tager det af.

Medlem

Så kunne det være råd i dit klædeskab, svamp med modhager, og så videre og så videre. Næste gang du får halsbetændelse, så tag en podning og se hvad det er måske - om ikke andet er det sjovt at se hvem man deler hals med ;-)

Medlem

Okay. Haha ja :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Billede
LOL, i'm blowing smoke, du har naturligvis KOL!

kritiske punkter er markeret med rødt.
AlexMayn skrev:
Jeg er synes ellers selv at jeg er en sund dreng, udover at jeg er daglig cigaret ryger. Jeg tager mine vitamin piller og spiser nogenlunde sundt.

nogenlunde sundt er nok ikke godt nok og vitaminpiller har kun ringe dokumenteret effekt. varieret kost (groft og grønt er nøgleordene) er det du har brug for. noget af det der virkelig sætter inflammation igang er rafinerede kulhydrater(uden fibre). grove kulhydrater i mindre grad.

rygning svækker dit immunforsvar og det kan føre til at kroppens respons på fremmede antigener forsinkes og medfører en alvorligere infektion når først immunkaskaden igangsættes. hvis det i særlig grad er halsen der altid er noget med, så er det jo helt oplagt irritation fra rygningen. til gengæld har du som ryger en lidt nedsat risiko for at udvikle kroniske autoimmune og neurodegenerative sygdomme.
Billede

Senest rettet af Edward Coke 22 aug 2011 18:42, rettet i alt 2 gange.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Smut nu til lægen med sådan noget. Der er INGEN her inde, der kan give dig et fornuftigt svar, det er spild af tid og kan give forkerte vejledning.

Medlem

:D  skrev:
Smut nu til lægen med sådan noget. Der er INGEN her inde, der kan give dig et fornuftigt svar, det er spild af tid og kan give forkerte vejledning.

Shh! Spurgte sgu da bare om nogen havde nogle råd til at komme over en forkølelse..

Junior medlem

Citat:
Shh! Spurgte sgu da bare om nogen havde nogle råd til at komme over en forkølelse..

Drik en halv flaske stroh rom (80%) så er du i hvert fald ikke forkølet mere :roll:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
knus et hvidløg (et helt) kog det i 10 minutter, tilføj 10-15 pebermyntedråber, og også
gerne lidt chili hvis du kan klare det, går du over til ekstremerne så også et par skefulde honing.

Så laver du en kop, holder dig for næsen og drikker, og brækker dig om nødvendigt.. om natten
vil du svede som et svin og muligvis have dårlig mave, men når du har sovet ud burde du have det langt bedre end dagen før :D har aldrig selv gjort det, men har set min far gøre det... så..... jeg ved ikke om det virker.. prøv ? :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

ethnogrunt skrev:
Citat:

Drik en halv flaske stroh rom (80%) så er du i hvert fald ikke forkølet mere :roll:

Måske ikke i 3-4 timer nej, men efter har alkohol nok revet godt og grundigt op i sygdommen igen :roll:

Idiot.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Alkohol knepper immunforsvaret ... hårdt.
Sørgede du for at spise ALLE antibiotika-pillerne som din læge ordinerede? Spørger bare for en sikkerheds skyld.
Har også fået at vide at det kan hænge sammen med at man sover forkert. Noget med træk. Kan virkelig ikke sige noget fornuftigt om det, men fik det at vide af en læge engang.
Hvis du ofte tager dope er det nok også derfor.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Smut til lægen og få tjekket blodsukker, blodtryk, D-vitamin niveau osv... Spis ordentligt, stop med at ryge og dyrk sport et par gange om ugen. Sov minimum 7 timer.

Dedikeret medlem

Kuma skrev:
hvidløg

Bl.a. hvidløg og grøn te skulle efter nyere forskning indeholde stoffer der hæmmer bakteriers mulighed for at kommunikere med hinanden, og derved også deres mulighed for at udvikle sig til større kolonier. Mht hvidløg ved jeg intet om mængden, men mængden af grøn te givet til forsøgsdyrene modsvare ca 5 kopper om dagen for et menneske(edit; begge dele er selvfølgelig ingen kur, da kolonien ER opstået når du bliver syg, så det er hver dag, altid).

Det bedste råd jeg kan tilbyde er at lade være med at ryge når du er syg, og vente en dag eller to med at begynde igen, så din krop får en lille chance for at komme sig - inden den bliver forgiftet igen. :)
Evt stop med a ryge når du begynder at føle dig lidt snottet, inden du bliver syg, så kan det være du slipper lettere igennem det også.

Medlem
Brugeravatar

Daglig motion, masser af grønsager, kød, fisk, osv... Sund livsstil.

Har selv en voldsom forkølelse lige nu, og surprise surprise, jeg har levet af lorte mad den sidste måneds tid. Når jeg tager vare på mig selv, er jeg stort set aldrig syg.

Medlem

Alice skrev:
Alkohol knepper immunforsvaret ... hårdt.
Sørgede du for at spise ALLE antibiotika-pillerne som din læge ordinerede? Spørger bare for en sikkerheds skyld.
Har også fået at vide at det kan hænge sammen med at man sover forkert. Noget med træk. Kan virkelig ikke sige noget fornuftigt om det, men fik det at vide af en læge engang.
Hvis du ofte tager dope er det nok også derfor.

Ja, Tager en pille 3 gange dagligt og blev færdig med dem i går. Det er sjældent jeg tager noget, er kun på pinden :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
AlexMayn skrev:
En ting der undre mig er hvorfor jeg næsten altid går og er lidt små syg. Et eksempel: Hele sidste uge har jeg lagt med 40 i feber, halsbetændelse og et bakterie tal på 82, fik så en penicillin "kur" og blev rask om fredagen. Søndag bliver jeg så syg igen, en forkølelse rammer mig og jeg er nu fyldt op med snot... Det sker tit at jeg er lidt snottet eller har ubehag i halsen. Jeg er synes ellers selv at jeg er en sund dreng, udover at jeg er daglig cigaret ryger. Jeg tager mine vitamin piller og spiser nogenlunde sundt :mrgreen:

Er der nogen der selv har gået sådan og eventuelt har gjord noget bestemt for at holde sig rask? Jeg synes det er pisse irriterende..

Selvom det meste er besvaret og du forhåbentlig er rask igen, giver jeg stadig mit synspunkt til udtryk.

Det lyder som om din antibiotika-kur ikke har lang nok, til at få renset helt ud.
Hvor mange dage lød doseringen på? 5-7 dage? Var det en Dicilin behandling?

Det er i sig selv ikke et tegn på dårligt imunforsvar, men ofte er det personer med mindre funktionelt imunforsvar der oplever disse sygdomme.
Dog er influenza lidt sværer at komme uden om, men en sund krop kan gøre underværker og mindske risikoen.

Jeg kan mærke at jeg bliver markant mindre syg, efter jeg er begyndt på et mere aktivt liv.
Motion eller blot bevægelse har en rigtig god virkning på ens modstandskraft (IMO - har umddelbart ingen kilder lige nu), så det er vigtigt at få sig rørt.

Kan du huske hvor længe du havde symptomer efter sidste omgang?
Oplevede du fuldstændig symptomfrihed i mellem de to sygdomsperioder? (På trods af at de kom hurtigt efter hianden)

Halugenlampe skrev:
AlexMayn skrev:
Jeg er synes ellers selv at jeg er en sund dreng, udover at jeg er daglig cigaret ryger. Jeg tager mine vitamin piller og spiser nogenlunde sundt.

nogenlunde sundt er nok ikke godt nok og vitaminpiller har kun ringe dokumenteret effekt. varieret kost (groft og grønt er nøgleordene) er det du har brug for. noget af det der virkelig sætter inflammation igang er rafinerede kulhydrater(uden fibre). grove kulhydrater i mindre grad.

Jeg er enig med dig i at der er ringe klinisk dokumentation for vitamin og mineral tilskuds virkning, men jeg vil stadig til enhver tid anbefale folk at tage 1 multivitamin hver dag. Specielt i barn/ungdommen og alderdommen.
Personligt indtager jeg 1 multivitamin, 1-2 kapsler fiskeolie (Hvis jeg kan overskue at sluge begge to, det er satme nogle store sataner) samt 3 x 25ug D3-vitamin, grundet meget lavt D-vitamin indhold i blodet.

Jeg føler selv en forskel fra før og efter jeg begyndte at tage det på daglig basis, om det er placebo eller ej, er jeg sådan set ligeglad med. Det virker! :)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Next to Charlie
hey..
interessant emne.. jeg tænker umiddelbart det lyder til du har fået en del pencilinkure. HVIS det er tilfældet er du med stor sandssynlighed blevet ramt af candida i tarmen(e?). dvs at balancen mellem candidasvampen og mælkesyrebakterierne er tippet så candidaen har overtaget. Det er virkelig noget som svækker dit immumforsvar helt ekstremt. Jeg har selv været på en kur mod min candida efter pencilinkur. (dette kunne være undgået hvis den søde dame på apoteket have solgt mig mælkesyrebakterier i pilleform).
Whatsoever skal du højst sandsynlig søge alternativ behandling på dette område da denne "sygdom" sjældent anerkendes af læger..

start evt med at læse om det. Der er nogle ekstreme tilfælde derude, men det er ikke den slags du døjer med - vil jeg tro..

rettelse: matas C-vitamin Depot = mirakelmager.
3 piller, 3 gange om dagen i 3 dage så er du fit for fight - forsæt med at tage en pille morgen og eftermiddag for at få en dejlig rask vinter

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]