John Doe skrev:
Er der egentlig nogen der har en guide, til hvordan man laver sit eget jointrør?
Det er vel bare at skrive en...
Du skal bruge:
Sandpapir. Korn 150 og 300. Eller hvad du nu har.
En sav, helst fintandet.
En grow fil.
En saks.
En søjleboremaskine eller en almindelig boremaskine der er skruet forsvarligt sammen. I god HR ånd må jeg anbefale det første.
Et 3 mm bor, der er længere end det stykke træ du vil bruge.
En 3.5 mm skrue, hvor hovedet er skåret/klippet af.
Lindolie eller noget andet olie du har lyst til at indånde dampene fra.

Og så selvfølgelig det træ du har tænkt dig at lave jointrøret af. Jeg brugte nogle knuder der groede ud af et gammelt egetræ jeg sad og nød udsigten fra en dag i sommers. Idéen med at bruge dem til netop det virkede oplagt fra starten, men nu måtte jeg lige igang efter diskutionen herinde.

Start med at skære din træklods ud i passende stykker.

Bor hele vejen gennem træklodsen fra den ene side. Hvis du borer fra begge sider kan den ikke centreres ordentligt i boremaskinen senere og du ender op med en krummerik. Brug saven og filen til at file jointrøret ned i en så tæt på den endelige størrelse du kan. Der var en del ormegnav i det stykke træ jeg valgte, så jeg måtte save en god centimeter af. Der kan selvfølgelig sagtens lade sig gøre at lave længere rør.

Monter den hovedløse skrue i borepatronen og skru røret fast på den. Klip nu noget sandpapir ud i stykker på 40x2 cm og brug dem til at slibe røret, mens det roterer i boremaskinen. Det er let at forme røret i den facon du ønsker ved at holde sandpapiret lidt på skrå.

Slut af med at slibe det i hånden med et finere korn sandpapir. Ret toppen og bunden til så de er pæne.

Giv træet noget lindolie og tør det godt af. Tag så et stykke jointpapir og rul det på, for at se om vinklen passer. Hvis jointen får den perfekte størrelse, så fylder du den med det bedste du har og sætter dig til at nyde frugten af dit arbejde